Sony TA N7B Vfet versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

MidiMaze
Contacteer:

Bericht door MidiMaze »

Hmm, deze foto is niet per-ongeluk van iemand van dit forum?
http://i37.tinypic.com/otzo04.jpg
:shock: 8)
buisje

Bericht door buisje »

Mooi spul!

Bekend, zo kwam ik gisteren mijn openhaalde Vfet tegen!!! Kijk maar, op mijn oude tafel gefotografeerd die ik niet meer heb.

http://www.agoraquest.com/viewtopic.php ... 1&forum=51
buisje

Bericht door buisje »

Vandaag een stuutenbruin zending binnen met Pjotr's drivertransistor vervangers, de 2SA1011 en de 2SC2344.

Nu is de 1e power-up in zicht, spannend..... Maar eerst nog geen tijd ze erin te zetten :(
ray5150

Bericht door ray5150 »

Enigzins off-topic, maar ik kwam een site tegen met uitgebreide restauratie verslagen van oude versterkers als deze Sony:
http://www.geocities.com/cdkands/index2.html

@Buisje: Succes ermee!!
buisje

Bericht door buisje »

Mooie site! Thanx voor de link. Ik ga ook kijken of ze een idee hebben hoe je kleine krasjes uit een alu frontplaat kan krijgen. Ik ben bang maar op 1 manier: afschuren en nieuw laten anodiseren.
buisje

Bericht door buisje »

Ik snap er helemaal niks meer van.

De Originele driver transistoren 2sc1663/2sa835 heeft als pinsetting:

1: Emitter
2: Basis
3: Collector

De vervanger 2sc1011/2sa2344 heeft:

1; Basis
2; Collector
3: Emitter

Ik heb pen 3 helemaal naar de plek van pen 1 gebogen over pen 1 en 2 heen. 1 en 2 stukje naar rechts, klaar zou je denken. Nee dus want op de conductor side van de print van deze versterker SM staat: CBE als volgorde getekend. :? :? Terwijl bij alle onderdelentekeningen, ook EBC getekend is. Lekker duidelijk zo.
Bijlagen
tor2.JPG
torgoed.JPG
buisje

Bericht door buisje »

Op de print bij de drivertor staat ook een E zie ik net. Ik moet de papieren maar wegleggen, en de transistor anders ombuigen en alles goed nameten. Enigste manier.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Zo te zien heb je ook de collector van de transistor in het gat van de emitter gesoldeerd :shock:

Zal van de week even goed naar de print in het ser.man. kijken. Voorlopig nog maar even niet aan zetten! Ik zit in een verbouwinkje en kan even niet bij mijn PC waar die s.m. op staat.
buisje

Bericht door buisje »

Nee doe ik vooral nog niet de amp aanzetten. Je zult zien dat er iets niet klopt in de papieren. Of ben ik gek aan het worden.

Kijk maar op pag. 8 van de SM, bij Q130/230 en Q131/231 staat EBC als pinvolgorde.

Wil de SM nog wel een keer zenden Pjotr.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Heeft geen zin, hij staat al gewoon bij mijn e-mail en daar kan even een paar dagen niet bij --> PC is even out of order.

Zal even kijken of ik hem via web mail nog van de server kan plukken.
buisje

Bericht door buisje »

Wat nog wel kan is dat bij pag. 8 van de SM, je tegen de achterkant van de 2SC1962/2SA835 zit te kijken. (bij een nieuwere tor tegen de koelplaat kant dus) Dan klopt alles wel.

De oude torren hebben een dun koelplaatje in het midden vd transistor body.

Afbeelding

Nee dus want het schuine stukje vd transistor staat vooraan. :x
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ha Buisje,

Heb even naar de layout in het manual gekeken. Bij die tekening kijk je tegen de onderkant van de print aan, de kant van de geleiders dus.

Vanaf de componentenkant is dan alles in spiegelbeeld en klopt de opdruk van de print. Die orginele torren zijn idd afwijkend qua pin volgorde van een TO220, dat wordt dus idd aanpassen.
buisje

Bericht door buisje »

Ik heb tekeningen van de pcb's, 2x r channel in spiegelbeeld en gewoon (component side and conductor side)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

OK. Dubbel check ook of je de 2SAxxx (PNP) en de 2SCxxx {NPN) niet hebt verwsseld en ze op de goede plaats zitten. Anders klapt ie nog.

