2 Luidsprekers met KEF B139
Moderator: Beheerdersteam
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Je wil dus zegmaar twee satelietjes maken met een subwoofer erbij.
Dan zou ik de B139 niet gebruiken, die moeten in een vrij grote kist. Ze zijn ook typisch voor het gebruik in een 3-weg systeem. Dat wordt veel te groot voor jou kamer.
Wie weet is de Mivoc AWM104 wat, anders de AWM124 of de AW3000 (dat zijn 12inch subwoofers). Zijn ook niet heel duur.
Hier een idee hoe klein het dan kan worden:
viewtopic.php?p=156182#156182
Subwoofer versterker kan bv een Hypex DS1.2 zijn of een Mivoc AM120.
Hoewel de Mivoc A 3120 2.1 ook leuk is, omdat je daar direct ook alles mee aan kunt sturen. Als je een beetje handig bent met elektronica kun je voor de satelieten ook een TA2024 versterker nemen.
Als satellietjes zou ik dan bv een breedbander nemen inderdaad.
Mooi alternatieven staan inmiddels ook in dit topic gemeld.
viewtopic.php?t=9344
En een fraaie combinatie is ook nog steeds een Peerless 3inch + Dayton tweetertje. Kun je op je mengpaneel de uitgangen ook voorzien van een filter?
Dan zou ik de B139 niet gebruiken, die moeten in een vrij grote kist. Ze zijn ook typisch voor het gebruik in een 3-weg systeem. Dat wordt veel te groot voor jou kamer.
Wie weet is de Mivoc AWM104 wat, anders de AWM124 of de AW3000 (dat zijn 12inch subwoofers). Zijn ook niet heel duur.
Hier een idee hoe klein het dan kan worden:
viewtopic.php?p=156182#156182
Subwoofer versterker kan bv een Hypex DS1.2 zijn of een Mivoc AM120.
Hoewel de Mivoc A 3120 2.1 ook leuk is, omdat je daar direct ook alles mee aan kunt sturen. Als je een beetje handig bent met elektronica kun je voor de satelieten ook een TA2024 versterker nemen.
Als satellietjes zou ik dan bv een breedbander nemen inderdaad.
Mooi alternatieven staan inmiddels ook in dit topic gemeld.
viewtopic.php?t=9344
En een fraaie combinatie is ook nog steeds een Peerless 3inch + Dayton tweetertje. Kun je op je mengpaneel de uitgangen ook voorzien van een filter?
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Is het rendement van een B139 te laag voor een compound opstelling, of vragen ze dan alsnog een grote behuizing? De luisterruimte op zich is niet al te groot.

Met "snelle bassen" bedoel je hopelijk niet het tempo waarin basnoten gespeeld worden? Het idee kan nu namelijk worden opgevat dat luidsprekers met een hogere groupdelay het tempo van een snelle bassist niet kunnen bijhouden.b_force schreef:Ik denk dat je bij hardstyle (snelle bassen) beter geen bassreflex kunt maken, dat wordt volgens mij echt soep.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Nou als je een BR heel erg traag afstelt, kunnen snelle baspartijen wel flink dik in de soep lopen. Dat is ook een reden waarom BR niet altijd geschikt kan zijn voor muziek. Is ook logisch als je bedenkt dat er een extra massa-veersysteem weer in beweging gebracht moet worden. We zitten dan inmiddels ook weer een orde systeem verder.
Je krijgt dat extra laag niet gratis hoor
. Dus ik snap niet wat jij anders zou willen weten uit mijn uitspraak?
Zo heeft een vriend van me een ranzig afgesteld Logitech setje waar je zonder moeite nog de vorige bas door hoort dreunen. Verschrikkelijk irritant.
Nu is dit wel een bizar uiterste, maar het is dus waar je smaak ligt.
