Sony TA N7B Vfet versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

buisje

Bericht door buisje »

Doe ik!

Ondertussen vorige week gedaan:

Heb een mail gestuurd naar japan, daar werden sony vfet gebruikers gevraagd te reageren (in de vertaling) Niks weergehoord.
De man in Belgrado met 1 paar vfets gemaild: niks gehoord.
Stuut en bruin heeft niks meer, wel 1 transistor, geen Vfet
Radio twenthe ook niets meer
Fibra brandt aanvraag: niks gehoord.
diodeonline oid: niks gehoord
Usbid of zo: niks gehoord.

De wereld komt pas in beweging als je voor $500 of meer wat gaat/kan besteden lijkt het wel :(
Stofman

Bericht door Stofman »

Da's spijtig. Hopelijk kunnen mijn contacten jou wel helpen, alhoewel een antwoord ook wel wat op zich kan laten wachten. 't Zijn druk bezette mensen...

En de waarde van een 'gewone' niet gereviseerde maar werkende N7 ligt momenteel toch rond de 1000€, dus daar kan je toch al eens iets in investeren, toch ? :wink:
buisje

Bericht door buisje »

Ja maar investering voor de handel gaat het mij niet om.

Ik heb m gekregen omdat die man dacht van dat lukt hem vast wel misschien, ik heb er zo ook niks meer aan.
Stofman

Bericht door Stofman »

Blijft toch gewoon een investering voor jezelf om een mooie klassieke bak te hebben die de sterren van de hemel speelt 8)
buisje

Bericht door buisje »

Ja klopt.

Bericht gehad uit Belgrado, hij adviseerde eerst via http://www.littlediode.com onderdelen te verkrijgen. Had daar al een aanvraag staan (welke pinch off en merk vd Vfet) en daar wacht ik nog op.
solitaire

Bericht door solitaire »

Ben zelf verre van een electronicus 8),

maar hoor via via wel eens http://www.stock-point.com/line_card.html noemen...

Wolf
buisje

Bericht door buisje »

Bedankt, zal ik ook eens polsen
Stofman

Bericht door Stofman »

Ik weet alleszins van geen enkele webshop of bedrijf dat online vertegenwoordigd is, dat nog VFETs op stock heeft. Die dingen zijn dan ook al uit productie sinds begin jaren 80 (bij Sony dan toch), of ergens rond die tijd.

Wellicht kan je die bij Aziatische brokers nog wel krijgen voor woekerprijzen, maar begin daar eens aan... :roll:

Heb alleszins de voorbije jaren al heel wat topics en threads op fora gelezen, en de enigste manier waarop die mensen dan aan vervangingsexemplaren geraakt zijn, was ofwel via donorunits, ofwel door contact via via, met mensen die nog een voorraadje liggen hadden, of heel uitzonderlijk een ebay veiling van een paar werkende exemplaren, aan woekerprijzen.

Dit niet om je de moed in de schoenen te laten zinken, ik hoop werkelijk dat je zal vinden wat je zoekt, maar wou toch even een reality check doen ;)
buisje

Bericht door buisje »

littlediode heeft me gemaild: fets zijn van Hitachi. Op zoek verder naar sony's dus.

En ben net gebeld door USbid!! ze kunnen het leveren, maar vanaf $300, dus moet ik meerdere afnemen.
Stofman

Bericht door Stofman »

Da's goed (en slecht) nieuws. En wat is de eenheidsprijs. Verrast me dat je daar nog aan die dingen zou geraken. Kan natuurlijk geen kwaad om wat reserve te hebben...

En zijn het dan de juiste ranks ?
buisje

Bericht door buisje »

Die hitachi's van littlediode hebben een ranking (suffix) van 1K1 mailden ze me. Kosten valt me ook mee 43 eu/stuk Wat de ranking inhoud geen idee.

Zal vandaag en morgen eerst jouw bronnen eens polsen.
Stofman

Bericht door Stofman »

buisje schreef:
Die hitachi's van littlediode hebben een ranking (suffix) van 1K1 mailden ze me. Kosten valt me ook mee 43 eu/stuk Wat de ranking inhoud geen idee.

Zal vandaag en morgen eerst jouw bronnen eens polsen.
Ben effe in de war, je zei toch dat usbid die VFETs kon leveren of heb ik dat verkeerd ? Ik had het alleszins op de VFETs en niet de Hitachi's :)
buisje

Bericht door buisje »

Ja 2SJ18 van hitachi bij littlediode

Bij usbid geen idee welk merk, heb naar sony en een pinch off selectie van 26 gevraagd, tot $100 eu per stuk, toen begon het amerikaanse vrouwtje te sputteren over $300. :D
Stofman

Bericht door Stofman »

Nog nooit van een Hitachi 2SJ18 gehoord eerlijk gezegd, volgens mij heeft Hitachi ook nooit VFETs gemaakt (maar dat ben ik niet helemaal zeker). Smells fishy. Zou ik er echt niet zo maar inpleuren.

