Subwoofer voor onder de bank + PA doeleinde
Moderator: Beheerdersteam
Subwoofer voor onder de bank + PA doeleinde
Hej,
Ik wil een nieuwe subwoofer bouwen voor onder de bank. Inderdaad voor filmpjes met soms wat muziek in de woonkamer, maar... Ik organiseer wel eens feestje en heb hiervoor een basis DJ/PA set met zeer goede D.A.S. speakers (DS-8) en een 100 watt rms 19" eindversterker. Kortom, Ik wil dus de subwoofer ook kunnen gebruiken als extra bas daarbij.
Nu heb ik een baselement van Skytronic 12" 400 watt (200 rms) goedkoop op de kop kunnen tikken. zie hier: http://www.skytronic.nl/product/product.php?s=902.127. Nou lees ik wat mindere verhalen over deze elementen etc. Is dit wat voor mijn doeleinde? Of moet ik hem terugbrengen en naar iets anders zoeken?!
En dan: welk design kan ik het beste gebruiken voor een beperkte hoogte van de case (lengte/breedte mag dus wel wat groter worden, alhoewel superkompact ook wel een goed idee is). Heb nog nooit iets eerder gebouwd, maar na wat eerste inleeswerk denk ik aan een case van 180x600x450 gesloten met element naar de grond gericht (Ongeveer 45 liter dus). Maar kant en klaar bouwplannen + elementen zijn meer dan welkom.
Wat betreft versterking wil ik hem actief maken met een versterker-inbouwelement. Ook hier zijn tips van goede welkom.
Wil het design wat degelijk PA-achtig bouwen en daarom is het onder de bank verhaal ontstaan. Sta wel open voor andere oplossingen van styling van een subwoofer in de huiskamer!
Graag links naar inspiratie projecten!
Weet het, het is wat veel, maar alvast bedankt voor je eerste antwoord!
Ik wil een nieuwe subwoofer bouwen voor onder de bank. Inderdaad voor filmpjes met soms wat muziek in de woonkamer, maar... Ik organiseer wel eens feestje en heb hiervoor een basis DJ/PA set met zeer goede D.A.S. speakers (DS-8) en een 100 watt rms 19" eindversterker. Kortom, Ik wil dus de subwoofer ook kunnen gebruiken als extra bas daarbij.
Nu heb ik een baselement van Skytronic 12" 400 watt (200 rms) goedkoop op de kop kunnen tikken. zie hier: http://www.skytronic.nl/product/product.php?s=902.127. Nou lees ik wat mindere verhalen over deze elementen etc. Is dit wat voor mijn doeleinde? Of moet ik hem terugbrengen en naar iets anders zoeken?!
En dan: welk design kan ik het beste gebruiken voor een beperkte hoogte van de case (lengte/breedte mag dus wel wat groter worden, alhoewel superkompact ook wel een goed idee is). Heb nog nooit iets eerder gebouwd, maar na wat eerste inleeswerk denk ik aan een case van 180x600x450 gesloten met element naar de grond gericht (Ongeveer 45 liter dus). Maar kant en klaar bouwplannen + elementen zijn meer dan welkom.
Wat betreft versterking wil ik hem actief maken met een versterker-inbouwelement. Ook hier zijn tips van goede welkom.
Wil het design wat degelijk PA-achtig bouwen en daarom is het onder de bank verhaal ontstaan. Sta wel open voor andere oplossingen van styling van een subwoofer in de huiskamer!
Graag links naar inspiratie projecten!
Weet het, het is wat veel, maar alvast bedankt voor je eerste antwoord!
Laatst gewijzigd door radovate op zo 02 aug 2009, 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Zo te zien heb je een zeer krap budget. Die Skytronic is gewoon een budget speaker. Die gaat het niet redden als ondersteuning voor een feestje. Een goede subwoofer die flink wat geluidsdruk levert, heeft gewoon een zware motor nodig en een enorme magneet (of Neodymium) en kost gewoon veel geld.
Om een goede kast te ontwerpen (zeker basrefelx) zul je ook de nodige parameters moeten hebben van de speaker. Als de fabrikant ze niet opgeeft, dan zegt dat al genoeg over de kwaliteit ervan. Niet kopen. Het kan nooit tot iets goeds leiden.
Edit: sorry, parameters over het hoofd gezien.
Om een goede kast te ontwerpen (zeker basrefelx) zul je ook de nodige parameters moeten hebben van de speaker. Als de fabrikant ze niet opgeeft, dan zegt dat al genoeg over de kwaliteit ervan. Niet kopen. Het kan nooit tot iets goeds leiden.
Edit: sorry, parameters over het hoofd gezien.
Het is niet echt het budget wat het probleem is. Zoals ik al schreef kwam ik die budget speaker tegen en kan hem enkel weer inruilen. Ik weet dat ik wellicht een beetje vreemde combinatiewens heb, maar de feestjes zijn geen 200 man maar eerder rond de 50 mensen.
Beetje extra vermogen in een subwoofer stoppen die ik dan evt ook in kan zetten bij het feestje dus.
Is er iemand die een goede link heeft met een voorbeeld project van een stevige maar compacte oplossing budget rond de 200-300 euro!?
Beetje extra vermogen in een subwoofer stoppen die ik dan evt ook in kan zetten bij het feestje dus.
Is er iemand die een goede link heeft met een voorbeeld project van een stevige maar compacte oplossing budget rond de 200-300 euro!?
- bartsegers
Lees dit (forum ) eens door?
http://www.new-line.nl/forum/read/?t=36054
kleine drivers (en dan bedoel ik 12" ) die je gaat inzetten in het subgebied zijn specialewoofers. vaak met een flinke xmax en idem mogelijkheid im veel vermogen te kunnen verstoken. (4" en 5" spoel etc)
Vergeet de skytronic units, daar kun je niet uithalen wat je wilt.
