Zelf filter maken...
Moderator: Beheerdersteam
Zelf filter maken...
HOE?
welke componenten en waar dienen ze voor?
hoe reken je uit welke je nodig hebt?
ik ben benieuwd:-D
welke componenten en waar dienen ze voor?
hoe reken je uit welke je nodig hebt?
ik ben benieuwd:-D
http://www.bol.com/nl/p/boeken/luidspre ... index.html
Dit boek kan ik je ten sterkste aanraden om de basis achter luidspreker bouw te begrijpen.
Dit boek kan ik je ten sterkste aanraden om de basis achter luidspreker bouw te begrijpen.
dat is toevallig heb er net een besteld
http://www.selexyz.nl/product/978905381 ... en-bouwen/
deze
maar goed ik was gewoon benieuwd of iemand mij dat zo kon vertellen want dan had ik op zoek gekunnen
toch bedankt
http://www.selexyz.nl/product/978905381 ... en-bouwen/
deze
toch bedankt
Zelf zoeken is er ook niet meer bij...
http://www.google.nl/search?hl=nl&safe= ... lter&meta=
http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrisch_filter
http://www.google.nl/search?hl=nl&safe= ... lter&meta=
http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrisch_filter
Tip 1
Begin eerst maar met het vergaren van basiskennis van weerstanden, spoelen, en condensatoren.
De formules komen later wel... (weet ik zelf ook niet...)

Begin eerst maar met het vergaren van basiskennis van weerstanden, spoelen, en condensatoren.
De formules komen later wel... (weet ik zelf ook niet...)
workin on it;-)
formules krijg ik op sgool maar dat duurt nog een zomervakantie
en ik heb hoge verw8ingen van het boek wat ik heb besteld
maar zoals ik al zeg tips zijn makkelijker om mee te werken
en vaak in het in volksmond beter te begrijoen als een hoog geleerde tekst:-)
mogt ik de formules hebbe zal ik ze aan je door geven:-)
want wie deelt vermenigvuldigt:-)
en waar zou de hobbiest zijn zonder de hulp van zijn parnters in crime:-)
groetjes
formules krijg ik op sgool maar dat duurt nog een zomervakantie
en ik heb hoge verw8ingen van het boek wat ik heb besteld
maar zoals ik al zeg tips zijn makkelijker om mee te werken
en vaak in het in volksmond beter te begrijoen als een hoog geleerde tekst:-)
mogt ik de formules hebbe zal ik ze aan je door geven:-)
want wie deelt vermenigvuldigt:-)
en waar zou de hobbiest zijn zonder de hulp van zijn parnters in crime:-)
groetjes
Als je niet de moeite neemt om fatsoenlijk te communiceren vraag ik me af of er nog mensen zijn die de moeite willen nemen je fatsoenlijk te antwoorden.RoYKeJ schreef:ze hebben het nie weggegooit nee maar tis wat anders dan dat ik oplet;-)
Voor het lezen van dat boek zul je toch de nodige achtergrondkennis moeten verzamelen, het is niet het makkelijkste boek om te lezen.
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
- Locatie: Utrecht
Je interpreteert het wel erg negatief.richard schreef:Als je niet de moeite neemt om fatsoenlijk te communiceren vraag ik me af of er nog mensen zijn die de moeite willen nemen je fatsoenlijk te antwoorden.RoYKeJ schreef:ze hebben het nie weggegooit nee maar tis wat anders dan dat ik oplet;-)
Voor het lezen van dat boek zul je toch de nodige achtergrondkennis moeten verzamelen, het is niet het makkelijkste boek om te lezen.
Roykej, ik wil je wel aanraden om op fora gewoon in normaal Nederlands te schrijven. Je communiceert niet met leeftijdsgenootjes, dus als je bijvoorbeeld 'sgool' schrijft, dan kom je of heel dom of heel ongeïnteresseerd over. Dat valt zoals je merkt niet altijd in goede aarde. Dus sms naar leeftijdsgenoten, lekker doen wat je wilt, openbare fora lekker zo goed mogelijk abn tikken!
