XiPHiAS' Mini Home Theatre (B&W in-wall systeem)

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

XiPHiAS
Berichten: 15
Lid geworden op: do 27 aug 2009, 20:19
Locatie: Waregem (B)

XiPHiAS' Mini Home Theatre (B&W in-wall systeem)

Bericht door XiPHiAS »

Het is niet echt zelfbouw audio, maar het komt toch aardig in de buurt...

Het is eigenlijk een uit de hand gelopen projectje, toen we een nieuwe Samsung LED TV kochten begon ik na te denken over de opstelling in huis. Mijn huidige LOEWE CRT TV stond in de hoek van de woonkamer en dit was wel leuk zitten, maar voor een deftige surround kwam ik er niet.

Dan kwam het idee om een venster dicht te maken en daarop een perfecte vierhoek/rechthoek te creeëren om een goede surround installatie te kunnen bouwen.

De bedoeling is een valse wand te maken en daarop de superdunne TV te bevestigen en ook de speakers in te bouwen. Dikke staanders naast een TV van 3cm vond ik niet kunnen en besloot ik deze weg in te slaan.

Op onderstaande foto's zie je de eerste stappen :
Bijlagen
DSC_0254.jpg
DSC_0230.jpg
DSC_0209.jpg
XiPHiAS
Berichten: 15
Lid geworden op: do 27 aug 2009, 20:19
Locatie: Waregem (B)

Bericht door XiPHiAS »

Kwa materiaal komt hetvolgende in de wall :

2 x B&W CWM 650 (frontspeakers)
1 x B&W CWM Cinema (centerspeaker)
1 x Samsung UE46B8000 46" LED TV (televisie)

Ik heb reeds staan :
- Telenet Digibox (ben belg)
- Onkyo TX-SR604E receiver
- Sony blu ray speler
Bijlagen
DSC_0244.jpg
DSC_0241.jpg
DSC_0237.jpg
XiPHiAS
Berichten: 15
Lid geworden op: do 27 aug 2009, 20:19
Locatie: Waregem (B)

Bericht door XiPHiAS »

Vandaag is de brute structuur voor de mediawall klaar, en ik heb de speakers al eens gemonteerd om deze eens proef te spelen.
Ik ben eigenlijk als de dood voor trillingen en een aantal vrienden hadden me gewaarschuwd dat werken met inox kaderment mijn geluid zou benadelen en ik trillingen zou hebben.

De eerste tests zijn positief, de B&W drivers doen goed hun werk en ze moeten nog ingespeeld worden O0

Van trillingen heb ik niet echt last, enkel vind ik het geluid een beetje schel klinken, maar dit kan instellingen zijn.

Mijn kistjes zijn ook leeg, misschien kan ik beter vulling aanbrengen? Of de planken dempen met dempingsmateriaal?
Als er mensen zijn met tips dan hoor ik dat graag. Ik wil mijn kistjes maxen om een perfect resultaat te behalen, maar ik ben geen echte specialist :)
Online vind ik zeer weinig info over in-wall applications, dus ben ik een beetje aan mijn lot overgelaten ...

B&W zegt dat de speakers goed presteren in een behuizing vanaf 15L. Mijn fronts hebben een volume van 25L en mijn center 28L
Deze zijn gemaakt uit 18mm multiplex en is ineengezet met lamello's, houtlijm en gevezen.

Stel ik me dan enkele vragen (misschien kunnen jullie me hierin adviseren?)
- welke invloed heeft een grotere kist op het geluid?
- welke invloed heeft speakervulling op het geluid? (ik weet dat dekist fake +- 30% groter wordt)
- welke invloef heeft het dempen van de kistjes op het geluid?

Ik zal regelmatig updaten ...
Bijlagen
DSC_0430.jpg
DSC_0420.jpg
DSC_0399.jpg
XiPHiAS
Berichten: 15
Lid geworden op: do 27 aug 2009, 20:19
Locatie: Waregem (B)

Bericht door XiPHiAS »

Kistjes na 1e luistersessie beetje aangepast.

