Mix & Match

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Bericht door Arno »

Peertje schreef:
die vier M30 boutjes zijn maar 8.8?? is dat wel sterk genoeg?
had je niet beter voor 12.9 kunnen kiezen? :P
Dat zei ik dus ook al, maar ja, eigenwijs hè. :P
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

8,8 zal ook wel voldoende zijn, lijkt me. Zolang de sub maar niet dagelijks tien meter heen en weer door de kamer gesleept gaat worden.
Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door amanda »

Heb er wel Loctite opgedaan tegen het los trillen 8)
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Marp schreef:
Welke tint waterbeits heb je onder de laklaag zitten?
Of is dat het geheim van de smid? :?
Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door amanda »

Versterker is nu ook klaar, zie onder 8)
Bijlagen
5xUcD180HG-HXR
5xUcD180HG-HXR
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

netjes zeg!
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

ziet er goed uit,maar hoe klinkt ie?
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

zeer mooi gebouwd zeg
en ja-hoe klinken die smps nu?
mvg
audioot :wink:
Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door amanda »

Vandaag alles aangesloten en de tv hoger gezet. Alle boxjes staan nu op gelijke hoogte.

Het geluid is erg crispy zeg maar, de opstelling is nu 5.2. Weet niet zeker of ik dit uit ga breiden.....

Net nog een paar nummers gehoord van de Depeche Mode DVD's (zijn album nummers gemixed in surround). Is wel even wennen en moet nog wat afgesteld worden qua level maar klinkt wel heel ruimtelijk.

Tot nu toe erg tevreden 8)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Mix & Match

Bericht door jeroen_d »

Ik ben vandaag langs geweest om de subs af te stellen. We hebben heel wat geëxperimenteerd.

De ruimte van Amanda is heel mooi rechthoekig met flink wat meubilair en dempend materiaal (beesten :lol:). Eerst is gemeten met de 2 subs in de hoeken achter de front speakers. Daarna is gemeten met alle 4 subs in alle hoeken. subs in en uit fase, ook ten opzichte van elkaar, alles geprobeerd.

Het was duidelijk vanuit de sub metingen dat de meest egale respons was te bereiken met alle 4 subs aan en allemaal met elkaar in fase. Op zich logisch, de luister plek bevindt zich midden in de kamer. Het voordeel van de 2 extra subs achter in de kamer was vooral dat er minder laag boost via EQ nodig is beneden 40 Hz, terwijl het gebied van 40 tot 200Hz ongeveer even egaal blijft.

Met de parametrische equalizer zijn resonanties op 45Hz, 90Hz en 165 Hz onderdrukt. Verder dus een laag boost met het centrum op 20Hz. Het resultaat is een zeer egaal laag. Helaas geen meet plaatjes, mijn meet PC heeft floppy disk en dat kan ik momenteel niet exporteren naar de nieuwe PC in de huiskamer met SATA moederbord.

Er zijn twee manieren van aansluiten op de front speakers geprobeerd, subs en fronts in fase en subs en fronts uit fase.
- Met de subs en fronts uit fase was een meer traditionele overgang het beste, nl. subs laag doorlaat 150Hz en fronts hoog doorlaat 120Hz.
- Met de subs en fronts in fase was een grote overlap veel gunstiger, nl. subs laag doorlaat 200Hz en fronts hoog doorlaat 100Hz.
De laatste optie met grote overlap gaf de meest egale respons en ook de meeste energie in het gebied van 100-200Hz. Helaas gaf de ruimte nogal energieverlies in dit gebied aan de front speakers. Dit was ook zo met 1/3octaaf metingen en middelen van 6 metingen rond de luister plek.

Al met al een uitstekend resultaat. Het uitvinden van de juiste set-up heeft zo'n 2 1/2 uur geduurd, waarna ik nog heel even kon luisteren. De DVD van Depeche Mode klonk lekker stevig met strak laag. Duidelijk een DVD die lastig is met flinke resonanties in het laag, maar nu voor Amanda geen enkel probleem. Het kon flink hard en de 4 subs konden dit gemakkelijk aan. Amanda moet denk ik nog even kijken hoe goed de subs belastbaar zijn met kanonschoten en aardbevingen in film materiaal.

