luidspeakers aansluiten op eindversterker/eindtop

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gesloten
host

luidspeakers aansluiten op eindversterker/eindtop

Bericht door host »

ik wil op mijn bestaande sterio instalatie een losse eindversterker/eindtop aanschaffen waar ik minimaal 7 -8 boxen apart kan aansluiten en nu ik mijn huis aan het verbouwen ben,zoek ik meer info.
In mijn huiskamer krijg ik 4 boxen op de gewone versterker aansluiting.
En dan met de eindversterker/eindtop wil ik,
in de keuken 2 boxen plaatsen,in de serre 1 box,toilet ook 1 box,in de badkamer 1 box en op zolder 2 stuks.
Dit alles wil ik met losse potmeters uit gaan rusten.
ik wil 3 wegspeakers (autospeakers)gebruiken 4 ohm en minimaal 100-150 watt. (wel alle dezelfde types)

Luidspeakerdraden is nog zoiets!!!wat voor dikte????
afstand van sterio instalatie naar de keuken is ongeveer 15-20 meter,serre is 15 meter,toilet 10 meter,badkamer 10 meter,zolder 15 meter.

Kan iemand me uitleg geven ivm aansluiten,ben een leek in elektronica!
Aansluiten kan ik wel,maar net zoals wat voor eindversterker (merk,type) kan ik het beste gebruiken,en wat voor potmeters,wil dus elke box afzonderlijk kunnen bedienen.
Kan iemand een schema maken ivm aansluiten vanaf de versterker naar alle boxen met dikte van draden,soort potmeters enz?

gr john
Speedsmile

Bericht door Speedsmile »

Dat zijn aardig wat dingen tegelijk:

1. Badkamer, heb je eraan gedacht dat het vochtig is/wordt?, er zijn meen ik speciale badkamer speakers voor deze toepassing.

2. Potmeters: wat is precies het idee?, je wilt in elke kamer een potmeter voor de speaker? of centraal een afregel plaats? Je kunt namelijk door de gemiddelde potmeter geen 50 Watt vermogen sturen...dan zal het aardig warm worden.

3. Met bovenstaande in gedachten, zou je eigenlijk een losse eindversterker willen per box per kamer, maar ook dat heeft weer voeten in de aarde.

4. Tevens vraag ik me af of autospeakers wel een goede keuze zijn, er zijn ook erg leuke coaxjes of full rangers te koop die meer gericht zijn op HiFi.

5. Als je het mij zou vragen zou ik bron en voor en eindversterking centraal houden, en dit zodanig aanpassen dat je met bv een 2.4 Ghz remote systeem de volumes per kanaal kan aanpassen. :idea:
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

Ik denk dat luidsprekerkabels van 2x 1,5mm^2 wel goed genoeg zijn. Is het de bedoeling dat je de speakers apart aan/uit kan zetten?
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Om dubbele discussies te voorkomen sluit ik dit draadje. Er kan worden verder gegaan in hetzelfde topic onder 'versterkers'.
Gesloten

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”