Philips FA920 eindtorren defect, paar vragen.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
KILLorBE

Philips FA920 eindtorren defect, paar vragen.

Bericht door KILLorBE »

Hoi allen,

Ik heb hier een FA920 versterker van een kennis staan waar van 1 kanaal beide transistors dood zijn (Darlington 2SB1254 & 2SD1894), tenminste volgens mijn DMM geleiden ze tussen collector en emitter.

Nu is mijn kennis van elektronica (zeer) beperkt en liep ik al snel tegen een probleem aan.

Volgens de service manual moet er bij het afstellen van de ruststroom 12mV over 2 punten staan, in het schema opgezocht wat die punten zijn en daar staat bij dat het 6mV moet zijn (-3 en +3mV), welke moet ik aanhouden?
Of geld die 6mV alleen als de AF-Input aan aarde hangt? (dat staat in het schema).

Iets wat ik ook niet helemaal begrijp:
In de omschrijving voor het afregelen van de ruststroom staat "disconnect the speakers or place the system on stand-by position" en vervolgens staat er "Trimpotmeter in clock wize position" en "The adjustment must be finished for both channels 20sec after power on".
Zoals ik het begrijp kun je de ruststroom ook afstellen als de versterker in de stand-by stand staat? en voordat je 'm afstelt draai je eerst de trimpotmeter met de klok mee?

Zijn er nog zaken die ik vooral niet moet doen?
Ik weet b.v. niet 100% zeker wat de reden is dat de versterker de geest heeft gegeven, hoogstwaarschijnlijk was het kortsluiting door verrotte luidspreker kabel.
Zelf dacht ik er aan om het defecte kanaal te testen met de oude transistors van het goede kanaal, misschien erg lomp, maar ik heb maar 1 zaak kunnen vinden die beide transistors op voorraad heeft en de vraag is of ik ze op tijd binnen heb (ze willen graag muziek met oud en nieuw) daarbij zijn de kosten €30+, terwijl ik voor minder beide kanalen kan vervangen als ik ze in het buitenland bestel.
Mocht het fout lopen doordat de fout ergens anders blijkt te liggen dan kan ik nog altijd verder zoeken, of niet?

Alvast bedankt.
Nijn

Re: Philips FA920 eindtorren defect, paar vragen.

Bericht door Nijn »

KILLorBE schreef:
Volgens de service manual moet er bij het afstellen van de ruststroom 12mV over 2 punten staan, in het schema opgezocht wat die punten zijn en daar staat bij dat het 6mV moet zijn (-3 en +3mV), welke moet ik aanhouden?
Of geld die 6mV alleen als de AF-Input aan aarde hangt? (dat staat in het schema).

Wat bedoel je met het schema, is dat het schema dat bij het servicemanual zit, of staan de waarden voor de spanning op de printplaat? Misschien zijn er verschillende versies van de printplaat?

KILLorBE schreef:
In de omschrijving voor het afregelen van de ruststroom staat "disconnect the speakers or place the system on stand-by position" en vervolgens staat er "Trimpotmeter in clock wize position" en "The adjustment must be finished for both channels 20sec after power on".
Zoals ik het begrijp kun je de ruststroom ook afstellen als de versterker in de stand-by stand staat? en voordat je 'm afstelt draai je eerst de trimpotmeter met de klok mee?

Wat ik denk dat er bedoeld wordt, is dat je de versterker af kunt regelen als de speakers losgekoppeld zijn OF binnen 20 seconden nadat hij uit standby komt - misschien zit er een luidsprekerrelais in, wat pas na 20 seconden de luidsprekers aanschakelt...? Persoonlijk zou ik de speakers afkoppelen.

KILLorBE schreef:

Zelf dacht ik er aan om het defecte kanaal te testen met de oude transistors van het goede kanaal.
Dat zou ik vooral niet doen voordat je weet waar de fout ligt, je hebt dan namelijk ook geen goed kanaal meer om mee te vergelijken. Stel dat de kortsluiting nog bestaat, sloop je direct nog 2 goede transistoren.
KILLorBE schreef:
Mocht het fout lopen doordat de fout ergens anders blijkt te liggen dan kan ik nog altijd verder zoeken, of niet?
Dat kan, maar ik zou zeggen: doe het meteen goed of helemaal niet. Als je zonder precies te weten wat er aan de hand is onderdelen gaat wisselen heb je een grote kans dat je nog meer kapot maakt.