Het was weer een leuke en gezellige middag! :D
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Mix & Match

Bericht door b_force »

Leuk om te lezen Jeroen (en amanda natuurlijk).
Zeker om zo meer inzicht te krijgen hoe zulke dingen zich manifesteren in meerdere (andere) ruimtes. Blijft toch altijd lastig (zegmaar niet te doen) om dat op afstand duidelijk te maken aan een ander.

Heb je ook nog metingen van deze leerzame doch gezellige dag?
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Mix & Match

Bericht door bertor »

jeroen_d schreef:
Helaas geen meet plaatjes, mijn meet PC heeft floppy disk en dat kan ik momenteel niet exporteren naar de nieuwe PC in de huiskamer met SATA moederbord.
Screenshots! (letterlijk dan O:) )

Hoe klinkt het laag als je ver buiten de luisterplek bent?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Mix & Match

Bericht door jeroen_d »

Het laag klinkt dan ook prima (op het toilet). Het mooie van zo'n symmetrische sub-opstelling is dat de sterkste staande golven al zijn geëlimineerd, namelijk die direct geassocieerd zijn met de lengte en breedte van de kamer. De resonanties op 45, 90 en 165 Hz waren op 6 plekken rond de luisterplek, ongeveer middenin de kamer, ook telkens sterk aanwezig. Dat zijn ook een aantal logische resonanties die overblijven met zo'n opstelling van de subs. Als je die vervolgens weghaalt blijft er niet veel rotzooi meer over. :D
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Mix & Match

Bericht door jeroen_d »

Goeie suggestie van letterlijke screenshots. Hieronder de meting op de luisterplek en de meting waarbij het gemiddelde op 6 plekken rond de luisterplek tot uitdrukking komt.

P.S.: we hebben na deze metingen op gehoor de subs 2 dB harder gezet, vooral uit de meting van het gemiddelde zie je dat dit geen kwaad kan.
Bijlagen
Amanda1.JPG
Amanda2.JPG
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Mix & Match

Bericht door bertor »

Ja, gaat toch prima zo he? ;)
Zo'n +/-3 dB (bij de spatial average) is toch heel netjes, veel strakker wordt het meestal toch niet. Valt me wel op dat er een bult zit bij 50 Hz en een dip rond de 100-200 Hz.

Hoe wordt de correctie gedaan? En dan alleen op de subs of ook op de mains?
Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Mix & Match

Bericht door amanda »

Was gisteren een leerzame dag en zou graag ook zo'n meetset willen, meten is weten :D

Vandaag Resident Evil gekeken, klinkt heerlijk strak en gaat lekker diep!
De hogere kantelpunten is geen enkel probleem, je lokaliseert de subs echt niet!

De 4 subs worden met 1 parametrische equalizer aangestuurd.
Satelieten worden niet gecorrigeerd.
Bijlagen
P1000053.JPG
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: Mix & Match

Bericht door anonamemouse »

hmm... het wordt tijd dat ik een avondje dvd kom kijken geloof ik...
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Mix & Match

Bericht door jeroen_d »

bertor schreef:
Ja, gaat toch prima zo he? ;)
Zo'n +/-3 dB (bij de spatial average) is toch heel netjes, veel strakker wordt het meestal toch niet. Valt me wel op dat er een bult zit bij 50 Hz en een dip rond de 100-200 Hz.
Feitelijk zit er ook nog een bult rond 90Hz. We liepen gewoon tegen de grens aan van wat we konden corrigeren. Is ook niet zo erg, veel mensen hebben al ervaren dat corrigeren tot volledig vlak niet een betere geluidservaring oplevert. De dip tussen 100 en 200 Hz hebben we laten zitten. Als het niet aan de subs lag, die op 200Hz worden afgefilterd, dan zou deze dip nog lager liggen. Ik vond het niet verstandig om hier de fronts te gaan equalizen, dat zou de zaak onnodig complex maken. De fronts zijn van zichzelf vlak. Ik denk dat het al enorm uitmaakt als de fronts dichter of verder van de wand worden geplaatst. Ik zou hier eerder mee experimenteren dan met equalizing in dit geval.
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Re: Mix & Match

Bericht door CarloPJB »

Mag ik zo vrij zijn om te vragen welke parametrische equalizer je gebruikt?
Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Mix & Match

Bericht door amanda »

De equalizer is een Behringer DEQ.....

