Multitone M50

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

die eerste weet ik ook niet direct maar die tweede zal waarschijnlijk een parallel c van 680pf zijn voor de terugkoppeling-die r van 3,9k lijkt me zo iets te zijn en deze dient om de overshoot bij een blokgolftest weg te nemen
als je het schema hebt druk het eens af dan zijn we zeker
mvg
audioot
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

mogelijk staat die eerste parallel op de anode weerstand van de stuurbuis om oscillatieneigingen te onderdrukken
mvg
audioot
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Oke audioot,

Kun je dan nog wat zeggen met welke spanningen ik rekening moet houden bij de keuze van nieuwe exemplaren? Als ik toch eenmaal aan het solderen ben, vervang ik liever de hele rits ineens.

Groeten,
Mischa
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

zien er op het eerste gezicht keramische condensatoren uit
neem de 400 v exemplaren zou ik zo zeggen
mvg
audioot
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Volgens mij gaan die keramische schijfjes levenslang mee. Ik zou deze gewoon opnieuw gebruiken.

De waarde van die C'tjes van een paar honder pF komt volgens mij niet zo nauw. Ze worden meestal toegepast om wat oscillaties en dergelijke te onderdrukken. In moderne ontwerpen zie je deze c'tjes nooit meer staan.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

RobertD schreef:
Volgens mij gaan die keramische schijfjes levenslang mee. Ik zou deze gewoon opnieuw gebruiken.
Oke, dan is het nu nog zaak even wat elcootjes te bestellen en dan kan de soldeerbout aan.

Bedankt voor de info.

Mischa
texmurphy68

Mischa alweer een stapje verder...

Bericht door texmurphy68 »

Hoi Mischa,

even wat tips voor je:

C-tjes laten zitten, daar kan weinig mis mee zijn en zoals je zelf al zei: die meten goed door. Elco's kan je evt. wel vervangen als je een voldoende hoog voltage hebt wat ze aankunnen. Neem minimaal 400, liever nog 450 V.
Nog even over het voortrapbuisje. Dat moet een ECF 82 zijn en geen ECF 80! (ik heb het even voor je bij Multitone nagevraagd) En het c-tje dat over de ingang gesoldeerd zit, hoort er helemaal niet te zitten.. get rid of it dus. De Multitones hebben een erg breedbandig frequentiebereik tot ongeveer 80.000 Hz binnen 1 dB, dus logisch dat de versterker zonder het c-tje 'hoger' klinkt. (die klinkt dus zoals ie hoort te klinken)
Let ook op dat je je speakers op de juiste impedantie aansluit hè. Bij 4 Ohm, 1e stekkerbusje links als +, bij 8 Ohm, 2e stekkerbusje van links als + en middenonder in de halve cirkel is de -. (een verkeerde impedantie beïnvloedt namelijk ook de klank)

Ik hoop dat je hier weer wat verder mee bent gekomen :-)

Tex
mischa72
Contacteer:

Re: Mischa alweer een stapje verder...

Bericht door mischa72 »

Hey Tex,

Bedankt voor alle tips. Zeer handig. Van een ding baal ik wel: onderstaande.
texmurphy68 schreef:
Nog even over het voortrapbuisje. Dat moet een ECF 82 zijn en geen ECF 80! (ik heb het even voor je bij Multitone nagevraagd)
Ik heb namelijk 2x de ECF80 gekocht. Damn. Maar eens kijken of de verkoper ze terugneemt als ik 2x de ecf82 bij hem bestel. Ik moet nog eens goed kijken welke spanning er precies op de voorbuizen zit.

De C's heb ik nog niet doorgemeten bij gebrek aan apparatuur. Deze heb ik ook nog niet nieuw besteld.

Dan nu maar eens in kontakt met de verkoper van de ECF80's of ik ze kan ruilen tegen een setje ECF82's.

Groeten,
Mischa
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Zo, inmiddels heb ik van een bevriende mede-buizenliefhebber de tip gekregen eens langs te rijden bij Hajé in Maastricht. Die had nog een partij ECF82 liggen waar ik een setje heb opgehaald. Ze zijn gemeten en zitten met afwijking binnen 10% van elkaar.

