zelfbouw zaph ZDT 3.5

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Ramon

zelfbouw zaph ZDT 3.5

Bericht door Ramon »

Hallo,

Na een poosje rondgekeken en rondgezocht te hebben naar een zelfbouw project ga ik van start met het volgende zelfbouw/nabouw project.

http://www.zaphaudio.com/ZDT3.5.html

Niet geremd door enige kennis van het bouwen van luidsprekers heb ik inmiddels de speakers besteld en de onderstaande tekeningen gemaakt. Deze week ga ik naar de bouwmarkt om het benodigde hout (18 mm mdf) te halen.

Ik loop gelijk al tegen een aantal vragen aan:

1. Welk dempingmateriaal is het meest geschikt?
2. Is het verstandig om het filter precies na te bouwen of zou ik ook bepaalde Amerikaanse condensator waarden kunnen vervangen door Europese.
3. Er wordt gebruik gemaakt van spoelen in bepaalde AWG waarden die ik hier niet kan vinden, is ook dit op een handige manier te vervangen.

Al met al zie ik het filter nog als het grootste probleem wat ook gelijk het meest kritisch komt als ik de site van ZAPH audio mag geloven.

Ik zal jullie op de hoogte houden van de vorderingen.

Gegroet,

Ramon
Bijlagen
ZDT 3.5 layout.jpg
ZDT 3.5 bemating.jpg
simon

Bericht door simon »

Hi Ramon,

Welkom op het forum. (Niet dat ik zo actief ben, maar toch;))

Allereerst wil ik even zeggen dat ik vind dat je een mooi ontwerp hebt gekozen om na te maken. De ontwerpen van zaph zitten theoretisch erg mooi in elkaar en ik ben benieuwd hoe het in de praktijk klinkt!

Wat betreft het filter komt het inderdaad behoorlijk kritisch, maar voor veel dingen is wel een oplossing te vinden denk ik. Dus wanneer je hier op het forum aangeeft welke waarden niet te vinden zijn en welke waarden in de buurt liggen dan zal het met een beetje hulp van de filtergoeroe's wel goed komen lijkt me.

In ieder geval veel plezier en succes met het bouwen.

groet,

Simon
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Welkom alhier!

Je kan spoelen ook een beetje afwikkelen. Als je 2mH nodig hebt kan je 2.2 kopen b.v. en allebei een aantal slagen afwikkelen op de gok, of precies met behulp van meetapparatuur. Op maat laten maken kan denk ik ook bij caps en coils. Kost een beetje meer.

Op de woofer komt het niet zo verschrikkelijk nauw. 3.8 of 3.6 is geen wereld van verschil.

Condensators kan je parallel zetten en dan optellen om de juiste waarde te maken.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

voor L1 = 0,08mH moet je misschien even zoeken of bijvoorbeeld contact opnemen met caps & coils... Of even horen hoever je een 0,1mH spoel moet afwikkelen om op die 0,08 te komen.

let vooral op de weestand waarden van de gebruikte filteronderdelen. Bij spoelen wordt 'het weerstandsdeel' genoemd. Dat je niet een spoel neemt met 1,5 Ohm ipv 0,3 Ohm zeg maar :D (de klankbalans en filtering gaat dan afwijken van het ontwerp)

Machtig mooi spul - op 'papier', ben erg benieuwd naar je resultaten.

Succes!!!
Ramon

Bericht door Ramon »

wouter schreef:
let vooral op de weestand waarden van de gebruikte filteronderdelen. Bij spoelen wordt 'het weerstandsdeel' genoemd. Dat je niet een spoel neemt met 1,5 Ohm ipv 0,3 Ohm zeg maar :D (de klankbalans en filtering gaat dan afwijken van het ontwerp)
Succes!!!
dit is nu juist mijn zorg. de combinatie tussen de mH en de weerstand van een spoel.

ik kan mij voorstellen dat de mH waarde bepaald wordt door het aantal windingen en de weerstand door de gebruikte draaddikte. de juiste dikte is niet altijd te krijgen waardoor de weerstand afwijkt.

als ik echter in het ontwerp kijk dan zie ik dat er een weerstand gebruikt wordt die extra weerstand toe voegt aan de spoel (deze is in het groen aangegeven).

