Magnetisch afgeschermde subwoofer, DVC310 of SD315?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
McCune
Contacteer:

Magnetisch afgeschermde subwoofer, DVC310 of SD315?

Bericht door McCune »

Dit is mijn eerste post op het zelfbouwaudio forum, please be gentle :)
Na het doorlezen van dit forum heb ik nog een aantal vragen waar ik niet nog geen antwoord op heb kunnen vinden.

Een tijd geleden heb ik van een kennis voor een paar tientjes zijn zelfbouw sub overgenomen.
Dit is een gesloten kast en nu blijkt dat daar een RTO RATHO Hamburg pa 300\8 speaker in te zitten.
De pa aanduiding doet mij vermoeden dat deze speaker oorspronkelijk niet bedoeld is om te gebruiken in een subwoofer voor thuisgebruik. Uit de enige datasheet die ik heb kunnen vinden blijkt ook dat de specs van deze speaker niet denderend zijn, maar wat mag je verwachten voor €75,00? :)

Omdat ik nog geen versterker en filter voor deze subkast had ben ik op zoek gegaan naar een versterker. Uiteindelijk gekozen voor de Reckhorn 402.

Dan komt nu eigenlijk het probleem. Wegens omstandigheden (implantatie van een soort pacemaker) mag ik niet in de buurt komen van een sterk magnetisch veld. Erg onhandig met muziek als hobby, maar het is niet anders.

Naar aanleiding van deze uitdaging ben ik op zoek gegaan naar een vervangende subwoofer speaker die magnetisch afgeschermd is. Het viel mij al redelijk snel op dat hier nog niet zoveel over geschreven wordt.

Twee kandidaten als vervanger voor de 12” die ik nu heb zijn de:
Dayton DVC310-88 (datasheet)
Dayton SD315-88 (datasheet)

Wat is de beste van de twee? Of weet iemand nog andere subwoofers die magnetisch afgeschermd zijn?
Met behulp van begrippenlijsten heb ik geprobeerd de twee te vergelijken.
Ik krijg de indruk dat de DVC310 de betere subwoofer is. Maar aan de andere kant ligt de geluidsdruk (SPL) bij de SD315 een stuk hoger. Dit lijkt mij juist van belang bij een goeie sub, of heb ik dat nu verkeerd?

Excuses voor de lange post maar dit zelfbouwaudio is nog nieuw voor mij. En ik hoop dat ik voldoende informatie heb gegeven om dit draadje aan de gang te krijgen.
Oh ja, de subwoofer komt in een vrij kleine kamer te staan (4m x 5m).
jantje-secuur

Bericht door jantje-secuur »

Een maat van mij heeft op basis van die SD315 een subwoofer gemaakt met 2 PR's erin, ook van dayton, die 12" dingen, en dat klinkt toch wel erg lekker voor relatief weinig geld.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Die DVC heeft een Xmax van 15 mm, das een flink stuk meer dan de 7 mm van die andere. Wanneer je verwacht luid te gaan spelen of de sub gebruiken wil bij films zou ik gaan voor de DVC mits deze goed speelt binnen de bestaande behuizing.

De reckhorn is 2Ohm stabiel, dus je kunt de spoelen parallel zetten geloof ik. Dat de SPL met 1 watt lager uitkomt maakt niet uit aangezien je met een subversterker werkt, je past het niveau toch aan aan de rest van het systeem.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Bericht door Olaf Analogue »

De DVC is niet magnetisch afgeschermd, dus deze zou niet in aanmerking moeten komen.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Staat toch echt bij de specs dat hij shielded is.

Maargoed soms kun je inderdaad nog steeds last van de magneet hebben, ondanks dat hij afgeschermd is.
They feature poly coated paper cones, wide rubber surrounds, large voice coils, vented pole pieces, bumped back plates, and magnetic shielding on the motor structures
McCune
Contacteer:

Bericht door McCune »

De DVC heb ik juist gekozen omdat deze afgeschermd is.
Probeer nog te achterhalen hoeveel Gauss acceptabel is voor een pacemaker. Antwoord zal wel in de loop van volgende week volgen.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Wat de arts bedoelt is dat je niet in sterk magnetische velden moet gaan staan á la MRI tomograaf, of magnetische processen in de industrie en dergelijke. Maar je moet het maar eens navragen bij je arts. Vergeet niet dat je in je dagelijks leven bloot staat aan allerlei magnetische velden en je pacemaker/defibrilator etc hier geen enkele last van heeft.

Dus: VRAAG NA

jan
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Bericht door Olaf Analogue »

Het is wel zo dat "DVC" staat voor dual voice coil, waar deze bijde woofers die TS noemt onder vallen, dus even voor de duidelijkheid is het zo dat de DVC310-88 niet afgeschermd en de SD315-88 wel afgeschermd is.
"SD" staat bij Dayton dan ook voor " Shielded DVC "
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

je kan ook bij S&Co/Speakerland compensatie magneten en afschermkappen krijgen die ze er vast wel voor je op willen zetten.

ik heb dat zelf gedaan bij een 8" woofer en die had toen nog zo weinig strooiveld dat ik die vlak bij m'n oude TV kon houden zonder dat er verkleuring optrad
McCune
Contacteer:

Bericht door McCune »

Allen bedankt voor de info. Zal ook even bij S&Co/Speakerland kijken ivm de afschermkappen.

@Wowly
In de informatieboekjes en overige documentatie staat duidelijk vermeld dat je uit de buurt van magneten moet blijven. Ook te lang stilstaan tussen detectiepoortjes etc. wordt sterk afgeraden. De informatie via officiële kanalen (zelfs de fabrikant) is summier te noemen. Een afstand van tenminste 15cm wordt door de fabrikant (via mail) aangegeven. Aangezien de afstand ongeveer anderhalf a twee meter is maak ik mij dus geen zorgen. :)
Plaats reactie