Groeten John
DC Darling 1626 buizenversterker
Moderator: Beheerdersteam
DC Darling 1626 buizenversterker
Nog niet zo lang geleden (+/- 4 jaar geleden) kwam ik per ongeluk op een website waar van alles verhandeld werd (ebay). Ik was op zoek naar een parfum en kwam bij toeval terecht bij term NIB (New in Box). Dus ik zoeken op NIB en kwam allerlei audio tubes tegen. Mijn nieuwsgierigheid was gewekt en ben gaan googlen naar buizen versterkers. Uiteraard kwam ik bij Triode Dick terecht en was er gelijk wild van
, dit moest ik ook. Ik had alleen nog nooit een buizenversterker gehoord dus ben ik naar Rick Stoet bij mij in de stad langs geweest. Het nadeel was toen dat ik het best kostbaar vond en ben gaan zoeken naar een low-budget uitvoering van zoiets. Een voorbeeld vond ik in de Darling 1626 van Bob Danielak, die was simpel te maken voor heel weinig dus die zou het worden. Natuurlijk weer wat verder gezocht en kwam alle andere uitvoeringen tegen van de 1626 en heb toen gekozen voor de DC Darling 1626 zonder koppel condensatoren want dat was nog goedkoper en had een parallel geschakelde buis voor nog meer vermogen (1,5 Watt). Om een lang verhaal kort te maken heb ik nu inmiddels genoeg buizen voor 4 tot 8 versterkers
(koopziek?) en is het niet de low-butget geworden maar een met mooie bandkern trafotjes van Wil Blaauw uit Schagen. Inmiddels is het al weer een jaar geleden dat hij voor het eerst muziek heeft gespeeld, ik ben erg blij met het geluid maar ,je voelt hem al aankomen, er zit een brom in. Ik heb het schema aangepast met een extra smoorspoel en wat grotere elko’s in de voeding maar niet met het gewenste resultaat. Het is een brom die je hoort zodra hij aan staat en het maakt niet uit welke stand de volume knop heeft je hoort hem altijd even zacht. Zodra er muziek komt hoor je het bijna niet. Ik heb de versterker vorig jaar laten doormeten op de luisterdag van AE Europe door Dick van de Merwe van wie ik de mooie grafiekjes heb. Als jullie ideeën hebben hoor ik dit graag. Hier zijn wat foto’s ter illustratie van de bouw en uitvoering. Begonnen met een blanco alu plaat en een meranti balk die met een verstekbak op maat is gemaakt. De rest spreekt voor zich.
Groeten John
Groeten John
Zelf heb ik ook een darling gebouwd doch geen dc versie. De mijne is echt stil.
Ik heb even naar je schema gekeken en zie dat de gloei van de 1626 is opgetild middels punt X op de trafo. Ik weet niet wat het verschil aan spanning tussen kathode en gloei mag zijn bij deze buis maar ik zou eens proberen om dit punt los te gooien. Als je de gloei wilt optillen dan zou ik niet de centertap van de gloeiwikkeling gebruiken maar één van de andere punten. Ik weet niet wat het effect is om de centertap te gebruiken en wellicht dat je daarmee een stuk brom creëert
Suc6
Suc6
Hallo audiotube, volgens mij is de gloei opgetild om op deze manier te zorgen dat er niet een te groot spanningsverschil komt tussen de cathode en de gloei, maar hier weet ik echt het fijne niet van, ik weet wel dat dit ook zo is gedaan door Jeremy Epstein en Bob Danielak de ontwerpers van de Darling 1626. Ook zij hebben de centertap gebruikt, het verschil is denk ik 6.3 volt. Deze DC darling draait op 400 volt en de gewone draait meen ik op 265 volt.
Ik zit nu ook te luisteren naar deze versterker op mijn werkkamer (Jamie Cullum) op low lowbudget speakers, is wel genieten. De brom hoor je alleen als de muziek weg is en bij hele stille passages. Je hoort hem trouwens al direct als je de versterker aan zet zonder dat de buizen zijn opgewarmt en nog geen muziek doorgeven. Is dit verhelderend?
Ik zit nu ook te luisteren naar deze versterker op mijn werkkamer (Jamie Cullum) op low lowbudget speakers, is wel genieten. De brom hoor je alleen als de muziek weg is en bij hele stille passages. Je hoort hem trouwens al direct als je de versterker aan zet zonder dat de buizen zijn opgewarmt en nog geen muziek doorgeven. Is dit verhelderend?
Brom zit bijna altijd in de gnd bekabeling. Maak gebruik van een sterpunt zodat je de stromen door de juiste kabels dwingt en denk na hoe je het aanlegt.
