aluminium buigen
Moderator: Beheerdersteam
aluminium buigen
Weet iemand waar ik 10mm aluminium kan laten buigen. Ik wil 4 kastjes maken:
De kastjes gaan gebruikt worden voor:
1x webserver
1x htpc
2x ucd400
En wil hiervoor de voor- en zijkant uit 1 massief stuk alu hebben
Ben al een tijdje op zoek, ik weet niet eens of dit soort buigwerk mogelijk is of dat je dit moet laten extruderen..
Iemand ?
Ralph
De kastjes gaan gebruikt worden voor:
1x webserver
1x htpc
2x ucd400
En wil hiervoor de voor- en zijkant uit 1 massief stuk alu hebben
Ben al een tijdje op zoek, ik weet niet eens of dit soort buigwerk mogelijk is of dat je dit moet laten extruderen..
Iemand ?
Ralph
Re: aluminium buigen
Heel knap idee ! 10mm, ik ben benieuwd !!ralph schreef:Weet iemand waar ik 10mm aluminium kan laten buigen. Ik wil 4 kastjes maken:
De kastjes gaan gebruikt worden voor:
1x webserver
1x htpc
2x ucd400
En wil hiervoor de voor- en zijkant uit 1 massief stuk alu hebben
Ben al een tijdje op zoek, ik weet niet eens of dit soort buigwerk mogelijk is of dat je dit moet laten extruderen..
Iemand ?
Ralph
Geinspireerd door Plinius zeker?
Als het aluminium gebogen wordt zal je zien dat de hoek niet netjes vlak blijft. De hele bovenkant zal dan nagefreesd c.q. geslepen moeten worden. In essentie lijkt het een vrij simpele operatie maar het goed uitvoeren vergt toch wel wat specialistische apparatuur.
Daarnaast heb je voor een dergelijke radius een op maat gemaakte "matrijs" nodig voor de persbank.
Het aluminium zal zich anders gedragen bij het plooien in functie van de gebruikte legering. Inscheuren hoeft niet het geval te zijn.
Zuc6
Als het aluminium gebogen wordt zal je zien dat de hoek niet netjes vlak blijft. De hele bovenkant zal dan nagefreesd c.q. geslepen moeten worden. In essentie lijkt het een vrij simpele operatie maar het goed uitvoeren vergt toch wel wat specialistische apparatuur.
Daarnaast heb je voor een dergelijke radius een op maat gemaakte "matrijs" nodig voor de persbank.
Het aluminium zal zich anders gedragen bij het plooien in functie van de gebruikte legering. Inscheuren hoeft niet het geval te zijn.
Zuc6
(papagaaimodus aan) Volgens DIN 6935 moet deze buigradius gewoon haalbaar zijn (papagaai modus uit), zie
http://www.inventorwizard.be/tools/misc/din_6935.zip
http://members.home.nl/s.hamels/Naslag% ... Normen.pdf
Ik heb een houten modelletje gemaakt en het lijkt allemaal niet zo spannend behalve dat je 10mm niet meer met de hand kan buigen.
Ben inderdaad geinspireerd door plinius gecombineerd met heqatex, de afwerking wordt (als ik het alu kan krijgen), zwart geborsteld met in het midden een 0,6mm gaatje en natuurlijk een klein wit ledje. Aan en uitknoppen komen er aan de voorkant niet op, de pc-tjes worden aangezet met WOL de versterkers gaan eigenlijk amper uit. Boven en onderkant wordt resp. 2 en 3 mm alu of misschien doorzichtig perspex. Eerst maar even de profielen.
http://www.inventorwizard.be/tools/misc/din_6935.zip
http://members.home.nl/s.hamels/Naslag% ... Normen.pdf
Ik heb een houten modelletje gemaakt en het lijkt allemaal niet zo spannend behalve dat je 10mm niet meer met de hand kan buigen.
