Tentlabs volume control

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Tentlabs volume control

Bericht door Barry2001 »

Zijn er mensen die ervaring hebben met de tentlabs volume control? Met name hoe íe klinkt? Voor in de luisterkamer zoek ik iets wat ik als voorversterker kan gaan gebruiken, of eigenlijk volume control en ingangsselectie.

De audiolink thread die hier ook loopt volg ik ook wel, maar het mag wat mij betreft wel wat eenvoudiger
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

hoi barry,
deze volumecontrol is door jos v.e.ontworpen en daar ik met de relaixed speel(ook van zijn hand maar gebalanceerd )kan ik je zeggen dat ik er zeer over te spreken ben
mvg
audioot
je zou ook eens kunnen zien op de site van john eeckels-die man heeft er ook mee gewekrt
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Bouw deze alleen als je hem geballanceerd gaat gebruiken. Van de ongeballanceerde variant is bekend (info heb ik van Jos zelf) dat er storingen optreden tijdens de volumeregeling.

Als je zoiets zoekt, kun je misschien beter gaan voor de Audiolink van Elektuur. Als je hier zoekt, kom je diverse van deze projecten tegen.

Groeten,
Mischa
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Ok, goede tip, het wordt gewoon ongebalanceerd in mijn geval. Ik zal in elk geval de audio link threads eens gaan doorlezen, lopen er een paar hier.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Op de site van John Eekels, de man maakt mooie spullen zeg! Een voorversterker met buizen is ook nog altijd een optie. Zoals eerder gezegd, ik ben spullen aan het verzamelen om deze winter een KT88 PP versterker te bouwen, wellicht dat dit zo goed bevalt dat ook voor de voorversterker buisjes een optie zijn.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Je zou ook nog eens kunnen kijken op eshop.diyclub.biz

Let op, een zeer trage site, maar ze hebben mooie spullen.

Kijk eens naar de motorized volume "nogwat". Fluppie hie heeft er een in gebruik, je zou hem kunnen vragen naar zijn bevindingen. Mocht je daar iets gaan of willen bestellen, kunnen we wellicht wat samen doen. Ik overweeg namelijk een nieuwe groupbuy (ssst, nog niemand vertellen :wink: ).

Zo, dan nu meteen de auto in en richting vakantiebestemming. Op 14-8 zal ik eens kijken of je al een keuze gemaakt hebt.

Groeten,
Mischa
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Erg trage site inderdaad, ik neem aan dat je dit http://eshop.diyclub.biz/product_info.p ... cts_id=195
bedoelt.

Jammer dat de ab IR is (wat wel aan te passen is), heb eerder een voorversterker gebouwd met een gemotoriseerde potmeter, met een RF ab: http://members.home.nl/yrrab/DIY/Yrrab% ... index.html .

Deze staat nu in de woonkamer, er moet nog iets voor in de luister(hobby)kamer komen. Heb nog een print liggen, zou er ook nog eentje kunnen opbouwen, maar iets nieuws bouwen is leuker eigenlijk.

En die prijs, HK$260, is dat iets meer dan EUR 20??! Dat lijkt me wel erg goedkoop :shock:

Goede vakantie!
fluppie

Bericht door fluppie »

Barry2001 schreef:
Erg trage site inderdaad, ik neem aan dat je dit http://eshop.diyclub.biz/product_info.p ... cts_id=195
bedoelt.

Jammer dat de ab IR is (wat wel aan te passen is), heb eerder een voorversterker gebouwd met een gemotoriseerde potmeter, met een RF ab: http://members.home.nl/yrrab/DIY/Yrrab% ... index.html .

Deze staat nu in de woonkamer, er moet nog iets voor in de luister(hobby)kamer komen. Heb nog een print liggen, zou er ook nog eentje kunnen opbouwen, maar iets nieuws bouwen is leuker eigenlijk.

En die prijs, HK$260, is dat iets meer dan EUR 20??! Dat lijkt me wel erg goedkoop :shock:

Goede vakantie!
Barry, RF in een voorversterker :shock: :shock: :shock: = zoeken om storingsproblemen....
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

fluppie schreef:
Barry2001 schreef:
bedoelt.

Goede vakantie!
Barry, RF in een voorversterker :shock: :shock: :shock: = zoeken om storingsproblemen....
Ja, en? Kzou niet weten waarom niet, ben benieuwd naar je argumentatie.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

http://diyclub.biz/catalog/product_info ... cts_id=601 deze zou het trouwens ook nog kunnen zijn.

heb jij ervaring met 1 van de kits Fluppie?
fluppie

Bericht door fluppie »

Barry2001 schreef:
fluppie schreef:
Barry2001 schreef:
bedoelt.

