Thiele Small Neo3PDR
Moderator: Beheerdersteam
Thiele Small Neo3PDR
Is er iemand die me aan de Thiele Small parameters kan helpen van de Neo3PDR tweeter ? Ik heb deze reeds geruime tijd liggen en ga er eindelijk een projectje mee starten. Om nu een simulatie in boxsim te kunnen doen heb ik deze parameters nodig, maar kan deze nergens op het net vinden.
mvg
Sven
mvg
Sven
@ Weidok, idd die file had ik ook al gevonden, maar deze gegevens zijn niet genoeg voor boxsim.
@ Henkjan, Voor de filtersimulatie moet ik toch in boxsim de juiste gegevens invullen om een goede simulatie van het voorziene filter te kunnen maken. Dus zowel van de midwoofer als de tweeter. Tenzij ik er grandioos naast zit, in dat geval, mag je me gerust verbeteren. Ik ben een beginner wat betreft filters, en mijn duits is niet al te best. Dus van de handleiding begrijp ik niet zoveel.
Vroegere filters heb ik steeds op het gehoor gemaakt, maar ik wou het eens anders proberen.
mvg
Sven
@ Henkjan, Voor de filtersimulatie moet ik toch in boxsim de juiste gegevens invullen om een goede simulatie van het voorziene filter te kunnen maken. Dus zowel van de midwoofer als de tweeter. Tenzij ik er grandioos naast zit, in dat geval, mag je me gerust verbeteren. Ik ben een beginner wat betreft filters, en mijn duits is niet al te best. Dus van de handleiding begrijp ik niet zoveel.
Vroegere filters heb ik steeds op het gehoor gemaakt, maar ik wou het eens anders proberen.
mvg
Sven
Meer kan ik ook niet vindensven schreef:@ Weidok, idd die file had ik ook al gevonden, maar deze gegevens zijn niet genoeg voor boxsim.
mvg
Sven
je zou Jeroend eens kunnen vragen
die heeft vast meer gegevens en meetfiles..
die files kun je in boxsim importeren..
zie draadje
http://home.wanadoo.nl/dezaire/OB3W/OB3W_nl.htm
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
ach-so.. in dat geval zou ik de curve van t datasheet overnemen (met spltrace iirc kan dat), dan heb je tenminste de echte curve en geen berekende. of idd meetcurves van andere forumleden proberen te vinden...sven schreef:.....Voor de filtersimulatie moet ik toch in boxsim de juiste gegevens invullen om een goede simulatie van het voorziene filter te kunnen maken.
Laatst gewijzigd door Henkjan op di 11 aug 2009, 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Thiele Small Neo3PDR
Beste Sven,
Ben nieuw hier en zag deze vraag. Een beetje laat beantwoord, maar ik ga ervan uit dat je de B&G's nog hebt.
Op de website http://www.diylautsprecher.de/index.php ... &Itemid=61 staat een meting met T&S parameters.
Als het je lukt om de data in Boxsim te zetten, zou je de file dan hier kunnen delen, als je wilt? Ik gebruik zelf deze drivers met de Visaton DSM50FFL vanaf zo'n 9 kHz. In Boxsim heb ik de Visaton bandtweeter als voorbeeld genomen (met weestand van 6 Ohm parallel), maar ben erachter gekomen dat ik de B&G zo'n 1,5cm naar achteren moet zetten t.o.v. het front (en in vergelijking met de Visaton bandtweeter) voor hetzelfde resultaat. Ik gebruik nog geen faceplate.
Als ik opsta, dan heb ik verlies van hoge tonen t.o.v. zithoogte en daar wil ik wat aan doen, indien mogelijk, d.m.v. het filter.
P.s de B&G is echt een hele mooie tweeter! Veel transparanter dan wat ik ervoor had (Hivi tn28).
Met vriendelijke groet!
Ben nieuw hier en zag deze vraag. Een beetje laat beantwoord, maar ik ga ervan uit dat je de B&G's nog hebt.
Op de website http://www.diylautsprecher.de/index.php ... &Itemid=61 staat een meting met T&S parameters.
Als het je lukt om de data in Boxsim te zetten, zou je de file dan hier kunnen delen, als je wilt? Ik gebruik zelf deze drivers met de Visaton DSM50FFL vanaf zo'n 9 kHz. In Boxsim heb ik de Visaton bandtweeter als voorbeeld genomen (met weestand van 6 Ohm parallel), maar ben erachter gekomen dat ik de B&G zo'n 1,5cm naar achteren moet zetten t.o.v. het front (en in vergelijking met de Visaton bandtweeter) voor hetzelfde resultaat. Ik gebruik nog geen faceplate.
Als ik opsta, dan heb ik verlies van hoge tonen t.o.v. zithoogte en daar wil ik wat aan doen, indien mogelijk, d.m.v. het filter.
P.s de B&G is echt een hele mooie tweeter! Veel transparanter dan wat ik ervoor had (Hivi tn28).