Suc6!
bedankt voor de tip
zal voortaan abn typen op een forum:-)
en over dat boek mocht ik vragen hebben kan ik ze toch altijd stellen of google:-)
als het goed is heb ik hem vanavond binnen en kan ik de aankommende vier weken me er uitgebreid in verdiepen want mijn vakantie staat voor de deur:-D
het mag inderdaad wel wat vriendelijker maar het is een goed punt , al vind ik heb vreemd dat er een probleem over gemaakt word door iemand die een hoop spel fouten in zijn onderschrift heeft staan
groetjes!
zal voortaan abn typen op een forum:-)
en over dat boek mocht ik vragen hebben kan ik ze toch altijd stellen of google:-)
als het goed is heb ik hem vanavond binnen en kan ik de aankommende vier weken me er uitgebreid in verdiepen want mijn vakantie staat voor de deur:-D
het mag inderdaad wel wat vriendelijker maar het is een goed punt , al vind ik heb vreemd dat er een probleem over gemaakt word door iemand die een hoop spel fouten in zijn onderschrift heeft staan
groetjes!
- jantje-secuur
- Berichten: 943
- Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
- Locatie: Haarlem
RoYKeJ schreef:al vind ik heb vreemd dat er een probleem over gemaakt word door iemand die een hoop spel fouten in zijn onderschrift heeft staan

Voor een hedendaagse interpretatie (om niet oubollig over te komen), zie http://www.youtube.com/watch?v=AovGOyr2khs
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
De Nederlandse Taalunie erkent verschillen tussen Nederland, Vlaanderen en Suriname. Woorden als 'kuisen' (zie hier en hier) vallen onder het hedendaagse Standaardnederlands of Algemeen Belgisch Nederlands.Implo schreef:Over ABN gesproken....
En nu weer over filters. Roykej neemt de goedbedoelde adviezen van Richard en JvS ter harte, dus als het goed is zal onheldere communicatie geen steen des aanstoots meer vormen.
@Roykej: veel leesplezier!
de adviesen zijn met plezier opgenomen en opgeslagen
ben ondertusse begonnen aan mijn boek
en heb der zeker veel leesplezier van! al is het inderdaad pittige info:)
maar ik zal en moet het leren
ik ben namelijk ook van plan om na mijn gloedje nieuwe TL's zelf een versterker in elkaar te gaan timmerren,
maar alles op zijn tijd. eerst de TL's die met verwachting na de bouwvak af zullen zijn.
dus jullie zullen vaker van mij horen (lezen)
en zoveel mogelijk in ABN
ben ondertusse begonnen aan mijn boek
en heb der zeker veel leesplezier van! al is het inderdaad pittige info:)
maar ik zal en moet het leren
ik ben namelijk ook van plan om na mijn gloedje nieuwe TL's zelf een versterker in elkaar te gaan timmerren,
maar alles op zijn tijd. eerst de TL's die met verwachting na de bouwvak af zullen zijn.
dus jullie zullen vaker van mij horen (lezen)
en zoveel mogelijk in ABN
- telefunken
- Berichten: 94
- Lid geworden op: za 28 aug 2004, 21:39
- Locatie: Poortugaal
Re: Zelf filter maken...
http://www.12vhifi.nl/filters.htmlRoYKeJ schreef:HOE?
welke componenten en waar dienen ze voor?
hoe reken je uit welke je nodig hebt?
ik ben benieuwd:-D
http://www.diyaudioandvideo.com/Calculator/XOver/
Re: Zelf filter maken...
daar ben ik weer...
nu had ik nog een vraag waarop ik het antwoord niet krijg gegoogled :
ik vroeg me eigelijk af als je een crossover filter maakt... moete de frequenties van de verschillende drivers elkaar dan overlappen? of volgen ze elkaar?
dus als ik mijn woofer tot 3000hZ laat gaan is het dan verstandiger om mijn tweeter op 2500hZ te laten beginnen?
of is het beter om de tweeter dan gewoon vanaf 3000hZ verder te laten gaan?
MVG Roy
nu had ik nog een vraag waarop ik het antwoord niet krijg gegoogled :
ik vroeg me eigelijk af als je een crossover filter maakt... moete de frequenties van de verschillende drivers elkaar dan overlappen? of volgen ze elkaar?
dus als ik mijn woofer tot 3000hZ laat gaan is het dan verstandiger om mijn tweeter op 2500hZ te laten beginnen?
of is het beter om de tweeter dan gewoon vanaf 3000hZ verder te laten gaan?
MVG Roy