- op de achterkant en onderkant een dempingsmat, die ik bij het afwerken misschien nog verander naar bitumen dempingsmatjes
- matten in de kisten om het volume en klankkleur beter te maken.

>> eerlijk gezegd merk ik weinig verschil, of mijn oren zijn niet getrained

Graag jullie advies...

Laatste foto = luistersessie, let op de stoel ;-)
Heb al enkele keren een kippevel moment gehad, en dat is een goed teken ... :headbanging:
Bijlagen
DSC_0444.jpg
DSC_0440.jpg
DSC_0436.jpg
DSC_0431.jpg
XiPHiAS
Berichten: 15
Lid geworden op: do 27 aug 2009, 20:19
Locatie: Waregem (B)

Bericht door XiPHiAS »

Niemand tips om mijn kistjes te optimaliseren?
Om mijn iets teveel hoog op te vangen en iets meer laag te bekomen?

Binnenkort gaat het boeltje dicht en dan is het gedaan met de fun :-)

Vandaag nog wat extra demping voorzien voor de wall zelf.
- isolatie gespannen tussen de inox steunbalken en de isolatie van het raam
- kistjes extra opgespoten met spuitschuim
Bijlagen
DSC_0450.jpg
DSC_0449.jpg
DSC_0446.jpg
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Bericht door meanman64 »

Deze inwall B&W speakers zijn deze voor gesloten of basreflex kasten?
XiPHiAS
Berichten: 15
Lid geworden op: do 27 aug 2009, 20:19
Locatie: Waregem (B)

Bericht door XiPHiAS »

meanman64 schreef:
Deze inwall B&W speakers zijn deze voor gesloten of basreflex kasten?
gesloten, zou stom zijn ergens naast de speaker een gat te moeten maken hé :-)

B&W beschrijft in de manual :

... De luidsprekers kunnen werken in uitsparingen met uiteenlopend volume, maar werken optimaal in ruimtes vanaf 15L. ...
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

FF niet wetende welke mogelijkheden je versterker heeft, misschien staat er iets aangeswitched waardoor je luidsprekers nu worden ontzien van je laagsignaal?
Alle EQ's etc staan dus vlak?
XiPHiAS
Berichten: 15
Lid geworden op: do 27 aug 2009, 20:19
Locatie: Waregem (B)

Bericht door XiPHiAS »

Voorlopig staan ze full range, zo heb ik het graag.

Maar ik ben vooral op zoek naar tips voor de afwerking en finetuning van mijn luidsprekerkasten intern ter bevordering van het geluid.

Ik kan daar zeer weinig over vinden...

Is organische wol zoveel beter als gewone speakervulling?
Heeft het voordelen door de kisten te dempen met bitumenmatten (dynamat)
...
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Op zich zijn al de genoemde tweaks goed (meestal)
Maar boven alles zijn het net de puntjes op de ( I ).
De basis, is die wel goed? Ik denk dat het hier fout gaat namelijk.
Zorgen voor luchtdichte en stevige behuziing hoort ook tot die basis uiteraard.
XiPHiAS
Berichten: 15
Lid geworden op: do 27 aug 2009, 20:19
Locatie: Waregem (B)

Bericht door XiPHiAS »

bartsegers schreef:
Op zich zijn al de genoemde tweaks goed (meestal)
Maar boven alles zijn het net de puntjes op de ( I ).
De basis, is die wel goed? Ik denk dat het hier fout gaat namelijk.
Zorgen voor luchtdichte en stevige behuziing hoort ook tot die basis uiteraard.
fout ? ik denk het niet...
De behuizing is stevig + zit verankerd in de muur.

Ik heb geen trillingen op de valse wand, ik wil enkel de speakerkisten optimaliseren.

Ik denk dat de behuizingen van af fabriek B&W speakers ook niet gewoon leeg zijn :)
Speedsmile
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 01 aug 2007, 17:29

Bericht door Speedsmile »

XiPHiAS schreef:
bartsegers schreef:
Op zich zijn al de genoemde tweaks goed (meestal)
Maar boven alles zijn het net de puntjes op de ( I ).
De basis, is die wel goed? Ik denk dat het hier fout gaat namelijk.
Zorgen voor luchtdichte en stevige behuziing hoort ook tot die basis uiteraard.
fout ? ik denk het niet...
De behuizing is stevig + zit verankerd in de muur.

