Velleman K8020 buizen-voorversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Altijd leuk die goede modificaties... ik denk dat ik mijn 8020je maar weer eens uit het rek pak voor aanpassing.. Wel zou ik voor koolweerstanden gaan. mijn ervaring is dat die toch weer een stuk beter klinken dan de metaalfilm of tantalum-film weerstanden aan de ingang. Mogelijk zou ik ook Mundorf-SIO's gebruiken voor de uitgangscondensatoren (wordt wel wat frommelen dan, zijn nogal groot..)
Ik heb ook nog wel een paar hele leuke alternatieven liggen voor de meegeleverde ecc82jes.. Mullards Philipsen en Telefunkens...
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Afbeelding
Kleurig tafereeltje die AllanBradley weerstanden.. Ook net plek gevonden voor die ene dikke Blackgate.. Kan alleen nog niet testen.. Mijn versterker heeft een gebalanceerde ingang en ik heb nog geen kabeltje gemaakt naar tulp.. En waar moet ik in godesnaam die dikke mundorfs kwijt :?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Uhm, niet om 't een of ander, maar ik zie nog een flink aantal mogelijkheden tot verbetering, zo te zien is dit nog de voorversterker volgens het originele schema van Velleman? En een Black Gate heeft wel zin, alleen niet op die plek eerlijk gezegd, en d'r zijn voor minder geld gelijkwaardige (zo niet betere, 't blijft een kwestie van smaak) te krijgen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Dit zijn alle mods conform jou laatste schema. Muv de uitgangs- condensator.
En ja, die Blackgate lag nog zo zielig alleen in het bakje.. Het dubbele filtertje zit er gewoon nog alleen heeft 't vermoedelijk nog minder te doen zo..
Ik ben wel zo vrij geweest om het filtertje te voorzien van 820 Ohm weerstandjes.. Wordt de spanning op de buis ook weer wat hoger, verwacht ik.
Kees
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Kees,

Volgens onderstaand schema? Ik zie namelijk een aantal weerstanden die ik er volgens mij toch echt uit had gehaald.

Afbeelding

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Ja, die bij dat +6dB relais.. ik heb daar die 2k2 ingezet. die andere van (nu) 1k zit er nu een beetje walo bij als het relais aangetrokken is.. die 10K die de tor aanstuurt zit er ook nog.. Verder zijn ze weg gelaten of vervangen door een stukje draad. Of zie je er nog meer??
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ik zou alles nog even nalopen, let er daarbij op dat de waardes voor de weerstanden kloppen, maar de nummering op de print NIET (!). Kortom, zelf even kijken hoe e.a. op elkaar is aangesloten, niet blindelings de waardes insolderen. Het relais kan je laten zitten, de weerstand die over de contacten staat gewoon overbruggen met een draadbrug, het relais vervult namelijk geen functie meer.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Nou, alles nog even nagelopen en alles zit volgens schema. Nog even proef gedraaid met m'n iPodje op de Stax Lambda en het werkt prima.
Nu dus met Allan Bradley weerstanden, een dikke Blackgate en een paar mooie Brimar BVA buisjes. Hij is dus te koop voor de liefhebber..(maar dat is een andere rubriek...)
Kees
Afbeelding
Peter1
Berichten: 129
Lid geworden op: ma 03 aug 2009, 9:32
Locatie: België

Bericht door Peter1 »

Graag een paar bemerkingen bij het uitvoeren van deze modificatie:
De originele R11 begon na korte tijd te roken en heb ik door een 2 wat type vervangen.
De voedingsspanning was bij mij te hoog.(250V) Hiervoor heb ik nog een 1K weerstand extra in serie geplaatst en toen kwam ik op 223V uit. Dan klopten meteen ook alle andere spaningen.
Over C32 en C31 heb ik nog een 1µF film C geplaatst met nog een duidelijk hoorbare detail verbetering in het geluidsbeeld.
C21 had ik origineel op 4,7µF laten staan. Nadien heb ik er gewoon nog de 2,2 µF (C17 op overschot) overheen geplaatst en ook dat leverde nog een kleine hoorbare detail winst op.

Het leuke eraan is dat al deze verbeteringen duidelijk hoorbaar zijn bij alle audiobronnen en niet alleen bij audiofiele CD plaatjes.

(Mijn instalatie bestaat momenteel uit een gewone Onkyo CD speler en tuner, deze K8020 volgversterker en een zelfbouw tweeweg hybride ESL in dipool actief aangestuurd met elk 2 eindtrappen van BMM 4009)

Met dank aan S.Sander
mark65
Berichten: 3
Lid geworden op: di 21 jul 2009, 10:46
Locatie: Nijkerk

Bericht door mark65 »

Leuk om te zien dat er nog meer nieuwe "8020" gebruikers zijn. Ben sinds een week of wat ook in het bezit van deze pre amp. Helaas waren de bijgeleverde ECC82 buisjes niet helemaal jofel, maar na het plaatsen van twee andere buisjes, speelt hij echt goed. Alle 350V elco's op aanraden van kennis vv voor Panasonic High temp en alles klinkt wat "frisser". De truc met de 1 mu film capjes op de 470 mu elco's moet ik nog uitvoeren.....