Goede vakantie!
Ja, en? Kzou niet weten waarom niet, ben benieuwd naar je argumentatie.
Radiogolven zouden kunnen gaan afstralen op je componenten en zo een kleine interferrentie meegeven. Ik heb eens een DECT telefoon naast een actieve VV gehad, ik zocht me suf naar storing, tot we erachter kwamen vanwaar dat kwam. Vandaar, geen RF in mijn audio apparaten :-).
Barry2001 schreef:
http://diyclub.biz/catalog/product_info ... cts_id=601 deze zou het trouwens ook nog kunnen zijn.

heb jij ervaring met 1 van de kits Fluppie?
Ik heb er eentje ingebouwd, en deze "werkt", nog geen echte luistertest mee gedaan. Zit een motorgestuurd Alps potmetertje in :). Verder kan ik er nog niet echt meer over vertellen. Gebruikt dezelfde input-schakelrelais als de AudioLink van Elektuur.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Dect: het toeval wil dat ik jarenlang in de RF Dect ontwikkeling heb gezeten (Ericsson Enschede). Door het lage vermogen is het vrijwel onmogelijk hier RF instraling mee te krijgen, tenzij je echt helemaal niets aan RF ontkoppeling hebt gedaan. Een GSM daartegen kan door active power control een zendvermogen genereren tot aan 2 Watt, wat zeker problemen zou kunnen geven, ook al ontkoppel je goed. Niets voor niets zie je dat er in ziekenhuizen voornamelijk met Dect wordt gebeld.

Daarbij komt dat een Dect set nooit zendt als er geen call is. GSM daartegen synchroniseerd op gezette tijden met het netwerk (zendt dus) en doet dit dus wel. Dus lijkt me erg sterk dat je met een Dect set op dit vlak problemen krijgt. Je moet dan ook veel problemen hebben gehad met GSM toestellen die ook maar enigszins in de buurt van je voorversterker waren?

In mijn voorversterker zit uiteraard alleen een ontvanger. De AB zendt met erg weinig vermogen, ik denk nog minder dan een Dect set doet. Je ziet bij verschillende commerciele sets tegenwoordig ook wel RF afstand bediening, dat het nog geen gemeengoed is komt denk ik door de hogere kostprijs en de eventuele compabiliteit met andere AB's.

En over die volume control met ingangsselectie, ie 'ie echt zo goedkoop? Dan heb ik zeker belangstelling als we een groupbuy gaan doen.
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

Barry2001 schreef:
En over die volume control met ingangsselectie, ie 'ie echt zo goedkoop? Dan heb ik zeker belangstelling als we een groupbuy gaan doen.
Ik ook :)
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

YES, op de vakantiebestemming draadloos internet.

Als ik terug ben in Limbourgois, zal ik eens kijken of we gezamelijk iets kunnen opzetten bij DIY.

Overigens: de prijzen zijn inderdaad indrukwekkend laag.

Groeten,
Mischa
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

mischa72 schreef:
YES, op de vakantiebestemming draadloos internet.

Als ik terug ben in Limbourgois, zal ik eens kijken of we gezamelijk iets kunnen opzetten bij DIY.

Overigens: de prijzen zijn inderdaad indrukwekkend laag.

Groeten,
Mischa
Ok Mischa, we houden dit even warm, goede vakantie verder!
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

mischa72 schreef:
Bouw deze alleen als je hem geballanceerd gaat gebruiken. Van de ongeballanceerde variant is bekend (info heb ik van Jos zelf) dat er storingen optreden tijdens de volumeregeling.

Als je zoiets zoekt, kun je misschien beter gaan voor de Audiolink van Elektuur. Als je hier zoekt, kom je diverse van deze projecten tegen.

Groeten,
Mischa
Ik heb hier thuis de Elektor cd van 2004, en de audiolink bekeken, maar het wordt 'm niet. In een grijs verleden heb ik de audio schakel centrale (heet 'ie dacht ik) eens gebouwd, en ik denk wel 10 jaar gebruikt, jaren 80 was dat, maar gevoelsmatig heb ik liever een draaiknop. Rotary, iets met weerstanden gebouwd of een good old potmeter mag allemaal :D

Overigens heb ik die schakel centrale nog steeds, met de beroemde beruchte Elektuur 100 Watter. Frontjes laten frezen, tsja. Al met al wel een hoop plezier van gehad...
daniel

