Synq digit versterkers
Moderator: Beheerdersteam
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Synq digit versterkers
Was vandaag gewoon eens een beetje aan het surfen, kwam ik een paar heel erg goed betaalbare class-d PA versterker tegen van Synq.
Iemand ervaringen mee?
http://www.beglec.com/#category=digitseries
Prijzen liggen tussen de 400 en 600 euro voor een dikke 2 x 800/1000W of meer!
Iemand ervaringen mee?
http://www.beglec.com/#category=digitseries
Prijzen liggen tussen de 400 en 600 euro voor een dikke 2 x 800/1000W of meer!
Geweldige webshop, gister rond half 6 betaald nu al binnen.
De ventilator van het ding zou compleet stil zijn als de behuizing niet zou resoneren. Ik ben er zeker van dat het vervangen/dempen van de fan genoeg is om em stil te krijgen. (denk eigenlijk dat hij zonder fan ook wel blijft werken, ding is van metaal en class-d)
Vanmiddag even stekkertjes halen en dan eens testen op mijn tempest-x sub.
De ventilator van het ding zou compleet stil zijn als de behuizing niet zou resoneren. Ik ben er zeker van dat het vervangen/dempen van de fan genoeg is om em stil te krijgen. (denk eigenlijk dat hij zonder fan ook wel blijft werken, ding is van metaal en class-d)
Vanmiddag even stekkertjes halen en dan eens testen op mijn tempest-x sub.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
www.google.nl
Overigens zijn deze dingen volgens mij ook brugbaar.
Veel succes met je huis opnieuw voegen volgende week

Overigens zijn deze dingen volgens mij ook brugbaar.
Veel succes met je huis opnieuw voegen volgende week
De versterker doet het prima zo op het eerste gezicht. Ventilator is wel hoorbaar maar dat moet te fixen zijn. Bij hele lage tonen (bass i love you - basstronics) schiet ie wel snel z'n protection in. Misschien daalt de weerstand van de tempest-x dan te veel? Of misschien had ik toch de 2x1000 watt moeten nemen 
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Weerstand teveel dalen?
Een speaker heeft gewoon een minimale weerstand hoor (impedantie), daar zakt hij niet onder.
De versterker schijn je ook gewoon prima te kunnen bruggen. Maar ik denk dat je dan nog maar minimaal 8ohm kunt aansturen.
Ik vind het wel typisch dat hij in de beveiliging schiet. 500W is namelijk al heel erg veel. Nu weet ik natuurlijk niet hoe hard je dat ding gepest hebt
Een speaker heeft gewoon een minimale weerstand hoor (impedantie), daar zakt hij niet onder.
De versterker schijn je ook gewoon prima te kunnen bruggen. Maar ik denk dat je dan nog maar minimaal 8ohm kunt aansturen.
Ik vind het wel typisch dat hij in de beveiliging schiet. 500W is namelijk al heel erg veel. Nu weet ik natuurlijk niet hoe hard je dat ding gepest hebt
Nou hij staat na de actieve filter van de receiver rechstreeks op mijn tempest sub. Meeste nummers doet 'ie prima maar zodra de hertzen onder de 15 dalen gaat het toch wel snel fout.
Kan het misschien zo zijn dat wanneer het signaal dichter bij de 0 komt de weerstand daalt? De tempest sub is een DVC met de coils parallel aangesloten. Nu staat er bij DC resistance : 3.6 ohm. Parallel zou dat dan 1.8 ohm worden en dan is het logisch dat hij snel zijn protection in gaat?
Een minpuntje is dat er soms ineens gekraak uit komt (zelf al staat de muziek uit). Misschien licht dat aan mijn receiver of kabels maar dat moet ik nog uitzoeken. Ik hou hem sowieso want voor 350 euro heb ik nog geen 2x500 watt kunnen vinden verder.
Kan het misschien zo zijn dat wanneer het signaal dichter bij de 0 komt de weerstand daalt? De tempest sub is een DVC met de coils parallel aangesloten. Nu staat er bij DC resistance : 3.6 ohm. Parallel zou dat dan 1.8 ohm worden en dan is het logisch dat hij snel zijn protection in gaat?
