Drie-weg openbaffle met BR-kastje (Pegasus)

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Drie-weg openbaffle met BR-kastje (Pegasus)

Bericht door Edo »

Aangezien hier in huis alles veranderd is naar notenhout (was eiken) en het nieuwe huis voor de deur staat ben ik deze week begonnen aan een nieuw project.

Mijn vrouw wou wat kleiner lijkende speakers, in noten en passend bij de rest van de meubels. Dus paar maandjes aan het broeden geweest en geloof dat ik eruit ben.

Het idee is om een 15 cm smalle speaker te maken.
Het front zijn twee planken massief noten van 2cm dik (15 breedt en 1 meter hoog) waartussen een 3 mm dunne RVS strip is verlijmt.
Dit wordt het openbaffle gedeelte. Achter deze plank komt een kleine notenhouten BR-kastje (ook 15 breedt) met aan de zijkant een kleine woofer.
Tussen het front en dit deze BR-kast zit ook weer RVS. Ook de voetje zullen van RVS en notenhout gemaakt gaan worden. Waarschijnlijk een koker van 40x20mm met notenhouten uiteinde. Maar da's voor later. Eerst het front.

Na een lange zoektocht naar massief noten ben ik uitgekomen bij de firma Fijnhout in Amsterdam. Geen onbekende want ik haal hier altijd mijn fineer. Deze bleek ook verreweg het goedkoopst te zijn. Ook navraag gedaan naar houten vloerdelen van noten, maar da's toch wel een stuk duurder. Zeker als je maar 1m2 wil hebben.... :)

De afwerking wordt Rustins danish oil of Osmo Hardwax.

Dan de drivers. Een deel had ik nog liggen, dus dat was niet zo moeilijk.
Toch een beetje naar de kosten kijken, dus vandaar de voorraad maar eens aanspreken hier op zolder.
De tweeter is de Seas H1461 (27TTFNC/GW), een titanium dome met neodymium magneet.

Afbeelding


De (mid)-woofer wordt de Dayton RS-125-4

Afbeelding


Het woofertje wat in de BR-kast erachter komt is de Seas H1488-4

Afbeelding


Niet te groot woofertje wat in een niet te groot kastje past.
Bijlagen
P1070412.JPG
P1070408.JPG
speaker.jpg
Laatst gewijzigd door Edo op zo 26 jul 2009, 23:43, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

A: de drivers zijn erg veelbelovend
B: Notenhout rock
C: bijzonder fraai formaat
D: Edo is van de drank af :lol:

Gaaf project edo!

jan
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

volgende week af? :twisted:
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Bericht door Ronkel »

Leuk projectje, lekker compact. Vanaf welke frequentie wil je de mid inzetten?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ronkel schreef:
Leuk projectje, lekker compact. Vanaf welke frequentie wil je de mid inzetten?
Het is inderdaad best compact. Ben benieuwd als het BR-kastje eraan zit hoe dat dan in het echt staat.
Vanaf welke freq. alles gaat lopen weet ik nog niet, eerst wat metingen daarvoor doen. laag/mid zal niet te hoog zijn denk ik. Wat ik nu inschat is rond de 150Hz...250Hz, maar kan nog veranderen.
dre schreef:
volgende week af? :twisted:
Ehm...vrees na de vakantie pas..... :)


p.s. Jan: ehm...puntje D....bier was op... 8)
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Bericht door Ronkel »

Edo schreef:
Vanaf welke freq. alles gaat lopen weet ik nog niet, eerst wat metingen daarvoor doen. laag/mid zal niet te hoog zijn denk ik. Wat ik nu inschat is rond de 150Hz...250Hz, maar kan nog veranderen.
Da's wel vrij laag voor zo'n klein drivertje in dipool, 250 Hz. Ligt er ook een beetje aan hoe hard je wil luisteren, maar 150 Hz is echt te laag. Ben benieuwd wat er uit de metingen komt.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

150 is inderdaad wel laag, het zal inderdaad eerder 250 worden. Maar goed, eens wachten hoe de metingen zijn. Dit is trouwens ook mijn eerste open-baffle project. Dus tips zijn altijd welkom natuurlijk.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Nog even het idee. Op het eerste deel zitten nu de strips verlijmt.
Van de week maar eens gaan schuren van het tweede deel en dan kan alles op elkaar.
Bijlagen
P1070416.JPG
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Vandaag kreeg ik een bus Osmo Hardwax. Eens even uitgetest op een stukje noten. Hout gaat gelijk leven.
Bijlagen
P1070418.JPG
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Mooie combi van materialen zo,Edo :o

Heb zelf met Osmo de trap in huis gedaan en dat is en blijft mooi.

Ben erg benieuwd naar het eindresultaat.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

mooi dat notenhout.

doe je nou 2 tweeters of heb je alleen de mid dipool?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ik ga voorlopig alleen het mid in dipool proberen. De bedoeling is om later nog wat te expirimenteren met een kleine tweeter op de achterkant. Maar eerst dit eens proberen.