Misschien werkt een B139 in compount wel, maar naar mijn mening is dat gewoon zonder van deze klassieke driver. Dan kun je beter een echte subwoofer nemen (hoeven ook niet duur te zijn)
Je krijgt dat extra laag niet gratis hoor
Zo heeft een vriend van me een ranzig afgesteld Logitech setje waar je zonder moeite nog de vorige bas door hoort dreunen. Verschrikkelijk irritant.
Nu is dit wel een bizar uiterste, maar het is dus waar je smaak ligt.
Misschien werkt een B139 in compount wel, maar naar mijn mening is dat gewoon zonder van deze klassieke driver. Dan kun je beter een echte subwoofer nemen (hoeven ook niet duur te zijn)
-
Firehunter
Ik had al een ontwerpje gemaakt voor de B139, hij is compleet gesloten.
http://i29.tinypic.com/2v1kfh0.jpg
Deze is dxbxh 35x30x40cm en kan ik hier makkelijk kwijt.
Misschien is het ook wel beter als ik de B139's verkoop en daarvoor een nieuwe sub koop, maar hoeveel kan ik er voor (+ de hoog drivers) vragen?
Het leek mij gewoon makkelijker om ze wel te gebruiken, omdat ik ze hier toch heb.
Het liefst heb ik voor de satelietjes een bestaand ontwerp zodat ik niet hoef te klooien met een filter.
Maar ik zal hier nog even naar gaan kijken.
http://i29.tinypic.com/2v1kfh0.jpg
Deze is dxbxh 35x30x40cm en kan ik hier makkelijk kwijt.
Misschien is het ook wel beter als ik de B139's verkoop en daarvoor een nieuwe sub koop, maar hoeveel kan ik er voor (+ de hoog drivers) vragen?
Het leek mij gewoon makkelijker om ze wel te gebruiken, omdat ik ze hier toch heb.
Het liefst heb ik voor de satelietjes een bestaand ontwerp zodat ik niet hoef te klooien met een filter.
Maar ik zal hier nog even naar gaan kijken.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
een paartje B139 is ergens tussen de 100-150 euro.
Maar kijk daarvoor even in het "te koop" forum.
Sja voor de rest zijn er heel wat keuzes wat betreft kleine satelietjes.
Het hangt ook van je totale budget af.
Je zei dat je 200 euro voor een subwoofer wilde uitbesteden. Daarbij komen nu ook nog een paar satelietjes. Een Mivoc AW3000 is bv een erg leuke optie. 12inch, kan gesloten in iets van 20-25 liter en niet duur. Basreflex kan ook, maar dan ga je al snel naar 40-50 liter. (maar wel heeel hard voor in zo'n kamertje
)
@ Marp. Nu snap ik wat je bedoeld
Maar kijk daarvoor even in het "te koop" forum.
Sja voor de rest zijn er heel wat keuzes wat betreft kleine satelietjes.
Het hangt ook van je totale budget af.
Je zei dat je 200 euro voor een subwoofer wilde uitbesteden. Daarbij komen nu ook nog een paar satelietjes. Een Mivoc AW3000 is bv een erg leuke optie. 12inch, kan gesloten in iets van 20-25 liter en niet duur. Basreflex kan ook, maar dan ga je al snel naar 40-50 liter. (maar wel heeel hard voor in zo'n kamertje
@ Marp. Nu snap ik wat je bedoeld
-
Firehunter
De Mivoc AW3000 + Mivoc AM80 lijken me wel leuk.
Moet hier ook nog een filter bij gemaakt worden?
Voor de satellietjes zit ik nog te twijfelen tussen
http://www.vikash.info/audio/W3-871S/index.asp
en
http://www.zaphaudio.com/audio-speaker18.html
Deze wil ik gewoon aansluiten op mijn stereo setje.
Alleen zou ik niet weten waar ik dit allemaal moet kopen.
Moet hier ook nog een filter bij gemaakt worden?
Voor de satellietjes zit ik nog te twijfelen tussen
http://www.vikash.info/audio/W3-871S/index.asp
en
http://www.zaphaudio.com/audio-speaker18.html
Deze wil ik gewoon aansluiten op mijn stereo setje.
