Bocama LA-224B

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Agent327
Berichten: 127
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 11:36
Locatie: Utrecht

Bericht door Agent327 »

Ik denk niet dat het veel uitmaakt, er zijn nog duizenden, miljoenen apparaten uit het 220V tijdperk die het nog prima doen.

Je kan het makkelijk uitproberen zonder in je versterker te prutsen als er een 9V trafo in de buurt is. Paar uur aan zetten en T meten.

Ik zou er alleen iets aan doen als de hoogspanning erg dicht tegen de maximale spanning van de elco's komt Maar dan kan je ook nieuwe elco's met iets hogere spanning erin zetten. Of als de gloei meer dan 7V is.

Kees
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Daar is ie weer. Ik heb de Bocama een weekje luistertechnisch op me in laten werken en ben tot de conclusie gekomen dat het ding helemaal niet verkeerd klinkt :P . Maar dat wisten we al. Wat ik eigenlijk wil is het volgende: omdat ik de phono ingang waarschijnlijk nooit zal gebruiken wil ik die er uit halen. Van de toonregeling ben ik alleen ondersteboven bij een bepaalde stand van de bas en de treble, dus die gaat er ook uit. De achterliggende gedachte daarbij is dat ik meer binnenruimte crëeer en dat door het weghalen van de drie buisjes voor phono en klank de warmte ontwikkeling minder wordt en ik dus hopelijk niet hoef te klooien met hulptrafowikkelingetjes. Daarnaast moet er eigenlijk een 5-standenschakelaar inkomen in plaats van de huidige krakende 3-standen voor aux, tuner en phono. De vijf ingangen aan de achterzijde zitten er al immers? Optisch blijft de versterker aan de voorzijde gelijk. Vraag: hoe kan ik controleren of de 5AR4 (GZ34) nog goed is?
Bijlagen
100_4292.JPG
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Volgens mij heb je die GZ34 juist een weekje getest :wink:

Wanneer je toch gaat verbouwen kun je ook overwegen om een andere voortrap / fasedraaier te maken. Zowel DHTRob als Peter v. Willenswaard van Audio en Techniek hebben oude ontwerpen verbeterd door een parafase trapje te gebruiken.
Dan heb je per kanaal één ECC83 en twee EL84's nodig.

Geen Phono? Ik zou toch eens een draaitafel overwegen... het is zo mooi.

Het is vaak wel moeilijk om een ingangsschakelaar met 5 standen te vinden.
Mischa is met een groupbuy bezig bij DIYclub.biz. Daar kun je prints met 6 ingangen en een motorbestuurde ALPS potmeter bestellen. Heb je gelijk een Bocama met afstandbediening.
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Bericht door Miniwatt »

RobertD schreef:
Geen Phono? Ik zou toch eens een draaitafel overwegen... het is zo mooi.
Zeker, vooral met buizen :P
De mogelijkheden zijn wat beperkt omdat je er maar 2 buizen voor hebt, maar er zijn wel mooie schakelingen daarmee, ik gebruik er nu ook zo een.
Heb je gelijk een Bocama met afstandbediening.
Wahaa, supercool! :o
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Dat is ook een optie vrienden, een heel nieuwe schakeling in de kast van de Bocama. Maar even verder denkend kan ik ook de trafo's en buizen gebruiken voor iets met de buizen zichtbaar en een leuke omlijsting :lol:
Maar dat wil ik (nog) niet, dus gaan we voor de optisch niet zichtbare verandering (-betering :P ). De 5AR4 heb ik inderdaad zojuist een week getest RobertD :oops:, maar valt er aan de ingang en uitgang ook iets te meten wat een indicatie voor de staat van de buis geeft?
Bijlagen
100_4295.JPG
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Bericht door TubeHead »

wauw ! mooie versterker !
Lekker veel ruimte om in te prutsen ook !

