Buizenversterker doormeten

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Taros

Buizenversterker doormeten

Bericht door Taros »

Ik heb hier een kapotte Yaqin MC-100B staan die ik graag wil doormeten daar deze flitst wanneer ik hem inschakel (daarna is de zekering uiteraard kapot). Mag ik een buizenversterker inschakelen zonder de buizen erin?

Thanks!
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

In 99,9% van de gevallen wel, al zul je dan wel wat andere spanningen meten..
Bijv: als de diverse trappen via weerstanden een steeds lagere spanning krijgen zul je die spanningval niet krijgen als er geen stroom getrokken wordt.. Als de elco's in de begintrappen krap gedimensioneerd zijn kunnen die wel eens teveel krijgen..
Als ik jou was zou ik de versterker eerst even via een variac op een veel lagere spanning ( 20V ofzo) zetten en vanaf de netspanning gaan meten of de spanningen nog wel in de verhouding zijn.. (gloeispanning ca 0,6V hoogspanning bijv ca 30V wissel etc..)
Als bij die lage netspanning al de zekering er uit klapt zit het probleem vermoedelijk al primair..
Zo kun je de versterker stukje bij beetje opbouwen en doormeten..

Ik denk dat dit het schema is?:
Afbeelding

Als ik zo in het schema kijk zou een slecht contact van de biaspotmeters wel eens een reden kunnen zijn... als de zekering er tenminste niet meteen uit springt..

Kees
Taros

Bericht door Taros »

Thanks! :) Dat is inderdaad het schema.

Bij de aansluiting van de triodeschakelaar op de printplaat bij de buizen (in de buurt van de biaspotmeters) is een mooie brandplek ontstaan. Wanneer de buizen erin zitten brandt de zekering bij schakeling meteen door, zitten de buizen er niet in dan krijg ik vuurwerk op die plek.

Mijn elektronica-kennis is zeer beperkt, dus ik moet zo ie zo hulp in gaan roepen van anderen. Maar mocht iemand suggesties hebben wat er hier aan de hand kan zijn, heel graag!

Hier een foto: http://homepage.uvt.nl/~s110985/brandje.jpg
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Wanneer die schakelaar voor triode / ultralineair kapot gaat dan kun je sowieso vuurwerk verwachten. Het schermrooster van de buis krijgt dan geen spanning meer.

In welke stand had je de schakelaar altijd staan?
Ik zou dan kiezen voor een vaste verbinding in die stand. Dat maakt de boel veel bedrijfszekerder.

Het verdient wel aanbeveling de eindbuizen te laten testen en de uitgangstrafo's even na te meten. Pas daarna de boel weer inschakelen.

Heb je dit probleem bij één kanaal of bij beide?

PS.
Wanneer je iemand zoekt die jou kan helpen is het wel handig als je je woonplaats vermeld.
Plaats reactie