Afgeschermde kabels gebruiken voor signaal input en potmeter.
Als je op je foto al je gnd bekabeling duidelijk aangeeft (kleuren met paint) dan kunnen we misschien wat zinnigs zeggen. Maar het is niet echt overzichtelijk om als buitenstaander er advies over te geven.
Afgeschermde kabels gebruiken voor signaal input en potmeter.
Als je op je foto al je gnd bekabeling duidelijk aangeeft (kleuren met paint) dan kunnen we misschien wat zinnigs zeggen. Maar het is niet echt overzichtelijk om als buitenstaander er advies over te geven.
Laatst gewijzigd door JuuL op ma 22 sep 2008, 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Zie metingen audiotube.
Ik zie dat je her en der wat kabels doorlust. Kijk hier mee uit en doe dit alleen als je echt weet wat je doet. Probeer het eens om die rechtstreeks op het sterpunt aan te sluiten.
De draad beneden bijvoorbeeld.
Je hebt een behoorlijke brom en de dynamiek gaat hierdoor ook naar de knopen dat kan je in de meting zien. Het loont enorm om dit op te lossen, niet alleen voor de brom.
En gebruik afgeschermde kabels! Die twee cinchen bijvoorbeeld, die moet je afschermen!
Ik zie dat je her en der wat kabels doorlust. Kijk hier mee uit en doe dit alleen als je echt weet wat je doet. Probeer het eens om die rechtstreeks op het sterpunt aan te sluiten.
De draad beneden bijvoorbeeld.
Je hebt een behoorlijke brom en de dynamiek gaat hierdoor ook naar de knopen dat kan je in de meting zien. Het loont enorm om dit op te lossen, niet alleen voor de brom.
En gebruik afgeschermde kabels! Die twee cinchen bijvoorbeeld, die moet je afschermen!
@audiotube: dit is mijn eerste scoop meting ooit, op goed geluk aangesloten op mijn uitgangstrafo met de speakers nog aangeloten.audiotube schreef:Indien je brom uit de luidsprekers komt heb je dat ook op de uitgang gemeten met je universeelmeter
edit: lastig meten hoeveel dit is, het lijkt mij 0.05 volt op de universeelmeter.
Is niet lastig meten hoor. Multimeter geeft gemm waarde. Scope laat echte signaal zien.
Waarde wordt weergegeven in top top waarde, top waarde of effectiefe (gemm) waarde. je hebt nu 0.1V per division (per vakje dus).
Btw zet je scope wat minder fel dat ziet er beter uit en dan gaat hij langer mee.
Ik weet niet exact hoe je het hebt aangesloten maar de cinch moet je afgeschermde kabels voor gebruiken. Dit is gnd en geen aarde. Aarde is de randaarde en is voor de veiligheid.
Waarde wordt weergegeven in top top waarde, top waarde of effectiefe (gemm) waarde. je hebt nu 0.1V per division (per vakje dus).
Btw zet je scope wat minder fel dat ziet er beter uit en dan gaat hij langer mee.
Ik weet niet exact hoe je het hebt aangesloten maar de cinch moet je afgeschermde kabels voor gebruiken. Dit is gnd en geen aarde. Aarde is de randaarde en is voor de veiligheid.
Dit is een plaatje van de scoop aangesloten op het sterpunt en op de smoorspoel. zit een rimpel in maar volgens mij niet gek. Ga zo een stuk microfoon kabel aansnijden naar cinch kijken wat dat gaat opleveren..
ps de scoop kan niet minder fel.
ps de scoop kan niet minder fel.
Laatst gewijzigd door gervenja op di 23 sep 2008, 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Intens rechts onderaan omlaag doen?
Je meet altijd tussen twee punten, waarvan een de gnd vaak.
Ik weet niet waar jij meet als je zegt dat je op de sterpunt meet. Of heb je de gnd clip niet verbonden?
Ik kan het zo niet zeggen waar het aan ligt aangezien de draden allemaal door elkaar lopen en ik denk dat je hierom ook weinig reacties op je vraag krijgt.
Je meet altijd tussen twee punten, waarvan een de gnd vaak.
Ik weet niet waar jij meet als je zegt dat je op de sterpunt meet. Of heb je de gnd clip niet verbonden?
Ik kan het zo niet zeggen waar het aan ligt aangezien de draden allemaal door elkaar lopen en ik denk dat je hierom ook weinig reacties op je vraag krijgt.
@juul: de intens is helemaal terug gedraaid, alleen de focus op die knop staat halverwege. Ik ben in iedergeval al blij met je suggesties en ga daar nog wat mee aan de slag. Ik ga de de input afschermen en de gnd allemaal stroomlijnen kijken of dat soelaas bied. Moet alleen nieuw montagedraad bestellen maar dat komt wel goed.