Alleen zou ik niet weten waar ik dit allemaal moet kopen.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Mivoc kun je zo ergens vinden in een Duitse webshop (is, voor zo ver ik weet, geen Nederlandse importeur). Gelukkig zijn de verzendkosten uit Duitsland niet zo heel hoog dus is dat prima te doen. Ook kunnen de meeste Duitsers prima Engels, mocht je geen Duits kunnen.
Ik denk wel dat je het met de AM80 niet gaat redden. Ik zou voor de AM120 gaan of de Hypex Ds1.2
Voor een breedbander zou ik eerder de Tangband W3-871S kiezen. De B3S doet het naar mijn mening toch niet echt lekker in het hoog. Ik heb trouwens nog een paartje liggen die niks liggen te doen.
Stuur even een berichtje, dan kijk ik wat ik voor je kan doen.
edit:
Voor dezelfde prijs als een nieuwe AM80 een DS1.2
viewtopic.php?t=9171
Ik denk wel dat je het met de AM80 niet gaat redden. Ik zou voor de AM120 gaan of de Hypex Ds1.2
Voor een breedbander zou ik eerder de Tangband W3-871S kiezen. De B3S doet het naar mijn mening toch niet echt lekker in het hoog. Ik heb trouwens nog een paartje liggen die niks liggen te doen.
Stuur even een berichtje, dan kijk ik wat ik voor je kan doen.
edit:
Voor dezelfde prijs als een nieuwe AM80 een DS1.2
viewtopic.php?t=9171
-
Firehunter
De satellietjes worden 2 x http://www.vikash.info/audio/W3-871S/index.asp
De subwoofer word een Mivoc AW3000 + Hypex DS1.2
En hij moet hier op gaan lijken:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=8954
Filteren word gedaan door mijn mengpaneel op ongeveer 150Hz (kan ik bijna traploos instellen).
Kunnen jullie mij helpen met het berekenen van de afmetingen?
Ik heb allerlei dingen in WinISD geprobeerd, maar ik kom er niet uit..
Ik zat zelf te denken aan ongeveer 40x40x40cm, maar dan de afmetingen van de baspoort nog..
De subwoofer word een Mivoc AW3000 + Hypex DS1.2
En hij moet hier op gaan lijken:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=8954
Filteren word gedaan door mijn mengpaneel op ongeveer 150Hz (kan ik bijna traploos instellen).
Kunnen jullie mij helpen met het berekenen van de afmetingen?
Ik heb allerlei dingen in WinISD geprobeerd, maar ik kom er niet uit..
Ik zat zelf te denken aan ongeveer 40x40x40cm, maar dan de afmetingen van de baspoort nog..
-
wouter
- Ook commercieel actief
als je toch naar www.mivoc.de gaat zie je meteen wat aanbiedingen, onder 'schnappchen' staan er nog veel meer. Als je het leuk vindt kun je zelfbouwen, maar wat ze daar in de opruiming hebben is ook aantrekkelijk. Verzendkosten zijn iets van 20,- euro.
Filteren doen die subwoofer modules ook, dus waarschijnlijk wordt er vanaf 150 (eigenlijk iets daarvoor al) heel stijl afgefilterd. Op de module kun je de filterfrequentie instellen, reken op affilteren tussen 50 en 150 Hz.
ik heb gelachen om de strakke post van roland, ik weet weer wat hard stijl is
Onderstaande is minder leuk dan wat je nu gepland heb, minder klein en lang niet zo verfijnd... Maar toch...
