Woody SUI-180

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

mischa72
Contacteer:

Woody SUI-180

Bericht door mischa72 »

Het gaat er dan toch van komen: mijn eerste project hier (afgezien van een paar Groupbuys die kwa werk een project zouden kunnen zijn) gaat van start.

Naam: Woody SUI-180
Ingrediënten: 2x UcD180ST (oude variant) dubbel mono (trafo´s + gelijkrichting), 1x V-3310 Stereo (waar waarschijnlijk de PGA2310 op komt) van DIYclub.

Tussen voor- en eindversterker zal een fysieke scheiding komen, waardoor ik zowel de preamp als ook de power-amp in hun specifieke functie kan gebruiken om in de toekomst gemakkelijker te kunnen experimenteren (UcD180 achter de 6072 preamp van Triode Dick).

Ik zit alleen een beetje met de plaatsing van de componenten. Ik heb zitten zoeken naar een programma waarin ik op schaal zou kunnen tekenen (en ook een beetje gemakkelijk werkt), maar ik kom er niet uit (nee zelfs niet met Google Sketchup).

Nu is mijn vraag aan jullie: Hoe kan ik onderstaande componenten het beste plaatsen, zodat ik zo weinig mogelijk last heb van storingen of andere vervelende zaken.

Behuizing Philips DVD755VR (410x260mm)
2x UcD180 (65x65mm)
2x Voeding + beveiliging (100x75mm)
2x trafo (dia 110mm hoogte 55mm)
1x control print V-3310 (230x50mm)
1x regel print V-3310 (250x60mm) liefst achterin omdat ingangen op deze print worden aangesloten.
1x kleine voeding voor V-3310 (afmeting nnb)

Tips mbt software zijn ook handig (het liefst 2D).

Dit alles zal worden ingebouwd in een (extreem) aangepaste behuizing van een Philips DVD/VCR-combi. Dit wordt ook een Recycle job dus.

Foto´s van de ontleding van dit apparaat volgen.

Groeten,
Mischa
Laatst gewijzigd door mischa72 op zo 23 aug 2009, 14:54, 2 keer totaal gewijzigd.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Je kan in principe zelfs in paint op schaal tekenen/printen als je het even slim aanpakt :lol: 8) .

Wat ik meestal doe ik gewoon de binnen maten van de behuizing opmeten en dan uittekenen op papier. Dan kun je heel wat heen en weer rommelen.
Of gewoon in de behuizing passen.

Het enige waar je echt druk over hoeft te maken zijn de trafo's en de bedrading daarvan. Daar komt (natuurlijk) AC uit en kan zorgen voor de nodige brom en ruis, dus altijd kabels twisten. Als line-signaal kabels is het raadzaam om typen te nemen met een bescherm mantel (zoals COAX kabels), dat scheelt ook al een hoop ellende.

Voor de rest maakt het voor alle DC printen/bronnen niet gek veel uit. DC kan nmlk niet zorgen voor gekke inductie velden, overspraak of dat soort dingen.
ray5150

Re: Woody SUI-180

Bericht door ray5150 »

mischa72 schreef:
Dit alles zal worden ingebouwd in een (extreem) aangepaste behuizing van een Philips DVD/VCR-combi. Dit wordt ook een Recycle job dus.

Foto´s van de ontleding van dit apparaat volgen.
Ook Gij? Mischa?
Begin je nu ook al met oude troep?

Love to see the pictures.... :wink:

Bij de titel "Woody" dacht ik aan een oude Chevrolet uit de jaren '40...

Effe serieus. Met software kan ik je niet helpen. doe alles met de hand en potlood en papier.
als die kast leeg is gewoon met die modules aan de gang gaan en provesories schuiven en plaatsen.

tjah, bekende zaken die je vast wel vaker heb zien langs komen. korte verbindingen, wissel spannings leidingen in elkaar twisten, 230 volt zover mogelijk bij de ingangen vandaan houden. deugdelijke en goed afschermende connectoren. dan heb je 90 % gewonnen...

Good luck with it :!: :!:

PS. een Phillips video? is dat niet een al plastic?
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Bedankt alvast. Ik was de maten van de kast vergeten, die staan er nu ook bij.

@b_force:
Op papier tekenen heb ik ook aan gedacht, alleen is het dan wat lastiger "schuiven" met componenten. Of je moet alles op schaal uitknippen en dan schuiven (werkte vroeger bij het opnieuw inrichten van mijn slaapkamer ook prima :wink: ).

@ray5150:
Jazeker, ik heb al een tijdje behuizingen verzameld hiervoor. De combi is rondom volledig van metaal (zelfs vrij dik).
Ik wil een complete set zelf bouwen net als Vinculum. Hier ben ik al lang mee bezig, maar nooit over gesproken (buiten wat bekenden hier in de regio).

