Saba Cello

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Arno

Bericht door Arno »

Het is op het foto'tje niet echt te zien, maar ik gok erop dat het berken is. Berken en populier hebben idd ongeveer dezelfde kleur. Ik zou zelf berken gebruiken, populier is veel te zacht. Hoewel het natuurlijk zou kunnen zijn dat dat akoestische voordelen heeft.
k.p.

Bericht door k.p. »

Als het om een klankkast principe gaat zou je je zoveel mogelijk aan het ontwerp moeten houden. Ik denk dat vezelrichting en houtsoort wel belangrijke punten zijn, maar ik heb er verder geen ervaring mee.
GeertM2
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Bij buigtriplex zitten de houdnerven altijd haaks op de buigrichting, in de andere richting is het niet te buigen.
weidok

Bericht door weidok »

Arno schreef:
Het is op het foto'tje niet echt te zien, maar ik gok erop dat het berken is. Berken en populier hebben idd ongeveer dezelfde kleur. Ik zou zelf berken gebruiken, populier is veel te zacht. Hoewel het natuurlijk zou kunnen zijn dat dat akoestische voordelen heeft.
volgens mij moet het berken zijn .. :)

zijwanden mogen niet voorgevormd zijn..

tijdens het lijmen moet je de vorm er in zien te krijgen
zodat er een beetje spanning op komt te staan
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Is enige spanning werkelijk een voorgeschreven vereiste :?:

Na verloop van tijd neemt het hout permanent de gezette vorm aan, waarmee materiaalspanning gewoon verdwijnt. Als spanning daadwerkelijk van belang is in dit ontwerp, kan populierenhout een streepje voor hebben op berkenhout. Die houtsoort is namelijk taaier, waardoor materiaalspanning wat langer aanwezig blijft.

(of mogen wellicht de wanden niet worden voorgevormd opdat tijdens de bouw geen knelpunten optreden, zodat optredende materiaalspanning gelijkmatiger wordt verdeeld?)
hemaworst

Bericht door hemaworst »

de meningen zijn nogal verdeeld :lol: Ik heb een mailtje gestuurd naar Mette, met de vraag wat de reden is dat hij populier gebruikt.
Arno

Bericht door Arno »

Ik maak op mijn werk regelmatig lichtgewicht constructies van populieren multiplex. Het is me opgevallen dat het best wel akoustische kwaliteiten heeft. Het zou me niets verbazen als je er nog een redelijk klinkende viool oid mee zou kunnen bouwen. :-({|=
hemaworst

Bericht door hemaworst »

hé! er is een bedrijf wat saba cello's professioneel aanbied:
http://www.revisound.com/reso.htm

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding[/img]
Arno

Bericht door Arno »

Die zijn zo te zien wel van berken.

Hoeveel van die ui-vormen gebruik je nou eigenlijk per kast?
hemaworst

Bericht door hemaworst »

Arno schreef:

Per kast heb je maar 1 uivorm, namelijk de bovenkant. De onderkant is open. Volgens mij zal de uivorm dus steeds ongedefinieerder worden, van boven naar beneden gezien, omdat aan de onderkant de zijkanten naar buiten willen door de spanning.
Arno

Bericht door Arno »

Jammer. Ik denk niet dat het op die manier echt een succes wordt, het buigen. :(
weidok

Bericht door weidok »

hemaworst schreef:
Arno schreef:

Per kast heb je maar 1 uivorm, namelijk de bovenkant. De onderkant is open. Volgens mij zal de uivorm dus steeds ongedefinieerder worden, van boven naar beneden gezien, omdat aan de onderkant de zijkanten naar buiten willen door de spanning.
klopt.. onderkant blijft open..

een derde uivorm als mal onderaan tijdens het lijmen
van de zijwanden is een handig hulpmiddel...
Arno

Bericht door Arno »

