Bocama LA-224B
Moderator: Beheerdersteam
Bocama LA-224B
Op Marktplaats ben ik een mooie Bocama LA-224B tegengekomen die ik na wat heen-en-weer-email-verkeer voor een zacht prijsje heb aangeschaft. Het leek me een oud beestje, maar wat schetst mijn verbazing dat ie er van buiten prima uitziet, allemaal nieuwe ECC83's van JJ aan boord heeft en tevens vier EL84's van Sovtek. Alleen de gelijkrichter is waarschijnlijk nog de oorspronkelijke Japanse 5AR4 van als ik het goed lees, Hitachi. Tijd voor een nieuwe uitdaging en dus een nieuwe topic... Wie kent deze versterker? En wie heeft er toevallig nog een gebruikersmanual liggen? En wie...?
Oh ja, het schema heb ik al...
Oh ja, het schema heb ik al...
Omdat me een aantal zaken niet helemaal duidelijk is MiniWatt.
1. Waarvoor zit er op de achterzijde een 220 V output?
2. Waarom zitten er een tweetal extra cinch-ingangen naast de phono, aux en tuner ingang? Of zijn dat uitgangen?
3. De functie van de eerste twee schakelaars linksonder ontgaat me, temeer omdat het opschrift een beetje verwazigd is.
4. Waarom heeft deze versterker eigenlijk geen geaarde netsteker of was dat in de tijd dat de Bocama (of Lafayette zoals ik hem ook al tegengekomen ben) geproduceerd werd nog niet gebruikelijk?
Ik heb vanavond trouwens even een uurtje muziek geluisterd en de geluidskwaliteit verbaasd me eerlijk gezegd. In positieve zin. Er zit alleen een heel lichte brom in met het oor aan de BNS'en dus er valt wel het een en ander te verbeteren
1. Waarvoor zit er op de achterzijde een 220 V output?
2. Waarom zitten er een tweetal extra cinch-ingangen naast de phono, aux en tuner ingang? Of zijn dat uitgangen?
3. De functie van de eerste twee schakelaars linksonder ontgaat me, temeer omdat het opschrift een beetje verwazigd is.
4. Waarom heeft deze versterker eigenlijk geen geaarde netsteker of was dat in de tijd dat de Bocama (of Lafayette zoals ik hem ook al tegengekomen ben) geproduceerd werd nog niet gebruikelijk?
Ik heb vanavond trouwens even een uurtje muziek geluisterd en de geluidskwaliteit verbaasd me eerlijk gezegd. In positieve zin. Er zit alleen een heel lichte brom in met het oor aan de BNS'en dus er valt wel het een en ander te verbeteren
- sterremuur
- Berichten: 174
- Lid geworden op: di 15 mei 2007, 15:36
- Locatie: Haren Gn.
- Contacteer:
Een 220V outlet is handig voor een tuner of platenspeler. Dat scheelt weer stopcontacten. 
Die extra ingangen is dat niet voor tape-out en tape-in?
Waarschijnlijk is de stekker niet geaard omdat vrij weinig mensen in de jaren 70 een geaard stopcontact in de huiskamer hadden.
Misschien heb je deze links al gevonden?
http://www.hifi.nl/artikel/1203/De_Boca ... sited.html
http://home.planet.nl/~mhamm/Radio/apparatuur/sa-40.htm
Groet, Eric
PA2EFR
Die extra ingangen is dat niet voor tape-out en tape-in?
Waarschijnlijk is de stekker niet geaard omdat vrij weinig mensen in de jaren 70 een geaard stopcontact in de huiskamer hadden.
Misschien heb je deze links al gevonden?
http://www.hifi.nl/artikel/1203/De_Boca ... sited.html
http://home.planet.nl/~mhamm/Radio/apparatuur/sa-40.htm
Groet, Eric
PA2EFR
Bedankt voor de info Eric (ook een verdwaalde of bekeerde zendamateur?
). Die linkjes had ik inderdaad al gevonden. Trouwens het front van die Kontakt is toch weer iets anders dan de Bocama/Lafayette al lijken ze wel op elkaar. Zoals ik al opmerkte is het geluid helemaal niet slecht maar ik ontdekte vanavond naast de brom ook nog een dikke ruis op het rechterkanaal in de stand tuner (met de tuner uit...). Oorzaak? Genoeg voorlopig voor wat soldeer-aandacht 
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
http://www.dhtrob.com/projecten/el84balans1.shtml
Dit is wat mij betreft écht een toplink. Ik heb dit ontwerp nagebouwd en heb er met veel plezier een aantal jaren naar geluisterd. De versterker staat nog steeds bij mij, omdat ik er geen afscheid van kan en wil nemen.
