DC Darling 1626 buizenversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
gervenja

DC Darling 1626 buizenversterker

Bericht door gervenja »

Nog niet zo lang geleden (+/- 4 jaar geleden) kwam ik per ongeluk op een website waar van alles verhandeld werd (ebay). Ik was op zoek naar een parfum en kwam bij toeval terecht bij term NIB (New in Box). Dus ik zoeken op NIB en kwam allerlei audio tubes tegen. Mijn nieuwsgierigheid was gewekt en ben gaan googlen naar buizen versterkers. Uiteraard kwam ik bij Triode Dick terecht en was er gelijk wild van :twisted: , dit moest ik ook. Ik had alleen nog nooit een buizenversterker gehoord dus ben ik naar Rick Stoet bij mij in de stad langs geweest. Het nadeel was toen dat ik het best kostbaar vond en ben gaan zoeken naar een low-budget uitvoering van zoiets. Een voorbeeld vond ik in de Darling 1626 van Bob Danielak, die was simpel te maken voor heel weinig dus die zou het worden. Natuurlijk weer wat verder gezocht en kwam alle andere uitvoeringen tegen van de 1626 en heb toen gekozen voor de DC Darling 1626 zonder koppel condensatoren want dat was nog goedkoper en had een parallel geschakelde buis voor nog meer vermogen (1,5 Watt). Om een lang verhaal kort te maken heb ik nu inmiddels genoeg buizen voor 4 tot 8 versterkers :oops: (koopziek?) en is het niet de low-butget geworden maar een met mooie bandkern trafotjes van Wil Blaauw uit Schagen. Inmiddels is het al weer een jaar geleden dat hij voor het eerst muziek heeft gespeeld, ik ben erg blij met het geluid maar ,je voelt hem al aankomen, er zit een brom in. Ik heb het schema aangepast met een extra smoorspoel en wat grotere elko’s in de voeding maar niet met het gewenste resultaat. Het is een brom die je hoort zodra hij aan staat en het maakt niet uit welke stand de volume knop heeft je hoort hem altijd even zacht. Zodra er muziek komt hoor je het bijna niet. Ik heb de versterker vorig jaar laten doormeten op de luisterdag van AE Europe door Dick van de Merwe van wie ik de mooie grafiekjes heb. Als jullie ideeën hebben hoor ik dit graag. Hier zijn wat foto’s ter illustratie van de bouw en uitvoering. Begonnen met een blanco alu plaat en een meranti balk die met een verstekbak op maat is gemaakt. De rest spreekt voor zich.
Groeten John
Bijlagen
vervorming
vervorming
Freq. response
Freq. response
Eindresultaat
Eindresultaat
Buisjes net zo oud als mijn Pa
Buisjes net zo oud als mijn Pa
bijna klaar
bijna klaar
oude schema
oude schema
onderkant
onderkant
Schema
Schema
Voeding
Voeding
richard

Bericht door richard »

Staat de oriëntatie van de smoorspoelen en trafo's wel haaks op elkaar? Misschien zou dat een oorzaak kunnen zijn.
gervenja

Bericht door gervenja »

Volgens mij wel, dit zijn de foto's, mischien dat ik me vergis?
Bijlagen
bovenkant
bovenkant
benedendeks
benedendeks
Zonderkap
Zonderkap
audiotube

Bericht door audiotube »

Zelf heb ik ook een darling gebouwd doch geen dc versie. De mijne is echt stil. :D Ik heb even naar je schema gekeken en zie dat de gloei van de 1626 is opgetild middels punt X op de trafo. Ik weet niet wat het verschil aan spanning tussen kathode en gloei mag zijn bij deze buis maar ik zou eens proberen om dit punt los te gooien. Als je de gloei wilt optillen dan zou ik niet de centertap van de gloeiwikkeling gebruiken maar één van de andere punten. Ik weet niet wat het effect is om de centertap te gebruiken en wellicht dat je daarmee een stuk brom creëert
Suc6 :roll:
gervenja

Bericht door gervenja »

Hallo audiotube, volgens mij is de gloei opgetild om op deze manier te zorgen dat er niet een te groot spanningsverschil komt tussen de cathode en de gloei, maar hier weet ik echt het fijne niet van, ik weet wel dat dit ook zo is gedaan door Jeremy Epstein en Bob Danielak de ontwerpers van de Darling 1626. Ook zij hebben de centertap gebruikt, het verschil is denk ik 6.3 volt. Deze DC darling draait op 400 volt en de gewone draait meen ik op 265 volt.

