Bass boost in Mivoc AM80

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
simon

Bass boost in Mivoc AM80

Bericht door simon »

hoi!

Ik wil voor een vriend van me een compacte F.A.S.T. maken met actief laag. Ik wil hiervoor graag de AM80 van Mivoc gebruiken gezien de gunstige prijs. Ik heb echter een probleem, ik weet dat er een bass boost in zit maar ik weet niet waar. Mivoc zelft zegt 3 dB op 35 Hz en 4 db op 37 Hz

http://www.lautsprechershop.de/pdf/mivoc/aw3000.pdf

maar wanneer ik over het forum zoek kom ik o.a. 5 dB op 40 Hz tegen.

Ik hoop dat er iemand is die me precies kan vertellen waar de boost zit.

groet,

Simon
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

JAzeker,

Wil je de bas boost er helemaal uit hebben of op een ander punt leggen?
simon

Bericht door simon »

Nou het zou eigenlijk wel goed uitkomen als de bass boost op 35 en 37 Hz zou zitten aangezien ik graag zo klein mogelijk wil ontwerpen maar wel een -3 dB punt van 35 Hz wil halen.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Dan zul je het geheel even simuleren in winisd samen met een highpass 2e orde waarvan je zelf de Q en Fs kiest.

In wat voor kist komt die AW3000?
simon

Bericht door simon »

Hi Bart,

Ik ga hem niet met de AW 3000 maken. Die is veeeeeel te groot voor een kleine F.A.S.T.

Het wordt de W6-1139SG van Tangband. En ik heb hem al gesimuleerd, maar kan ik aannemen dat de boost die Mivoc opgeeft in de pdf de boost van de AM80 is en die dus een boost van 3 dB op 35Hz geeft en een boost van 4 dB op 37Hz? Of klopt dat niet met bv metingen van K+T of HH?

groet,

Simon
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik zal even in het schema kijken.
Wil je die TB gesloten of BR gebruiken?
simon

Bericht door simon »

Gesloten. Het hoeft namelijk allemaal niet hard te kunnen. In eerste instantie ga ik het denk ik ook zonder highpass op de FR proberen.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik zou hem simuleren zoals je hem zelf zou willen hebben.
Dan vervolgens het schema van Mivoc aanpassen.
simon

Bericht door simon »

Welk schema van Mivoc doel je op?

Ik snap het namelijk even niet meer :D
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Deze, dit is de voorversterker.
Raar dat C10 en C11 niet dezelfde waarde hebben. Ik zou deze dus dezelfde waarde geven en dan R26 en R25 even opnieuw berekenen.
Ik zou zelf een dergelijk woofertje niet heel veel lager dan 40Hz laten spelen.

Heb ook nog schema van de eindtrap.
Bijlagen
unbenannt22xx.gif
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

simon schreef:
kan ik aannemen dat de boost die Mivoc opgeeft in de pdf de boost van de AM80 is en die dus een boost van 3 dB op 35Hz geeft en een boost van 4 dB op 37Hz?
Lijkt me wel. Het koppelstreepje in "+3-4 dB" kan onmogelijk als minteken zijn bedoeld. In dat geval valt uit Mivoc's opmerking nauwelijks iets anders op te maken dan dat de AM80 een correctie geeft van 3 tot 4 dB bij 35-37Hz.
Mivoc schreef:
* Basskorrektur +3-4 dB / 35 - 37 Hz (AM80)
** Basskorrektur +3-4 dB / 28 - 32 Hz (AM 120)
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik ben nog even bezig met een filter met verschillende condensators, maar hiermee kun je heel gemakkelijk je eigen filter berekenen.

viewtopic.php?p=1438096#1438096

Kwestie van simuleren met winisd, highpass SOS (is enkel in 2e orde helaas). Daar een beetje mee spelen om de Fs en Q te bepalen voor de juiste boost. Die gegevens in calculator zetten en klaar 8)
CornelisJ

Bericht door CornelisJ »

Leuk dat b_force het schema van het AM80 filter gepost heeft.

Het high pass filter (oftewel subsonic filter) en de bass boost zijn gecombineerd in het Sallen-Key filter dat bestaat uit opamp U2', condensatoren C10, C11 en weerstanden R25, R26. Dit filter is gedimensioneerd als 2de orde Chebyshev filter met een relatief hoge Q van ongeveer 1,5.