Een minpuntje is dat er soms ineens gekraak uit komt (zelf al staat de muziek uit). Misschien licht dat aan mijn receiver of kabels maar dat moet ik nog uitzoeken. Ik hou hem sowieso want voor 350 euro heb ik nog geen 2x500 watt kunnen vinden verder.
Laatst gewijzigd door Vleer op za 18 jul 2009, 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Nee klopt niet 
Weerstand heeft in die zin niks te maken met de frequentie. Enkel door de inductiviteit zal de weerstand hoger worden. Maar je hebt altijd een zogenaamde minimale weerstand. Dat is een vaste waarde zegmaar, lager dan dat kun je niet komen.
Als jij je speaker on de 15Hz gewoon op hetzelfde volume laat staan, snap ik dus niet helemaal waarom hij in de beveiliging schiet. Om echter 15Hz net zo luid te krijgen als hogere frequentie zul je meer moeten boosten, wat dus direct betekent dat je meer vermogen nodig hebt (wat dat betreft is SPL rechtevenredig met het vermogen wat je er in pompt)
edit:
die 1,8ohm is wel heel erg laag. Vraag me af inderdaad of de versterker DAT wel kan.
Ik zou dan 1 enkele spoel proberen (dat maakt voor de parameters niets uit), dan zit je veilig op 3,6ohm.
Weerstand heeft in die zin niks te maken met de frequentie. Enkel door de inductiviteit zal de weerstand hoger worden. Maar je hebt altijd een zogenaamde minimale weerstand. Dat is een vaste waarde zegmaar, lager dan dat kun je niet komen.
Als jij je speaker on de 15Hz gewoon op hetzelfde volume laat staan, snap ik dus niet helemaal waarom hij in de beveiliging schiet. Om echter 15Hz net zo luid te krijgen als hogere frequentie zul je meer moeten boosten, wat dus direct betekent dat je meer vermogen nodig hebt (wat dat betreft is SPL rechtevenredig met het vermogen wat je er in pompt)
edit:
die 1,8ohm is wel heel erg laag. Vraag me af inderdaad of de versterker DAT wel kan.
Ik zou dan 1 enkele spoel proberen (dat maakt voor de parameters niets uit), dan zit je veilig op 3,6ohm.
In de datasheet (hier) staat geen minimale weerstand slechts een DC weerstand.
Verderop in het document staat echter "For our dual 8-ohm voice coil drivers, it results in a nominal 4-ohm load" dus ik neem aan dat de coils wel een minimale weerstand hebben van 8 ohm en de versterker dus 4 ohm ziet.
Ik ga nog even testen of ik bij die lage tonen niet stiekem het volume hoger heb gezet.
Verderop in het document staat echter "For our dual 8-ohm voice coil drivers, it results in a nominal 4-ohm load" dus ik neem aan dat de coils wel een minimale weerstand hebben van 8 ohm en de versterker dus 4 ohm ziet.
Ik ga nog even testen of ik bij die lage tonen niet stiekem het volume hoger heb gezet.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Uit de datasheet is dus te halen dat 1 voice coil een DC weerstand ziet van 3,6ohm. Dit is, min of meer, de minimale weerstand.
Dus is inderdaad de totale weerstand als je er twee parallel zet 1,8ohm.
Dat is veel te laag om te kunnen aansturen.
Daarom zou ik dus maar 1 voice coil gebruiken. Anders de voice coils in serie zetten.
Maargoed pak ander een multimeter, of meet de impedantie, dan weet je het zeker.
Dus is inderdaad de totale weerstand als je er twee parallel zet 1,8ohm.
Dat is veel te laag om te kunnen aansturen.
Daarom zou ik dus maar 1 voice coil gebruiken. Anders de voice coils in serie zetten.
Maargoed pak ander een multimeter, of meet de impedantie, dan weet je het zeker.
Laatst gewijzigd door b_force op za 18 jul 2009, 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb het net nog even getest en het is in ieder geval geen verbeelding. Mijn volume schaal loopt van 0-80 en op 40 schiet de versterker al in de beveiliging (ander nummer kan prima tot 70).
Ik heb de handleiding er eens bijgepakt en de beveiliging zou alleen aan moeten gaan bij:
1. te hoge temperatuur (sowieso niet het geval)
2. tijdens het aan en uit zetten (ook niet..)