Nu vraag ik mij af of het zinvol is meteen een auto-bias in de schakeling te bakken? Ik heb op de site van Dalojan wel een mooie schakeling gevonden.

Verder ga ik de diodes in de voeding vervangen door snelle exemplaren, ik wil hier ook een weerstand en condensator overheen zetten om schakelinvloeden te elimineren, of heeft dat bij een buizenamp geen zin?

Groeten,
Mischa
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

mischa72 schreef:
Nu vraag ik mij af of het zinvol is meteen een auto-bias in de schakeling te bakken? Ik heb op de site van Dalojan wel een mooie schakeling gevonden.
Absoluut!
Hoe goed die schakeling van Dalojan is kan ik niet beoordelen, zoiets is niet zo simpel als het lijkt. (Heb de uitleg gekregen maar dat kan ik niet meer reproduceren :? )
Verder ga ik de diodes in de voeding vervangen door snelle exemplaren, ik wil hier ook een weerstand en condensator overheen zetten om schakelinvloeden te elimineren, of heeft dat bij een buizenamp geen zin?
Waarom zou dat geen zin hebben?
Tip: neem voor die diodes een zo zwaar mogelijke uitvoering.

Succes!
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Bedankt voor je reactie.

De biasautomaat is te vinden op: http://jastrid.xs4all.nl/Dalojan/Bias_automaat.php

Ik wil voor de diodes de MUR860 gaan gebruiken. Hier heb ik er nog een heleboel van liggen. Welke spanning moet ik kiezen voor de condensatoren? De trafospanning is 250V secundair. Moeten de weerstanden ook nog aan bepaalde eisen voldoen zoals spanning of zo?

Groeten,
Mischa
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

mischa72 schreef:
Bedankt voor je reactie.

De biasautomaat is te vinden op: http://jastrid.xs4all.nl/Dalojan/Bias_automaat.php

Ik wil voor de diodes de MUR860 gaan gebruiken. Hier heb ik er nog een heleboel van liggen.
Lijken me daar prachtig voor.
Welke spanning moet ik kiezen voor de condensatoren? De trafospanning is 250V secundair.
Zit je op dik 350 gelijkgericht. Zou ik zeker 400 V gebruiken. Van die blauwe BC/Philipsen, die zijn 450 V, of JJ, vind ik erg handige dingen die ook goed klinken (philips òòk hoor!) en die zijn 500 V. Voor zulke hoge spanningen is de keus sowieso beperkt..
Moeten de weerstanden ook nog aan bepaalde eisen voldoen zoals spanning of zo?

Groeten,
Mischa
Spanning niet, vermogen (hoeveel warmte ze kunnen afgeven) wel, maar dat hangt dan weer af van op welke plek ze zitten.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Ik zie dat mijn reactie voor verwarring zorgt. De condensatoren en weerstanden komen over de diodes in de gelijkrichter. De stromen die hierdoor lopen zijn mijns inziens klein omdat dit puur de schakelpieken zijn. Met deze aanname kan ik natuurlijk helemaal mis zitten, wat dat betreft staat enige vorm van ervaring me daarbij niet in de weg :D .

Groeten,
Mischa
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Gebruik voor de condensatoren die je over de diodes zet wel types die een spanning van minstens 400V aan kunnen. Juist die schakelpieken kunnen een nogal grote amplitude hebben. Het weerstandje mag gewoon een kwartwattertje zijn.
Als je snelle diodes gebruikt is het schakelpiekje waarschijnlijk niet zo groot en kan je wellicht zonder dat extra C-tje en weerstandje.

Wat betreft de Elco's voor de voeding sluit ik me helemaal aan bij Miniwatt.