Gr.,

Mark
Gebruikersavatar
Àadjo
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 12 feb 2007, 22:55
Locatie: Bennekom

Bericht door Àadjo »

Mooi verhaal en reden om zoiets aan te gaan schaffen c.q. te gaan (om)bouwen. Maar dan zou ik eerst van jullie -de experts hier- graag willen vernemen wat de versterkingsfactor (max) nu eigenlijk is van deze versterker, want daar ben ik nog steeds niet achter gekomen.

Velleman.be spec zegt:
# input sensitivity for 0dB (0.775Vrms) out: approx. 200mV / 50Kohm
# maximum output level: 35Vpp

hoezo 35 Vpp ??? wat is dit voor een hypothetisch hoge waarde?
Ik ben al blij met max. 2 Vpp bij Uin van ong. 500mV. Een (constante) versterking van 4x (= 6 dB?) dus.

Ik ben n.l. het volgende van plan:

diverse (stereo en5:1) bronnen aangesloten op NAD receiver
pre-out van de NAD voor stereo L/R naar deze preamp en daarna => UCD400 dual mono vv ALPs potmeter.

I.p.v. de Velleman pre amp zit er nu een buizen buffer tussen van Yaqin, met een verzakking van 0,98.

Aangezien de UCD400 volgens spec. 400 Watt kan leveren bij een Uin = 2Vpp kom ik momenteel een stuk lager met het max. vermogen dat ik er nu uit kan halen aangezien mijn aangeboden Uin nu op zo'n 300-500 mV (schat ik) uitkomt .

Kortom ik zoek en pre-amp die het aangeboden signaal ong. 4x kan versterken (zonder potmeter want die zit al op de UCD400) (zie Avitar hiernaast).

wie heeft het verlossende antwoord?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Kwestie van goed interpreteren, 3(punt)5Vpp :)

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

Volgens mij staat het er gewoon. De versterking is bijna 4 x (0.775/0.2) Dat die voorversterker die 35VPP kan leveren heeft niets met de versterkingsfactor te maken. Het betekent vooral (als het correct is) dat je voldoende headroom zult hebben. En die 0.775Vrms komt ongeveer overeen met 2Vpp (ietsje meer zelfs, maar da's peanuts)

Waarom trouwens die Alps regelaar er nog tussen? Je zou dan drie volumeregelingen na elkaar hebben zitten. Lijkt me een beetje overbodig.

Wat is trouwens de reden dat je denkt dat de uitgansspanning van de NAD te laag is? Kom je eenvoudigweg power te kort, of hoef je alleen maar de volumeknop verder open te draaien dan je eigenlijk zou willen. In dat geval zou ik er helemaal niets tussen zetten. Alles wat je er tussen zet kan alleen maar vervorming toevoegen. Zolang je met voldoende geluidssterkte kunt spelen is er toch geen probleem? Dan boeit het toch niet dat die knop op drie uur moet staan?
Gebruikersavatar
Àadjo
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 12 feb 2007, 22:55
Locatie: Bennekom

Bericht door Àadjo »

dus Velleman is een "." vergeten. slordig...

nogmaals:
hoeveel versterkt deze amp, wat is de Gain...?
Gebruikersavatar
Àadjo
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 12 feb 2007, 22:55
Locatie: Bennekom

Bericht door Àadjo »

daniel schreef:
Volgens mij staat het er gewoon. De versterking is bijna 4 x (0.775/0.2)
Velleman Spec: input sensitivity for 0dB (0.775Vrms) out: approx. 200mV / 50Kohm

dat las ik als als G= 0,200 / 0,750 , maar idd. als je het letterlijk/beter leest is het inderdaad zoals Daniel scheef. Een Gain van 4 is precies wat ik nodig heb.


Dank voor het snelle antwoord dus.

Mbt. de NAD wat hoger opdraaien: bij max. (NAD) volume (+ 6db op de teller) kun je nog gewoon met elkaar praten zonder te schreeuwen..
Daarom vermoed ik dat ik zonder tussen-amp nooit aan de 2Vpp zal komen, maar blijf steken zeker onder de 1.0Vpp en wsch. ergens op 500 mV bij de bronnen die ik gebruik.

Volgend project wordt het ombouwen van de Yaqui (zie schema).
Dan moet ik wel een andere voedingstrafo kopen + voeding maken), nu is de Vp ong. 90VDC.

