open baffle ontwerp

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
ldm-tuning

open baffle ontwerp

Bericht door ldm-tuning »

Ik wil een open baffle gaan bouwen maar zit te twijfelen over de drivers.
Ik twijfel tussen de Omnes audio L8 en de Ciare CH 250-10 .
Met ondersteuning van een tweeter waar nodig.

Wat raden jullie aan,en weten jullie misschien ontwerpen met deze drivers in een open baffle?
GeertM2
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Ik zou voor de Ciare gaan. Ik denk dat de L8 niet genoeg lucht kan verplaatsen om voldoende laag te genereren.

Ik heb de Ciare CH 250-10 op een rechthoekige openbaffle van 60x120cm (standaard plaat) beluisterd, met de driver volgens de gulden snede uit het midden geplaatst. Is een heerlijk simpele luidspreker en er komt meer laag uit dan je van een full ranger in een open baffle zou verwachten. Een supertweetertje zou wel helpen, heb hem zonder gehoord en zelfs dat is goed te doen. Verder geen wonderen verwachten van deze combi, maar hij is geniaal vanwege zijn simpelheid.

Groeten, Geert
ldm-tuning

Er komt ook een subje bij.
Dus die L8 is minder dan de Ciare?
De L8 oogt namelijk mooier vind ik.
GeertM2
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

ldm-tuning schreef:
Er komt ook een subje bij.
Dus die L8 is minder dan de Ciare?
De L8 oogt namelijk mooier vind ik.
Kijk, dat wist ik niet. Nou ik wil niet zeggen dat hij minder is, maar de Ciare zou het laag alleen af kunnen, de L8 zal het subje echt nodig hebben. Ik denk wel dat de L8 iets beter zal zijn in het mid en hoog, maar dat is wat gissen, heb geen ervaring met die unit.
ldm-tuning

Ik heb nu 2 kleine TL's staan [CT223],en ik wil iets nieuws [beters] bouwen.
Normaal ben ik niet zo weg van subwoofers maar ik denk dat ik met een open baffle wel een subje nodig heb.

Basreflex speakers vind ik ook niet mijn ding.
Dus na de TL lijkt mij een open baffle de ideale speaker.

Vorige week heb ik een setje Cyburgs Needles gebouwd en ik kon het breedband geluid erg waarderen.
Ivo
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Ik zit nog in de kennismakingsfase met de L8. Ik vind ze opmerkelijk opgeruimd klinken. Ik heb ze op een vierkante baffle van 45x45 cm, nog niet gemeten. Ik heb ze ook nog niet op een grotere baffle gemonteerd, maar met een Fs van rond de 95 Hz lijkt het me niet dat ze laag genoeg gaan. Maar een CH250 op een smalle open baffle zal toch ook niet heel erg laag gaan?
GeertM2
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Ivo schreef:
Maar een CH250 op een smalle open baffle zal toch ook niet heel erg laag gaan?
Dat zal je nog verbazen, het syteem zoals ik hierboven beschreven heb werkt echt goed zonder sub. Je krijgt er natuurlijk geen sublaag uit, maar het klinkt wel warm en vol en toch strak.
Plaats reactie