Qua front, Elco's en trafo's lijkt die verdomt veel op mn Sansui.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Juist, dat vond ik ook al TubeHead 8) Zowel aan de buitenkant als binnenkant mankeert er weinig aan. Alleen bij de klankregeling is ooit iets verandert: klik maar eens op de foto aan de binnenkant van de versterker bij vierde knop. Je ziet daar wat erretjes en c'tjes zitten die er oorspronkelijk niet hoorden. Aan de onderkant is een gedeelte overbrugd lijkt het. Dus dat moet eruit :twisted:
Bijlagen
100_4296.JPG
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Bericht door Miniwatt »

PA4URK schreef:
Dat is ook een optie vrienden, een heel nieuwe schakeling in de kast van de Bocama. Maar even verder denkend kan ik ook de trafo's en buizen gebruiken voor iets met de buizen zichtbaar en een leuke omlijsting :lol:
Dat ga ik dus doen, door dit topic sta ik al te popelen :P

Ik was een buis vergeten trouwens, je kunt er evt. 3 gebruiken voor een phonotrap, dan denk ik meteen aan de Scratch van Triode Dick 8)
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Bericht door TubeHead »

PA4URK schreef:
Je ziet daar wat erretjes en c'tjes zitten die er oorspronkelijk niet hoorden. Aan de onderkant is een gedeelte overbrugd lijkt het. Dus dat moet eruit :twisted:
Je kan het ook maken zoals het orgineel.

bij mn buizenbak gebruik ik ook mn klankregeling. :oops:
op Tone Defeat klinktie toch net niet.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Miniwatt schreef:

Dat ga ik dus doen, door dit topic sta ik al te popelen :P

Ik was een buis vergeten trouwens, je kunt er evt. 3 gebruiken voor een phonotrap, dan denk ik meteen aan de Scratch van Triode Dick 8)
Dat heb ik ook gedacht. Dan kun je alle buisvoeten hergebruiken.
Voor de versterkerschakeling zou ik de parafase trap van Peter van Willenswaard met de ECC83 gebruiken.
Eindpitten in triode en geen tegenkoppeling.... dan lijkt het me heel mooi.

Binnenkort ga ik mijn EL84 push pull bakkie ook volgens dat schema wijzigen. De trap die ik er nu op heb staan met de 5687 ( een soort ECC99 ) vind ik toch een beetje te bedompt klinken. Het moet sprankelen, zeker met de EL84 als eindbuis.
(En desnoods gebruik ik een beetje tegenkoppeling, maar dat moeten jullie niet verder vertellen hoor....)
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

De 5AR4 heb ik inderdaad zojuist een week getest RobertD , maar valt er aan de ingang en uitgang ook iets te meten wat een indicatie voor de staat van de buis geeft?


Oeps, nou begin ik toch weer te twijfelen :roll: Dan alles er maar uit en bij de grond beginnen :shock: Waar staat dat schema...?
Bijlagen
100_4293.JPG
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Dit is één van de pagina's van het artikel.... mét het schema.
De tegenkoppeling kan vervallen wanneer je de eindbuizen in triode zet.

Een smoorspoeltje in de voeding (liefst per kanaal een spoel) is wel een aanrader.
Bijlagen
hf309_4.jpg
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Bericht door Miniwatt »

PA4URK schreef:
Dan alles er maar uit en bij de grond beginnen :shock: Waar staat dat schema...?
Dat zou ik toch wel doen. Een hoop weerstanden zullen verlopen zijn, en naar de huidige maatstaven is de bedrading echt not done. Leuk dat er een faseschakelaar enz op het front zit, maar dat loopt dus allemaal van de achterkant naar het front en weer terug..

De versterker leent er zich uitstekend voor. De draden van de gloei laat je gewoon zitten, er zitten genoeg soldeersteuntjes om alles aan vast te maken.

Het soldeerwerk vond ik bij de mijne ook niet echt optimaal :?
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Inderdaad is de bedrading een spaghetty-wirwar met overal risico van oppikken van rotzooi. De helft kan er zo uit :) De schakelaars en de regelaars aan de voorzijde blijven dan zitten in het kader van de optiek. Misschien een domme vraag, maar waarom zit er een faseschakelaar op die versterker en waar dient die voor?
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Volgens mij zit die schakelaar op de versterker om de polariteit van één van de speakers om te kunnen draaien.

Naar mijn smaak overtollige ballast. Je moet de boel gewoon goed aansluiten, toch?