Ik heb geen trillingen op de valse wand, ik wil enkel de speakerkisten optimaliseren.

Ik denk dat de behuizingen van af fabriek B&W speakers ook niet gewoon leeg zijn :)
Zo als je nu bezig bent zou toch ruim voldoende moeten zijn, maar again het is wel tweaken in de marge. Ik zag bij de specs van die dingen dat er een 'treble contour switch' opzit? Ik denk dat je verbeteringen in de tonale balans beter daar kunt zoeken.
XiPHiAS
Berichten: 15
Lid geworden op: do 27 aug 2009, 20:19
Locatie: Waregem (B)

Bericht door XiPHiAS »

Speedsmile schreef:
Zo als je nu bezig bent zou toch ruim voldoende moeten zijn, maar again het is wel tweaken in de marge. Ik zag bij de specs van die dingen dat er een 'treble contour switch' opzit? Ik denk dat je verbeteringen in de tonale balans beter daar kunt zoeken.
Klopt, deze staat nu op -1 (je hebt -1, 0 en +1) alsnog vind ik het hoog nogal erg overweldigend. Ik kan ook de equaliser van de receiver gaan sleutelen maar graag hou ik alles straight.

Ik wil de basis zo goed mogelijk hebben, eens dit niet voldoet aan de verwachtingen dan wil ik aan de slag met instellingen.

Net daarom wil ik (op zijn minst) in front full range spelen om het geluid nog beter te hebben. Misschien overdrijf ik wat, maar ik denk dat als je de basis zo goed mogelijk maakt je tot de beste resultaten komt.

Soms zijn het de kleine dingen die een HT of HiFi tot een hoger level brengen en daarom ben ik actief op verschillende fora om daar bij mensen "met ervaring" raad te vragen en te krijgen.

Ik ben verre van specialist, maar heb wel een zekere basis en visie...
Speedsmile
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 01 aug 2007, 17:29

Bericht door Speedsmile »

XiPHiAS schreef:
Speedsmile schreef:
Zo als je nu bezig bent zou toch ruim voldoende moeten zijn, maar again het is wel tweaken in de marge. Ik zag bij de specs van die dingen dat er een 'treble contour switch' opzit? Ik denk dat je verbeteringen in de tonale balans beter daar kunt zoeken.
Klopt, deze staat nu op -1 (je hebt -1, 0 en +1) alsnog vind ik het hoog nogal erg overweldigend. Ik kan ook de equaliser van de receiver gaan sleutelen maar graag hou ik alles straight.

Ik wil de basis zo goed mogelijk hebben, eens dit niet voldoet aan de verwachtingen dan wil ik aan de slag met instellingen.

Net daarom wil ik (op zijn minst) in front full range spelen om het geluid nog beter te hebben. Misschien overdrijf ik wat, maar ik denk dat als je de basis zo goed mogelijk maakt je tot de beste resultaten komt.

Soms zijn het de kleine dingen die een HT of HiFi tot een hoger level brengen en daarom ben ik actief op verschillende fora om daar bij mensen "met ervaring" raad te vragen en te krijgen.

Ik ben verre van specialist, maar heb wel een zekere basis en visie...
Het hangt er natuurlijk ook vanaf wat je gewend bent. Als ik de metingen van B&W mag vertrouwen:
http://bwmedia.keycast.com/med/Librarie ... 0_h0_1.pdf
lijkt het me namelijk sterk dat het hoog zo scherp is. En die giga bult op 20KHz zul je denk ik niet direct horen. Ik mag blij zijn als ik boven de 15 Khz nog iets fatsoenlijks kan horen m.b.t het hoog. Verder moet je uit zo'n kleine gesloten speaker natuurlijk geen gigantisch laag fundament verwachten.

EDIT: Aan de andere kant, dat ding begint al op te lopen rond de 12 Khz, dus misschien als je daar gevoelig voor bent zou het hier aan kunnen liggen. Maar daar ga je met dempings materiaal in de kast niks aan doen...

