PC + versterker - 5 kanaals versterker (UcD400HG HxR)

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

TubeHead

Bericht door TubeHead »

b_force schreef:
ook met gedeelde voedingen kun je prima top performance leveren.
Same idea..

Keer testen en dan een oscilloscoop op de voeding knopen.
Zolang alles strak en recht blijft niks aant handje.

( toch ? )
Paul

Bericht door Paul »

Adviseren dat de topicstarter zonder meer makkelijk met UCD180 en een mono voeding af kan en dat dat zonder meer dezelfde performance levert is denk ik iets te kort door de bocht..

Wat voor speakers gaan ermee aangestuurd worden?

Voor hoge kwaliteit meerkanaalsweergave met bv forse full range 3weg speakers zou ik toch lekker luxe doen en alles hetzelfde en met aparte voeding.

Voor monitors die bv vanaf 80 hz gaan spelen kan het wel wat bescheidener zonder dat je set uit balans raakt
JefoonDesign

Bericht door JefoonDesign »

Bedankt voor al die input.

De speakers die ik gebruik zijn zelfbouw. (Moet ik nog aan beginnen btw, en is een ander topic) . Mijn huidige zijn nette 3-wegs speakers met bereik van 25Hz tot 40Khz. Maargoed, zoals ik al zei, een ander topic ;)

Wat betreft de voeding, wat kost het gemiddeld om zelf een voeding te maken? :roll: Ik blijf bij de 5 losse kanalen versterking. Dus dan zou ik 5 keer een voeding moeten solderen.

Ik wil 2 eenvoudige schakelaars gebruiken om het systeem aan/uit en om te schakelen van 2 of 5 kanalen. Zijn hier nog dingen waar ik op moet letten?

Ik dacht bij standaard aan = stereo
Bij schakeling 2 -> 3 extra kanalen. De schakelaar in kwestie

Wat betreft dat room correction... tja.. mooi natuurlijk. Maar dat probeer ik later software matig te tackelen.
knuisje

Bericht door knuisje »

Een voeding zelf maken kost je ca. 50 euro per voeding.

Als je 2 trafo's zou gebruiken, 1 voor de 2 hoofdkanalen en de andere trafo voor de rest, dan kun 2 aan/uit schakelaars monteren.

Waar je verder op moet letten is dat je bij een trafo van 500VA of meer een zgn. softstart nodig hebt. Deze zorgt ervoor dat bij het aanzetten van de versterker de trafo niet in een klap heel veel vermogen trekt waardoor je een hele zware zekering nodig zou hebben.
Juicie
Contacteer:

Bericht door Juicie »

Je idee komt overeen met de versterkers van HFX, misschien kun je ook daar wat ideeen opdoen.

AfbeeldingAfbeelding

http://www.hfx.at/at/index.php?page=sho ... &Itemid=54
JefoonDesign

Ik had die versterker gezien. Mooi! Ik maak echter al gebruik van een actieve sub. Zodoende is dat 6de kanaal wat overbodig.

Ik heb de PC bijna af. Dat is voor mij toch wel het gemakkelijke gedeelte. Ik heb de UCD's besteld. Das wel even een RIB.

Althans

2x Supply mono HG (wil de rest zelf bouwen, heb dan iig stereo)
5x UCD400HG HXR
5x hypex trafo
2x softstart ivm het gescheiden aanzetten van kanalen.

en wat klein grut. Ben benieuwd wanneer het binnenkomt

De behuizing is ook in de maak, maar ik wil eerst 1 kanaal compleet voordat een frees in dat hout gaat!