Spannend, veel suc6 ;)
buisje

Bericht door buisje »

Thanx. En ik ben eruit.

Het zit zo: de versterker is gewoon PERFECT spiegelsymmetrisch opgebouwd. R print heeft de E naar binnen gericht, L print idem. De 1663/835 heeft een dunne koelplaat en kan zo omgedraaid gemonteerd worden.

Ik kwam er vanmorgen achter dat er iets niet klopte omdat een Emitter aan koelplaat lag, Bij vrijwel alle torren zit collector aan koelplaatje.

Ik zet de torren erin, haal voor de zekerheid de fets eruit en ga proefdraaien of de spanningen overal kloppen. Dan fets erin en boel afregelen.
Stofman

Bericht door Stofman »

Het moment der waarheid komt dichterbij :) Mooi werk !
buisje

Bericht door buisje »

HIJ DOET HET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Me is very happy nu. Al die noeste arbeid, allergieaanvallen, eeuwige geduld en uren puzzelen/zoeken heeft een werkende TA-N7B amp opgeleverd. JOEPIEE!

Ruststroom is 38mV over een sourceweerstand, 0.47ohm geloof ik. Offset is hooguit 2mV. fets worden nauwelijks warm, ik mag/kan ruststroom nog wat opschroeven.

Geluid? Bass is heel "tight" en strak, enorm veel power over, heel ruimtelijk en beschaafd. Muziekale amp dat zeker. Niet echt duidelijk transistor. Erg gecontroleerd allemaal. Stemmen zijn niet houterig zoals veel transistoramps kunnen leveren. Geplukte bas is lekker vol.

Maar dit is nog maar net na inschakelen. Opgewarmd en met nieuwe elco's wordt het als het goed is nog beter.
Bijlagen
00001.jpg
ray5150

Bericht door ray5150 »

Hardstikke leuk om te lezen.
En gefeliciteerd met je versterker, dat je er nog veel plezier van mag hebben. :D :D :D
Stofman

Bericht door Stofman »

:shock: :D

Fijn man! Ruststroom staat bij mij rond de 60mV ingesteld, wordt ook niet echt warm, en mocht volgens Mirko na de mods best nog wel wat hoger. Maar ik hou het liever maar binnen de specificaties van Sony zelf.

Klinkt lekker voor een Sony hé ;) Voor al de crap die ze maken/maakten, is dit wel een heel mooi staaltje engineering.

Vanavond op eBay eentje voor 1561€ de deur uitgegaan, dingen zijn echt zeldzaam EN gegeerd. En je weet nu waarom ;)

Buiten het feit dat het al een hele tijd m'n favoriete amp is, was het ook nog eens een goeie investering :twisted:
buisje

Bericht door buisje »

Dank u! Nu kan ik nippon chemicon elco's bestellen, en een spuiter de zijpanelen netjes laten spuiten.

Ja klopt deze klinkt niet als een sony, alhoewel ze er wel mooi spul bij hebben. Ik draai nu wat bekende cd's en de diepte in het geluid is heel goed. Ruststroom hou ik eerst laag voor de zekerheid.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

=D> Heel leuk. Proficiat.

Is dit nou puur een eindversterker, of toch een geïntegreerde amp?
Ben benieuwd hoe die er straks uitziet met zijn jasje aan.

Veel luisterplezier!!!
buisje

Bericht door buisje »

Pure eindbak, 2x 100 W (bij inschakelen ging het licht even dimmen haha) DC gekoppelde schakeling maar je hebt 2 ingangen, 1 DC en 1 met koppelcondensator. Alles apart gevoed enz. Inderdaad DC gekoppeld kun je horen, heel mooie fase/stereoeffecten heb ik al beleefd.

Voorproefje:
http://www.thevintageknob.org/VFET/TAN7/TAN7.html
Stofman

Bericht door Stofman »

Ik gebruik altijd de DC ingang, klinkt mijn inziens nog een tikje beter. M'n pre is dan ook full dc, en ook dual mono :)

Zo zag de mijne er uit na zijn revisie:

Afbeelding

Afbeelding
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Mooi verhaal geworden! Gefeliciteerd!

jan
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »