Tweede puntje is dat er een plaatje massief noten OP de kast komt waar de pijpjes uitkomen. Leuk klein detail en wat veiliger dan in het fineer te boren.
Dat lijkt mij persoonlijk nou wel weer een beetje zonde. Als je veilig in het fineer wilt boren, klem je eerst een plaatje mdf op de baskast. Als je daar doorheen boort zal het fineer niet splinteren.
Bedankt voor de tip Arno, had ik niet aan gedacht om het zo te doen.
Ben nu bezig om even een "test" plaatje te maken die op de baskast komt.
Eens kijken hoe dat eruit gaat zien.
Vanmiddag (moet nu even weg) zal ik van beide ideeen even een foto maken. Eens kijken wat de meningen hier zijn.
Maar jij gaat natuurlijk toch dat plaatje toepassen, want anders zijn de vier buisjes op de foto te kort
Ik heb nog een voorraadje liggen waar ik wat langere van kan maken....
Ik had deze kort en gebogen gemaakt om te kijken hoe het stond. Kost wat pijp maar ach....
Mocht het plaatje er komen kan ik deze gebruiken, mocht het onder plaatje worden maak ik een paar nieuwe langere. Qua kosten is het maar een paar euro, dus da's geen probleem.
Klopt helemaal wat je zegt. En bij geluiden (mochten ze er zijn) kun je op meerdere manieren aanpakken. Een manier is inderdaad om de overbrenging naar een ander medium minimaal te maken. Echter is dat vaak lastig en heb je nog steeds een object dat lekker mee staat te resoneren. Liever probleem bij de bron aanpakken.
@ Edo,
Wat een gezeur heh , ach een beetje leuk filosoferen/discussiëren erover. Ik denk persoonlijk dat het ook behoorlijk zou meevallen. Kwestie van even luisteren.
Wat de vliegtuigbouwer zegt klopt ten dele. Het pijpje zit aan twee kanten inderdaad gefixeerd. Echter aan een kant aan een soepele kabel aan een luidspreker aansluitlipje. Maargoed als we zelfs dat even zien als een goede stijve verbinding, heb je nog steeds een snaar te pakken met een flinke lengte. Zeker omdat de diameter vele malen kleiner is dan de lengte. Daarnaast zorgt de "inwendige demping" van de kabel in de pijp enkel voor een wat lagere resonantie frequentie. Sterker nog, doordat het pijpje nu meer "massief" is, kan het zelfs mogelijk zijn dat de resonantie erger KAN worden. Zo kan het bv zijn dat een lagere frequenties (toevallig) makkelijker kan worden aangesproken door het hele systeem. Dat zijn dingen die lastig te voorspellen zijn in zulke situaties.
Vergis je niet in resonanties, soms lijken ze klein, maar kunnen ze op de juiste manier bizarre gevolgen hebben.
Maar goed, hierbij de twee varianten. Mijn vrouw heeft reeds een keuze gemaakt. Welke en waarom vertel ik nog even niet.
Ben benieuwd wat de zelfbouw leden ervan denken...
Is het niet een optie om alsnog een sleuf te frezen in de achterkant van de baffle en hierin de kabels te verwerken, en dan een strook RVS erop om het geheel af te werken.
Wanneer je halverwege die pijpjes een blokje hout maakt waar die pijpjes strak doorheen gaan, verminder je het resonantie verhaal ook.
Eventueel -voor stijfheid- kun je dat blokje verbinden met de baffle.
Als je uitgaat van f= c/λ en de lengte van zo'n pijpje is een halve meter, dan moet je uitgaan van een λ van één meter.
f = 330 / 1 = 330Hz. Dat is dan de frequentie die jouw middentoner naar achteren gooit. (Als je gaat filteren vanaf 250Hz ofzo)
Dat zet de pijpjes dus rechtstreeks in resonantie.
Ik zou het wel allemaal goed uitproberen en vastleggen d.m.v. metingen.
Wanneer je halverwege die pijpjes een blokje hout maakt waar die pijpjes strak doorheen gaan, verminder je het resonantie verhaal ook.
Eventueel -voor stijfheid- kun je dat blokje verbinden met de baffle.
Als je uitgaat van f= c/λ en de lengte van zo'n pijpje is een halve meter, dan moet je uitgaan van een λ van één meter.
f = 330 / 1 = 330Hz. Dat is dan de frequentie die jouw middentoner naar achteren gooit. (Als je gaat filteren vanaf 250Hz ofzo)
Dat zet de pijpjes dus rechtstreeks in resonantie.
Ik zou het wel allemaal goed uitproberen en vastleggen d.m.v. metingen.
Bedankt voor de berekening Robert.
Ik ga wel eens wat meten als alles klaar is.
Edo, het gaat zeker trillen. Maar dat is helemaal niet erg. De voornaamste trillingen zullen voor/achter zijn, vanwege het bewegen van de baffle. Als je al wat hoort, zal dit eerder van de baffle dan van de staafjes komen. Dipoolwerking weet je wel, met veel akoestische kortsluiting vanwege de minimale afstand tussen voor en achter.
Zolang er maar niets tegen elkaar gaat rammelen (luidsprekerkabel tegen buisje bv), hoef je je nergens zorgen over te maken.
Wanneer je halverwege die pijpjes een blokje hout maakt waar die pijpjes strak doorheen gaan, verminder je het resonantie verhaal ook.
Eventueel -voor stijfheid- kun je dat blokje verbinden met de baffle.
Als je uitgaat van f= c/λ en de lengte van zo'n pijpje is een halve meter, dan moet je uitgaan van een λ van één meter.
f = 330 / 1 = 330Hz. Dat is dan de frequentie die jouw middentoner naar achteren gooit. (Als je gaat filteren vanaf 250Hz ofzo)
Dat zet de pijpjes dus rechtstreeks in resonantie.
Ik zou het wel allemaal goed uitproberen en vastleggen d.m.v. metingen.
Bijna goed, voor een snaar moet je wel even andere formule nemen.
L= 0,5 x Lambda.
Oftewel, F= c / (2 * L)
Waarin
c geluidssnelheid (bij 20 graden C ongeveer 344 m/s)
L = lengte van snaar in meter.
Je komt dus theoretisch op een grondtoon van 172Hz.
Echter moet er in de praktijk nog een correctie factor over en komt de grondtoon nog iets lager te liggen.
Als het pijpje een halve meter is, dan is lambda dus een meter.... even goed teruglezen B_Force. Je beweert namelijk precies hetzelfde als ik.
Alleen maak je het pijpje twee keer zo lang.
Voor een snaar geldt inderdaad dat lambda = 2xL, want je neemt de maat tussen twee knopen van de staande golf.
Het is voor mij alweer 22 jaar geleden dat ik VWO eindexamen natuurkunde deed, maar dit is wel blijven hangen.
Wellicht is het raadzaam even op te zoeken waaraan een 'snaar' moet voldoen alvorens met een formule aan de gang te gaan.
Deze formule is het resultaat van het uitwerken van een differentiaal vergelijking met de daarbij behorende randvoorwaarden. Juist enkel en alleen het toepassen van 'een' eindresultaat hiervan lijkt mij niet zo handig.
@ RobertD
Was even wat verwarring, maar we bedoelen inderdaad hetzelfde.
Ik dacht juist dat je een lengte van 1 meter bedoelde (omdat je f = c / lamda schreef)
@ Walt
Deze formule is theoretisch helemaal correct voor een snaar of een pijp die aan twee kanten open is. Ik zeg met nadruk theoretisch, want in de praktijk is hij iets anders. Bij snaren etc moet je nmlk ook de massa ed meenemen. Bij pijpen (bv een open baffle, kun je ook zien als een pijp) heb je te maken met de diameter - lengte verhouding en ook nog een zogenaamde impedantie sprong, waardoor de praktisch waarde anders ligt. Maargoed de theoretisch formule geeft een redelijke benadering van de resonantie frequentie.
Ik zal het niet meer doen Gezien je beschrijving van de kabel aan het einde was het een beetje vals alarm, en zoniet dan geven je metingen dat vanzelf wel aan.
--
Wat betreft het blokje: zonder zou ook mijn 1e voorkeur hebben.
Afgelopen dagen begonnen met de filtering.
Na alles opgemeten te hebben heb ik een simulatie gemaakt in Speakerworkshop. Na wat avondjes knutselen het ontwerp ook daadwerkelijk in elkaar gezet en gaan tweaken, luisteren, meten, etc etc....
Voorlopig kom ik op onderstaand idee voor het filter. KLank is al erg lekker. Zeker de ruimtelijkheid van nog maar 1 speaker. Echt een leuke ervaring.
Ik moet wel zeggen dat het meten wat lastiger is met zo'n woofer aan de zijkant. Vandaar ook de onderstaande grafiek waar ik 1 en ander even samen heb genomen.
Ziet er werkelijk fantastisch uit.
Osmocolor is super spul, ik heb er ooit mijn parketvloer mee gedaan en heb daardoor nog een half blik over, is ook heel zuinig in gebruik.
Waar heb jij die mooie planken notenhout vandaan?
Ik zoek nog zo iets voor een aankomend project.
mvg John
Hoe meet je de woofer aan de zijkant als ik vragen mag? Zelf heb ik een paar units liggen voor een fast systeempje waar ik denk aan een woofer aan de zijkant. Hoe zouden de metingen moeten worden geintrepeteerd. Zelf dacht ik aan een crossoverpunt die goed passief te doen is (150-200Hz?). Verder erg gelikte speaker .
Hoe meet je de woofer aan de zijkant als ik vragen mag?
Het front heb ik gemeten op een meter afstand en op 15 graden.
de woofer aan de zijkant heb ik gemeten op 20 cm afstand en daarbij beide grafieken samen gevoegd in Photoshop om een geheel te krijgen.
gervenja schreef:
Ziet er werkelijk fantastisch uit.
Waar heb jij die mooie planken notenhout vandaan?
Ik zoek nog zo iets voor een aankomend project.
mvg John
En zo klinken ze ook....al zeg ik het zelf....
Ik moet nog even verder met het filter, maar tot nu toe gaat het de goed kant op. Het notenhout heb ik besteld bij de fa. Fijnhout in A'dam (www.fijnhout.nl).
Hoe ging het afstemmen van het hoog en mid/hoog? Ik zie dat de karakteristiek vrijwel vlak is, er is geen felheid in het hoog merkbaar denk ik?
Ging vrij gemakkelijk. Ik heb de beide units los opgemeten, FRD en ZMA files van gemaakt, in Speakerworkshop gezet en begonnen met simuleren.
Na een avondje stoeien hiermee alles "real" gemaakt en gemeten. Na weer twee avondjes stoeien, luisteren en meten kwam bovenstaande eruit waar ik al zeer tevreden over was. Nog even de tijd vinden binnenkort om nog iets verder te gaan, maar denk dat er niet echt grote veranderingen zullen komen. Schel is het zeker niet. Eerder gedetaileerd, ruimtelijk en vloeiend.
Hoe ging het afstemmen van het hoog en mid/hoog? Ik zie dat de karakteristiek vrijwel vlak is, er is geen felheid in het hoog merkbaar denk ik?
Ging vrij gemakkelijk. Ik heb de beide units los opgemeten, FRD en ZMA files van gemaakt, in Speakerworkshop gezet en begonnen met simuleren.
Na een avondje stoeien hiermee alles "real" gemaakt en gemeten. Na weer twee avondjes stoeien, luisteren en meten kwam bovenstaande eruit waar ik al zeer tevreden over was. Nog even de tijd vinden binnenkort om nog iets verder te gaan, maar denk dat er niet echt grote veranderingen zullen komen. Schel is het zeker niet. Eerder gedetaileerd, ruimtelijk en vloeiend.
stil hier...
het resultaat is zekker zo verbluffend... mooi..