Deze hele set zal massief eiken fronten krijgen (vandaar Woody).
SUI komt van:
Separatable (klopt dit wel)
UcD180 versterker
Integrated is
Dit betekent dat hij normaal geïntegreerd, waarbij voor- en eindversterker gemakkelijk te scheiden zijn voor toekomstige experimenten.

Groeten,
Mischa
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik schuif gewoon daadwerkelijk met de componenten, maar de manier die jij voorstelt werkt ook al jaaaaaaaren lang :wink: :lol:
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

b_force schreef:
Ik schuif gewoon daadwerkelijk met de componenten, maar de manier die jij voorstelt werkt ook al jaaaaaaaren lang :wink: :lol:
Dat is voor mij iets lastiger, dan moet ik eerst mijn huidige UcD180 monoblokjes ontleden om alles bij elkaar te hebben. Ze zitten nu in een behuizing (zo heb ik ze ook gekocht), maar de oplossing staat mij niet aan. Het is wel lekker compact, maar niet echt mooi, dat kan beter (denk ik).

Groeten,
Mischa
ray5150

Bericht door ray5150 »

mischa72 schreef:
Op papier tekenen heb ik ook aan gedacht, alleen is het dan wat lastiger "schuiven" met componenten. Of je moet alles op schaal uitknippen en dan schuiven (werkte vroeger bij het opnieuw inrichten van mijn slaapkamer ook prima :wink: ).
Zo heb ik een keuken, een badkamer, en een paar slaapkamers ontworpen en ingedeeld. :D :D

Overigens, ik heb totaal geen ervaring met UCD's, heb ze nog nooit in het echt gezien. en wat ik ervan lees moeten ze heel goed zijn.
Maar het lijken me zulke saaie dingen om in te bouwen. niks te solderen, alleen een paar draadjes aansluiten.
Ik begrijp dat het wel laagdrempeliger word voor veel mensen om een versterker oid in elkaar te zetten, maar op de een of andere manier laten die dingen me koud.
printjes bestukken en solderen is voor mij het leukste wat er is...

voor de rest no offence en ik wens je veel succes ermee. :wink:
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik kan me heel erg goed voorstellen dat je dat een minpunt aan UCD's vind 8) :lol: (serieus). Helaas zijn dergelijke circuits iets te uitgebreid om even "hardwired" en op een gaatjes print aan elkaar te knopen.

Opzich jammer, want het concept van een class-d is grandioos (vind ik). Ben zelf een tijd bezig geweest met een project op mijn studie voor een class-d (bas)gitaar-amp. Inmiddels ken ik redelijk aardig de achtergrond er achter en raak er steeds meer door gecharmeerd.
Ik vind het ook spijtig dat er nog niet veel concurrentie is op dit gebied (vooral qua zelfbouw kits ed). Zelf een print ontwerpen kost gewoon teveel tijd, moeite en geld (PCV's maken is vooral duur) om er iets serieus van te maken en het moet ook nog eens waterdicht werken (zelf oscillerent op tamelijk hoge frequenties is best lastig).

Maargoed, uiteindelijk gaat het om het resultaat. Wil je lekker weken lang knutselen aan een project, of wil je een semi-zelfgemaakt versterker met ballen die speelt en gaat als een trein.

Aan Misha,
Post idd even wat foto's dan kunnen mensen zich veel beter voorstellen wat je precies hebt.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Foto´s zullen zeker volgen.

Ik heb zojuist één van de UCD180 monoblokjes gedemonteerd, waarbij ik tot de conclusie kwam dat de vorige eigenaar wel erg voorzichtig is geweest met de trafo (2x30Vac/120VA per kanaal).
De toegepaste UcD´s komen uit april 2007. In de specs lees ik dat deze modules een typical voedingsspanning hebben van 45Vdc per rail. Bij een 180W versterker lijkt mij 160VA of liever nog 225VA meer op zijn plaats. De voorkeur trafospanning zou dan ((45V + 1,4)/1,41) ca 32Vac. Dat wordt dus op zoek gaan naar een setje leuke trafo´s om alles uit deze versterkers te kunnen halen.

Of is dit laatste niet nodig bij UcD-versterkers? Ik zie namelijk ook wel eens een stereo UcD180 op 1 enkele trafo van 180VA.

Groeten,
Mischa
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

2x30Vac werkt prima, maar 32V ook :lol: .
Verschil niet echt merkbaar.