Met vriendelijke groet!
Re: Thiele Small Neo3PDR
Beste Threshold,
Hartelijk bedankt voor de site, hier staat inderdaad wat ik nodig had. Na heel wat gezoek op internet heb ik het omstreeks eind september opgegeven en heb ik iemand met meetapparatuur gecontacteerd voor de nodige metingen. Eind oktober heeft deze persoon deze uitgevoerd. De uitgevoerde metingen zijn echter geen T&S metingen geweest, maar frequentiemetingen en impedantiemetingen. Op dat moment was de basiskast van mijn speaker zo goed als klaar. Samen met deze persoon ben ik dan begonnen met het in elkaar knutselen van een zo simpel mogelijk filter. Het tot stand gekomen filter bevalt nog steeds, maar door teveel werk ben ik er nog niet aan toe gekomen om de speakers af te werken. Bijgevolg heb ik me dus ook niet meer met boxsim bezig gehouden. Ik wil wel een poging doen om de gegevens in boxsim in te geven, maar ik denk, nee, ik ben er zeker van dat er op het forum veel meer mensen zijn die er de kennis voor hebben en die je hierbij beter kunnen helpen dan ik. Misschien kan je beter even een apart topic openen hierover.
met vriendelijke groeten
Sven
Hartelijk bedankt voor de site, hier staat inderdaad wat ik nodig had. Na heel wat gezoek op internet heb ik het omstreeks eind september opgegeven en heb ik iemand met meetapparatuur gecontacteerd voor de nodige metingen. Eind oktober heeft deze persoon deze uitgevoerd. De uitgevoerde metingen zijn echter geen T&S metingen geweest, maar frequentiemetingen en impedantiemetingen. Op dat moment was de basiskast van mijn speaker zo goed als klaar. Samen met deze persoon ben ik dan begonnen met het in elkaar knutselen van een zo simpel mogelijk filter. Het tot stand gekomen filter bevalt nog steeds, maar door teveel werk ben ik er nog niet aan toe gekomen om de speakers af te werken. Bijgevolg heb ik me dus ook niet meer met boxsim bezig gehouden. Ik wil wel een poging doen om de gegevens in boxsim in te geven, maar ik denk, nee, ik ben er zeker van dat er op het forum veel meer mensen zijn die er de kennis voor hebben en die je hierbij beter kunnen helpen dan ik. Misschien kan je beter even een apart topic openen hierover.
met vriendelijke groeten
Sven
Re: Thiele Small Neo3PDR
Bedankt voor je antwoord! Als het goed klinkt, dan ben je zo goed als klaar. Hetzelfde geldt voor mij. Alleen blijft altijd aan je knagen hoe dat er nu op papier uitziet.
Heb zelf een PHL driver vanuit Klang und Ton in Boxsim gezet maar het blijft een beetje gokwerk. Het klinkt neutraler in het echt dan op de grafiek eruit ziet, en een overdrijving volgens Boxsim bij off axis hoor ik ook niet.
Mijn midden-dome (Visaton DSM50FFL) lijkt wel goed in Boxsim te zitten, hetgeen logisch is. Voor het hoog heb ik gesimuleerd met de Visaton bandtweeter, maar de kale Neo3PDR blijkt z'n oorsprong zo'n 2cm. meer naar voren te hebben ten opzichte van de Visaton met geintegreerd hoorntje dus die moest naar achteren worden gemonteerd.
Ik vind Boxsim geweldig, alleen jammer dat je vertikale afstraling niet kunt uitrekenen bij 5, 10, 15, 20 graden naar boven. Bij vloerstaanders zit je toch vaak hoger dan de drivers, en als je opstaat uit je stoel wil je niet ineens een slecht geluid hebben. De Neo3PDR doet het wat afstraling betreft heel goed voor een bandtweeter.
Heb zelf een PHL driver vanuit Klang und Ton in Boxsim gezet maar het blijft een beetje gokwerk. Het klinkt neutraler in het echt dan op de grafiek eruit ziet, en een overdrijving volgens Boxsim bij off axis hoor ik ook niet.
Mijn midden-dome (Visaton DSM50FFL) lijkt wel goed in Boxsim te zitten, hetgeen logisch is. Voor het hoog heb ik gesimuleerd met de Visaton bandtweeter, maar de kale Neo3PDR blijkt z'n oorsprong zo'n 2cm. meer naar voren te hebben ten opzichte van de Visaton met geintegreerd hoorntje dus die moest naar achteren worden gemonteerd.
Ik vind Boxsim geweldig, alleen jammer dat je vertikale afstraling niet kunt uitrekenen bij 5, 10, 15, 20 graden naar boven. Bij vloerstaanders zit je toch vaak hoger dan de drivers, en als je opstaat uit je stoel wil je niet ineens een slecht geluid hebben. De Neo3PDR doet het wat afstraling betreft heel goed voor een bandtweeter.
