Nieuwe Center speaker bouwen

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Roderick112

Nieuwe Center speaker bouwen

Bericht door Roderick112 »

Momenteel heb ik 2 front speakers met Vifa 17wp00 drivers en Morel mdt32s tweeters. M'n 2 surround speakers zijn voorzien van dezelfde Vifa drivers alleen icm Vifa tweeters.

Nu wil ik graag mijn dolby surround set afmaken dmv een center speaker. Nu zou ik alleen wat meer info willen over het gebruik van de drivers/tweeters voor in de center zelf.

Is het dan mogelijk om bijv het bouwpakket van de Vifa premium center te gebruiken incl de bijbehorende PLW14 vifa drivers en dan ipv de vifa tweeter een morel tweeter aanschaffen. Of heb je doordat de center puur stemmen moet generen geen verschil in geluid met de front als je bijv de Vifa tweeter gebruikt?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Ik geloof dat ik dan zou kiezen voor een tweeter gelijk aan je frontset, de Morel dus.

Afgelopen maanden ben ik zelf bezig geweest met een 5.2 set, waarbij de rears en center dezelfde tweeters (seas H1212) hadden, de fronts waren met duurdere (visaton KE25SC)

De seas had ik eerder al gebruikt in een 2-weg, maar in de rears bevielen ze me niet goed - de kast was met 13cm gewoon te smal. Ook hoger filteren leverde niet het beoogde resultaat. Een center is weer heel anders - de plaatsing is vaak anders; vlak bij een 32" beeldscherm bijvoorbeeld. Ook de liggende vorm maakt uit, de breedte van de kast is ineens enorm - en vlak onder een TV kan 'zien' de luidsprekers ook een grotere voorzijde.

Wat alles voor mij uiteindelijk weer eenvoudig maakte was dit:

Leg een front of rear op z'n zij, plaats er nog een naast die je met een grote spoel affiltert. Zo krijg je een 2,5 weg en een goed idee wat je kunt verwachten met de units die je daar spelend hebt liggen. Uiteindelijk heb ik zo mijn center gemaakt, en heb later het filter in de center (die al klaar lag) gesoldeerd.

Wanneer je kunt meten is het integreren van je center met de omgeving waarin hij gebruikt wordt optimaal dunk me.

Succes
Roderick112

bedankt voor je reactie.

Is het een verschil met de gebruikte drivers. Dus bij de center zitten officieel de PL14WJ09-08, terwijl in mijn front speakers de 17wp00 zitten. Of levert dit verder geen verschil op??
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Nou, die center heeft er weer 2...

En het overnamepunt is wellicht ook niet gelijk, de afstraling is weer anders... ik zou even wachten op reacties van center-experts :wink:
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door JvS »

Roderick112 schreef:
bedankt voor je reactie.

Is het een verschil met de gebruikte drivers. Dus bij de center zitten officieel de PL14WJ09-08, terwijl in mijn front speakers de 17wp00 zitten. Of levert dit verder geen verschil op??
Dat levert vast wel verschil op. Maar een center levert sowieso al gigantisch veel verschil op met een normale speaker.

De kast is breder dan hoog, de tweeter zit naast een woofer, het wisselfilter is anders, het overnamepunt is anders. Eigenlijk is alles anders aan een center.

Het zogenaamde 'matchen' door krampachtig dezelfde speaker-units te gebruiken zal minder invloed hebben dan gewoon praktisch een center te ontwerpen, deze op zijn gebruikerspositie na te meten en het karakter zo goed mogelijk te laten matchen met de speakers.

Want ook de zogenaamde 'gematchte' speakers uit een commerciële speakerset, klinken behoorlijk anders. Zelfs dezelfde speakers klinken behoorlijk anders op L/R positie en onder de TV.

Ik zou zelf vanwege gerustgemoed dezelfde serie speakers gebruiken, maar ik weet dat ik me beter druk zou kunnen maken om afstraalgedrag en klank als de center op en meubel of onder een TV ligt.

Kortom, naar mijn mening wordt het hele matchen van speakers:
1; overdreven (ze klinken altijd anders, maar als ze zogenaamd gematcht zijn, is het wel goed. Je zou op die sets eens een 'pink noise' rond moeten laten gaan).
2; vaak verkeerd aangepakt :)

Maak gewoon een center die erg goed klinkt :).
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

kan je niet gewoon de zelfde speaker als center gebruiken? moet toch lukken als ze niet te hoog zijn en je scherm niet te laag hangt...
Roderick112

@JvS

bedankt voor je antwoord. het komt er dus gewoon op neer.. zoek een center die je goed vind klinken en gebruik die! simpel zat! ;)

@Henkjan

bedoel je gebruik te maken van m'n front speakers als center?

bedankt voor de reacties!
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik bedoel gewoon een 3e exemplaar van je fronts maken. heb ik ook gedaan. de sub heb ik dan tussen C en R staan, tussen L en C staat t rek met amp en DVD speler
Roderick112

nee een 3e center maken, gelijk aan mn fronts zal niet lukken helaas.. aangezien die "standaard" speakers zijn die ik geerfd heb van mijn vader.. en ze zijn veels te groot voor een center hehe :)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”