Groetjes,
Martin
Bertje
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Bertje »

En als je gaat testen zet dan een lamp in serie met de versterker, dat beveiligt 'm tegen te hoge stromen tgv defecte eindtrap.
Rob.
KILLorBE

Bericht door KILLorBE »

Bedankt voor de reacties.
Nijn schreef:
KILLorBE schreef:

Wat bedoel je met het schema, is dat het schema dat bij het servicemanual zit, of staan de waarden voor de spanning op de printplaat? Misschien zijn er verschillende versies van de printplaat?
Beide gegevens staan in het service manual, alleen staat er in het begin 12mV (in een omschrijving) en later 6mV in het schema.
Nijn schreef:
KILLorBE schreef:

Wat ik denk dat er bedoeld wordt, is dat je de versterker af kunt regelen als de speakers losgekoppeld zijn OF binnen 20 seconden nadat hij uit standby komt - misschien zit er een luidsprekerrelais in, wat pas na 20 seconden de luidsprekers aanschakelt...? Persoonlijk zou ik de speakers afkoppelen.
Er zitten inderdaad een aantal relais in, maar 20 seconden vertraging lijkt me erg veel.
Misschien dat het met de temperatuur te maken heeft?
En ik was sowieso niet van plan om er met aangesloten speakers aan te sleutelen.
Nijn schreef:
KILLorBE schreef:

Zelf dacht ik er aan om het defecte kanaal te testen met de oude transistors van het goede kanaal.
Dat zou ik vooral niet doen voordat je weet waar de fout ligt, je hebt dan namelijk ook geen goed kanaal meer om mee te vergelijken. Stel dat de kortsluiting nog bestaat, sloop je direct nog 2 goede transistoren.
Daar zit wat in, maar omdat ik voor 90%+ zeker weet dat het door de verrotte LS bedrading komt leek het mij de gok wel waard omdat het een hoop tijd kan schelen, maar ik heb ze een Cyrus One geleend zodat ik rustig aan kan doen (De onderdelen komen sowieso niet op tijd).
Natuurlijk wou/zal ik ook eerst de ruststroom meten van dat kanaal zodat het misschien duidelijk word welke waarde ik aan moet houden.
Nijn schreef:
KILLorBE schreef:
Dat kan, maar ik zou zeggen: doe het meteen goed of helemaal niet. Als je zonder precies te weten wat er aan de hand is onderdelen gaat wisselen heb je een grote kans dat je nog meer kapot maakt.
Heb je helemaal gelijk in.
Bertje schreef:
En als je gaat testen zet dan een lamp in serie met de versterker, dat beveiligt 'm tegen te hoge stromen tgv defecte eindtrap.
Rob.
Helemaal niet aan gedacht terwijl ik het ooit wel heb gedaan bij een velleman kitje.
Bedankt voor de reminder!

Ik heb ondertussen van beide transistors 4 stuks besteld....waarom 4 van elk? In NL bestellen ging me €30+ kosten voor 1 kanaal met een minimale kans dat ze op tijd zouden zijn, verder vond ik maar 1 andere plaats waar ze beide T's op voorraad hebben, maar de kosten zijn dan bijna €30 voor 2 kanalen (maak de kanalen (voor het gevoel) liever identiek).
Nu kon ik de 2SD1894 lokaal voor €2,70 p/st bestellen terwijl ik de 2SB1254 voor €0,65 p/st + ~€4 verzendkosten op eBay kon bestellen, lijkt me simpel, 4 kanalen voor nog geen €20, mocht er iets fout gaan dan zit ik iig niet zonder :wink:
En misschien komen ze ooit nog van pas, voor die €0,65 kon ik het iig niet laten om er 4 te bestellen (Zeker gezien de prijs bij andere zaken....€4+ p/st), dus waarom niet 4 van de 2SD1894 voordat ik er straks de hoofdprijs voor mag betalen?