Ik zou ook gaan voor de optie: alles eruit en een nieuwe schakeling erin met alleen maar de noodzakelijke items.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Toevallig heb ik een vrije dag dus ga ik me daar vanmiddag eens even fijn in verdiepen :P Er staan trouwens zoveel EL84 schema's op internet, je ziet door de bomen het bos niet meer. Ik denk dat ik of voor dat Philips schema ga of voor de originele maar vereenvoudigde Bocama/Lafayette zonder poespas. Tweaken kan dan altijd nog 8)
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Bericht door TubeHead »

PA4URK schreef:
of voor de originele maar vereenvoudigde Bocama/Lafayette zonder poespas.

Zou ik dit eerder doen :)
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Ik niet... ik zou de modernere schakeling nemen van PvdW.
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Bericht door Miniwatt »

Ik die van DHT Rob..
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Jongens, jongens toch, wat doen jullie me aan. Van drie verschillende audiofielen drie verschillende meningen :evil: Hier kan ik toch niks mee? Even alles op een rijtje:
1. De trafo's blijf ik gebruiken
2. De buizenbezetting blijft hetzelfde, dus ECC83 plus EL84
3. En alles blijft in dezelfde kast zitten met behoud van de diverse regelaars/schakelaars maar zonder (of met een andere) functie
4. Dus geen poespas, geen toonregeling, geen fase-schakelaars of andere troep
5. De bedrading krijgt een opwaardering waardoor de kilometerslange spaghetty-toestand gereduceerd wordt tot het hoogst noodzakelijke
6. Onderdelen zoveel mogelijk vervangen door nieuwe
7. Enz, enz, enz
DHTRob valt dus af want die gebruikt een ECC99. Blijft over PvdW en Bocama plus nog een heleboel andere die waarschijnlijk net zo goed of beter of slechter zijn :? :? :? :? :? :? :? :?
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Bericht door Miniwatt »

PA4URK schreef:
Jongens, jongens toch, wat doen jullie me aan. Van drie verschillende audiofielen drie verschillende meningen :evil: Hier kan ik toch niks mee?
Tsja, da's een beetje typisch hier, je komt ergens mee en dan hoor je "ik zou het zo gedaan hebben" en "ik zou het zo doen" en "waarom heb je dat zo gedaan?" :|
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Bericht door Pcdg »

Je pakket van eisen sluit naadloos aan bij het schema van Peter van Willenswaard vind je ook niet?

Ik ga binnenkort ook met dat schema aan de slag voor een volledig zelfbouw EL84PP versterker. Trafoset en buizen zijn binnen, maar ook dan zijn er nog genoeg keuzes over de te bewandelen paden.

succes, Paul
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

pcdegoede schreef:
Je pakket van eisen sluit naadloos aan bij het schema van Peter van Willenswaard vind je ook niet?

Ik ga binnenkort ook met dat schema aan de slag voor een volledig zelfbouw EL84PP versterker. Trafoset en buizen zijn binnen, maar ook dan zijn er nog genoeg keuzes over de te bewandelen paden.

succes, Paul
Helemaal mee eens!
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Vanavond de Bocama weer even aangesloten op de testspeakers (ouwe Wharfedales uit de Kringloop) en eens wat metingen verricht zoals ik die op een ander forum kant en klaar voorgekauwd aantrof. Anodespanning ligt zo rond de 320 volt terwijl ik op g2 iets van 313 volt tegenkom. De kathodespanning ligt iets boven de 11 volt. De diverse g1-metingen laten een spanning tussen de 0.2 en 1 volt zien en volgens de boekjes betekent dat dat de koppelcondensatoren sowieso lek zijn. Maar dat wisten we al. Wanneer de buizen afgekoeld zijn, gaat eerst de slopershamer er in :twisted: . Wordt vervolgd...
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Alle overbodige bedrading en onderdelen van de hoofdtelefoon en de faseschakelaar zijn er uit en alles zo kort mogelijk aangesloten. De zaak aangezet en... een fikse brom en een oscilerende versterker :?
Het schema nog eens nagelopen en...? De luidspreker - en de UGT staan wel aangesloten maar liggen niet aan aarde. Draadje naar het chassis en probleem opgelost. Wat ik ga doen is een steraarde maken waar alles aan komt te liggen, inclusief eeen aarde voor de 230 Volt en een echte geaarde netsteker. Dat alles uiteraard naast de standaard vervangingen. Het valt me op dat de meeste weerstanden nog binnen de 10% afwijing zitten na ruim 40 jaar :P Zal ik de klankregeling er uit halen of laten zitten??? :?:
Plaats reactie