Ik heb het filter even gesimuleerd met Multisim 10 (alleen de high-pass sectie). Het simulatie-schema is hieronder gegeven.

Een AC analyse levert de volgende amplitude-overdracht op (verticale schaal is in dB). Volgens de simulatie is de maximum bass boost ca 4dB bij ca 44Hz. Het zou overigens kunnen dat de boost frequentie iets naar beneden schuift ten gevolge van het variabele low-pass filter van de AM80. Deze heb ik niet mee-gesimuleerd.

Door te spelen met de waardes van C10, C11, R25 en R26 kun je zowel de afsnijfrequentie als de Q van het high-pass filter wijzigen. Als je wilt kun je de boost dus ook weghalen of reduceren.

PS: b_force, kun je misschien ook het schema van de eindtrap van de AM80 posten?
Bijlagen
AM80_HighPass_Boost_graph.png
AM80_HighPass_Boost_schema.png
Laatst gewijzigd door CornelisJ op do 03 sep 2009, 15:34, 3 keer totaal gewijzigd.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Het zou handig zijn als je die afbeeldingen gelijk even als attachment aan je bericht hangt. O:)
Nogal zonde als iemand daar in de toekomst alleen rode kruisjes aantreft.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

CornelisJ schreef:
Door te spelen met de waardes van C10, C11, R25 en R26 kun je zowel de afsnijfrequentie als de Q van het high-pass filter wijzigen. Als je wilt kun je de boost dus ook weghalen of reduceren.
Dat was dus wat ik bedoelde. Ik heb het schema ook ooit eens (helemaal) gesimuleerd. Hier iig de eindtrap.

Tipje voor multisim, gebruik voor de voeding van opamps de VCC, VDD enz.
Of nog beter gewoon een ideaal opampje filter (hoef je geen externe voeding bij te doen), geeft voor filters natuurlijk zelfde resultaat.
Bijlagen
unbenannt7ne.gif
CornelisJ

Bericht door CornelisJ »

b_force, bedankt voor het schema van de eindtrap en voor de tips
simon

Bericht door simon »

En ook van mijn kant bedankt! Hier kan ik wel mee verder.

groet,

Simon
CornelisJ

Bericht door CornelisJ »

Voor de aardigheid heb ik ook de low pass sectie van de AM80 gesimuleerd, plus de combinatie van high pass en low pass.

Om te beginnen heb ik de low pass sectie afgestemd op een -3dB frequentie van 80Hz, door het tunen van weerstanden R29 en R30 (zie simulatie schema hieronder; met de echte AM80 gebeurt dit tunen met potmeter VR2 en VR2', die in serie staan met R29 en R30). Vervolgens heb ik de verzwakker op de uitgang zodanig gedimensioneerd, dat het filter voor lage frequenties (onder de 10Hz) een overdracht van 0dB heeft. De resulterende overdracht van het low pass filter vind je onder het simulatie schema.
Bijlagen
AM80_Lowpass_80Hz_response.png
AM80_Lowpass_80Hz_sim_schema.png
Laatst gewijzigd door CornelisJ op do 03 sep 2009, 10:00, 2 keer totaal gewijzigd.
CornelisJ

Bericht door CornelisJ »

Vervolgens heb ik high pass en low pass aan elkaar geknoopt, om de overdracht van de combinatie van beide filters te simuleren. Het simulatie schema en de resulterende overdracht vind je hieronder.

Omdat de bass boost in het high pass filter bij 80Hz nog een versterking van ca 1.5dB geeft, is de versterking van het totale filter bij 80Hz nu -1.5dB ipv -3dB. Verder geeft het low pass filter bij de bass boost frequentie al een kleine verzwakking, waardoor er een bass boost van ruim 3dB bij 43Hz overblijft.

Je kunt nu natuurlijk redetwisten over de vraag waar de 0dB lijn ligt. De filter curve kan immers naar boven en beneden geschoven worden met de gain regeling van de AM80. Als ik naar het plaatje van de totale overdracht kijk zou ik zeggen dat het -3dB punt op ca 92Hz ligt, en dat de bass boost ca 3.1dB is op 43Hz.
Bijlagen
AM80_Highpass_Lowpass_80Hz_response.png
AM80_Highpass_Lowpass_80Hz_sim_schema.png
Plaats reactie