De rede dat ik dit niet lak (zoals ik eigelijk altijd doe) is dat dit meer lijkt op de meubels die erbij staan. (zitten ook in de olie/was). Ander voordeel vind ik dat het in het hout trekt en daar blijft. Geen vuil, waterafstotend etc, maar alles blijft open. Het hout kan blijven ademen waardoor minder kans op kromtrekken/scheuren. Bij lak sluit je alles natuurlijk af, dus vandaar deze oplossing.

@ Carlo: vond ik ook. Je kent de meubels hier, dus een beetje in zelfde steil.
Offerte voor het RVS vandaag de deur uit gedaan....eens kijken wat die prijzen worden.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ik schreef:
Offerte voor het RVS vandaag de deur uit gedaan....eens kijken wat die prijzen worden.
Oeps...da's niet goedkoop. 42 euro voor het RVS....en 57,60 euro zaagkosten...en 13 euro verzendkosten.... :?


Maar vanavond kwam er nog een offerte binnen van bedrijf 2.... totaal incl verzendkosten 49.95.... :D

Dat scheelt een beetje.
Xander
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 04 feb 2009, 23:36

Bericht door Xander »

Gaaf zeg met dat RVS. Maar maakt het bedrijf de strippen op maat of wordt er een plaat gebruikt achter de baffle? Succes iig! ;)
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

De strips had ik al, die heb ik zelf afgekort en tussen het hout verlijmt.
De andere delen worden door het bedrijf op maat gemaakt.
De kokers RVS van 40x20mm vormen later de voet en tussen de BR-kast en het front komen 40x40x20 RVS kokers.
Foto's volgen later natuurlijk, dan wordt het wel meer duidelijk denk ik.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

heb je alles al besteld?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Jep...
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

zonde,ik heb een leuk adres alles tot 6mm rvs en 8mm aluminium en uiteraard staal voor zeer leuke prijzen.
maar jij bent ook niet al te duur uit zag ik al :wink:
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ik zal het onthouden voor de volgende keer. Altijd handig. Bedankt Dre.

Ondertussen "plank" 1 in de hardwax gezet. Even 24 uur laten drogen/intrekken en dan lag twee. Nu spiegelt het nog een beetje, maar dat wordt vanzelf mat....
Bijlagen
P1070422.JPG
P1070421.JPG
P1070420.JPG
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Wowly schreef:
D: Edo is van de drank af :lol:
Ehm...... :D
Bijlagen
P1070423.jpg
EJH
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 30 nov 2008, 21:12
Locatie: herveld

Bericht door EJH »

Mooi hoor! =D>
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

Mooie speakers worden dat =P~ .

En Edo haalt in wat hij gemist heeft zie ik :D .
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Bericht door Arno »

Mooi zeg. Ik vind notenhout ook echt schitterend.
Ook goed dat je de Osmo ontdekt hebt. Ik werk vaak mee en ik vind het een heel fijn produkt. Heel hoog rendement, en ook goed bij te houden op oppervlakken die aan slijtage onderhevig zijn.

Als je nog niet helemaal tevreden zou zijn over de laatste laag, dan kun je het ook nog licht nabewerken met fijn staalwol (000 of 0000), of met scotchbrite, voor een mooie egale eiglans.

Wat trouwens op dat blik staat over spontane zelfontbranding van met Osmo doordrenkte lappen, moet je echt serieus nemen. Een collega heeft eens een lap waarmee hij slechts een beetje overtollige Osmo had opgedaan, als een prop laten liggen. Na het weekend lag de prop te roken en was hij van binnen al helemaal zwart!!
Lappen altijd uithangen dus.

Verder kan ik je aanbevelen om zodra er wat uit het blik is, de rest over te gieten in een pot zodat er heel weinig lucht bij zit. Op de hardwax vormt zich vrij snel een dik vel als er wat lucht in het blik zit.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14140
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Bericht door Walt »

Ik heb zelf ook deze Osmo hardwax gekocht om eens te proberen op een luidspreker. Er staat dat je twee lagen aan moet brengen met 24 uur droogtijd tussen de lagen.

Zou je nog een mooier resultaat krijgen met licht opschuren met fijne korrel tussen deze twee lagen?

Groeten Walter
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Bericht door Arno »

Walt schreef:
Ik heb zelf ook deze Osmo hardwax gekocht om eens te proberen op een luidspreker. Er staat dat je twee lagen aan moet brengen met 24 uur droogtijd tussen de lagen.

Zou je nog een mooier resultaat krijgen met licht opschuren met fijne korrel tussen deze twee lagen?

Groeten Walter
Als je de eerste laag te dik hebt aangebracht, en het is een beetje streperig opgedroogd, dan zou je het nog wat kunnen afslijpen met fijne staalwol of scotchbrite. Schuurpapier loopt direct vol.
Het is vooral belangrijk dat het dun aanbrengt.
Gesloten