Maar die volumeregeling. Is er iemand die wat nuttige links kan geven hierover. :roll:
Bijlagen
De setup met PC (Volumeregeling vanaf PC)
De setup met PC (Volumeregeling vanaf PC)
Bovenaanzicht
Bovenaanzicht
Paul

Bericht door Paul »

er zijn toch flink wat suggesties gedaan, aan jou te bepalen wat je budget ervoor is....
JefoonDesign

Ik heb het bekeken.. Maar ik ben daar niet echt enthousiast over. Al is het wel erg mooi spul. :wink:

Ik denk toch maar te gaan voor volumeregeling op de computer. Deze kan zo worden geprogrammeerd dat elke keer als de je computer aanzet geen signaal wordt gegeven en dat je versterker dus ook niet belast wordt.
JefoonDesign

Zo nu is eigenlijk alles wel zo een beetje binnen. Tis wel erg veel. Maar hier even 1 pic. van 1 kanaal. 8) Het zijn er vijf, best imposant om te zien!! Altijd leuk om van wat ooit op scherm stond in het echt te bouwen. Tot dusver geen gekke dingen tegengekomen. Het RVS is wat tijdrovend in de bewerking. En aan het hout ben ik nog niet begonnen. Maargoed. Nu hoop ik wel dat alles in twee weken klaar is. Ik weet nog niet precies hoe en wat met de aarding van het geheel, en het gebruik van eventueel een netfilter. Maar eerst verder bouwen.

Ziet iemand wat geks misschien?? :?:
Bijlagen
P1010478.JPG
P1010476.JPG
P1010475.JPG
bartsegers

Bericht door bartsegers »

Phoe,

Ik heb er geen verstand van, maar ziet er allemaal strak en netjes uit zeg.
Zeker die behuizingen. veel werk ?
JefoonDesign

Het RVS is zeker bewerkelijk. Eerst op maat knippen, dit valt wel mee. Maar dan het boren van de gaatjes, het tappen van het draad. Het lassen van de behuizing, daarna het schuren tot een strak geheel. Maar er zitten ook wel veel losse ALU stukjes in het geheel. Dus al met al... kost het wel even tijd ;)

Maar we gaan natuurlijk voor het beste 8) resultaat
JefoonDesign

Weer een update. De behuizing van de PC is zo goed als klaar, deze moet nog even gelakt worden. Daarnaast ook de PC is bijna klaar. De OP-AMPS op de audiokaart zijn allemaal vervangen door de LM4562. Over twee weken is het hout ook gereed voor de versterker. Mag ook wel want zo liggen die arme monoblokken te verstoffen.
Bijlagen
IMG_1122.jpg
IMG_1121.jpg
IMG_1118.jpg
IMG_1115.jpg
Tommy

Bericht door Tommy »

Hoe staat het ervoor?
JefoonDesign

Tja.. dat maakt me niet echt een goede zelfbouwer denk ik, als ik niet mijn post bij houdt.

Maargoed.

De bouwsels zijn 95% af. En dat vind ik al heel wat, alleen hier en daar moet ik nog de puntjes op de "i" zetten. Het geheel staat nu in test-setup. Wachtend tot het speaker project ook klaar is.

In ieder geval wat fotoos.

Ik zou liegen als alles in 1 keer goed ging. Er zijn nog wat dingen waar ik ontevreden over ben. Maar over het geheel gezien is het wel geslaagd en functioneerd het perfect. Ik weet niet hoe het zit met de temperaturen van de versterker. Ik heb deze gemeten. Na 2 uur spelen. Ik kom dan op een plaatselijke temperatuur van ongeveer 65 graden. Dat is gemeten op het RVS direct op het koelblok. dit is welliswaar 30 graden onder de kritische waarde, maar ik vind het hoog. Daarnaast heb ik in de behuizing een temperatur gemeten van ongeveer 48 graden. Dat is 15 graden onder de kritische waarde.

Hier valt nog wat te verbeteren.

Daarnaast de blokken zitten vast met bout moer verbindingen. Echter de RVS "kap" niet. Deze zit klemmend. Ik zou dit nog wel wat willen verbeteren. Maar gezien het aantal keer dat ik nog even wil tweaken, laat ik het zo voor nu.
Bijlagen
IMG_1215.jpg
IMG_1213.jpg
IMG_1210.jpg
IMG_1203.jpg
IMG_1201.jpg
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Laat ik de eerste zijn na het zien van deze foto's: WOW! Dat ziet er erg goed uit man! =D>