3. bij een technisch defect
4. bij gelijkstroom
Het lijkt me dat nummertje 4 dus de enige optie kan zijn. Misschien zit er wat DC is het nummer? Misschien vind deze versterker 7 hertz ook al gelijkstroom? Blijft raar..
Ik heb de handleiding er eens bijgepakt en de beveiliging zou alleen aan moeten gaan bij:
1. te hoge temperatuur (sowieso niet het geval)
2. tijdens het aan en uit zetten (ook niet..)
3. bij een technisch defect
4. bij gelijkstroom
Het lijkt me dat nummertje 4 dus de enige optie kan zijn. Misschien zit er wat DC is het nummer? Misschien vind deze versterker 7 hertz ook al gelijkstroom? Blijft raar..
(goedkope) Multimeter zegt 8.5 ohm voor 1 spoel. Ook vreemd want waar slaat die 3,6 ohm DC resistance dan op uit de datasheet. Lijkt me toch dat de spoelen dan 8 ohm zijn.
ps. Anders aansluiten gaat helaas niet 1 2 3 moet ik de kast weer helemaal uit elkaar halen en daar heb ik nu niet de tijd voor.
ps. Anders aansluiten gaat helaas niet 1 2 3 moet ik de kast weer helemaal uit elkaar halen en daar heb ik nu niet de tijd voor.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Zijn er misschien meerdere versies van die subwoofer (ik ken hem niet heel goed namelijk)?
Het lijkt me wijs om iig even een impedantie meting te doen. Dan zie je precies hoe laag de impedantie komt.
Heb je die subwoofer nog gecrossed op een bepaalde frequentie?
De reden dat ik dat vraag, is omdat de impedantie rond 100Hz ook heel laag is. Probeer anders eens een sinus te genereren onder de 15Hz.
Schiet hij dan weer in de beveiliging, probeer dan even zonder filter ook op 100Hz te testen. (zal wel lekker oorverdovend zijn
)
Het lijkt me wijs om iig even een impedantie meting te doen. Dan zie je precies hoe laag de impedantie komt.
Heb je die subwoofer nog gecrossed op een bepaalde frequentie?
De reden dat ik dat vraag, is omdat de impedantie rond 100Hz ook heel laag is. Probeer anders eens een sinus te genereren onder de 15Hz.
Schiet hij dan weer in de beveiliging, probeer dan even zonder filter ook op 100Hz te testen. (zal wel lekker oorverdovend zijn
Hoe meet ik de impedantie? Die 8.5 ohm kwam uit de multimeter rollen toen ik gewoon beide stekkers rechtstreeks aansloot op de spoel.
Meerdere versies van deze sub zijn er wel maar dat is in ieder geval wel de bijbehoorde datasheet. De sub wordt actief gefilterd op 60 hertz.
ps. zal nu eens wat frequenties testen.
Meerdere versies van deze sub zijn er wel maar dat is in ieder geval wel de bijbehoorde datasheet. De sub wordt actief gefilterd op 60 hertz.
ps. zal nu eens wat frequenties testen.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Het is wel vreemd, 8,5ohm.
Die 3,6ohm schijnt de DC weerstand te zijn als ze VC parallel staan.
Dat betekent dat 1 VC 7,3ohm is. Nu is 8,5ohm wat aan de hoge kant, maar ik zou dan zeggen dat er nu sowieso maar 1 VC aangesloten is. In serie zullen ze nmlk rond de 16ohm zijn.
Of je moet dus een andere versie hebben waar de weerstand van de VC twee maal zo hoog is.
Die 3,6ohm schijnt de DC weerstand te zijn als ze VC parallel staan.
Dat betekent dat 1 VC 7,3ohm is. Nu is 8,5ohm wat aan de hoge kant, maar ik zou dan zeggen dat er nu sowieso maar 1 VC aangesloten is. In serie zullen ze nmlk rond de 16ohm zijn.
Of je moet dus een andere versie hebben waar de weerstand van de VC twee maal zo hoog is.
De multimeter is nog al onprecies denk ik, het kleinste meet bereik is 0-200 ohm en het ding zelf koste nieuw 20 euro ofzo.