Overigens ben ik niet echt onder de indruk over de smoothness van die frequentie curve.. :?
Laatst gewijzigd door Speedsmile op vr 28 aug 2009, 16:49, 2 keer totaal gewijzigd.
XiPHiAS
Berichten: 15
Lid geworden op: do 27 aug 2009, 20:19
Locatie: Waregem (B)

Bericht door XiPHiAS »

Speedsmile schreef:
XiPHiAS schreef:
Speedsmile schreef:
Zo als je nu bezig bent zou toch ruim voldoende moeten zijn, maar again het is wel tweaken in de marge. Ik zag bij de specs van die dingen dat er een 'treble contour switch' opzit? Ik denk dat je verbeteringen in de tonale balans beter daar kunt zoeken.
Klopt, deze staat nu op -1 (je hebt -1, 0 en +1) alsnog vind ik het hoog nogal erg overweldigend. Ik kan ook de equaliser van de receiver gaan sleutelen maar graag hou ik alles straight.

Ik wil de basis zo goed mogelijk hebben, eens dit niet voldoet aan de verwachtingen dan wil ik aan de slag met instellingen.

Net daarom wil ik (op zijn minst) in front full range spelen om het geluid nog beter te hebben. Misschien overdrijf ik wat, maar ik denk dat als je de basis zo goed mogelijk maakt je tot de beste resultaten komt.

Soms zijn het de kleine dingen die een HT of HiFi tot een hoger level brengen en daarom ben ik actief op verschillende fora om daar bij mensen "met ervaring" raad te vragen en te krijgen.

Ik ben verre van specialist, maar heb wel een zekere basis en visie...
Het hangt er natuurlijk ook vanaf wat je gewend bent. Als ik de metingen van B&W mag vertrouwen:
http://bwmedia.keycast.com/med/Librarie ... 0_h0_1.pdf
lijkt het me namelijk sterk dat het hoog zo scherp is. En die giga bult op 20KHz zul je denk ik niet direct horen. Ik mag blij zijn als ik boven de 15 Khz nog iets fatsoenlijks kan horen m.b.t het hoog. Verder moet je uit zo'n kleine gesloten speaker natuurlijk geen gigantisch laag fundament verwachten.

EDIT: Aan de andere kant, dat ding begint al op te lopen rond de 12 Khz, dus misschien als je daar gevoelig voor bent zou het hier aan kunnen liggen. Maar daar ga je met dempings materiaal in de kast niks aan doen...

Overigens ben ik niet echt onder de indruk over de smoothness van die frequentie curve.. :?
Het zijn en blijven natuurlijk in-wall speakers met een afwisselende behuizing (per applicatie/per woning).

In welke opstandigheden hebben ze getest? Free air, in een gemetselde omgeving of in een valse 'open' wand.

Mijn bedoeling is het beste halen uit de speakers door een optimale klankkast te maken.
Speedsmile
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 01 aug 2007, 17:29

Bericht door Speedsmile »

XiPHiAS schreef:

Het zijn en blijven natuurlijk in-wall speakers met een afwisselende behuizing (per applicatie/per woning).

In welke opstandigheden hebben ze getest? Free air, in een gemetselde omgeving of in een valse 'open' wand.

Mijn bedoeling is het beste halen uit de speakers door een optimale klankkast te maken.
Ik weet niet zeker hoe je klankkast bedoeld, maar ik verwacht dat je je realiseert dat het niet zo werkt als bij een muziek instrument, waar je juist een klankkast wilt die geluid afstraalt. De meeste mensen vinden dat een speaker kast zo dood mogelijk moet zijn (trillingsvrij). En eigenlijk heb je daar met de inbouw in de muur, en de toegevoegde demping wel aan voldaan.

Het enige dat de kast gaat beinvloeden is:

1. De laag afstemming d.m.v. het volume. Omdat we praten over een gesloten systeem zal die niet heel kritisch zin, zolang men boven een bepaald volume blijft (dus hier geld het advies uit de handleiding).