Chapeau voor de behuizingen van de UCD's. Erg mooi gedaan zeg. Staan super strak op die houten ondergrond!
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Ook van hier een compliment, origineel en netjes gedaan!
Tommy

Bericht door Tommy »

Origineel bedacht en heel netjes uitgevoerd (tot zover).
Implo

Bericht door Implo »

Zo die versterker is mooi geworden! (Ik wou dat ik 2/5 deel van jouw versterker had :lol:)

En over je pc, ik ben zelf ook erg fan van audio via/uit pc. Maar ik zie dat je een Xonar met onboard analoge deel gebruikt... Misschien is hier nog ruimte voor een upgrade met een externe DAC? Meet maar eens aan je pc voeding... Daar schrok ik best wel van laatst.. En waarschijnlijk zitten je opamps rechtstreeks op de +/- 12v supply's. Om maar niet te spreken over de strooivelden in een pc kast. Mijn scoop begint al lekker te trippen als de meetpennen naast (!) de geopende kast liggen.

Maar misschien maak ik mij wel druk om niets ;)
JefoonDesign

Bedankt voor al deze lovende reacties. Ik ben er ook erg tevreden mee. Een leuk detailtje is dat mn vriendin het ook echt mooi vind. Voor WAF een 10!! Dus hij mag mee zodirect. 8)

Wat betreft die strooivelden. Ja.. Dat is lastig. Ik weet dat ze er zijn. Maar wanneer ik een een "stille CD" afspeel met geluid op max. Dan hoor ik eigenlijk vrijwel niets, op een gezond ruisje na, die op normaal speelniveau niet te horen is. Zelfs niet als ik met mijn mobiel pal naast de PC of versterker sta. Dus wat erin zit blijft erin en van buitenaf doet het ook niets. Gelukkig.
mischa72
Contacteer:

Re:

Bericht door mischa72 »

Misschien wat laat, maar aangezien de combinatie niet in de polls meeloopt is een stukje extra aandacht wel gepast.
MichaelB schreef:
Chapeau voor de behuizingen van de UCD's. Erg mooi gedaan zeg. Staan super strak op die houten ondergrond!
Inderdaad, ik zou het High Tech Old School willen noemen. Normaal worden op deze manier buizenversterkers gebouwd, maar moderne techniek in een ouwerwets jasje kan mijn goedkeuring ook wel wegdragen hoor!

Het hout is gefreesd en vervolgens afgewerkt? Welke finish heb je gebruikt? Lak, Beits, Olie?

Groeten,
Mischa
gervenja

Re: PC + versterker - 5 kanaals versterker (UcD400HG HxR)

Bericht door gervenja »

complimenten hoor,
jongens wat gaat het niveau van afwerken omhoog.
Leg de lat maar weer hoger. :mrgreen:
JefoonDesign

NU even een plaatje nadat alles netjes recht gemonteerd is enzo.. want de foto's hierboven zijn genomen toen alles los op elkaar zat. Leuk om mee te testen, maar niet voor gebruik.. Ik hoop dat het jullie goedkeur kan wegdragen :D
Bijlagen
promo-amp1.jpg
Laatst gewijzigd door JefoonDesign op di 26 jan 2010, 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.
cve

Bericht door cve »

k hoop dat het jullie goedkeur kan wegdragen
Nou, die van mij wel in elk geval. Zeker zo mooi als het origineel van Hexateq. Erg mooi werk. Complimenten. =D> =D> =D> =D> =D>

Co
JefoonDesign

Misha72
Het hout is gefreesd en vervolgens afgewerkt? Welke finish heb je gebruikt? Lak, Beits, Olie?
Eerst is een plank notenhout gekocht van ongeveer 65mm dik, om vervolgens geschaaft te worden naar 55mm. Daarna zijn 2 delen met elkaar verlijmt tot de plaat waarop alles nu staat. Vervolgens is het hout gefreesd op een CNC machine, dat was best nog wat werk. Toen heb ik alles gemonteerd, daarna heb ik de plaat gelakt (zijdeglans) en weer alles ingebouwd. De bouw heeft ongeveer 6 maanden geduurt.
Plaats reactie