Ik zit nu ook te luisteren naar deze versterker op mijn werkkamer (Jamie Cullum) op low lowbudget speakers, is wel genieten. De brom hoor je alleen als de muziek weg is en bij hele stille passages. Je hoort hem trouwens al direct als je de versterker aan zet zonder dat de buizen zijn opgewarmt en nog geen muziek doorgeven. Is dit verhelderend?
JuuL

Bericht door JuuL »

Brom zit bijna altijd in de gnd bekabeling. Maak gebruik van een sterpunt zodat je de stromen door de juiste kabels dwingt en denk na hoe je het aanlegt.
Afgeschermde kabels gebruiken voor signaal input en potmeter.

Als je op je foto al je gnd bekabeling duidelijk aangeeft (kleuren met paint) dan kunnen we misschien wat zinnigs zeggen. Maar het is niet echt overzichtelijk om als buitenstaander er advies over te geven.
Laatst gewijzigd door JuuL op ma 22 sep 2008, 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.
gervenja

Bericht door gervenja »

JuuL schreef:
Als je op je foto al je gnd bekabeling duidelijk aangeeft (kleuren met paint) dan kunnen we misschien wat zinnigs zeggen.
Goed plan zal daar eerst eens mee beginnen.

John

edit: als je aan het bouwen bent is het een stuk gemakkelijker zoeken :? op de foto is het nog erger.
Bijlagen
Roze is aarde
Roze is aarde
audiotube

Bericht door audiotube »

Hallo John weet je zeker dat je brom uit de luidsprekers komt en niet van het chassis zelf. Het kan namelijk ook mechanische brom van de voedingstrafo zijn. Indien je brom uit de luidsprekers komt heb je dat ook op de uitgang gemeten met je universeelmeter en wat is de rimpel op je voeding. :D
JuuL

Bericht door JuuL »

Zie metingen audiotube.

Ik zie dat je her en der wat kabels doorlust. Kijk hier mee uit en doe dit alleen als je echt weet wat je doet. Probeer het eens om die rechtstreeks op het sterpunt aan te sluiten.
De draad beneden bijvoorbeeld.

Je hebt een behoorlijke brom en de dynamiek gaat hierdoor ook naar de knopen dat kan je in de meting zien. Het loont enorm om dit op te lossen, niet alleen voor de brom.

En gebruik afgeschermde kabels! Die twee cinchen bijvoorbeeld, die moet je afschermen!
gervenja

Bericht door gervenja »

@ juul: vroeg wakker, ik zit te denken is het welnodig dat in de volumemeter aan aan aarde doe, want dan zou de cinch aarde gewoon vanaf de ster kunnen komen.
@audiotube: ik heb niet zo lang geleden een oude scoop gekocht die kan ik hier mooi voor gebruiken.
gervenja

Bericht door gervenja »

audiotube schreef:
Indien je brom uit de luidsprekers komt heb je dat ook op de uitgang gemeten met je universeelmeter :D
@audiotube: dit is mijn eerste scoop meting ooit, op goed geluk aangesloten op mijn uitgangstrafo met de speakers nog aangeloten.

edit: lastig meten hoeveel dit is, het lijkt mij 0.05 volt op de universeelmeter.
Bijlagen
rimpel op uitgang
rimpel op uitgang
JuuL

Bericht door JuuL »

Is niet lastig meten hoor. Multimeter geeft gemm waarde. Scope laat echte signaal zien.
Waarde wordt weergegeven in top top waarde, top waarde of effectiefe (gemm) waarde. je hebt nu 0.1V per division (per vakje dus).
Btw zet je scope wat minder fel dat ziet er beter uit en dan gaat hij langer mee.