Zo'n autobias schakeling heb ik nog nooit gebruikt, maar als je de theorie erachter leest is het wel een heel goed plan om zoiets toe te passen.
Bij jouw versterker zou ik echter eerst alles origineel opbouwen en dan later pas naar dat soort opties gaan kijken.
texmurphy68

Mischa, soms heb ik het idee dat je alles wat je op internet vindt, gelijk wil toepassen op je versterkers, zonder echt te weten wat het doet, maar omdat het verhaaltje goed klinkt op de website, wil jij het gaan toepassen. Ik sluit me aan bij RobertD: Zorg eerst nou maar dat je ze weer origineel krijgt en als je elco's gaat vervangen, wat wel een handig idee is, zorg voor exemplaren die zeeeeeeeker 450V aankunnen. Enne, waarom wil je eigenlijk diodes vervangen? Als er ìets is wat niet echt snel kapot gaat, dan zijn het diodes en Beyschlag weerstanden die in de Multitones zitten. (die dingen meten nog goed door al zien ze er bij wijze van spreken zwartgeblakerd uit)
Succes maar weer!
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

texmurphy68 schreef:
Mischa, soms heb ik het idee dat je alles wat je op internet vindt, gelijk wil toepassen op je versterkers, zonder echt te weten wat het doet, maar omdat het verhaaltje goed klinkt op de website, wil jij het gaan toepassen. Ik sluit me aan bij RobertD: Zorg eerst nou maar dat je ze weer origineel krijgt en als je elco's gaat vervangen, wat wel een handig idee is, zorg voor exemplaren die zeeeeeeeker 450V aankunnen. Enne, waarom wil je eigenlijk diodes vervangen? Als er ìets is wat niet echt snel kapot gaat, dan zijn het diodes en Beyschlag weerstanden die in de Multitones zitten. (die dingen meten nog goed door al zien ze er bij wijze van spreken zwartgeblakerd uit)
Succes maar weer!
Hier kan ik maar een ding op zeggen: You don´t know me !

Ik ben van mening dat als je eenmaal iets gaat reviseren je het beter ineens goed kunt aanpakken dan iedere keer weer de ene na de andere aanpassing door te voeren. De weerstanden blijven zitten zoals ze nu zitten, dat heb ik eerder al geschreven. Alleen de elco´s en een paar condensatoren worden vervangen. Ik weet heus wel waar ik aan begin en ik ken de functies ook wel, maar mijn vraag is meestal of het wat brengt. Ik ben niet iemand die de laatste tingeltjes en tangeltjes uit de muziek wil halen tegen elke prijs. Ik weet dat die mensen er ook zijn, maar ik behoor niet tot die categorie.

Vandaar dat ik regelmatig een proefballonnetje oplaat om te zien hoe de mensen met ervaring erover denken en welke mening/ervaring ze ermee hebben.

In eerste instantie zal ik ook de versterker in originele vorm terugbrengen. Een aantal overbodige zaken gaan echter overboord, zoals de connector op het voorpaneel. Het uitbreiden en aanpassen zal wel komen als ik de nieuwe behuizingen ga maken.

Groeten,
Mischa
texmurphy68

Ben ik weer :-)

Hou er rekening mee dat als je de autobias schakeling gaat toepassen, je ongeveer 20 tot 25% minder vermogen uit je versterker haalt. (en met het waardeloze rendement van speakers tegenwoordig waarbij je al blij mag zijn als ze tussen de 88 en 93 dB/W/m kunnen produceren...)

Ik heb twee Multitone versterkers al jaren op mijn Magnat Ribbon 5 draaien... Ultiem genieten!
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Aha, mooi, maar mijn Fostexen hebben met hun 96dB niet zoveel voer nodig :wink: . Welke Multitones heb je trouwens?

Ik laat in eerste instantie alle poespas weg, behalve de voeding, die krijgt nieuwe diodes. Eens kijken of ik er komend weekend aan toe kom. Eerst de versterker van bartsegers fixen.