Ben inderdaad geinspireerd door plinius gecombineerd met heqatex, de afwerking wordt (als ik het alu kan krijgen), zwart geborsteld met in het midden een 0,6mm gaatje en natuurlijk een klein wit ledje. Aan en uitknoppen komen er aan de voorkant niet op, de pc-tjes worden aangezet met WOL de versterkers gaan eigenlijk amper uit. Boven en onderkant wordt resp. 2 en 3 mm alu of misschien doorzichtig perspex. Eerst maar even de profielen.
Het mooiste is als ik een U profiel (want dat is het eigenlijk) laat buigen van 400mm en die later in 4 stukken van 80mm laat zagen heb je hier volgens mij geen last van, het verzagen van 10mm alu is niet zo'n heel groot probleem.Bukem schreef:Als het aluminium gebogen wordt zal je zien dat de hoek niet netjes vlak blijft. De hele bovenkant zal dan nagefreesd c.q. geslepen moeten worden.
Ralph
[quote="ralph"](papagaaimodus aan) Volgens DIN 6935 moet deze buigradius gewoon haalbaar zijn (papagaai modus uit)
Papagaai modus aan...?
Niemand heeft gezegd dat de buigradius niet haalbaar is. Voor wat betreft de hoek navlakken, slijpen. Neem een stukje alu van 1mm dik, plooi dat in een radius en kijk wat er met de hoek gebeurd....
Papagaai modus uit!
Papagaai modus aan...?
Niemand heeft gezegd dat de buigradius niet haalbaar is. Voor wat betreft de hoek navlakken, slijpen. Neem een stukje alu van 1mm dik, plooi dat in een radius en kijk wat er met de hoek gebeurd....
Papagaai modus uit!
10 mm dik alu??? Ga je je voorbereiden op de 3e wereldoorlog of zo? Het kan wel maar het is niet makkelijk. Bovendien moet je de randen dan toch na laten frezen wil je die vlak hebben. Die gaan vervormen met buigen.
En als het klaar is ga je het dan spuiten? Of wil je per se die alu kleur behouden? Zulke kastjes kun dan beter laten zandgieten. Ook geen eenvoudige en goedkope grap maar wel realistischer.
3D frezen uit een blok alu kan ook maar dan gaat het al gauw richting de €2000 kosten denk ik.
En als het klaar is ga je het dan spuiten? Of wil je per se die alu kleur behouden? Zulke kastjes kun dan beter laten zandgieten. Ook geen eenvoudige en goedkope grap maar wel realistischer.
3D frezen uit een blok alu kan ook maar dan gaat het al gauw richting de €2000 kosten denk ik.
-
jaapschreuder
- Berichten: 187
- Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 21:44
- Locatie: Oude Pekela
Pjotr schreef:10 mm dik alu??? Ga je je voorbereiden op de 3e wereldoorlog of zo? Het kan wel maar het is niet makkelijk. Bovendien moet je de randen dan toch na laten frezen wil je die vlak hebben. Die gaan vervormen met buigen.
En als het klaar is ga je het dan spuiten? Of wil je per se die alu kleur behouden? Zulke kastjes kun dan beter laten zandgieten. Ook geen eenvoudige en goedkope grap maar wel realistischer.
3D frezen uit een blok alu kan ook maar dan gaat het al gauw richting de €2000 kosten denk ik.
Weet niet wat jij onder 3d frezen verstaat, maar dit is gewoon 2d werk zoals ik het bekijk. 2000,- is wel een beetje over de top.
Heb het materiaal niet, en heb geen frees die 80+ lengte heeft. Anders mocht het niet zo een probleem worden.
Advies, kijk eens als je ergens een metaalbewerkingsbedrijf in de buurt hebt zitten, of zoek iemand die er werkt, en leg het eens voor. Misschien kunnen ze je dan ook wel gelijk de nabewerking verzorgen!!
Wees wel duidelijk, dat het geen nauwkeurig werk hoeft te zijn, dit scheeld aanzienelijk in de kosten. (nauwkeurig zou een +/- 0.02mm zijn o.i.d) denk namelijk dat er best 0.3mm in mag zitten, zolang het optisch er maar goed uitziet...
