aluminium buigen

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ralph
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 23:10
Locatie: Gouda

aluminium buigen

Bericht door ralph »

Weet iemand waar ik 10mm aluminium kan laten buigen. Ik wil 4 kastjes maken:


De kastjes gaan gebruikt worden voor:
1x webserver
1x htpc
2x ucd400

En wil hiervoor de voor- en zijkant uit 1 massief stuk alu hebben
Ben al een tijdje op zoek, ik weet niet eens of dit soort buigwerk mogelijk is of dat je dit moet laten extruderen..

Iemand ?

Ralph
Bijlagen
box1.jpg
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Re: aluminium buigen

Bericht door fluppie »

ralph schreef:
Weet iemand waar ik 10mm aluminium kan laten buigen. Ik wil 4 kastjes maken:


De kastjes gaan gebruikt worden voor:
1x webserver
1x htpc
2x ucd400

En wil hiervoor de voor- en zijkant uit 1 massief stuk alu hebben
Ben al een tijdje op zoek, ik weet niet eens of dit soort buigwerk mogelijk is of dat je dit moet laten extruderen..

Iemand ?

Ralph
Heel knap idee ! 10mm, ik ben benieuwd !!
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

10mm buigen, dat is inderdaad erg flink.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Bericht door Arno »

Gaat hoogstwaarschijnlijk erg inscheuren :( Zeker bij een radius van 25mm.
Gebruikersavatar
Bukem
Berichten: 252
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 9:07

Bericht door Bukem »

Geinspireerd door Plinius zeker?

Als het aluminium gebogen wordt zal je zien dat de hoek niet netjes vlak blijft. De hele bovenkant zal dan nagefreesd c.q. geslepen moeten worden. In essentie lijkt het een vrij simpele operatie maar het goed uitvoeren vergt toch wel wat specialistische apparatuur.

Daarnaast heb je voor een dergelijke radius een op maat gemaakte "matrijs" nodig voor de persbank.

Het aluminium zal zich anders gedragen bij het plooien in functie van de gebruikte legering. Inscheuren hoeft niet het geval te zijn.

Zuc6
Gebruikersavatar
ralph
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 23:10
Locatie: Gouda

Bericht door ralph »

(papagaaimodus aan) Volgens DIN 6935 moet deze buigradius gewoon haalbaar zijn (papagaai modus uit), zie
http://www.inventorwizard.be/tools/misc/din_6935.zip
http://members.home.nl/s.hamels/Naslag% ... Normen.pdf

Ik heb een houten modelletje gemaakt en het lijkt allemaal niet zo spannend behalve dat je 10mm niet meer met de hand kan buigen.

Ben inderdaad geinspireerd door plinius gecombineerd met heqatex, de afwerking wordt (als ik het alu kan krijgen), zwart geborsteld met in het midden een 0,6mm gaatje en natuurlijk een klein wit ledje. Aan en uitknoppen komen er aan de voorkant niet op, de pc-tjes worden aangezet met WOL de versterkers gaan eigenlijk amper uit. Boven en onderkant wordt resp. 2 en 3 mm alu of misschien doorzichtig perspex. Eerst maar even de profielen.
Gebruikersavatar
ralph
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 23:10
Locatie: Gouda

Bericht door ralph »

Bukem schreef:
Als het aluminium gebogen wordt zal je zien dat de hoek niet netjes vlak blijft. De hele bovenkant zal dan nagefreesd c.q. geslepen moeten worden.
Het mooiste is als ik een U profiel (want dat is het eigenlijk) laat buigen van 400mm en die later in 4 stukken van 80mm laat zagen heb je hier volgens mij geen last van, het verzagen van 10mm alu is niet zo'n heel groot probleem.
Ralph
Gebruikersavatar
Bukem
Berichten: 252
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 9:07

Bericht door Bukem »

[quote="ralph"](papagaaimodus aan) Volgens DIN 6935 moet deze buigradius gewoon haalbaar zijn (papagaai modus uit)

Papagaai modus aan...?