Bericht door daniel »

kleine moeite om die knoppen om te zetten naar een rotary encoder natuurlijk. Sourcecode is in JAL geschreven, staat op de site, en is prima zelf aan te passen natuurlijk.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

daniel schreef:
kleine moeite om die knoppen om te zetten naar een rotary encoder natuurlijk. Sourcecode is in JAL geschreven, staat op de site, en is prima zelf aan te passen natuurlijk.
Natuurlijk? Nee, niet echt. Heb helemaal niets met software, nooit geboeid ook.
daniel

Bericht door daniel »

Barry2001 schreef:
daniel schreef:
natuurlijk, begrijpelijk natuurlijk, en natuurlijk zal ik vanaf nu natuurlijk minder vaak het woord natuurlijk gebruiken, natuurlijk. :)
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

daniel schreef:
Barry2001 schreef:
daniel schreef:
natuurlijk, begrijpelijk natuurlijk, en natuurlijk zal ik vanaf nu natuurlijk minder vaak het woord natuurlijk gebruiken, natuurlijk. :)
Natuurlijk is ook zo'n breed begrip he. Een goed klinkend stukje muziek benadert natuurlijk, en bij mooi weer op het strand zie je ook veel natuur(lijk).
Maar toch bedankt voor de natuurlijke tip :D
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

daniel schreef:
Dat is hier volgens mij op het forum al gebeurd (als ik me niet vergis).

Dat ding van DIYclub blijft natuurlijk analoog, daarom wil ik die oplossing ook voor in mijn buizenversterker. Heb de beslissing genomen hier geen (of in elk geval niet meer dan noodzakelijk) halfgeleiders in te gaan toepassen.

Groeten,
Mischa
Pjotr

Bericht door Pjotr »

mischa72 schreef:
Dat ding van DIYclub blijft natuurlijk analoog, daarom wil ik die oplossing ook voor in mijn buizenversterker. Heb de beslissing genomen hier geen (of in elk geval niet meer dan noodzakelijk) halfgeleiders in te gaan toepassen.
???? Dat snap ik niet. Wat is het verschil tussen een microcontroller gestuurde potmeter en een microcontroller gestuurde stappenverzwakker met relais in deze? In dat potmeterding zitten toch niet minder halfgeleiders?
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Het alternatief voor mij is zo´n PGA2310 of CS3310. Dit is een digitale regeling waarin door halfgeleiders weerstanden worden geschakeld. Bij de potmeter is alleen de aansturing van de potmeter via halfgeleiders, dus niet in de signaalweg. Dat is voor mij het verschil. Is gewoon een voorkeur, geen absolute must.

In mijn UcD-bak komt wel deze aansturing op basis van de CS3310 van DIYclub, echter gescheiden door een brug, waardoor ik eventueel een andere voorversterker (de buizenvariant) kan gebruiken om 2 werelden te combineren (buizen en UcD).

Groeten,
Mischa
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Maar met relais is toch ook analoog v.w.b. de signaalweg. Zou toch mijn voorkeur verdienen boven een PGA.

"Bouw deze alleen als je hem geballanceerd gaat gebruiken. Van de ongeballanceerde variant is bekend (info heb ik van Jos zelf) dat er storingen optreden tijdens de volumeregeling."

Dat kan alleen als er DC op staat maar dan gaat een potmeter ook kraken. Of de printlayout moet niet kloppen, dat kan natuurlijk ook. Heb ooit eens een ongebalanceerde ladderverzwakker gebouwd met gewone telecom relaisjes voor een studiomengpaneel. Niks storing of geklik in het signaal. Die zat overigens wel anders in elkaar dan die van Jos, die had n.l. in tegenstelling tot die van Jos een constante ingangsimpedantie. Waarom Jos daarvoor niet kiest is nergens duidelijk.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Pjotr schreef:
Dat kan alleen als er DC op staat maar dan gaat een potmeter ook kraken. Of de printlayout moet niet kloppen, dat kan natuurlijk ook.
Sorry, hier schiet je tekort. Bij deze relais (want daar zit het probleem) is er overspraak tussen de spoel en de kontakten. Dit heeft Jos naar mij verklaard. Hij zou nog voor andere relais kunnen kiezen, maar hij is er inmiddels mee gestopt. Het klopt dat je zo ook digitaal werkt, maar voor mij was het de keuze tussen PGA of potmeter. Ik heb die van Jos gehad (ongeballanceerd) en die is mij niet goed bevallen. Vandaar dat ik daar in mijn betoog niet meer op terugkom.

Ieder maakt natuurlijk zijn eigen keuzes, naar ieders voorkeur, laat dus niet de indruk ontstaan dat ik iemand een bepaald idee wil opdringen. Ik onderbouw alleen maar waarom ik voor een bepaalde oplossing gekozen heb :wink: .

Groeten,
Mischa
Plaats reactie