Ik houd jullie op de hoogte hoe mijn eerste serieuze poging tot het repareren van een versterker verloopt (serieuze = zoals het hoort, dus niet zoals ik in het verleden heb gedaan: simpelweg de torren/eindtrap vervangen zonder te meten :oops: ).
audiotube

Bericht door audiotube »

KILLorBE schreef:
Bedankt voor de reacties.
Nijn schreef:
KILLorBE schreef:

Beide gegevens staan in het service manual, alleen staat er in het begin 12mV (in een omschrijving) en later 6mV in het schema.
Nijn schreef:
KILLorBE schreef:

Er zitten inderdaad een aantal relais in, maar 20 seconden vertraging lijkt me erg veel.
Misschien dat het met de temperatuur te maken heeft?
En ik was sowieso niet van plan om er met aangesloten speakers aan te sleutelen.
Nijn schreef:
KILLorBE schreef:

Daar zit wat in, maar omdat ik voor 90%+ zeker weet dat het door de verrotte LS bedrading komt leek het mij de gok wel waard omdat het een hoop tijd kan schelen, maar ik heb ze een Cyrus One geleend zodat ik rustig aan kan doen (De onderdelen komen sowieso niet op tijd).
Natuurlijk wou/zal ik ook eerst de ruststroom meten van dat kanaal zodat het misschien duidelijk word welke waarde ik aan moet houden.
Nijn schreef:
KILLorBE schreef:
Heb je helemaal gelijk in.
Bertje schreef:
Rob.
Helemaal niet aan gedacht terwijl ik het ooit wel heb gedaan bij een velleman kitje.
Bedankt voor de reminder!

Ik heb ondertussen van beide transistors 4 stuks besteld....waarom 4 van elk? In NL bestellen ging me €30+ kosten voor 1 kanaal met een minimale kans dat ze op tijd zouden zijn, verder vond ik maar 1 andere plaats waar ze beide T's op voorraad hebben, maar de kosten zijn dan bijna €30 voor 2 kanalen (maak de kanalen (voor het gevoel) liever identiek).
Nu kon ik de 2SD1894 lokaal voor €2,70 p/st bestellen terwijl ik de 2SB1254 voor €0,65 p/st + ~€4 verzendkosten op eBay kon bestellen, lijkt me simpel, 4 kanalen voor nog geen €20, mocht er iets fout gaan dan zit ik iig niet zonder :wink:
En misschien komen ze ooit nog van pas, voor die €0,65 kon ik het iig niet laten om er 4 te bestellen (Zeker gezien de prijs bij andere zaken....€4+ p/st), dus waarom niet 4 van de 2SD1894 voordat ik er straks de hoofdprijs voor mag betalen?

Ik houd jullie op de hoogte hoe mijn eerste serieuze poging tot het repareren van een versterker verloopt (serieuze = zoals het hoort, dus niet zoals ik in het verleden heb gedaan: simpelweg de torren/eindtrap vervangen zonder te meten :oops: ).
Hallo KillorBee ik ben zeker benieuwd naar je resultaten met genoemde versterker want ik heb er zelf ook nog één op de plank staan waar ik al diverse keren mee in de weer ben geweest. Bij mij vliegen steeds de eindtorren van één kanaal eruit. Vooral als ik aan de volumeregelaar draai. Ik heb al van alles geprobeerd maar helaas. Ik vermoed dat het oscillatie is waardoor de eindtorren elke keer de geest geven. Zijn die torren via Ebay nog steeds te verkrijgen denk je? Ik hoor wel weer van je bevindingen. :roll:
KILLorBE

Bericht door KILLorBE »

audiotube schreef:
Hallo KillorBee ik ben zeker benieuwd naar je resultaten met genoemde versterker want ik heb er zelf ook nog één op de plank staan waar ik al diverse keren mee in de weer ben geweest. Bij mij vliegen steeds de eindtorren van één kanaal eruit. Vooral als ik aan de volumeregelaar draai. Ik heb al van alles geprobeerd maar helaas. Ik vermoed dat het oscillatie is waardoor de eindtorren elke keer de geest geven. Zijn die torren via Ebay nog steeds te verkrijgen denk je? Ik hoor wel weer van je bevindingen. :roll:
Mmmm, nu begin ik te twijfelen over de oorzaak van het falen, op Hifi Forum.de is er ook al iemand met één kapot kanaal.

De torren kun je nog steeds kopen via eBay:
2SB1254 á €0,65 bij dialec.

2SD1894 en 2SB1254 bij LittleDiode á €2,80 resp. €4,20 p/st.

Als het bij mij in één keer goed gaat (na grondig testen) dan wil ik de overgebleven torren wel van de hand doen, maar dat kan wel een paar weken duren.
Het kan je iig weer wat euries schelen.