Niemand heeft gezegd dat de buigradius niet haalbaar is. Voor wat betreft de hoek navlakken, slijpen. Neem een stukje alu van 1mm dik, plooi dat in een radius en kijk wat er met de hoek gebeurd....

Papagaai modus uit!
Gebruikersavatar
Fuzzbass
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 30 nov 2005, 18:49
Locatie: Zevenbergen
Contacteer:

Bericht door Fuzzbass »

...en daar had ralph al een redelijk geniale oplossing voor bedacht.

Misschien kan Metaalwinkel.nl je van dienst zijn (suggestie, geen reclame).
shovel
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 16:06
Contacteer:

Bericht door shovel »

Als het niet lukt kun je het altijd nog uit een stuk laten frezen of zelf doen als je daar de spullen voor hebt.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

10 mm dik alu??? Ga je je voorbereiden op de 3e wereldoorlog of zo? Het kan wel maar het is niet makkelijk. Bovendien moet je de randen dan toch na laten frezen wil je die vlak hebben. Die gaan vervormen met buigen.

En als het klaar is ga je het dan spuiten? Of wil je per se die alu kleur behouden? Zulke kastjes kun dan beter laten zandgieten. Ook geen eenvoudige en goedkope grap maar wel realistischer.

3D frezen uit een blok alu kan ook maar dan gaat het al gauw richting de €2000 kosten denk ik.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Als je toch gaat spuiten kun je beter meerdere dunnen alu panelen buigen en die aan elkaar zetten.
Met anodiseren oid wordt dat wat lastiger (blijf je de randen zien)
jaapschreuder
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 21:44
Locatie: Oude Pekela

Bericht door jaapschreuder »

Pjotr schreef:
10 mm dik alu??? Ga je je voorbereiden op de 3e wereldoorlog of zo? Het kan wel maar het is niet makkelijk. Bovendien moet je de randen dan toch na laten frezen wil je die vlak hebben. Die gaan vervormen met buigen.

En als het klaar is ga je het dan spuiten? Of wil je per se die alu kleur behouden? Zulke kastjes kun dan beter laten zandgieten. Ook geen eenvoudige en goedkope grap maar wel realistischer.

3D frezen uit een blok alu kan ook maar dan gaat het al gauw richting de €2000 kosten denk ik.

Weet niet wat jij onder 3d frezen verstaat, maar dit is gewoon 2d werk zoals ik het bekijk. 2000,- is wel een beetje over de top.
Heb het materiaal niet, en heb geen frees die 80+ lengte heeft. Anders mocht het niet zo een probleem worden.

Advies, kijk eens als je ergens een metaalbewerkingsbedrijf in de buurt hebt zitten, of zoek iemand die er werkt, en leg het eens voor. Misschien kunnen ze je dan ook wel gelijk de nabewerking verzorgen!!

Wees wel duidelijk, dat het geen nauwkeurig werk hoeft te zijn, dit scheeld aanzienelijk in de kosten. (nauwkeurig zou een +/- 0.02mm zijn o.i.d) denk namelijk dat er best 0.3mm in mag zitten, zolang het optisch er maar goed uitziet...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Jah of het 2D of 3D wordt hangt een beetje van het bedrijf af. Het wordt voor die afrondingen sowieso CNC werk. Maar tussen de €1000 en €2000 is toch echt wel wat een commercieel bedrijf gaat rekenen voor enkele stuks. Misschien is er wel eentje te vinden die het voor minder doet maar dat is dan flink zoeken of je moet het weten.

Ga je naar aantallen dan wordt het heel snel een ander verhaal. Het is toch hoofdzakelijk arbeidsloon en instelkosten wat je betaalt voor enkele stuks.
Gebruikersavatar
ralph
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 23:10
Locatie: Gouda

Bericht door ralph »

hmm,

ik zie dat jullie een hoop beren op de weg zien. Wat ik her en der lees is dat 10mm met regulier vrijbuigen worden gedaan, enige voorwaarde is dat je een 500ton's pers hebt :shock: . Ik denk dat ik zelf geen 500ton druk kan creeren met een diy constructie...
Maar goed, ik heb de metaalwinkel een mailtje gedaan, niet geschoten altijd mis.