Inmiddels staat het geheel al een paar weekjes lekker te spelen O:)
Jammer genoeg wat problemen gehad met mijn Rotel receiver, afgelopen weekend de laatste update geïnstalleerd en het ziet er nu eindelijk naar uit dat hij geen kuren meer vertoond....

Bij deze wil ik ook een luisterdag organisren :wink:
Er is de mogelijkheid om platen, dvd's, blue ray's en cd's te draaien, en te vergelijken!
Voorlopig wil ik zaterdag 14 of 28 november aanhouden.
Tijdstip is overdag ivm buren pffff..... :oops:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Mix & Match

Bericht door dre »

gisteren met jeroen d en de immer positieve anonamemouse :wink: bij amanda gaan luisteren
de set bestaat uit 4 subwoofers die in de hoeken van de kamer zijn geplaatst en een 5 tal perfect uitziende monitoren,bij de muziek die we geluisterd hebben viel duidelijk op dat de subs totaal niet hoorbaar zijn maar toch duidelijk hun aandeel hebben 8)
de monitoren klinken mooi coherent met een zijdezacht hoog(tweeter is echt prachtig!!)
we hebben een hoop dvd`s/blue-ray`s bekeken en vond het allemaal prima klinken!
uiteraard vond jeroen dat er iets meer laag uit de subs mocht komen:aangepast en ja hoor! iets meer punch in het systeem waardoor het een wat prettig luisteren werd!
uiteraard mogen we het `optreden` van björk niet vergeten te vermelden:nou knap dat je zo je geld kan verdienen :-#
ik heb me in ieder geval prima vermaakt en de tijd vloog om!
Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Mix & Match

Bericht door amanda »

Leuk om te lezen :D

Vond het gezellig dat jullie langs zijn geweest.
Nu weer vrede maken met de buren 8-[
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Mix & Match

Bericht door dre »

ja de buurtjes zullen we gedacht hebben dat er een aarbeving aan de gang was! 8)
ik heb me prima vermaakt en m`n mening over subs heeft een positieve wending genomen! :wink:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Mix & Match

Bericht door jeroen_d »

Ik zat me nog te bedenken: ik heb enige ervaring met grote woofers van 18". Feitelijk geeft deze opstelling eenzelfde klankbeleving. Diep doorlopend laag dat toch strak is. Kleinere woofers met voldoende gezamenlijk oppervlak en equalizing om ook het laagste octaaf weer te kunnen geven. Absoluut niet het boem geluid dat commerciële subs in sat/sub systemen geven en waaraan ze hun slechte naam hebben te danken.
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: Mix & Match

Bericht door anonamemouse »

dre schreef:
gisteren met jeroen d en de immer positieve anonamemouse :wink: bij amanda gaan luisteren
uh-huh... en dat alleen omdat ik een beetje een uitgesproken mening heb over niet nader bij naam te noemen haags "nederlands talent" (waar is de barfsmiley als je hem nodig hebt)...
jij krijgt nooit meer oliebollen van me! :twisted: :lol:

het was absoluut een gezellige en leerzame middag. then again, als je met dre en jeroen in een kamer wordt opgesloten KAN je er alleen maar wijzer uitkomen.
wat me het meest verbaasde is hoe constant het geluid over de hele kamer is... waar je ook zit of staat, nergens klinkt het geluid ineens echt anders, en ook het stereo beeld blijft overal gehandhaafd. het is jammer dat die behringer net voor mijn neus pleiten was. anders had ik hem waarschijnlijk meteen meegenomen. al was het alleen om eens mee te experimenteren!
Gesloten