Tweaken van M-audio Audiophile Delta 2496 (+RMAA Meting)

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Tweaken van M-audio Audiophile Delta 2496 (+RMAA Meting)

Bericht door Implo »

Na het bouwen en tweaken van een 41hz versterker, kan ik het niet laten om eens goed naar mijn bron (bovengenoemde geluidskaart) te kijken. De signaalelco's zijn al overbrugt, aangezien er in de versterker al goede ingangsC's zitten.

Nu zit ik eens goed naar deze kaart te kijken, en de signaalweg bestaat uit een VIA ICEnsemble VT1712 geluidsprocessor (welke praktisch niet meer doet dan volumes regelen en in/uitgangen in- danwel uitschakelen), dan een Cirrus Logic CS8427 digitale transceiver, welke zijn data doorstuurt naar een AKM AK4528VF DAC, waarna het analoge signaal versterkt wordt door een 5532 Opampje.

Verder het nodige aantal smd R's en C's, een 7805 en wat radiale elco's.

Nu lijkt de OPA2134 van TI een goede vervanger voor de 5532 te zijn.
http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/opa2134.pdf

Heeft het verder nog zin om alle smd C's rond de opamp te bypassen met een C'tje van tantaal, keramiek of MKP?

Verder ben ik nog op zoek naar een schema van deze kaart, dit maakt alles een stuk makkelijker ;)

Brand maar los :D
Laatst gewijzigd door Implo op do 06 aug 2009, 20:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

Om maar even een giant kick te geven ;), net mijn kaart met RMAA getest, external loopback. Zie de bijlages.

Nu zit ik al een tijdje te denken om een externe DAC te bouwen/deels kopen, echter vraag ik mij af of dit echt lonend zal zijn, of dat ik beter deze kaart kan verbeteren met bv een aparte voeding voor het analoge deel van de kaart, en een andere opamp, bv de OPA2134.

Externe DAC vs. Intern upgraden?
Bijlagen
Crosstalk tussen L en R
Crosstalk tussen L en R
Specs
Specs
THD
THD
Noise
Noise
IMD
IMD
Frequency Response
Frequency Response
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Het enige wat ik aan die kaart gemod heb is om 47 ohm weerstanden in de + 12V en - 12V vanaf de PCI bus te zetten met daar achter goede Lo-ESR 220 uF elco'tjes en achter de 5V regelaar een extra 220 uF elco. Scheelde aardig wat in de spurs maar niet in de vervorming.

De vervorming is erg laag maar gaat toenemen bij signalen boven de -10 dB full scale. Is gewoon een eigenschap van 1 bitters.

De 5532's zou ik lekker laten zitten. Zijn helemaal niet zo slecht als boze tongen beweren. Zeker niet wat vervorming betreft.

Dit is een erg goede kaart en al helemaal voor wat ie kost. Is min of meer een klassieker die niet voor niets al heel lang op de markt is én blijft. Alle externe semi-pro kaarten tot zeg €300,- die ik voorbij heb zien komen zijn niet beter dan deze. Welke wel beter is is de M-Audio Audiophile 192. Hij meet beter (lagere vervorming) maar klankverschil met de 2496 kan ik niet ontdekken.
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

Pjotr schreef:
Het enige wat ik aan die kaart gemod heb is om 47 ohm weerstanden in de + 12V en - 12V vanaf de PCI bus te zetten met daar achter goede Lo-ESR 220 uF elco'tjes en achter de 5V regelaar een extra 220 uF elco. Scheelde aardig wat in de spurs maar niet in de vervorming.

De vervorming is erg laag maar gaat toenemen bij signalen boven de -10 dB full scale. Is gewoon een eigenschap van 1 bitters.

De 5532's zou ik lekker laten zitten. Zijn helemaal niet zo slecht als boze tongen beweren. Zeker niet wat vervorming betreft.

Dit is een erg goede kaart en al helemaal voor wat ie kost. Is min of meer een klassieker die niet voor niets al heel lang op de markt is én blijft. Alle externe semi-pro kaarten tot zeg €300,- die ik voorbij heb zien komen zijn niet beter dan deze. Welke wel beter is is de M-Audio Audiophile 192. Hij meet beter (lagere vervorming) maar klankverschil met de 2496 kan ik niet ontdekken.
Bedankt voor je reactie!

Ik luister met Foobar2000 via ASIO, en meestal onder de -10dB..

Maar jij hebt nu je opamps draaien op +/-5V?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Nee hoor, gewoon op de 12V van de PCI bus. Maar zoals ik schreef heb ik daar een extra filtertje in gezet. Hij zit toevallig nu even niet in de PC, zal als ik even tijd heb een fotootje voor je maken.
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

Top!

Kon je ook nog verschil horen?

Ik zit ook wel eens aan een externe DAC te denken, alleen zou ik dat graag eerst eens horen voordat ik zoiets in elkaar bak.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Implo schreef:
Top!

Ik zit ook wel eens aan een externe DAC te denken,
Dan zou ik de komende tijd het Te Koop deel in de gaten houden.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

Maar scheelt het aanzienlijk in vergelijking met deze kaart? Want zo rijk is deze arme student niet ;)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hierbij de beloofde foto. De 10 ohm naar de 5V stabilisator is bij mij 11 ohm omdat ik die toevallig bij de hand had. De elco's zijn alle 220 uF. Ik had 35V liggen maar 16V of 25V mag ook. Deze mod heeft wel tot gevolg dat in het naastliggende PCI slot geen kaart meer past. Maar dat wil je eigenlijk toch niet i.v.b. met e.v.t. storing.

Als je de 5532's toch wilt vervangen zou ik daarvoor de LM4562 of de LME49721 nemen. Ik heb echter wel het idee dat je uiteindelijk geen verschil gaat horen.

Belangrijk is wel dat je goede HF-dichte interlinks gebruikt en die uit de buurt houdt van data en netkabels. Dat zet meer zoden aan de dijk. Zelf heb ik 5 mm antenne coax ervoor gebruikt.
Bijlagen
Mod-Adiophile2496.jpg
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Mooi, vergeet je de elco's niet vast te zetten met een dotje lijm?

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Mijn PC staat niet zo te schudden hoor dat dat nodig is, de mijne loopt niet op diesel :D Anders kan ik ook wel alle elco's aan de andere kant vast gaan lijmen...
Plaats reactie