Kleine dingen die ik anders heb gedaan:
Ik heb de 5687 gebruikt in plaats van de ECC99, want die had ik liggen,
Ik heb per kanaal een smoorspoel in de voeding zitten.
Voor de veiligheid (en toch ook voor de klank) heb ik de eindbuizen na een jaar allemaal een eigen kathodeweerstand gegeven. De basweergave werd daardoor wat beter en de buizen begonnen "scheef te trekken".
Omdat ik niet de beschikking had over de Bocama trafoset heb ik andere trafo's gebruikt, maar door deze versterker ben ik écht buizenverslaafd geworden.
Omdat de 5687 een beetje "omfloerst" klinkt, heb ik de laatste tijd wel met de gedachten lopen spelen om de stuurtrap weer met een ECC83 uit te rusten. Dat moet een relatief kleine ombouw zijn. Je komt dan weer wat meer in de buurt van het originele Bocama ontwerp.
De schakeling die DHTRob toepast, de zgn. Longtail, is makkelijk te bouwen en klinkt heel goed. Eventueel kun je met een potmetertje de laatste onbalans tussen de positieve en de negatieve helft van het signaal wegregelen.
Er zijn veel buizenliefhebbers die met een al dan niet originele Bocama spelen.
In de link die sterrenmuur heeft gepost, staat een verwijzing naar de Kontakt KT7. Die is uitgerust met ECL82 buizen. Deze trafoset heb ik gebruikt in mijn ECL82 versterker die nu in de slaapkamer zijn werk doet.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... highlight=
Op basis van dit schema wil ik de ECC83 in de EL84-versterker gaan bouwen. Ik hoop dat de hoge tonen dan wat frisser gaan klinken, want het verschil tussen de EL84 versterker en mijn 300B is nu wel erg groot.
Dit is wat mij betreft écht een toplink. Ik heb dit ontwerp nagebouwd en heb er met veel plezier een aantal jaren naar geluisterd. De versterker staat nog steeds bij mij, omdat ik er geen afscheid van kan en wil nemen.
Kleine dingen die ik anders heb gedaan:
Ik heb de 5687 gebruikt in plaats van de ECC99, want die had ik liggen,
Ik heb per kanaal een smoorspoel in de voeding zitten.
Voor de veiligheid (en toch ook voor de klank) heb ik de eindbuizen na een jaar allemaal een eigen kathodeweerstand gegeven. De basweergave werd daardoor wat beter en de buizen begonnen "scheef te trekken".
Omdat ik niet de beschikking had over de Bocama trafoset heb ik andere trafo's gebruikt, maar door deze versterker ben ik écht buizenverslaafd geworden.
Omdat de 5687 een beetje "omfloerst" klinkt, heb ik de laatste tijd wel met de gedachten lopen spelen om de stuurtrap weer met een ECC83 uit te rusten. Dat moet een relatief kleine ombouw zijn. Je komt dan weer wat meer in de buurt van het originele Bocama ontwerp.
De schakeling die DHTRob toepast, de zgn. Longtail, is makkelijk te bouwen en klinkt heel goed. Eventueel kun je met een potmetertje de laatste onbalans tussen de positieve en de negatieve helft van het signaal wegregelen.
Er zijn veel buizenliefhebbers die met een al dan niet originele Bocama spelen.
In de link die sterrenmuur heeft gepost, staat een verwijzing naar de Kontakt KT7. Die is uitgerust met ECL82 buizen. Deze trafoset heb ik gebruikt in mijn ECL82 versterker die nu in de slaapkamer zijn werk doet.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... highlight=
Op basis van dit schema wil ik de ECC83 in de EL84-versterker gaan bouwen. Ik hoop dat de hoge tonen dan wat frisser gaan klinken, want het verschil tussen de EL84 versterker en mijn 300B is nu wel erg groot.
- sterremuur
- Berichten: 174
- Lid geworden op: di 15 mei 2007, 15:36
- Locatie: Haren Gn.
- Contacteer:
Dat is het mooie van een buizenversterker: je kunt er gewoon een nieuw ontwerp in bouwen. 
Dat is moeilijk met een hi-tech transistorversterker op print.
En ik ben inderdaad sinds 1975 zendamateur, de laatste jaren echter niet actief, hoewel er een HF-setje klaar staat. Maar ik word gedemotiveerd door de S9++ storing van lichtnet en digitale troep waardoor ik vrijwel; niks hoor.
Dat is moeilijk met een hi-tech transistorversterker op print.
En ik ben inderdaad sinds 1975 zendamateur, de laatste jaren echter niet actief, hoewel er een HF-setje klaar staat. Maar ik word gedemotiveerd door de S9++ storing van lichtnet en digitale troep waardoor ik vrijwel; niks hoor.
