Nikko NA-90003 IC nabouwen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
sterremuur
Contacteer:

Nikko NA-90003 IC nabouwen

Bericht door sterremuur »

In mijn speurtocht naar de opbouw van dit IC:

Afbeelding

stuitte ik op een website van ene John van AnalogAlley.
Deze bezit een hele hoop manuals en deze bevatte een verwijzing naar het zelf nabouwen van de chip. Na een mailtje kreeg ik van hem een scan van een origineel document uit 1987 waarin Nikko meldt dat ze het IC helaas niet meer kunnen leveren maar dat ze wel de layout wilden verstrekken.

Voor Nikko adepten kan ik het schema PM'en.
Het bevat twee torren met 7 weerstanden, gemakkelijk zelf in de oorspronkelijke printgaten te solderen.

Ik heb de modificatie toegepast in de Nikko TRM-30 waarin één van de twee blokjes defect was.
Het werkt echt uitstekend!

Afbeelding

De versterker

Afbeelding

Bovenzijde modificatie: alleen de weerstandjes.

Afbeelding

Onderzijde, met de twee transistoren en nog een weerstandje.

Ik heb dit verhaaltje hier gezet omdat mogelijk mensen er hun voordeel mee kunnen doen en een defecte versterker weer aan de praat kunnen krijgen.
Laatst gewijzigd door sterremuur op wo 24 apr 2013, 0:13, 1 keer totaal gewijzigd.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Ik heb zoiets wel eens vaker gezien, het betrof hier een Japanse syntheziser van een jaar of dertig oud waarin een Opamp was overleden die niet meer te krijgen was.
Toevallig ook in zo'n SIL uitvoering, maar dan zwart.
Groot verschil was echter dat hier een stukje gaatjes print was gebruikt om de (enkele) transistoren en weestanden op te plaatsen,
en ook pincompatible zodat er een minimaal aantal draadverbindingen nodig was.

Mischien iets om mee te nemen?
sterremuur
Contacteer:

Bericht door sterremuur »

Dat is een goed idee als er vraag naar grotere aantallen is. Ik heb nog maar twee van deze versterkers gezien, dus het valt wel mee.

Ik ben wel van plan om zo iets te doen met een ander obsolete IC: de Sanyo LD-3141. Dez\e bestaat uit twee torren en zeven weerstanden en werd veel gebruikt in Akai bandrecorders, met name de types 4000DS-MK-1 en de 220/221-serie.
gerbil

Re: Nikko NA-90003 IC nabouwen

Bericht door gerbil »

I just thought I would post a couple of images of my NA-90003 builds, based on a circuit diagram kindly supplied. The circuits were potted in a neutral cure silicone after the photographs were taken.
The amp. is now working as good as ever. I think I keep it because it was my first ever, and because of the antiquated but solid build style. And it is a simple thing, something any keen person should be able to keep working forever.
Many thanks, sterremuur.
Bijlagen
circ350.jpg
circ353.jpg
Plaats reactie