Groet John
Groet John
- RobertD
- Contacteer:
Heerlijk die Darling dingen, ik heb er zelf ook één met slechts één buis per uitgang. Klinkt geweldig.
Wanneer je brom hoort zodra je de versterker aanzet, zonder dat de buizen warm zijn, kan het volgens mij alleen maar aan de plaatsing van de trafo's en de smoorspoelen liggen.
In jouw versterker zitten de smoorspoelen recht onder de uitgangstrafo's. Ze zijn wel netjes een kwartslag gedraaid t.o.v. elkaar, dus het zou goed moeten zijn. Toch zou ik het daar eens in zoeken. Kun je die smoorspoelen eenvoudig verplaatsen?
De aarding is zeer consequent als ster uitgevoerd. Dus dat moet ook goed zijn.
Ik vind de methode van het optillen van de gloei ook een beetje dubieus hoor. Het is geen direct verhitte triode, dus het is wellicht beter om een spanningsdeler te maken vanaf de voedingsspanning en dan de onderste weerstand van die spanningsdeler te ontkoppelen met een condensator van een paar microfarad.
De spanning op de kathode van deze versterker zal ongeveer 220 volt zijn. Het verschil tussen gloei en kathodespanning mag waarschijnlijk niet hoger zijn dan enkele tientallen volts. Omdat de gloeispiraal verder toch zwevend is, zou je ook kunnen overwegen om tussen de twee met X gemerkte punten een condensator toe te passen. Je ziet dat in de schema's van Triode Dick ook terug bij aparte gloeistroomwikkelingen van de penthodes in een mu-stage. (bijvoorbeeld bij Cleo 3 en 4)
Den Haag is niet ver van Alphen a.d. Rijn... dus je bent ook altijd welkom.
Wanneer je brom hoort zodra je de versterker aanzet, zonder dat de buizen warm zijn, kan het volgens mij alleen maar aan de plaatsing van de trafo's en de smoorspoelen liggen.
In jouw versterker zitten de smoorspoelen recht onder de uitgangstrafo's. Ze zijn wel netjes een kwartslag gedraaid t.o.v. elkaar, dus het zou goed moeten zijn. Toch zou ik het daar eens in zoeken. Kun je die smoorspoelen eenvoudig verplaatsen?
De aarding is zeer consequent als ster uitgevoerd. Dus dat moet ook goed zijn.
Ik vind de methode van het optillen van de gloei ook een beetje dubieus hoor. Het is geen direct verhitte triode, dus het is wellicht beter om een spanningsdeler te maken vanaf de voedingsspanning en dan de onderste weerstand van die spanningsdeler te ontkoppelen met een condensator van een paar microfarad.
De spanning op de kathode van deze versterker zal ongeveer 220 volt zijn. Het verschil tussen gloei en kathodespanning mag waarschijnlijk niet hoger zijn dan enkele tientallen volts. Omdat de gloeispiraal verder toch zwevend is, zou je ook kunnen overwegen om tussen de twee met X gemerkte punten een condensator toe te passen. Je ziet dat in de schema's van Triode Dick ook terug bij aparte gloeistroomwikkelingen van de penthodes in een mu-stage. (bijvoorbeeld bij Cleo 3 en 4)
Den Haag is niet ver van Alphen a.d. Rijn... dus je bent ook altijd welkom.
@Robert; hartelijk dank voor je aanbod, ik kom graag eens een keer langs. Het is alleen de komende twee weken topdrukte in mijn agenda.
Ik heb gistermiddag nog wat zitten solderen, de bedrading van de 230V wat verderweg gestopt en de signaal lijnen wat omgebogen. De brom die er was voor dat de buizen warm zijn is weg, (wat ik nu weet) de tweede brom bestaat nog. Ik heb de cinch bedrading vervangen voor afgeschermd maar het blijft het zelfde. Ik ga vanwege drukte op een later tijdstip weer verder, ik denk dat de voeding van de buizen ook beter verlegd kunnen worden.
Ik heb gistermiddag nog wat zitten solderen, de bedrading van de 230V wat verderweg gestopt en de signaal lijnen wat omgebogen. De brom die er was voor dat de buizen warm zijn is weg, (wat ik nu weet) de tweede brom bestaat nog. Ik heb de cinch bedrading vervangen voor afgeschermd maar het blijft het zelfde. Ik ga vanwege drukte op een later tijdstip weer verder, ik denk dat de voeding van de buizen ook beter verlegd kunnen worden.