Omdat de Bocama er nog prima uitziet en het dito doet, laat ik hem voorlopig maar in semi-originele staat. Wel ga ik wat onderdelen vervangen door nieuwe. Als het dan toch nog niet goed komt heb ik in ieder geval een prachtig trafosetje, een vijftal nieuwe ECC83 buisjes van JJ, vier stuks EL84 en een 5AR4 alsmede een leuke kast en chassis om wat mee te doen. Waar kan ik de ruis van het rechterkanaal in zoeken? Een lekke C of zoiets?
Voor Eric: Ik heb ook alles in huis voor HF maar om dezelfde reden als jouw ben ik (voorlopig) grotendeels afgehaakt. Storing, storing, storing. En daar heb je met audio geen last van
Voor Eric: Ik heb ook alles in huis voor HF maar om dezelfde reden als jouw ben ik (voorlopig) grotendeels afgehaakt. Storing, storing, storing. En daar heb je met audio geen last van
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Voor de zekerheid de koppelcondensatoren en de voedingselco's vervangen. De buizen ga je ook al vervangen lees ik.
De condensatoren hebben een beperkte levensduur. Kapotte koppel-C's kunnen je een buis of in het ergste geval een uitgangstrafo kosten.
De JJ Elco's voor de voeding zijn erg goed en naar mijn idee ook heel betrouwbaar. Voor de koppel-C's kun je Wima's of goedkope russische PIO's nemen.
Volgens mij allemaal bij AE te bestellen.
De condensatoren hebben een beperkte levensduur. Kapotte koppel-C's kunnen je een buis of in het ergste geval een uitgangstrafo kosten.
De JJ Elco's voor de voeding zijn erg goed en naar mijn idee ook heel betrouwbaar. Voor de koppel-C's kun je Wima's of goedkope russische PIO's nemen.
Volgens mij allemaal bij AE te bestellen.
Kijk ook eens bij http://www.tubetown.de. Hier hebben ze alles wat je nodig hebt. Als koppel C's gebruik ik nu de http://www.tube-town.net/ttstore/index. ... -Fast.html.
De JJ elco's: http://www.tube-town.net/ttstore/index. ... onics.html
De JJ elco's: http://www.tube-town.net/ttstore/index. ... onics.html
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
De koppel C's naar de eindbuizen zijn in dit schema 50nF. Dat lijkt me erg weinig, stop daar gerust iets van 220nF of 330nF in. Scheelt gelijk in de laagweergave.
Auricaps zijn goed, maar prijzig. Die Solen caps van Tubetown kosten nog niet de helft en ik denk zomaar dat je het verschil niet zult horen.
Ik weet zeker dat ik in een volgend project die Solen caps ga toepassen.
Auricaps zijn goed, maar prijzig. Die Solen caps van Tubetown kosten nog niet de helft en ik denk zomaar dat je het verschil niet zult horen.
Ik weet zeker dat ik in een volgend project die Solen caps ga toepassen.
Het was niet de tuner-ingang maar de phono waarvan het rechterkanaal ruist. Ik denk dat ik mijn lijstje klaar heb en zal volgende week aan de slag met het kreng. Wat me gisteravond opviel na een avondje draaien is de ontzettende warmte die de Bocama produceert. Ik kan mijn hand niet op de kast houden en een eitje-met-spek bakken zal hoogstwaarschijnlijk geen probleem zijn. Ik las op een ander forum over de Bocama dat de van 220 V naar 240 V verhoogde spanning daarvan waarschijnlijk de oorzaak is. Alle spanningen zullen dus waarschijnlijk een hogere waarde vertonen dan de oorspronkelijke. Maar een andere voedingstafo aanschaffen is ook weer zowatZoals ik al opmerkte is het geluid helemaal niet slecht maar ik ontdekte vanavond naast de brom ook nog een dikke ruis op het rechterkanaal in de stand tuner (met de tuner uit...). Oorzaak?