Ik weet niet exact hoe je het hebt aangesloten maar de cinch moet je afgeschermde kabels voor gebruiken. Dit is gnd en geen aarde. Aarde is de randaarde en is voor de veiligheid.
gervenja

Bericht door gervenja »

@juul: dit is mijn eerste buizen project, ik heb bijna alle gnd naar de ster in het midden maar ook de aarde loopt daar naartoe is dat soms het probleem?
gervenja

Bericht door gervenja »

Dit is een plaatje van de scoop aangesloten op het sterpunt en op de smoorspoel. zit een rimpel in maar volgens mij niet gek. Ga zo een stuk microfoon kabel aansnijden naar cinch kijken wat dat gaat opleveren..
ps de scoop kan niet minder fel.
Bijlagen
DSC02327.JPG
Laatst gewijzigd door gervenja op di 23 sep 2008, 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.
gervenja

Bericht door gervenja »

oja, wat er in mijn versterker anders in dan in het schema is dat ik voor C6 ipv 680uF, 2 stuks van 330uF heb gebruikt.
JuuL

Bericht door JuuL »

Intens rechts onderaan omlaag doen?

Je meet altijd tussen twee punten, waarvan een de gnd vaak.
Ik weet niet waar jij meet als je zegt dat je op de sterpunt meet. Of heb je de gnd clip niet verbonden?

Ik kan het zo niet zeggen waar het aan ligt aangezien de draden allemaal door elkaar lopen en ik denk dat je hierom ook weinig reacties op je vraag krijgt.
gervenja

Bericht door gervenja »

@juul: de intens is helemaal terug gedraaid, alleen de focus op die knop staat halverwege. Ik ben in iedergeval al blij met je suggesties en ga daar nog wat mee aan de slag. Ik ga de de input afschermen en de gnd allemaal stroomlijnen kijken of dat soelaas bied. Moet alleen nieuw montagedraad bestellen maar dat komt wel goed.
Groet John
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Heerlijk die Darling dingen, ik heb er zelf ook één met slechts één buis per uitgang. Klinkt geweldig.

Wanneer je brom hoort zodra je de versterker aanzet, zonder dat de buizen warm zijn, kan het volgens mij alleen maar aan de plaatsing van de trafo's en de smoorspoelen liggen.

In jouw versterker zitten de smoorspoelen recht onder de uitgangstrafo's. Ze zijn wel netjes een kwartslag gedraaid t.o.v. elkaar, dus het zou goed moeten zijn. Toch zou ik het daar eens in zoeken. Kun je die smoorspoelen eenvoudig verplaatsen?

De aarding is zeer consequent als ster uitgevoerd. Dus dat moet ook goed zijn.

Ik vind de methode van het optillen van de gloei ook een beetje dubieus hoor. Het is geen direct verhitte triode, dus het is wellicht beter om een spanningsdeler te maken vanaf de voedingsspanning en dan de onderste weerstand van die spanningsdeler te ontkoppelen met een condensator van een paar microfarad.

De spanning op de kathode van deze versterker zal ongeveer 220 volt zijn. Het verschil tussen gloei en kathodespanning mag waarschijnlijk niet hoger zijn dan enkele tientallen volts. Omdat de gloeispiraal verder toch zwevend is, zou je ook kunnen overwegen om tussen de twee met X gemerkte punten een condensator toe te passen. Je ziet dat in de schema's van Triode Dick ook terug bij aparte gloeistroomwikkelingen van de penthodes in een mu-stage. (bijvoorbeeld bij Cleo 3 en 4)

Den Haag is niet ver van Alphen a.d. Rijn... dus je bent ook altijd welkom.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Een plaatje van mijn Darling....
Bijlagen
DSC00872.JPG
gervenja

Bericht door gervenja »

@Robert; hartelijk dank voor je aanbod, ik kom graag eens een keer langs. Het is alleen de komende twee weken topdrukte in mijn agenda.

Ik heb gistermiddag nog wat zitten solderen, de bedrading van de 230V wat verderweg gestopt en de signaal lijnen wat omgebogen. De brom die er was voor dat de buizen warm zijn is weg, (wat ik nu weet) de tweede brom bestaat nog. Ik heb de cinch bedrading vervangen voor afgeschermd maar het blijft het zelfde. Ik ga vanwege drukte op een later tijdstip weer verder, ik denk dat de voeding van de buizen ook beter verlegd kunnen worden.
Plaats reactie