Mag ik dit ook doen om de juiste waarden te berijken?
Ramon

Bericht door Ramon »

Het is mij ook nog niet duidelijk hoe belangrijk de breedte van de baffle is. Ik heb deze 229 gemaakt in plaats van 228.6. dit lijkt mij geen probleem.

Echter vermoed ik dat ook de afronding effect heeft op de breedte. Deze afronding staat in het ontwerp van Zaph niet genoemd maar als ik naar de tekening kijk dan lijkt dit een radius van ca. 12 mm (uit de losse pols).

Hoe belangrijk is de breedte en de gebruikte afronding?
bartsegers

Bericht door bartsegers »

In eerste instantie is een zo goed gelijkend filter een stuk belangrijker.
zit niet in over mm's in de bafflebreedte.
De radius zou ik ook aanbrengen, een ronde of 45 graden radius, net eat je mooi vindt.
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Over het algemeen is de weerstandswaarde van de spoelen die parallel staan belangrijker dan die van de in serie staande spoelen.
Een gegeven capaciteit kun je - zoals Montana al aangaf - samenstellen uit verschillende condensatoren. Parallel schakelen betekent dat je mag optellen. Bij serieschakelen kun je net zo rekenen als bij het berekenen van de vervangingsweerstand (maar dan dus in serie ipv parallel) : Cs = (C1^-1 + C2^-1 +Cn^-1)^-1.

Afbeelding
fritzie

Bericht door fritzie »

hier staan alle waarden janzen spoelen 0.8 mH 20 awg is gewoon leverbaar wellicht by caps and coils

http://www.jantzen-audio.com/download/c ... 202008.pdf

of anders hier

http://www.audio-components.co.uk

ik heb goede ervaringen met deze shop wat niet op voorraad is wordt voor je besteld
het duurt dan wel even duren voordat je het in huis heb (2 weken ongeveer)

Groeten Bert
Ramon

Bericht door Ramon »

een update:

Ten eerste iedereen bedankt voor de input!

De benodigde speakers heb ik inmiddels binnen en het hout heb ik gisteren besteld in de bouwmarkt. Ik kan het maandag avond ophalen en dan is het al op maat gezaagd. Zo netjes als ze dat daar kunnen kan ik namelijk zelf niet.

dan kan ik volgende week beginnen met het maken van de gaten voor de speakers en de BR buis.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Veel plezier!!!

enne, vergeet niet foto's te nemen he :wink:
Ramon

Bericht door Ramon »

het bouwen is begonnen. eerst lijmen en later(morgen) de gaten. deze volgorde lijkt beter.

speciaal voor Wouter een paar foto's. het bouwwerk en de drive in van mijn buurjongen.
Bijlagen
S8300486.JPG
S8300480.JPG
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Afbeelding
Ramon

Bericht door Ramon »

en de update van vandaag:

de woofer en mid verzinkingen zijn gemaakt. deels zijn de midden stukken er al uit gehaald. helemaal fout loos is het ook niet gegaan.

de woofers passen wel erg strak en de verzinking voor de mid is circa 3mm te groot geworden waardoor er rondom de speaker een ring van 1,5 mm ontstaat. Tja ik kan denk ik ook niet aannemen dat bij een eerste project alles foutloos gaat. alhoewel ik natuurlijk wel hulp krijg.

de foto is genomen met mijn gsm dus helaas iets minder van kwaliteit.
Bijlagen
06092009241.jpg
Laatst gewijzigd door Ramon op wo 09 sep 2009, 7:27, 1 keer totaal gewijzigd.
k.p.

Bericht door k.p. »

Herkenbare garage :wink: . Bij de opleiding zal ik vragen of er een opvulring kan worden lasergesneden. Aangezien ik binnenkort ook nog wat staal mag cnc beprinten kan ik dat ook vragen. Het materiaal zal dan rvs of alluminium worden. De ring is dus bedoelt om, om de middentoner te leggen. Als het tweetergat en de woofergaten goed lukken zal dit een goede oplossing zijn dachten ramon en ik.
bartsegers

Bericht door bartsegers »

Mooie oplossing idd.
Moet je naar mijn mening alles fout frezen :wink:
k.p.