Jah of het 2D of 3D wordt hangt een beetje van het bedrijf af. Het wordt voor die afrondingen sowieso CNC werk. Maar tussen de €1000 en €2000 is toch echt wel wat een commercieel bedrijf gaat rekenen voor enkele stuks. Misschien is er wel eentje te vinden die het voor minder doet maar dat is dan flink zoeken of je moet het weten.
Ga je naar aantallen dan wordt het heel snel een ander verhaal. Het is toch hoofdzakelijk arbeidsloon en instelkosten wat je betaalt voor enkele stuks.
Ga je naar aantallen dan wordt het heel snel een ander verhaal. Het is toch hoofdzakelijk arbeidsloon en instelkosten wat je betaalt voor enkele stuks.
hmm,
ik zie dat jullie een hoop beren op de weg zien. Wat ik her en der lees is dat 10mm met regulier vrijbuigen worden gedaan, enige voorwaarde is dat je een 500ton's pers hebt
. Ik denk dat ik zelf geen 500ton druk kan creeren met een diy constructie...
Maar goed, ik heb de metaalwinkel een mailtje gedaan, niet geschoten altijd mis.
Overigens is gieten niet eens zo'n verkeerd idee, 10mm dik geglasuurd porselein (hooglans wit..). Bodem en top fixeren met epoxy en een l-profieltje, ik vrees dat dit een niet eenvoudigere denkrichting is
ik zie dat jullie een hoop beren op de weg zien. Wat ik her en der lees is dat 10mm met regulier vrijbuigen worden gedaan, enige voorwaarde is dat je een 500ton's pers hebt
Maar goed, ik heb de metaalwinkel een mailtje gedaan, niet geschoten altijd mis.
Overigens is gieten niet eens zo'n verkeerd idee, 10mm dik geglasuurd porselein (hooglans wit..). Bodem en top fixeren met epoxy en een l-profieltje, ik vrees dat dit een niet eenvoudigere denkrichting is
Misschien had ik de vraag anders moeten stellen. Weet iemand waar ik een voor de doe het zelver schappelijk bedrijf kan vinden met een digibend ?
http://www.youtube.com/watch?v=fpnHH5286EI
http://www.youtube.com/watch?v=fpnHH5286EI
Is een fablab misschien een idee? Zelf bedenken hoe je het maakt en hun spullen gebruiken?
http://www.fablab.nl/
http://www.fablab.nl/
Bij mijn werkgever hebben we een draadeind buig machine staan.ralph schreef:Misschien had ik de vraag anders moeten stellen. Weet iemand waar ik een voor de doe het zelver schappelijk bedrijf kan vinden met een digibend ?
http://www.youtube.com/watch?v=fpnHH5286EI
Ik woon in het zuiden van het land. Misschien heb je hier wat aan?
Ik heb de oplossing: niet doen!!
Zorg ervoor dat je van buigplex de radius maakt, en bekleed dat met 1 mm alu (evt geborsteld). Dat kun je denk ik gewoon verlijmen dan. De top van de kast laat je óver de bovenzijde vallen, zodat het vlak word met de voorzijde.
Of je maakt een onder en bovenzijde van een plaat alu en soldeert hierop metalen rechthoeken met zo'n lengte dat ze ophouden bij het begin van iedere radius. Daarna rondom een lange rechthoekige plaat van 2 mm om de boven- en onderzijde heen "wrappen"?
allemaal te doen door een handige dhz-er met minimale middelen!
Groetjes
Jan
Zorg ervoor dat je van buigplex de radius maakt, en bekleed dat met 1 mm alu (evt geborsteld). Dat kun je denk ik gewoon verlijmen dan. De top van de kast laat je óver de bovenzijde vallen, zodat het vlak word met de voorzijde.
Of je maakt een onder en bovenzijde van een plaat alu en soldeert hierop metalen rechthoeken met zo'n lengte dat ze ophouden bij het begin van iedere radius. Daarna rondom een lange rechthoekige plaat van 2 mm om de boven- en onderzijde heen "wrappen"?
allemaal te doen door een handige dhz-er met minimale middelen!
Groetjes
Jan