Sja wat voor trafo je gaat nemen, hangt ook van het gebruik af. Voor een paar kleine monitoren die niet veel power nodig hebben, kan een 120VA trafo prima. Voor het zwaardere werk zou ik 160VA nemen, of als je dan toch niet rustig op je stoel kunt zitten 225VA.
Liever nog een SMPS, die zijn een stuk lichter en qua prijs redelijk gelijk aan een dikke trafo + nodige elco's.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

b_force schreef:
2x30Vac werkt prima, maar 32V ook :lol: .
Verschil niet echt merkbaar.
Dat was mijn probleem ook niet, maar meer de 120VA. Ik ga het in eerste instantie eens proberen met de 120VA trafo´s, maar hou er rekening mee dat er grotere bij kunnen.
b_force schreef:
Sja wat voor trafo je gaat nemen, hangt ook van het gebruik af. Voor een paar kleine monitoren die niet veel power nodig hebben, kan een 120VA trafo prima. Voor het zwaardere werk zou ik 160VA nemen, of als je dan toch niet rustig op je stoel kunt zitten 225VA.
Liever nog een SMPS, die zijn een stuk lichter en qua prijs redelijk gelijk aan een dikke trafo + nodige elco's.
Nou, voor € 135,00 excl BTW heb je wel een heeeeeel luxe conventionele voeding hoor! Komt wel goed.

Nu eerst even nog was passen en meten (heb de monoblokken toch maar uit elkaar getrokken), vervolgens wat foto´s maken en dan posten.

Ik heb d´r zin an !

Groeten,
Mischa
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Een SMPS400 voor 2 UCD's 180 is 150 euro incl btw 8)
Niet dat een paar trafo's slechter zijn, maar het scheelt vooral ruimte.
Ik zou overigens sowieso 1 330VA trafo gebruiken, maar dat is een persoonlijk keuze.

Ben benieuwd :)
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

b_force schreef:
Een SMPS400 voor 2 UCD's 180 is 150 euro incl btw 8)
Niet dat een paar trafo's slechter zijn, maar het scheelt vooral ruimte.
Ik zou overigens sowieso 1 330VA trafo gebruiken, maar dat is een persoonlijk keuze.
Aha, op die fiets. Ik had inderdaad gekeken naar 2 SMPS180 en dat scheelt een heleboel.

Waarom zou jij kiezen voor 1 dikke trafo in plaats van 2 kleine?

Groeten,
Mischa
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Omdat 2 kleine duurder en niet beter zijn plus dat het meer ruimte in beslag neemt. Naar mijn mening geen hoorbare verschillen.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

De foto´s.

Mijn gsm neemt een beetje ruimte in beslag die ik moet reserveren voor het voedingsdeel van de regelprint. Op deze manier is de bedrading van de UcD´s het kortst. Volgens mij is het ook niet mogelijk om de signaalbedrading korter te maken. Ik zou eventueel nog iets meer ruimte tussen voedingsrommel en lijnsignalen kunnen krijgen door de complete voedingen een klein stukje naar voren te trekken.

Enjoy !

Bij opmerkingen op de foto´s (vooral degene van zijn nieuwe binnenwerk lijkt mij) graag ook even toelichten waarom.

Groeten,
Mischa
Bijlagen
Woody´s nieuwe ingewanden?
Woody´s nieuwe ingewanden?
Alles eruit. Kijk, volledig metaal.
Alles eruit. Kijk, volledig metaal.
Alles eruit op het kunststof binnenframe na.
Alles eruit op het kunststof binnenframe na.
De darmen die eruit moeten.
De darmen die eruit moeten.
IMGP0665small.JPG
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

b_force schreef:
Ben zelf een tijd bezig geweest met een project op mijn studie voor een class-d (bas)gitaar-amp.
En hoe is dat afgelopen? Ik wil zelf ook nog eens een zware basversterker met class D eindversterking gaan maken..
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Gaat wel offtopic dit (stuur anders even een PM)

Er was iets gestrand bij de mosfet driver (IR2011). Ik denk iets in de print.
Maargoed inmiddels was ik er al een halfjaar mee bezig en was het project aardig beu aan het worden (moest in mijn eentje en docent had ook niet veel verstand van zaken helaas, dus een hoop zelf moeten uitzoeken, erg vermoeiend).
Als de studie weer begint zal ik weer eens vragen en kijken ernaar. Het idee was wel dat er een andere groep verder mee ging, om de fout er uit te zoeken en eventueel dingen te verbeteren.