B139's kunnen het allemaal wellicht, en breedbandertjes gaan qua geluidssterkte misschien wel mee.... maar ik zou dit echt niet aanraden. Ik zou meer kijken naar een 'snoei'setje, die als het ware 'droog'klinkt, een beetje PA achtig. http://nl.wikipedia.org/wiki/PA_(geluidssysteem)
en dan kun je misschien wel zelf iets bouwen met dit spul:
http://www.mivoc.de/details-shop.html?m ... tembausatz
Voor 39,- is er ook nog een 2-weg met 25cm laagmidden:
De buren verhuizen wellicht kort daarna
Filteren doen die subwoofer modules ook, dus waarschijnlijk wordt er vanaf 150 (eigenlijk iets daarvoor al) heel stijl afgefilterd. Op de module kun je de filterfrequentie instellen, reken op affilteren tussen 50 en 150 Hz.
ik heb gelachen om de strakke post van roland, ik weet weer wat hard stijl is
Onderstaande is minder leuk dan wat je nu gepland heb, minder klein en lang niet zo verfijnd... Maar toch...
B139's kunnen het allemaal wellicht, en breedbandertjes gaan qua geluidssterkte misschien wel mee.... maar ik zou dit echt niet aanraden. Ik zou meer kijken naar een 'snoei'setje, die als het ware 'droog'klinkt, een beetje PA achtig. http://nl.wikipedia.org/wiki/PA_(geluidssysteem)
en dan kun je misschien wel zelf iets bouwen met dit spul:
Voor 39,- is er ook nog een 2-weg met 25cm laagmidden:
De buren verhuizen wellicht kort daarna
-
Firehunter
PA word te groot voor in m'n kamertje.
b_force heeft me verteld dat de TB + AW3000 harder en lager kunnen dan wat ik nu heb.
Lager ben ik blij om, maar dat harder maakt mij niet zo veel uit. Ik luister vaak enkele uren achter elkaar naar muziek, dus het moet niet te hard zijn dat ik er gehoorschade van krijg.
Dus het moet ook goed klinken op een lager volume.
Ik heb nu 2 ontwerpjes gemaakt voor de sub.
Gesloten, 24 liter

BR, 41 liter

Grafiekje (grijs is BR)

Mijn voorkeur gaat uit naar de BR omdat ik het een mooier formaat vind en ik vind de grafiek leuker lijken
Ik moet er trouwens nog wel even bracing in maken.
Heeft iemand nog opmerkingen/tips/dingen waar ik rekening mee moet houden?
b_force heeft me verteld dat de TB + AW3000 harder en lager kunnen dan wat ik nu heb.
Lager ben ik blij om, maar dat harder maakt mij niet zo veel uit. Ik luister vaak enkele uren achter elkaar naar muziek, dus het moet niet te hard zijn dat ik er gehoorschade van krijg.
Dus het moet ook goed klinken op een lager volume.
Ik heb nu 2 ontwerpjes gemaakt voor de sub.
Gesloten, 24 liter

BR, 41 liter

Grafiekje (grijs is BR)

Mijn voorkeur gaat uit naar de BR omdat ik het een mooier formaat vind en ik vind de grafiek leuker lijken
Ik moet er trouwens nog wel even bracing in maken.
Heeft iemand nog opmerkingen/tips/dingen waar ik rekening mee moet houden?
Als ik hier even op mag inhaken. Een TL is toch juist geschikt voor muziek. Ik meende dat de dat impulsresponsie dichtbij die van een gesloten systeem kwam. Daarbij kom je ook dieper, maar heb je ook weer last van extreme conus uitslagen onder de afstem frequentie. Bij het boosten van een gesloten systeem om dezelfde freq curve te verkrijgen krijg je toch juist weer meer vervorming. BR heeft dan een kleiner volume nodig dan een TL (in principe), maar deze presteert dan weer minder voor muziek of snap ik het nu verkeerd?b_force schreef:Jeetje een Focal als mid, ik wist niet dat die variant van de Rogers er ook nog was.
Ik denk persoonlijk dat een TL voor hardstyle (toch redelijk snelle bassen) niet geheel geschikt is. Ik zou dan eerder naar een gesltoen systeem gaan of anders een bass reflex systeem.
gr Kevin
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
De impulse response zit gewoonlijk inderdaad tussen die van een gesloten systeem en bassreflex in.
