Houdbaarheid elco's - condensatoren.

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Theduboracle

Houdbaarheid elco's - condensatoren.

Bericht door Theduboracle »

Wie van jullie heeft inzicht in de houdbaarheid van somige electronica componenten ?
Mijn versterker is bijna 20 jaar oud, en mijn D/A converter ook, en ik vraag mij af of het het waard is om alle elco's of condensatoren te vervangen door versen.
Vooral elco's die in de versterker (geluids) schakeling zijn opgenomen zijn het natuurlijk vooral waard om te vervangen door mkt/mkp condensatoren.
Vooral bij goedkooppere versterkers zie je nog wel eens dat elco's zijn opgenomen in de versterker schakeling, terwijl de duurdere dat niet hebben, en dus mkt/mkp condensatoren er voor in de plaats hebben.
Misschien een tip om het laatste beetje hi-fi uit je versterker te persen.
Walt

Bericht door Walt »

Hallo,

Wellicht moet je je ook afvragen of het zinvol is om 20 jaar oude apparatuur te gaan modificeren. Als het echt topspul betreft uit die tijd misschien wel, maar als het niet echt bijzonder is, waarom zou je dan niet eens uitkijken naar nieuwe apparatuur? Of 2e hands apparatuur van een paar jaar oud...

Groetjes Walter
Theduboracle

Walt schreef:
Hallo,

Wellicht moet je je ook afvragen of het zinvol is om 20 jaar oude apparatuur te gaan modificeren. Als het echt topspul betreft uit die tijd misschien wel, maar als het niet echt bijzonder is, waarom zou je dan niet eens uitkijken naar nieuwe apparatuur? Of 2e hands apparatuur van een paar jaar oud...

Groetjes Walter
Het is nogsteeds top klasse spul.
Laatst heb ik een naimaudio versterker gehoort met nieuwe B&W luidsprekers maar dat viel flink tegen.
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

Kleine condensatoren kan je gaan vervangen, die zijn niet zo duur maar de grote elco's kan je beter eerst nameten.
sietse

Bericht door sietse »

Tja, elco's kunnen aan veroudering lijden, vooral, als ze lang niet zijn gebruikt. Vooral, als het gaat om, wat vooral in de oudere elektronica tijd, "natte" elco's werden genoemd. Daar zat letterlijk vloeistof in dat je goed kon merken als zo'n ding ontplofte :D . Het kan natuurlijk nooit kwaad om condensatoren te vervangen door modernere types.
Overigens zijn elco's wel te reanimeren door ze enige tijd op een lage gelijkspanning aan te sluiten. De chemie er in komt dan weer een beetje terug.( waren meestal afvlak elco's in buizen voedingen.)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ha Sietse,

Moderne alu elco's zijn ook nat van binnen hoor. Of het moet een heel speciaal soort zijn.

Hoe lang ze mee gaan? Hangt heel erg af van de hoeveelheid stroom die er door loopt en de bedrijfstemperatuur. Kan 10 - 20 jaar zijn maar bij mijn pa staat een oude buizen radio die meer dan 60 jaar oud is met de orginele elco's er nog in. En die speelt nog prima.
sietse

Bericht door sietse »

Moderne alu elco's zijn ook nat van binnen hoor. Of het moet een heel speciaal soort zijn.
Weet ik Peter en de hulzen er van kunnen ook lange afstanden afleggen als ze ploffen. 8)
En ja, als de apparatuur geregeld aanstaat, valt het wel mee met elco's.
Theduboracle

sietse schreef:
Weet ik Peter en de hulzen er van kunnen ook lange afstanden afleggen als ze ploffen. 8)
En ja, als de apparatuur geregeld aanstaat, valt het wel mee met elco's.
Moet je ze toch dan wel verkeerd om aansluitten :twisted: , mooi lekker hi-fi luisteren dan maar.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Het is wel die nattigheid, het elektrolyt dus, waardoor ze slijten. Als de elco's warmer gebruikt worden verdampt dat sneller. Dat warmer worden is niet alleen de omgevingstemperatuur maar wordt intern ook veroorzaakt door de stroom die ze moeten verwerken. Ook de kwaliteit van de afdichting speelt een rol. Als die niet helemaal goed (meer) is verdampt het elektrolyt ook sneller. Vaak is de veroudering van die afdichting de hoofdoorzaak waardoor de capaciteit achteruit gaat.
Theduboracle

Ik weet dat elco's wel kunnen slijten te zeggen, precies wat je verteld.
Het kan ook resulteren ik het lekken van stroom, maar alles weet ik er ook niet precies van.
Af en toe hoor ik ook een tik van mijn versterker, of een klik, een pets, hoe je het wil noemen.
Ik vraag mij af of dat ook een lek kan zijn van een elco, vooral van de grootte elco's die op de gelijkrichter zitten aangeslootten.
Net alsof een spanning zich ophoopt en dan ontlaat, dat is mijn idee er bij.
KoenVW