Bij mijn weten heeft alleen Sony 2SJ18 / 2SK60 VFETs gemaakt (en ook nog wel 2SJ28 / 2SK82).
Yamaha had 2SK77''s en 2SK76 / 2SJ26 VFETs.
NEC 2SK70A / 2SJ20A.

Nog nooit van Hitachi VFETs gehoord eigenlijk.
It is interesting to note that original VMOS designs from Toshiba and Hitachi were superceeded by LMOS (lateral MOS) and are manufactured even today, but phased out under the onslaught of HEXFET and TFET devices. It is indeed possible to replace the Sony VFETs with MOSFETs but this is tantamount to a serious redesign of the output stage of the amps. I have done this with a very decrepid looking 5550 amp, whose transistors I used to fix better looking units, using Hitachi TO3 MOSFETs and was not too impressed with the result, after a lot of work was invested. Hint: Sony VFETs and Hitachi MOSFETs have a different pinout and, all but the earlyest VMOS have a positive temperature coefficient and need to have temperature compensated bias circuits. VFETs are true negative coefficient devices and are self-stabilizing, so none of the VFET amps have temperature compensation for the bias circuits. In other words, you have to know what you are doing otherwise it will become an expensive toaster that will only heat until the fuses blow.
Klik. Vooral pagina 3 staat veel interessants op als je't mij vraagt.

Wist hier toch precies uit op te maken dat Hitachi wel VMOS-FETs heeft gemaakt, maar da's toch wel iets anders.
buisje

Bericht door buisje »

Ja die prijs van maar 43 eu stond me ook niet aan, ik ga eerst voor een sony Vfet.

Informatieve link trouwens :)
buisje

Bericht door buisje »

Zo jouw mensen gemaild met een aanvraag, inclusief link van foto van mijn TAN7B. Ik heb ook jouw naam genoemd als referentie is dat ok Stofman? Anders kom je ook zo binnengestormd en misschien in de spambox terecht.
Stofman

Bericht door Stofman »

Ok, is geen probleem. Als het kan helpen, graag :)
buisje

Bericht door buisje »

Heeft geholpen: 1 reactie al binnen (duitsland)

Hij wil per uitzondering voor een TAN7B wel Vfets afstaan!!

Wacht ook nog op de anderen, ik heb geduld.
buisje

Bericht door buisje »

Stapje verder Stofman: er wordt voor me gezocht door twee mensen ! :D

Die man van TVK zet zijn voorraad Vfets binnekort op zijn site.
Stofman

Bericht door Stofman »

Fijn te horen dat er schot in de zaak komt. Het zal alleszins wel goedkomen als ik het zo hoor :)
buisje

Bericht door buisje »

Goed:

De oosterburen-oplossing: hij kan zijn voorraad Vfets nu niet raadplegen, over 2 week weet ik meer. Wel een paar tips gekregen: hou de TAN7B zo origineel mogelijk, en doe het netjes, oftewel wees er zuinig op! En wat ik al dacht is mogelijk: vfets van 1 spanningshelft moeten gelijk zijn, pos/neg per 3 fets mag best iets verschillen in PO bij deze N7 amp.

De franse oplossing: Ik mag 5 resterende fets inleveren, krijg er 6 werkende voor terug in een andere pinch-off voltage van rond de 35 :P :P
Ook tips gekregen: beschadigde frontplaat kun je mooi opschuren evt. Heeft hij gedaan bij een dramatisch exemplaar. Ik heb helaas er ook wat krasjes en deuken inzitten.

Dus ben nog druk aan het corresponderen 8)
solitaire

Bericht door solitaire »

buisje

Bericht door buisje »

Nee jammer om die te slopen voor vfets. Ik kijk eerst of ik de vfets los kan krijgen.
solitaire

Bericht door solitaire »

buisje schreef:
Nee jammer om die te slopen voor vfets. Ik kijk eerst of ik de vfets los kan krijgen.
Ook weer waar.

Dit doet me wel denken aan het feit dat veel bezitters van vintage spullen over de jaren heen vaak onderdelen verzamelen voor het geval er een reparatie nodig is. Je zou voor specifiek die mensen een ad kunnen plaatsen op de fora met de vraag naar VFets.

succes

W.
buisje

Bericht door buisje »

Ja ga ik doen als ik niet verder kom. Alle fora waar ik op zit een oproep, en een aanvraag op mp ed.
Plaats reactie