Overigens is gieten niet eens zo'n verkeerd idee, 10mm dik geglasuurd porselein (hooglans wit..). Bodem en top fixeren met epoxy en een l-profieltje, ik vrees dat dit een niet eenvoudigere denkrichting is
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Kun je niet beter bij een bedrijf, zoals hifi2000 een custom kast bestellen?
(zullen er vast meer zijn)

Dat is volgens mij goedkoper en gemakkelijker.
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Bericht door Porcino »

Geniaal: Maak het keramisch. Beetje 47labs erbij! Denk idd dat je met een beetje stoere glazuur (zou geen wit doen dan, als je zoeiets gaat uithalen, doe dan echt g**l en ga voor Japans glazuur of zo... :roll:

Afbeelding

(kies vooral wat jij mooi vind he!)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Als we op die toer gaan kun net je zo goed gelijk naar een tuincentrum gaan. Rechthoekige en vierkante ceramische vazen en potten te kust en te keur in allerlei kleuren. Ben je voor onder de €20 klaar :D
Gebruikersavatar
ralph
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 23:10
Locatie: Gouda

Bericht door ralph »

Misschien had ik de vraag anders moeten stellen. Weet iemand waar ik een voor de doe het zelver schappelijk bedrijf kan vinden met een digibend ?

http://www.youtube.com/watch?v=fpnHH5286EI
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Is een fablab misschien een idee? Zelf bedenken hoe je het maakt en hun spullen gebruiken?

http://www.fablab.nl/
Gebruikersavatar
Peertje
Berichten: 247
Lid geworden op: di 21 jul 2009, 20:03
Locatie: omgeving breda/roosendaal

Bericht door Peertje »

ralph schreef:
Misschien had ik de vraag anders moeten stellen. Weet iemand waar ik een voor de doe het zelver schappelijk bedrijf kan vinden met een digibend ?

http://www.youtube.com/watch?v=fpnHH5286EI
Bij mijn werkgever hebben we een draadeind buig machine staan.
Ik woon in het zuiden van het land. Misschien heb je hier wat aan?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Kun je het niet warm stoken? dan wordt aluminium al heel wat zachter en buigzamer. Of het goed werkt is afhankelijk van de legering.
Gebruikersavatar
TH0M
Berichten: 280
Lid geworden op: di 26 aug 2008, 12:36
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door TH0M »

10mm alu buigen met een radius van 25mm stelt echt niet veel voor. Je zult bij een carroserie bedrijf eens naar binnen moeten lopen.

Een vriend van mij heeft een bedrijf die dit zeker maken kan. Het zit wel in het oosten van het land. Indien je interese hebt, dan zal ik je de info sturen!

Groeten,
Gebruikersavatar
ralph
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 23:10
Locatie: Gouda

Bericht door ralph »

Hoi Th0m,

voor mij is het geen probleem een keertje naar het oosten te gaan. Een adres/contactpersoon zou geweldig zijn!

Ralph
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik heb de oplossing: niet doen!!

Zorg ervoor dat je van buigplex de radius maakt, en bekleed dat met 1 mm alu (evt geborsteld). Dat kun je denk ik gewoon verlijmen dan. De top van de kast laat je óver de bovenzijde vallen, zodat het vlak word met de voorzijde.

Of je maakt een onder en bovenzijde van een plaat alu en soldeert hierop metalen rechthoeken met zo'n lengte dat ze ophouden bij het begin van iedere radius. Daarna rondom een lange rechthoekige plaat van 2 mm om de boven- en onderzijde heen "wrappen"?

allemaal te doen door een handige dhz-er met minimale middelen!

Groetjes

Jan
Plaats reactie