Bericht door KoenVW »

Ik zat er ook aan te denken of dit zin had of niet, ik heb een ongeveer 20 jaar oude Philips versterker, die opzich nog prima werkt, maar heeft het zin om de elco's te vervangen en waar mogelijk te verbeteren?
Theduboracle

Dan moet je eens de print bestuderen, op de input kunnen oude elko's zitten die je vervangen kunt met mkt of mkp.
Vaak eerst een weerstand die naar de potmeter gaat, en dan van de potmeter af naar een condensator en dan de schakeling in, moet je maar eens kijken.
Op somige versterkers zitten er ook grootte elco's op de output.
Van 220 microfarad ofzo, maar die grootte waardes zijn niet te krijgen in mkt of mkp.
Je kunt wel een paralel schakeling maken, maar dat kost wat als ze van goede kwaliteit moetten zijn.
Ik heb een conrad catalogus gratis gekregen maar ik kan alleen maar onstorings mkt condensatoren erin vinden.
Op de website heb ik nog niet gekeken, maar er moet een soort zijn die voor versterkers gebruikt kunnen worden.
Je hebt ook speciaale audio elcootjes die er wat anders uitzien dan de regulierre, een andere kleur en opdruk hebben ze.
Ik weet dus niet hoe je zo aan de goeie onderdelen kan komen.
Het is wel jammer als je een goed scheidings filter gemaakt hebt, met duurre condensatoren, terwijl je op de print er niks aan doet.
Mijn eigen versterker heeft ook mkt of mkp condensatoren, maar geen grootte elco op de output, maar ik kan mij vergissen.
Vooral wat direct bij de input of output zit is belangerijk, maar dat spreekt voor zich.
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Nou, dat spreekt niet zo voor zich. Elco's vervangen als dat nodig is (bol staan of lekken), maar je hoeft er geen gehoormatige verbeteringen van te verwachten. Het vervangen van een elco door een zwaarder exemplaar kan effect hebben, maar dat ligt dan aan de waarde en eventueel aan een andere ESR. Niet aan het type. Zeker niet als het gaat om een tegengekoppelde versterker waar sowieso geen vreemde dingen gebeuren (foutjes worden weggeregeld).

Groet,
Jacco
Theduboracle

dekkersj schreef:
Nou, dat spreekt niet zo voor zich. Elco's vervangen als dat nodig is (bol staan of lekken), maar je hoeft er geen gehoormatige verbeteringen van te verwachten. Het vervangen van een elco door een zwaarder exemplaar kan effect hebben, maar dat ligt dan aan de waarde en eventueel aan een andere ESR. Niet aan het type. Zeker niet als het gaat om een tegengekoppelde versterker waar sowieso geen vreemde dingen gebeuren (foutjes worden weggeregeld).

Groet,
Jacco
Weet je dat wel zeker.
Als op de input een minderwaardige condensator zit, inplaats van een kwaliteits condensator mkt, of mkp dan zal de klank toch ook altijd minder zijn.
Hetzelfde geld toch ook voor het scheidings filter.
Mijn versterker heeft geen elco's in de schakeling, het zijn allemaal mkt of mkp condensatoren.

Ik weet ook niet wat en tegengekoppelde versterker is trouwens.
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Theduboracle schreef:
dekkersj schreef:

Groet,
Jacco
Weet je dat wel zeker.
Als op de input een minderwaardige condensator zit, inplaats van een kwaliteits condensator mkt, of mkp dan zal de klank toch ook altijd minder zijn.
Hetzelfde geld toch ook voor het scheidings filter.
Mijn versterker heeft geen elco's in de schakeling, het zijn allemaal mkt of mkp condensatoren.
Ja, dat weet ik inmiddels zeker. Uiteindelijk gaat het er om wat je kunt onderscheiden op het gehoor. De niet-lineariteit is afhankelijk van het aangeboden signaal (amplitude) en er worden vervormingen gemaakt. Die zitten ca 40dB onder de grote amplitudes en dat is niet zonder meer te horen (bij muziek heb ik nog niemand leren kennen die het heeft kunnen discrimineren). Bij rustige passages zit het veel verder weg en is al helemaal niet meer van belang.
Theduboracle schreef:
Ik weet ook niet wat en tegengekoppelde versterker is trouwens.
Dat is een gecorrigeerde versterker: fouten die binnen de bandbreedte van de lus vallen, worden adequaat weggewerkt. Zo kun je een versterker maken voor nog geen 200 euro die niet meer onderdoet voor een heel dure jongen.

Groet,
Jacco
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”