Niet huilen, wij hebben 230V en we kunnen er wat aan doen zonder een hele dure nieuwe voedingstrafo te kopen. Neem een 9V trafo, 20VA lijkt mij zat en bedraad de boel zo dat je 230 - 9 = 220V overhoudt voor de voedingstrafo. Het werkt, ik heb het wel eens gedaan.PA4URK schreef:
Wat me gisteravond opviel na een avondje draaien is de ontzettende warmte die de Bocama produceert. Ik kan mijn hand niet op de kast houden en een eitje-met-spek bakken zal hoogstwaarschijnlijk geen probleem zijn. Ik las op een ander forum over de Bocama dat de van 220 V naar 240 V verhoogde spanning daarvan waarschijnlijk de oorzaak is. Alle spanningen zullen dus waarschijnlijk een hogere waarde vertonen dan de oorspronkelijke. Maar een andere voedingstafo aanschaffen is ook weer zowat
Kees
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Dát bedoelde ik dus. Ik wist dat er iets was.Agent327 schreef:Niet huilen, wij hebben 230V en we kunnen er wat aan doen zonder een hele dure nieuwe voedingstrafo te kopen. Neem een 9V trafo, 20VA lijkt mij zat en bedraad de boel zo dat je 230 - 9 = 220V overhoudt voor de voedingstrafo. Het werkt, ik heb het wel eens gedaan.PA4URK schreef:
Wat me gisteravond opviel na een avondje draaien is de ontzettende warmte die de Bocama produceert. Ik kan mijn hand niet op de kast houden en een eitje-met-spek bakken zal hoogstwaarschijnlijk geen probleem zijn. Ik las op een ander forum over de Bocama dat de van 220 V naar 240 V verhoogde spanning daarvan waarschijnlijk de oorzaak is. Alle spanningen zullen dus waarschijnlijk een hogere waarde vertonen dan de oorspronkelijke. Maar een andere voedingstafo aanschaffen is ook weer zowat
Kees
Hoe werkt dat dan? De primairen in serie zetten?Agent327 schreef:Niet huilen, wij hebben 230V en we kunnen er wat aan doen zonder een hele dure nieuwe voedingstrafo te kopen. Neem een 9V trafo, 20VA lijkt mij zat en bedraad de boel zo dat je 230 - 9 = 220V overhoudt voor de voedingstrafo. Het werkt, ik heb het wel eens gedaan.
Kees
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Nee de secundaire van de extra trafo ( 9 volt ) in serie met de primaire van de Bocama trafo ( 220 volt ).
Dat is samen 229 Volt.
Over de 230V winding van de 9 volt trafo komt daardoor wel spanning te staan. Wees daar voorzichtig mee.
Eventueel een weerstand erover om ervoor te zorgen dat er daadwerkelijk 9 volt over die andere winding staat.
Het gaat er vooral om dat de spanning over de Bocama trafo op 220V uitkomt.
Dat is samen 229 Volt.
Over de 230V winding van de 9 volt trafo komt daardoor wel spanning te staan. Wees daar voorzichtig mee.
Eventueel een weerstand erover om ervoor te zorgen dat er daadwerkelijk 9 volt over die andere winding staat.
Het gaat er vooral om dat de spanning over de Bocama trafo op 220V uitkomt.
Uhhh toch niet...RobertD schreef:Nee de secundaire van de extra trafo ( 9 volt ) in serie met de primaire van de Bocama trafo ( 220 volt ).
Dat is samen 229 Volt.
Over de 230V winding van de 9 volt trafo komt daardoor wel spanning te staan. Wees daar voorzichtig mee.
Eventueel een weerstand erover om ervoor te zorgen dat er daadwerkelijk 9 volt over die andere winding staat.
Het gaat er vooral om dat de spanning over de Bocama trafo op 220V uitkomt.
Je zet gewoon 230V op de primair van de kleine trafo, en de 9V secundair zet je in serie met de 230V netspanning. Dan ga je meten. Ze kunnen aftrekken of optellen, dus je krijgt ongeveer 220V of 240V. Dan sluit je dit aan op de primair van de Bocama.
Je moet de boel dus vast bedraden in de Bocama zodat je niet de ene keer 240V hebt en de andere keer 220V.
Vergeet de primaire zekering voor de kleine trafo niet en pas op netspanning is gevaarlijk.
Ik hoop dat het goed getekend is...
Kees
Ik vind het maar ingewikkeld hoor..
De vraag is inderdaad of dat qua warm worden veel zal schelen. En maakt het voor de rest uit of die trafo 230 ipv 220 voor zijn kiezen krijgt? De secundairen worden hoger dan aangegeven, maar dat kun je in de hoogspanningsvoeding regelen, en aan de gloei voeg je gewoon een weerstand toe om op de juiste spanning te komen..
Mijn €0,02..
Wat ik nog wel zou willen weten is welke kleur de 4 en 8 ohm op de UGT hebben, dat kan ik bij mij niet meer afleiden..
De vraag is inderdaad of dat qua warm worden veel zal schelen. En maakt het voor de rest uit of die trafo 230 ipv 220 voor zijn kiezen krijgt? De secundairen worden hoger dan aangegeven, maar dat kun je in de hoogspanningsvoeding regelen, en aan de gloei voeg je gewoon een weerstand toe om op de juiste spanning te komen..
Mijn €0,02..
Wat ik nog wel zou willen weten is welke kleur de 4 en 8 ohm op de UGT hebben, dat kan ik bij mij niet meer afleiden..