Heb je trouwens de modificatie uitgevoerd die in het service manual staat?
Dit zou het vroegtijdig overlijden van de eindtorren tegen moeten gaan, alhoewel ik niet denk dat dat de oplossing is voor jou probleem.
audiotube

Bericht door audiotube »

KILLorBE schreef:
audiotube schreef:
Mmmm, nu begin ik te twijfelen over de oorzaak van het falen, op Hifi Forum.de is er ook al iemand met één kapot kanaal.

De torren kun je nog steeds kopen via eBay:
2SB1254 á €0,65 bij dialec.

2SD1894 en 2SB1254 bij LittleDiode á €2,80 resp. €4,20 p/st.

Als het bij mij in één keer goed gaat (na grondig testen) dan wil ik de overgebleven torren wel van de hand doen, maar dat kan wel een paar weken duren.
Het kan je iig weer wat euries schelen.

Heb je trouwens de modificatie uitgevoerd die in het service manual staat?
Dit zou het vroegtijdig overlijden van de eindtorren tegen moeten gaan,
alhoewel ik niet denk dat dat de oplossing is voor jou probleem.
Hallo KillorBee,

Nog bedankt voor je tip over de torren. Wat ik mij trouwens wel eens heb afgevraagd of er voor genoemde torren ook vervangers te verkrijgen zijn die je bij elke electronicaboer kan kopen voor normale prijzen. Want deze torren die Philips gebruikt daar vraagt men zo'n 5 á 6 euro per stuk voor. Wat je ook goed in de gaten moet houden is volgens mij de stuurtor die de beide eindtorren aanstuurt. Grote kans dat deze ook niet goed meer is en ook bij deze tor moet je uitgaan van het origineel of althans een goede vervanger waarvan zeker de Collector Emitter spanning van de juiste waarde moet zijn. Ik ga er eerdaags ook eens mee aan de slag en je hoort van mijn bevindingen. :lol:
KILLorBE

Bericht door KILLorBE »

De lokale elektronicaboer kon geen vervanger(s) vinden en in m'n Halbleiter Vergleichsliste staat ook niks over een vervanger, maar dat is ook al een erg oud boekje.

De 2SB1254 kon ik bij de lokale elektronicaboer niet eens meer bestellen, en de andere prijzen vind ik nog wel mee vallen (zeker die van dialec), ik heb ze ook gezien voor ~14-20€ p/st :shock:

Ben benieuwd naar je bevindingen.
KILLorBE

Bericht door KILLorBE »

Na lange tijd heb ik vandaag weer eens even gekeken....uhhh....

Ik herinnerde me vandaag dat ze er ooit problemen mee hadden door kortsluiting, ik ben er toen niet aan begonnen doordat de versterker op beveiliging sloeg (of hoe zeg je dat?) en ik geen service manual had/kon vinden (Mijn ervaring is dat dergelijke beveiligingen een PITA kunnen zijn zonder schema of know-how).

Na een aantal telefoontjes met de vraag hoe het ervoor stond met de versterker, begrijpelijk...alhoewel ze nu de (twijfelachtige) eer hebben om naar m'n Cyrus One te luisteren, besloot ik vandaag de gok te nemen om de oude transistoren van kanaal te verwisselen....het rechter kanaal speelt weer als een nieuwe :P

Morgen voer ik ff de modificatie door zoals beschreven in de service manual en zet ik in beide kanalen nieuwe T's en meet ik ff de ruststroom, indien nodig stel ik die af.
En uiteraard zal ik nog wat andere metingen verrichten, zoals de spanning die over de torren staat.

Het was een beetje een gok, maar ik wou ze ook niet langer laten wachten, en als het fout was gegaan dan had ik wel voor een oplossing gezorgd, misschien lomp, maar m'n vermoeden en de drang om er iets aan te doen hebben gezegevierd :twisted:
KILLorBE

Bericht door KILLorBE »

De versterker heeft er al weer een paar uur op zitten op redelijk luid volume (Ruim 4 CD's en wat stilte), bij de laatste 2 CD's heb ik Loudness ingeschakeld voor een iets grotere belasting van de torren.

Tot dusver heb ik niks kunnen vernemen van enige problemen en ik vermoed dat het dan ook wel goed zit...of zou het kunnen zijn dat als ik mijn werk niet goed heb gedaan er zich op lange(re) termijn problemen voor zullen/kunnen doen?
Plaats reactie