2. De interne reflecties in het middengebied tot de crossover frequentie die eventueel door de woofer weer naar buiten treden. Met het toevoegen van de dempings matten heb je daar waarschijnlijk voldoende effect mee gesorteerd. Ook staande golven zullen hiermee hopelijk voldoende onderdrukt zijn.

Het echte hoog, weergegeven door de tweeter boven het crossover punt zul je niet kunnen beinvloeden met de kast.
XiPHiAS
Berichten: 15
Lid geworden op: do 27 aug 2009, 20:19
Locatie: Waregem (B)

Bericht door XiPHiAS »

Dit weekend zijn we gestart met de afwerking, nu alles intern in orde is en we geen trillingen hebben kunnen we alles dichtmaken en afwerken. Komende woensdag leveren ze onze TV en we zouden graag het toestel ASAP ophangen en aansluiten.

We hebben onderaan ook nog een kabelgoot bevestigd zodat we ook van links naar rechts en vice versa kunnen gaan met kabels. Ik denk eraan mijn sub links te plaatsen, op die manier kan ik die ook voorzien van stroom via een verlengkabel die via de receiver geschakeld wordt. Zo wordt de subwoofer uitgeschakeld als de receiver uitstaat.

Latjes bevestigen aan de sctructuur, gyproc plaatsen plaatsen en grof afwerken.
Bijlagen
DSC_0469.jpg
DSC_0463.jpg
DSC_0459.jpg
Gebruikersavatar
TH0M
Berichten: 280
Lid geworden op: di 26 aug 2008, 12:36
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door TH0M »

Waar zitten de speakers nu? Of komt er dadelijk weer een gat in de gipsplaat?
XiPHiAS
Berichten: 15
Lid geworden op: do 27 aug 2009, 20:19
Locatie: Waregem (B)

Bericht door XiPHiAS »

TH0M schreef:
Waar zitten de speakers nu? Of komt er dadelijk weer een gat in de gipsplaat?
Tuurlijk ...

Het werk van deze voormiddag ;-)

.
XiPHiAS
Berichten: 15
Lid geworden op: do 27 aug 2009, 20:19
Locatie: Waregem (B)

Bericht door XiPHiAS »

bewijs :)
Bijlagen
DSC_0472.jpg
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Mooi project! Zijn er nog vorderingen?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Zeer mooi!
Mooie oplossing ook voor mensen die niet al te graag een paar (grote) kasten in hun kamer willen hebben. Je creëert nu trouwens een soort "oneindige" wand, waardoor het afstraalgedrag erg netjes (gelijkmatig) wordt.
Ben benieuwd hoe dat gaat klinken.
XiPHiAS
Berichten: 15
Lid geworden op: do 27 aug 2009, 20:19
Locatie: Waregem (B)

Re: XiPHiAS' Mini Home Theatre (B&W in-wall systeem)

Bericht door XiPHiAS »

Mensen met interesse (via pm toch enkele vragen gehad)

Op HTforum.nl heb ik alles gelogd, alles nog es hier plaatsen is wat zonde vandaar een draadje ...
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=91536.75
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: XiPHiAS' Mini Home Theatre (B&W in-wall systeem)

Bericht door b_force »

nou moe, maak hij ons eerst lekker met plaatjes, vlucht hij naar HT Forum......... :wink:
XiPHiAS
Berichten: 15
Lid geworden op: do 27 aug 2009, 20:19
Locatie: Waregem (B)

Re: XiPHiAS' Mini Home Theatre (B&W in-wall systeem)

Bericht door XiPHiAS »

Neen hoor, ik ben lid op HT forum van 26 Juli 2009 en hier 27 augustus ;-)

Ik ben hier gekomen om meer advies te krijgen voor het tweaken van mijn luidsprekerbehuizing, jammer genoeg heb ik dit hier niet echt gevonden. Gezien het hier gaat om zelfbouw audio (de onderdelen dus) vond ik het niet relevant mijn gehele epistel hier ook nog es neer te poten.

Ik had het ook nog te plaatsen op een eigen forum en op smoelboek :mrgreen:

Fré
Gesloten