Arno schreef:
Jammer. Ik denk niet dat het op die manier echt een succes wordt, het buigen. :(
Ik heb nog even verder gekeken dan mijn neus lang is, en ik zag dat het de bedoeling is dat hij niet zo mooi gebogen wordt. Vanuit mijn vak vind ik het niks, maar als het beter klinkt op die manier, dan is er natuurlijk niets mis mee. :D
hemaworst

Bericht door hemaworst »

Arno schreef:
Arno schreef:
Ik heb nog even verder gekeken dan mijn neus lang is, en ik zag dat het de bedoeling is dat hij niet zo mooi gebogen wordt. Vanuit mijn vak vind ik het niks, maar als het beter klinkt op die manier, dan is er natuurlijk niets mis mee. :D
Ah gelukkig, ik werd er al een beetje onzeker van :) . Wat voor vak doe je dan?

ik heb helaas nog geen antwoord gekregen van Mette.
Arno

Bericht door Arno »

hemaworst schreef:
Ah gelukkig, ik werd er al een beetje onzeker van :) . Wat voor vak doe je dan?
Ik ben meubelmaker. Je weet wel, van die eigenwijze, perfectionistische mannetjes :P
hemaworst

Bericht door hemaworst »

Mette heeft geantwoord:
Hello

Sorry for my late answer. I was on a journey.
I never tried birchwood in 3mm for the sidepanels.
In may case it was always poplar wood wich works very well in my ears.
Perhaps you ask another carpenter to get your needed wood.

Happy building and listening,

yours Michael
Het lijkt er dus op dat hij populier gebruikt heeft omdat hij dat de eerste keer probeerde en meteen goed klonk. Hij heeft dus nooit berken geprobeerd.

Weidok: Ik probeer te begrijpen uit je forumgeschiedenis of je nu ook een Saba Cello hebt gemaakt, of dat je hem ooit eens gehoord hebt bij een bekende, of dat je hem ooit eens thuis gehad hebt. Je geeft aan dat het berken moet zijn. Weet je dat zeker?
Ik zag ook je andere topic over een cello met alternatieve drivers, ben je daar al verder mee?

Daarnaast heb ik eergisteren geprobeerd om zonder tussen-ui-vorm (dus alleen de deksel) een testzijkant(van berken) er tegen aan te spijkeren, gewoon om wat ervaring op te doen. Dat ging dus niet. Door de spanning in de zijkant had ik het niet onder controle.
Ik heb gisteren wat hulp-ui-vormen gefreesd zodat het wat makkelijker gaat. Ik hoop aankomend weekend wat verder te kunnen knutselen.
weidok

Bericht door weidok »

hemaworst schreef:
Weidok: Ik probeer te begrijpen uit je forumgeschiedenis of je nu ook een Saba Cello hebt gemaakt, of dat je hem ooit eens gehoord hebt bij een bekende, of dat je hem ooit eens thuis gehad hebt. Je geeft aan dat het berken moet zijn. Weet je dat zeker?
Ik zag ook je andere topic over een cello met alternatieve drivers, ben je daar al verder mee?
Een kennis van mij (help hem wel vaker met speaker bouwen :) ) heeft de cello's nagemaakt
met berkentriplex een stel met saba ferritmagneten
en daarna met alnico magneten
heb ze meerdere keren mogen beluisteren
de alnico saba's hebben mijn voorkeur :)
ook hebben andere forumleden ze op de 1e ZBA luisterdag
in Beetsterzwaag en men vond ze erg muzikaal klinken
tegen alle verwachtingen in wat ik mij nog herrinner..

heb de cello's (nog) niet met andere speakers nagebouwd

aanpassing:
Seitenwände : 3mm Pappelsperrholz ( auf keinen Fall vorbiegen, wässern oder ähnliches ! )
pappel zal wel populiere triplex zijn ken het niet :oops:

3 mm berken zal ook wel goed klinken dikker zal moeilijk
te buigen zijn
koifarm
Ook commercieel actief

Bericht door koifarm »

Hoi hemaworst nog steeds met de SABA bezig zie ik.