Bericht door k.p. »

De andere units passen zo zonder lak netjes. We hebben wel gemerkt dat de woofers niet overal een gelijke montage rand dikte hebben, maar om ze nou ook fout te frezen... :wink: . Ik zal nog even wat foto's van de voortgang posten. Misschien wil Ramon ze van commentaar voorzien. Alhoewel veel duidelijk wordt gemaakt door de foto's zelf.

gr Kevin
Bijlagen
S8300493.JPG
S8300492.JPG
S8300490.JPG
S8300489.JPG
S8300488.JPG
S8300487.JPG
k.p.

Bericht door k.p. »

Vanochtend Ramon op gepikt bij zijn huis wat resulteerde in een klus sessie van ongeveer 6,5 uur. De middentoner spleet wordt opgevuld met plamuur en met onze bovenfrees verbouw praktijken is het gelukt om een r18 langs de zijkanten te maken. Verder is zijn de inslagmoeren op hun plek aangebracht en is het tweeter gat op de juiste maat gemaakt. Een tweeter gat is net iets te ruim aan de voorkant en dat moet worden opgevuld. Rearmount tweeters vergen toch net wat meer vaardigheid dan de gewone. Ik dank dat Ramon deze week wel foto's zal uploaden en nog wat commentaar geven.

Persoonlijk vind ik de r18 erg mooi. De baffle oogt een stuk slanker. Dit komt mede doordat de radius in de buurt van de woofer gaten komt.
dream theater

Re: zelfbouw zaph ZDT 3.5

Bericht door dream theater »

:( Nog vorderingen gemaakt ?
k.p.

Bericht door k.p. »

Ja, maar het gaat niet heel hard. Momenteel zijn we bezig om de middentoner gaten, die toch niet veel te groot bleken te zijn, dicht te maken. De middentoner zit in een zakje verpakt met tape om de rand. Het kiertje proberen we op te vullen met kneedbaar hout. Dit lijkt te lukken, maar het is zonder ervaring geen eenvoudig klusje. We hebben hetzelfde met plamuur geprobeerd, maar dit werkte niet. Ramon is de weekend weg en ik heb het ook een stuk drukker gekregen sinds het studiejaar weer begonnen is. Ramon heeft wel geregeld dat hij in ieder geval een deel van de componenten van het filter bij PE kan bestellen omdat een kennis een paar dagen in de US moet zijn.

gr Kevin
Ramon

Bericht door Ramon »

We werken meestal in het weekeinde maar zoals kevin al zei was ik dit weekeinde weg. Was op het Texel blues weekeinde :). Momenteel zijn we bezig de mid toner gaten op maat te maken met vloeibaar hout. Dit duurt helaas erg lang.

De volgende stap is plakken en grond verf. Ik heb iemand gevonden die wel filter materiaal mee wil nemen vanuit amerika. Helaas vertelde PE mij dat het gehele paket ca 35 kilo weegt. Meer dan dat je mee mag nemen in het vliegtuig :(.
fluppie

Bericht door fluppie »

Ramon schreef:
... Helaas vertelde PE mij dat het gehele paket ca 35 kilo weegt. Meer dan dat je mee mag nemen in het vliegtuig :(.
Continental Airlines ;)
anonamemouse

Bericht door anonamemouse »

Ramon schreef:
Helaas vertelde PE mij dat het gehele paket ca 35 kilo weegt. Meer dan dat je mee mag nemen in het vliegtuig :(.
je kan dat soort pakketten als "Unaccompanied Baggage" meenemen. dan wordt het dus gewoon vracht in hetzelfde vliegtuig.
the cosmic gate

Bericht door the cosmic gate »

nog vooruitgang kunnen boeken ?
k.p.

Bericht door k.p. »

Wat is vooruitgang :wink: . De baffles herstellen is niet gelukt dus die moeten overnieuw. Het project staat nu dus ongeveer bij 0. Ik had trouwens een idee gekregen. Is het wat om het filter met een DSP of analoog aktief filter te maken? Of een combi van een van die beide met bijvoorbeeld een passief hoog mid scheiding? Met een Hypex DSP moet je toch een eind komen lijkt me? Met twee AS2.100 of een Behringer DCX moet wel wat leuks te maken zijn dunkt me en misschien nog wel onder de prijs van een analoog filter.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”