Groeten,
Mischa
texmurphy68

Hoi Mischa,

ik heb 2 monoblokken M100 (100 Watt sinus/150Watt piek) en een stereo M225 (2x25 Watt sinus/35 Watt piek. Nu gebruik ik de M225 nog op m'n pc/hobbykamer, maar de bedoeling is dat ik 'm later ga gebruiken om een actief systeem/bi-amping te draaien.
Hoe staat het met je bakkies? Heb je ze al draaien?
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Door tijdgebrek ben ik nog niet verder dan het verzamelen van onderdelen. Ik denk dat gedurende de vakantie de soldeerbout wel overuren zal maken :wink: .

Groeten,
Mischa
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

mischa72 schreef:
Ik denk dat gedurende de vakantie de soldeerbout wel overuren zal maken :wink: .
Gelukkig heb ik hier tijd voor gehad en zitten alle nieuwe componenten in de versterkers.

@texmurphy68:
Jij hebt die Multitones, heb jij toevallig ook afregelgegevens? Ik zou ze nu ook graag gaan inzetten namelijk :D .

Groeten,
Mischa
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Ik denk dat je alleen de stroom door de eindbuizen hoeft in te stellen, Mischa. Die kun je regelen door de negatieve roosterspanning van de buizen te varieren.

Begin met deze roosterspanning maximaal negatief. De buizen geleiden dan bijna niet. Meet de spanning over de kathodeweerstanden en regel dan de negatieve roosterspanning terug totdat er pakweg 30mA door de eindbuizen gaat. ( spanning over de kathodeweerstand gedeeld door de weerstandswaarde is de stroom.)

Hoe hoog is de voedingsspanning voor de eindbuizen?

Afbeelding

De dissipatie in de eindbuis mag maximaal 25W zijn.
Dus meet de spanning tussen Anode en Kathode en meet de stroom door de EL34. Vermenigvuldig die met elkaar en zorg dat het minder is dan 25W. Dat is de klasse A instelling, maar je kunt best met minder toe.

Ik schat in dat je met 30mA al een prima sound hebt. Mocht het te iel zijn, dan kun je proberen de ruststroom op te schroeven, maar houd wel in de gaten of je voedingstrafo het aankan. Het is een PA versterker, dus die zal niet gedimensioneerd zijn op een klasse A instelling.

( Waar blijven die foto's toch ? )
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Ok, dan is het dus nog even zaak de kathodeweerstanden op te zoeken. Hij staat nu nog in de instelling zoals hij in de oude situatie was, maar ik weet dus niet precies of ik de potmeters linksom of rechtsom moet draaien voor de maximaal negatieve roosterspanning te krijgen. Kan ik dit testen zonder buizen of ga ik dan alles om zeep helpen? Ik weet het al, ik zet hem gewoon aan met de oude buizen, draai dan alles terug, laat alles afkoelen en zet dan de nieuwe buizen erin :wink: .

Mijn voedingsspanning is ca 350Vdc (250Vac gelijkgericht).

Overigens, als ik kijk naar de knotsen van trafo's die erop zitten, zouden die niet iets overgedimensioneerd zijn?

Mea Culpa voor het nog ontbreken van foto's, maar ik heb net een paar dagen de tijd gehad om in de avonduren wat componenten te verwisselen en overbodige zaken er vanaf te rippen. Aan foto's maken ben ik nog niet toe gekomen. Ik probeer eraan te denken dat ik ook van het afregelen wat foto's maak.

In elk geval alvast bedankt voor je hulp.

Groeten,
Mischa
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Met de oude buizen kun je dat prima doen, er zal echt niet gelijk iets stuk gaan. Met overgedimensioneerde trafo's moet het lukken om een mooie klasse A of AB instelling te bereiken.
Ook de trafo zal niet direct kapot gaan. Houd de temperatuur van je voedingstrafo's in de gaten, je moet je hand erop kunnen blijven houden.
mischa72
Contacteer:

Re: Multitone M50

Bericht door mischa72 »

ZO, even een fikse kick onder dit topic.

Dankzij dit heb ik eindelijk een schema van de blokken.

Dit betekent niet dat er ineens veel schot in de zaak komt, maar in elk geval wel helderheid rond het schema.

Groeten,
Mischa
Plaats reactie