Zelf zou ik nu gaan voor de IR2092. Die kan een hoop meer in een keer en de cijfers liegen er niet om. Kijk bv naar de IRAUDAMP7D, sowieso interessante leesstof (ook de rest van de versterkers van IR)
In feite kun je een hoop met hetzelfde concept. Kwestie van MOSFETS veranderen en de rest van de componenten schalen naar de juiste spanningen. Hoewel je voor echt hoge vermogens (meer dan 700W ofzo) beter naar een full bridge kunt gaan.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Mischa, Zat er in die video ook een optische uitgang?
Of is dat soms al de vuilnisbak in verdwenen?

Ik zoek nog zo'n optisch aansluitblokje, vandaar...

Mag ik voorstellen om een extra aluminium bodemplaat (2 a 3 mm.) toe te passen?
Die stalen bodem lijkt me vrij slapjes. vooral als je zwaardere trafof gaat gebruiken is de kans groot dat boel door gaat zakken.
en je hebt het voordeel dat je eerst alles op een vlakke plaat kunt monteren en vervolgens in de kast inbouwen.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

ray5150 schreef:
Mischa, Zat er in die video ook een optische uitgang?
Of is dat soms al de vuilnisbak in verdwenen?
Ik zoek nog zo'n optisch aansluitblokje, vandaar...
Hij was er inderdaad al belandt, maar aangezien ik hem gisteren pas gesloopt heb lag er nog niet zoveel zooi op. Ik heb nog even voor je gekeken, maar helaas, geen optische uitgang. Ik kan kijken of ik hier nog wat tussen de slopers heb liggen. Ik heb wellicht nog een dvd-speler staan met optisch uit.
ray5150 schreef:
Mag ik voorstellen om een extra aluminium bodemplaat (2 a 3 mm.) toe te passen? Die stalen bodem lijkt me vrij slapjes. vooral als je zwaardere trafof gaat gebruiken is de kans groot dat boel door gaat zakken en je hebt het voordeel dat je eerst alles op een vlakke plaat kunt monteren en vervolgens in de kast inbouwen.
Dat mag jij. Ik wilde de originele punten gebruiken waar de loopwerken op vasgezeten hebben, die zitten op 1 hoogte en ik heb ruimte om de buitenkast met een laagje bitumen te bekleden. Ditzelfde wil ik ook met het bovendeel van de kast doen. Van de week op jacht naar een passende montageplaat.

Groeten,
Mischa
ray5150

Bericht door ray5150 »

mischa72 schreef:
hoogte en ik heb ruimte om de buitenkast met een laagje bitumen te bekleden. Ditzelfde wil ik ook met het bovendeel van de kast doen.
Bang voor lekkage?
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Ja, stel er gaan elco's lekken en dan??? :P :P

Dat geeft de kast net een wat professioneler gevoel.

Voor de duidelijkheid: Het front wordt dus van massief eiken met in het midden een display dat verzonken ligt achter het front.

Hoe ik een en ander ga oplossen met knoppen en schakelaars ben ik nog niet helemaal uit, maar dat komt nog wel.

Iemand misschien nog tips, op- of aanmerkingen over de voorgestelde layout?

Groeten,
Mischa
ray5150

Bericht door ray5150 »

mischa72 schreef:

Zit me af te vragen waar je je 230 Volt chassisdeel wilt plaatsen?

Een paar ideen van mijn kant:
plaats alle modules met afstandsbussen M3 dan kun je mooi de bedrading eronderdoor laten lopen, indien nodig.

Als je de inputmodule met afstandsbussen van ongeveer 20 mm lang op de acherwand plaatst kun je daarachter de ingangsbussen mooi kwijt, en met hele korte draadjes aansluiten.

voor de rest ziet er het heel goed uit...
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Netentree links achterin, de kabel loopt onder de plaat door en komt tussen de trafo´s naar boven, zodat instraling op de linker UcD zoveel mogelijk vermeden wordt.

Het plaatsen van alles op M3 afstandabussen was ook mijn plan, zeker als ik alles vanaf een "floating chassis" (nieuwe benaming ??) ga opbouwen. Mogelijkerwijs laat ik alle bedrading onder dit chassis doorlopen :D , dan wordt het helemaal clean.

edit: Zou het nog helpen om schotjes tussen de verschillende componenten te plaatsen?

Groeten,
Mischa
Laatst gewijzigd door mischa72 op zo 23 aug 2009, 21:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

mischa72 schreef:
Die telefoon gaat waarschijnlijk ook storing geven :wink: :lol:
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Miniwatt schreef:
mischa72 schreef:
Die telefoon gaat waarschijnlijk ook storing geven :wink: :lol:
Die reactie had ik van Fluppie verwacht, die heeft een tijd geleden lang naar een "storing" zitten zoeken :wink:.

Groeten,
Mischa
Plaats reactie