Ik vondt ze in duitsand zeer mooi klinken, ze stonden naast mijn opstelling tijdens de jaarlijkse roehren und hoeren dag :) .

Afbeelding

Ronny
richard

Bericht door richard »

weidok schreef:
ook hebben andere forumleden ze op de 1e ZBA luisterdag
in Beetsterzwaag en men vond ze erg muzikaal klinken
tegen alle verwachtingen in wat ik mij nog herrinner..
Zeker, boven verwachting.
Voor mij persoonlijk wel onder het voorbehoud dat het een bepaalde filosofie is met het toevoegen van een bepaalde smaak aan de muziek, het is dus niet neutraal. Maar er zijn wel meer voorbeelden van een dergelijke filosofie; de Audio-Note E-type luidsprekers bijvoorbeeld, zij hebben ook een gammele rammelende kast maar kunnen ook erg goed kunnen klinken.

Afbeelding
hemaworst

Bericht door hemaworst »

he koifarm :D Ja ik ben nog steeds bezig met de saba's.

Ik heb dus die 2 extra uivormen uitgefreesd en ze als hulpstuk midden in en onderop geplaatst om het bevestigen van de zijkanten makkelijker te maken. Ik heb dus 3mm berk zijkanten geprobeerd: ik heb met spijkertjes om de 2.5 cm de zijkanten er aan vast gespijkerd, had ik redelijk wat popeye kracht voor nodig, maar het was gelukt. :shock: na een kwartiertje hoorde ik "pok, pok, pok" en werden de spijkers één voor één losgetrokken door de spanning van de zijkant :shock: .

Wellicht is populier dus wat minder veerkrachtig?
hemaworst

Re: Saba Cello

Bericht door hemaworst »

Ik vond dit eigenlijk wel de mooiste saba cello ooit
Afbeelding. :D

Serieus, deze is wel héééél erg mooi! Ik ben bang dat ik die afwerking niet zal halen. :| . Wellicht bij poging 2 :lol:
Afbeelding

Net een weekje vakantie gehad, en (na maanden eindelijk weer )een dagje aan mijn speakers kunnen werken. Ik heb net mijn eerste zijkant aan de speaker gelijmd, heb al 2 zijkanten laten barsten. Uiteindelijk heb ik een "mal" gemaakt waarmee ik de zijkanten eenvoudig in de juiste vorm druk. De druk is daardoor evenredig verdeeld en dat voorkomt barsten.
Ik zal asap wat foto's van het proces posten.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Hoi Hemaworst, heb jij daar een tekening van?

Ik heb net afgesproken met een kennis om in december een poging te ondernemen dit soort speakers te bouwen. Ik heb nog een paar 20cm breedbanders liggen van Monacor, een model dat nergens meer terug te vinden is en lijkt op een fostex.

Hij heeft zelf de Sonatine van Musical Affairs, deze willen we nabouwen. Een tekening van jouw Saba Cello zou dan ook handig zijn.

Ik wil gebruik maken van Berken triplex voor de baffle en de zijkanten.
weidok

Bericht door weidok »

toch met googelen een voorbeeld tekening
van de saba rondo/cello gevonden

plaatje
Bijlagen
saba tekening
saba tekening
rondo508_uebersicht.pdf
pdf file
(19.63 KiB) 211 keer gedownload
richard

Bericht door richard »

RobertD schreef:
Hij heeft zelf de Sonatine van Musical Affairs, deze willen we nabouwen. Een tekening van jouw Saba Cello zou dan ook handig zijn.
Misschien heb je ook wat aan dit Youtube filmpje: link
Geeft ook een klein inkijkje in de bouwwijze van deze speakers.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Bedankt voor deze nuttige info, daar kan ik zeker wat mee!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”