Ik heb het net even getest en dit zijn de resultaten:
5 hertz : volume rond de 25 en hij schiet zijn protection in, onhoobaar.
10 hertz : volume rond de 35, dan protection, onhoorbaar.
20 hertz : volume rond de 45, dan protection, nauwelijks hoorbaar wel aardig voelbaar.
30 hertz: volume kan tot 70 dan durf ik niet meer verder omdat de kamer lijkt te ontploffen.
100 hertz : ook geen probleem om tot oorpijn volume te produceren.
Levert dit nieuwe inzichten op of wordt het alleen maar vreemder?
Ik heb het net even getest en dit zijn de resultaten:
5 hertz : volume rond de 25 en hij schiet zijn protection in, onhoobaar.
10 hertz : volume rond de 35, dan protection, onhoorbaar.
20 hertz : volume rond de 45, dan protection, nauwelijks hoorbaar wel aardig voelbaar.
30 hertz: volume kan tot 70 dan durf ik niet meer verder omdat de kamer lijkt te ontploffen.
100 hertz : ook geen probleem om tot oorpijn volume te produceren.
Levert dit nieuwe inzichten op of wordt het alleen maar vreemder?
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Zelfs met een goedkope multimeter is dat wel te meten hoor
Mmm ik had gehoopt dat hij dus rond de 100Hz dus ook in de beveiliging zou schieten. Daar is de impedantie namelijk ook minimaal. Maar het kan ook zo zijn dat daar de subwoofer zo gigantisch veel output heeft, dat zoiets nooit problemen kan opleveren. (je oren gaan eerder door kapot
).
edit:
Trouwens, ik had de originele Adire Tempest gesimuleerd. De Exodus versie is wel even wat anders. In wat voor kist heb je die subwoofer zitten?
Heb je er bv een EQ ov Linkwitz Transform op staan?
Mmm ik had gehoopt dat hij dus rond de 100Hz dus ook in de beveiliging zou schieten. Daar is de impedantie namelijk ook minimaal. Maar het kan ook zo zijn dat daar de subwoofer zo gigantisch veel output heeft, dat zoiets nooit problemen kan opleveren. (je oren gaan eerder door kapot
edit:
Trouwens, ik had de originele Adire Tempest gesimuleerd. De Exodus versie is wel even wat anders. In wat voor kist heb je die subwoofer zitten?
Heb je er bv een EQ ov Linkwitz Transform op staan?
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Ehm dan kom ik op een totale Q van 0,85
Is dat gewenst?
Edit:
Op dat goedkope multimetertje kun je vast ook wisselspanningen meten.
Ik weet niet wat daarvan het freq bereik is, maar zou je de spanning over de klemmen van de luidspreker uitgangen kunnen meten wanneer de versterker in de protectie schiet (daarbij ook even de frequentie geven)
Is dat gewenst?
Edit:
Op dat goedkope multimetertje kun je vast ook wisselspanningen meten.
Ik weet niet wat daarvan het freq bereik is, maar zou je de spanning over de klemmen van de luidspreker uitgangen kunnen meten wanneer de versterker in de protectie schiet (daarbij ook even de frequentie geven)
Laatst gewijzigd door b_force op za 18 jul 2009, 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Nee niet gewenst maar dit is puur om te kijken tot wat zo'n ding in staat is. Volgende versie zal wel beter ontworpen zijn.
Die vrij hoge Q is trouwens toch niet echt te horen hoor. De kamer waar die in staat produceert zo veel staande golven en rommel dat de frequentie response nu toch enorm slecht is.
(niet dat ontploffingen in films er minder indrukwekkend door worden)
ps. volgens de ontwerpjes van de fabrikant doet hij het in 120 liter zelfs nog aardig.
http://www.bassmasters-heaven.nl/files/ ... _notes.pdf
Die vrij hoge Q is trouwens toch niet echt te horen hoor. De kamer waar die in staat produceert zo veel staande golven en rommel dat de frequentie response nu toch enorm slecht is.
(niet dat ontploffingen in films er minder indrukwekkend door worden)
ps. volgens de ontwerpjes van de fabrikant doet hij het in 120 liter zelfs nog aardig.
http://www.bassmasters-heaven.nl/files/ ... _notes.pdf