Bassreflex kan overigens ook erg goed presteren. Dat vraagt meestal wel om een lagere afstemming en een kleinere kastinhoud dan bij een systeem waarvan de curve zo lang mogelijk op 0 dB blijft hangen. De afval begint dan vroeger maar verloopt minder steil, zodat de diepgang zeer behoorlijk kan zijn indien een driver wordt gebruikt met een lage Fs en een niet te lage Qts.
Bassreflex kan overigens ook erg goed presteren. Dat vraagt meestal wel om een lagere afstemming en een kleinere kastinhoud dan bij een systeem waarvan de curve zo lang mogelijk op 0 dB blijft hangen. De afval begint dan vroeger maar verloopt minder steil, zodat de diepgang zeer behoorlijk kan zijn indien een driver wordt gebruikt met een lage Fs en een niet te lage Qts.
-
Speedsmile
Als je de bassreflex versie gaat bouwen moet je wel even uitkijken met die rechte poort. In de tekening loopt die tot bijna de achterwand door, daardoor zal de afstemming behoorlijk verstoord worden. Je moet zorgen dat de opening aan de binnenkant toch wel minimaal 5 tot 10 cm van de achterwand zit.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Dat klopt, maar hier zal dat geen probleem zijn. Gewoonlijk eindig je niet te dicht bij de achterwand omdat die anders als een verlengstuk van het reflexkanaal dient. Bij een pijpje wordt het moeilijk om dan de effectieve kanaallengte te bepalen. In de tekening van Firehunter heeft het kanaal wel een duidelijk einde.
Ps: het haakse gedeelte wat aan het einde loodrecht omhoog loopt mag bij de totale lengte worden opgeteld (langs de hartlijn meten).
Ps: het haakse gedeelte wat aan het einde loodrecht omhoog loopt mag bij de totale lengte worden opgeteld (langs de hartlijn meten).
-
Firehunter
- bartsegers
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Verlengen of verkorten is inderdaad geen probleem. De oppervlakte van de poorten dien je dusdanig mee te vergroten of verkleinen dat de afstemming gelijk blijft. Voor gelijk blijvende inhoud moet je dus ook even de kastafmetingen opnieuw bepalen, als je die al had vastgelegd.
Voordeel van verlengen zou zijn dat de poortopening hoger komt te zitten, wat het eenvoudiger maakt om dempingsmateriaal bij de poort weg te houden.
Voordeel van verlengen zou zijn dat de poortopening hoger komt te zitten, wat het eenvoudiger maakt om dempingsmateriaal bij de poort weg te houden.
-
Firehunter
Met een tuning freq. van 35hz is de grafiek vlakker, maar aan het begin wel steiler.
Met hardstyle zit ik denk ik rond de 50/60hz, dus dit is toch niet zo erg?
Hierdoor kon ik de poort weer verkorten.
Moet ik dan alleen de lenge van de poort hebben of moet er ook nog wat in de hoogte bij gerekend worden? (zie afbeelding)
Met hardstyle zit ik denk ik rond de 50/60hz, dus dit is toch niet zo erg?
Hierdoor kon ik de poort weer verkorten.
Moet ik dan alleen de lenge van de poort hebben of moet er ook nog wat in de hoogte bij gerekend worden? (zie afbeelding)
Re: 2 Luidsprekers met KEF B139
Hoi Firehunter, als je niks met die focal 5N401's doet... laat me weten ik heb een set staan uit audio en techniek ( geluid uit de pijp ) deze focals zijn aan hun einde en zou deze 'pijpen' graag reanimeren met originele speakers.
Je zegt dat je beperkt budget hebt. Als die focal's in goeie staat zijn krijg je er €100 voor.
Ik hoor het wel.
Marc
Je zegt dat je beperkt budget hebt. Als die focal's in goeie staat zijn krijg je er €100 voor.
Ik hoor het wel.
Marc