eerste stuiptrekkingen zelfbouw cd speler + probleem

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

eerste stuiptrekkingen zelfbouw cd speler + probleem

Bericht door Nils_vn »

Hier is 'm dan; de eerste stuip trekking

http://www.youtube.com/watch?v=2K74QcWjpjg

Het eerste probleem is als volgt: De bedoeling is van een toplader te maken, maar de drive moet blijkbaar een signaal naar de controler sturen dat er een cd in zit, wat hij enkel nakijkt bij het sluiten van de lade. Wat niet gebeurt omdat de cd niet via een lade er in gaat.

bij het inleggen van een cd gebeurt dus niets, ook niet als er op play oid gedrukt wordt... hoe los je zoiets op?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

En werkt het wel als het loopwerk in de behuizing zit?
Ik vind een paar scherpe foto's toch wel handiger dan zo'n bibberig filmpje.
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

nou ja... alles is gewoon aangesloten, de lade opent en sluit, dus cd opleggen, lade laten sluiten -> cd start zonder probleem

foto's zeggen imho in dit geval niet erg veel, enkel een opengehaalde cd-rom en cd-rom controler er naast.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Maar heb je het ook al met een andere CD rom speler geprobeerd?
Veel van die dingen hebben ook een play knop op het front, werkt dat wel?
bij de lade zit ook vaak een microschakelaar die detecteerd of hij dicht is.
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

niet met een andere geprobeerd.

Die schakelaar detecteerd dat de lade dicht is, daar zit 'm ergens het probleem denk ik.

Als de lade dicht is, en dan een cd op de speler wordt gelegt, gaat deze de disc niet "zoeken" omdat de lade niet open geweest is, dus er logischerwijs er ook geen disc kan in zitten.

De play knop werkt gewoon als 'volgens het boekje' met de lade te sluiten en daarna op play te duwen.

Werkt niet als de lade gewoon gesloten blijft en een cd opgelegt word.
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Bericht door Miniwatt »

Nils_vn schreef:
Die schakelaar detecteerd dat de lade dicht is, daar zit 'm ergens het probleem denk ik.
Dus moet je die bereikbaar maken en met de hand even aktiveren als je een nieuwe cd oplegt :wink:
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

Of met een topcover, die bijvoorbeeld schuivend open gaat. De microswitch als eindschakelaar. Je legt een cd in de speler, schuif je cover dicht en meneer gaat netjes spelen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Implo schreef:
Of met een topcover, die bijvoorbeeld schuivend open gaat. De microswitch als eindschakelaar. Je legt een cd in de speler, schuif je cover dicht en meneer gaat netjes spelen.
Zoiets heeft Guido Tent ook al bedacht. lees maar op blz. 43 en verder
(tip: sloop een videorecorder,liefst een toploader...)
Bijlagen
DIY%20CD%20player%20manual%20V1.2.pdf
(16.25 MiB) 98 keer gedownload
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Het zal idd zoiets worden als de schakelaar bereikbaar maken om bij het opleggen van een cd effe activeren.

De tube radio waar normaal bovenin een lp-speler op zit word de nieuwe eigenaar van de cd-speler, vandaar de toplade 8)

nostalgia.... :lol:
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Probleem is gevonden en opgelost, dank aan miniwat.

Ik heb het te activeren contactje opgespoord, eens dit even geactiveerd word, begint de cd te lopen.

Ook heb ik de speler verder gestript tot het noodzakelijke.

En voor de foto liefhebbers wat plaatjes:
Bijlagen
cd-rom met controller en voeding
cd-rom met controller en voeding
cd-rom met controller
cd-rom met controller
restanten van de cd-rom
restanten van de cd-rom
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Maar hoe ga je ervoor zorgen dat de CD klemvast op de spindel blijft?
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

staat niet op de foto, maar er zit een magnetisch 'gewichtje' bij dat op de cd gezet word en deze dan op de spindel gedrukt houd. getest, en een cd gaat nergens heen. :)
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Bericht door Miniwatt »

ray5150 schreef:
Zoiets heeft Guido Tent ook al bedacht. lees maar op blz. 43 en verder
(tip: sloop een videorecorder,liefst een toploader...)
:o Wat een gedoe! En ik vind het niet eens echt mooi gedaan.. :x
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

lijkt me dat je gewoon een plexiglas dekseltje moet maken waar dat centreermagneetje voor de CD aan vast zit.
Met een veertje open laten springen en met zo'n klik-deurmagneetje (zo een die je heel vaak bij televisiemeubels ziet) de boel sluiten. Daar is vast en zeker ook wel een microswitch aan te flansen en je hele probleem is dan meteen elegant opgelost zonder al te ingewikkelde constructies. Hoef je ook niet steeds dat losse magneetje op je CD te leggen (raak je toch een keer kwijt anders..)

Kees
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Zit wel wat in, Kees. Maar dat magneetje draaid toch mee met de cd, hoe maak je dat dan vast in het deksel?
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Door het magneetje op zo'n standaard aandrukschoteltje te plakken wat je geregeld in andere loopwerkjes vindt? (voor zover een magneetje dan nog zin heeft)

Komen ze minder geregeld voor dan ik dacht, dan kan je er een van het dekseltje van een diskman-achtige speler halen of wellicht zelf maken.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Zelfs in een standaard CD speler zit dit magneetje op een soort klep/arm ge monteerd Deze komt naar beneden en het magneetje komt dan vrij te rusten op de CD..

Kees
Plaats reactie