Succes! en laat hier zeker weten hoe je een en ander gaat aanpakken!
http://www.new-line.nl/forum/read/?t=36054
kleine drivers (en dan bedoel ik 12" ) die je gaat inzetten in het subgebied zijn specialewoofers. vaak met een flinke xmax en idem mogelijkheid im veel vermogen te kunnen verstoken. (4" en 5" spoel etc)
Vergeet de skytronic units, daar kun je niet uithalen wat je wilt.
Succes! en laat hier zeker weten hoe je een en ander gaat aanpakken!
Ik zit nu te denken om dit project na te bouwen, met de 10" Peerless SLS-263-830668 (= 200 watt).
http://www.linkwitzlab.com/Pluto/subwoofer.htm
Maar dan dus een iets minder hoge case, maar met hetzelfde volume (of iets meer). Wellicht niet de PA power waar ik aan dacht, maar geloof wel dat ik daar vrede mee kan hebben!
http://www.linkwitzlab.com/Pluto/subwoofer.htm
Maar dan dus een iets minder hoge case, maar met hetzelfde volume (of iets meer). Wellicht niet de PA power waar ik aan dacht, maar geloof wel dat ik daar vrede mee kan hebben!
- bartsegers
Eminence is een goede keuze, zeker kwa PP verhouding.Ik zou echt een PA woofer aanschaffen, keuze is reuze!
(beyma, eminence, RCF, P-audo etc etc.)
Bijvoorbeeld deze http://eminence.com/proaudio_speaker_de ... B_CAT_ID=1
Of de bekende kilomax.
Maar als het budget klein is kun je de Delta 15LFA of de Kappa 15LFA nemen.
- bartsegers
Waarom wordt het dan een grote kist?
weet je hoe de kistgrootte tot stand komt?
(en dat de maat woofer niet altijd rechtstreeks verband daarmee heeft)
Ik heb 10"woofers in 150 liter gezien, en 15"woofers in 75 liter bv.
Heb je de link gevolgd die ik postte?
Dat forum staat VOL met topics over kleine subs die flink power moeten hebben.
Daarbij is dat een echt PA/disco/drive in forum/
Zoek eens op de Petit noir bv.
Woofers die voor jou in aanmerking komen zijn:
Ciare 12.00sw
12LX60 (beyma)
Maar het zal je budget waarschijnlijk te boven stijgen ben ik bang.
Dan zijn er twee opties, kijken naar goedkopere 15" units.
zoals de reeds aangehaalde kappa 15LF van eminence (2e hands)
Of je kijkt eens naar goedkopere woofers voor de car-audio industrie. die hebben vaak de neiging goed te presteren in kleinere volumes....
Dan moet ik wel afhaken, want ken niet 1 2 3 een deftig type 12" woofer.
weet je hoe de kistgrootte tot stand komt?
(en dat de maat woofer niet altijd rechtstreeks verband daarmee heeft)
Ik heb 10"woofers in 150 liter gezien, en 15"woofers in 75 liter bv.
Heb je de link gevolgd die ik postte?
Dat forum staat VOL met topics over kleine subs die flink power moeten hebben.
Daarbij is dat een echt PA/disco/drive in forum/
Zoek eens op de Petit noir bv.
Woofers die voor jou in aanmerking komen zijn:
Ciare 12.00sw
12LX60 (beyma)
Maar het zal je budget waarschijnlijk te boven stijgen ben ik bang.
Dan zijn er twee opties, kijken naar goedkopere 15" units.
zoals de reeds aangehaalde kappa 15LF van eminence (2e hands)
Of je kijkt eens naar goedkopere woofers voor de car-audio industrie. die hebben vaak de neiging goed te presteren in kleinere volumes....
Dan moet ik wel afhaken, want ken niet 1 2 3 een deftig type 12" woofer.
In de PA is 12" meestal midrange. De keuze is dus niet reuze in 12" woofers, en al helemaal niet in 12" subwoofers.
Monacor maakt relatief efficiënte speakers, en de wat betere van dat merk zullen ook flink wat geluidsdruk kunnen leveren, én ook goed laag gaan. Ik heb een keer mijn 2 SPH-300KE's in een zaaltje op vol vermogen laten draaien met een low-pass op 63 Hz. Dat gaf toch een behoorlijke bas-extensie onder de bestaande PA met 4 full-range kasten met 15" woofers.
Monacor maakt relatief efficiënte speakers, en de wat betere van dat merk zullen ook flink wat geluidsdruk kunnen leveren, én ook goed laag gaan. Ik heb een keer mijn 2 SPH-300KE's in een zaaltje op vol vermogen laten draaien met een low-pass op 63 Hz. Dat gaf toch een behoorlijke bas-extensie onder de bestaande PA met 4 full-range kasten met 15" woofers.
Met deze speaker heb ik twee subs gemaakt (http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?t=9076). Het zijn welliswaar PA woofers, dus niet bedoeld voor het enorm laag, maar ze produceren een enorme geluidsdruk en gaan laag genoeg voor films of feestjes. Buitenmaten zijn 43x47x61 (binnen ongeveer 90 liter). Dus met 50x50x50 (uitgaande van 22mm mdf zal het ongeveer 91 liter worden) moet je dan ook een vergelijkbare woofer kunnen maken.Jag schreef:Je kan evt ook de RCF p200AK gebruiken. Een 15" PA woofer van prima kwaliteit met goede diepgang die ook voor sub doeleinden bruikbaar is. Zijn ook wel projecten mee te vinden. En daar is ook wel een feestje mee te geven.
Groetjes, Xander