Suggesties zijn (meer dan) welkom !
Bijlagen
Yaquin schema 6J1.jpg
Peter1
Berichten: 129
Lid geworden op: ma 03 aug 2009, 9:32
Locatie: België

Bericht door Peter1 »

Wat betreft de versterking van K8020:

Voor modificatie: bij 1000 Hz en 0,2V rms input kwam er max. 0,35V rms uit. (met de +6dB ingeschakeld)
Na modificatie : bij 1000 Hz en 0,2 V rms input komt er nu 0,53V rms uit met een belasting van 22K op de uitgang voor beide gevallen.

Naar de metingen te zien is de opgegeven versterking X 4 te begrijpen in uitgangsvermogen aan de luidspreker maar niet in spanningsversterking. Bij verdubbeling van de spanning bekom je inderdaad 4X meer uitgangsvermogen aan de luidspreker. Het is maar hoe je het bekijkt.

Indien nodig is er wellicht nog iets te winnen door R13 te ontkoppelen. ( elco overheen plaatsen)

Ik ga er vanuit dat een line amp gemakelijk 1V rms input aankan (wellicht 2V). Dit betekent een behoorlijke uitgangsspanning. Dit heb ik niet in detail nagemeten maar naar de resultaten te horen zal dit ook wel kloppen.
Als je hiermee 2 amps aanstuurt van elk 22K ingansimpedantie en er nog voor elk een 50K pot voorplaatst dan zak de spanning een beetje. Dit heb ik dan verholpen door 150K pots te gebruiken en R15 te vergroten naar 500K.
Mijn amps worden nu volledig uitgestuurd bij 1,8V rms waarbij de ingang nog door een RC trap 6dB/oct gefilterd staan.

Mvg
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Vrms en Vpp zijn twee volstrekt verschillende dingen, let daar dus op!

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
de_smit
Berichten: 196
Lid geworden op: do 09 jul 2009, 21:26
Locatie: Brabant

Re:

Bericht door de_smit »

Àadjo schreef:
daniel schreef:
Volgens mij staat het er gewoon. De versterking is bijna 4 x (0.775/0.2)
Volgend project wordt het ombouwen van de Yaqui (zie schema).
Dan moet ik wel een andere voedingstrafo kopen + voeding maken), nu is de Vp ong. 90VDC.

Suggesties zijn (meer dan) welkom !
Ken je deze link al? Er wordt ook van enkele modificaties gesproken.
http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... 60228/last

Ik ben zelf aan het zoeken naar een hybride opstelling. Mijn Technics versterker kan ook als eindversterker met "slechts" alleen een volume knop functioneren. Vandaar dat ik rondkijk naar een soort buizen buffer om in totaal een hybride opstelling te geven.
Wellicht kun je iets met deze link er is er zoveel op internet dat ik door de bomen het bos niet meer kan zien.
Gr. Frank
Gebruikersavatar
Àadjo
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 12 feb 2007, 22:55
Locatie: Bennekom

Re: Velleman K8020 buizen-voorversterker

Bericht door Àadjo »

Ja die kende ik al.
Overigens in mijn Yaqin zijn de 6J1's vervangen door RCA 6AK5 buisjes, zoals deze.
Volgens de verkoper op MP "klinken" deze beter dan de 6J1... iemand die dit kan beamen?

Het sausje bevalt me wel ! =P~
Bijlagen
ScreenShot002.jpg
t.verhey
Berichten: 1
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 14:49
Locatie: Andel

Re: Velleman K8020 buizen-voorversterker

Bericht door t.verhey »

Ik t.verhey heb een stabilisatie schakeling gevonden voor de Velleman buizen K8020 in het blad HI-FI World no33 van december 1997.
met vrindelijke groet.
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: Velleman K8020 buizen-voorversterker

Bericht door Miniwatt »

:?:
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Velleman K8020 buizen-voorversterker

Bericht door audiomanics »

Oh!
DonSan
Berichten: 89
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:59

Re: Velleman K8020 buizen-voorversterker

Bericht door DonSan »

Beste Sander,


Ik heb binnenkort ook zo een K8020 en daar kan ik natuurlijk niet van afblijven. Ik wil je voorbeeld volgen. Maar ik heb wellicht een domme vraag. De weerstanden, er gaan een hoop er uit maar er komen er ook een paar bij, zijn neem ik aan een half watt.


DonSan
Gebruikersavatar
595ss
Berichten: 326
Lid geworden op: vr 02 dec 2005, 16:26
Locatie: Gullringen, sverige

Re: Velleman K8020 buizen-voorversterker

Bericht door 595ss »

Sander mag hier niet meer komen, hij is te vinden op audioforum.nl
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Velleman K8020 buizen-voorversterker

Bericht door Ah!buis »

Weerstanden van 1/2W kunnen overal behalve R11 die is beter 2W zoals al eerder opgemerkt.
De versterking is idd wat mager met zo'n 2x.Kan naar ruim 4x door een paar weerstanden aan te passen.
R13=1k5
R14=4k7
R18=47k
Anne
Plaats reactie