Avelon Isis cloon, eerste zelfbouw speaker

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Roland schreef:
lol,

Hoe mierengeneuk kan leiden tot mierentietjes (kippenvel) op de arm. Mooi dat de hele combi nu klopt.

Groet Roland
.........en die 2,2mH Wax Coil moet er nog tussen. :wink:
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

En die Wax, zag ik net voorbij komen bij mijn net binnengekomen spullen :)
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ziet er imposant uit.
valt me steeds meer op dat toch de PA units het benodigde resultaat weer neer zetten.

Blijkbaar moeten kleine 10 of 12inchers toch teveel zweten.
Als je de metingen bekijkt, hebben deze grote jongens ook vaak betere THD cijfers.
Kan het daar aan liggen ?
Ik kan het me bijna niet voorstellen, omdat bij sommige 12inchers de THD al zo laag is.

Ben ook erg benieuwd...

offtopic.
Heb jij niet last van dat je contrabas mee resoneert ?
Ik heb dat nmlk wel gruwelijk erg met mijn akoestische gitaren (ook als ze zo met hun rug naar de luisterruimte staan en snaren gedempt. Snaren ongedempt is uiteraard nog erger.)
Geenius
Contacteer:

Bericht door Geenius »

b_force schreef:
Ziet er imposant uit.
valt me steeds meer op dat toch de PA units het benodigde resultaat weer neer zetten.

Blijkbaar moeten kleine 10 of 12inchers toch teveel zweten.
Als je de metingen bekijkt, hebben deze grote jongens ook vaak betere THD cijfers.
Kan het daar aan liggen ?
Ik kan het me bijna niet voorstellen, omdat bij sommige 12inchers de THD al zo laag is.

Ben ook erg benieuwd...

offtopic.
Heb jij niet last van dat je contrabas mee resoneert ?
Ik heb dat nmlk wel gruwelijk erg met mijn akoestische gitaren (ook als ze zo met hun rug naar de luisterruimte staan en snaren gedempt. Snaren ongedempt is uiteraard nog erger.)
Lagere vervorming en de andere koppeling aan de lucht, een kleine woofer die flink heen en weer beweegt of een grote woofer die rustig heen en weer beweegt. Allebei verplaatsen ze evenveel lucht maar toch moet dat anders klinken........?

Wat die contrabas betreft, als ik echt serieus ga luisteren, gaat er een demper over de snaren. Trouwens, dan gaat ook het studie-pedaal op de piano aan en een deken over het drumstel. :twisted:
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik vermoed dat het het meeste ligt aan de andere koppeling aan de lucht, niet zozeer aan de vervorming.

Heeft iemand toevallig een link naar onderzoek op dat gebied? Het lijkt wel of niemand aandacht aan dit fenomeen besteedt.
Geenius
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Ik heb er tot nu toe in ieder geval niets zinnigs kunnen vinden. :cry:
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Klinken grote woofers wel echt zo veel anders? Ik denk dat het een 'idee' is. Volgens mij komt het doordat ze doorgaans zo worden gebruikt dat het laag diep is en omdat ze nooit buiten hun dynamische bereik gestuurd hoeven worden. Kleine woofers worden vaak niet zo afgestemd dat ze superdiep gaan. Áls ze al superdiep gaan, dan hebben ze geen groot dynamisch bereik. Grote woofers hebben die beide zaken wel.
nlmb

Bericht door nlmb »

Martijn M schreef:
Klinken grote woofers wel echt zo veel anders? Ik denk dat het een 'idee' is. Volgens mij komt het doordat ze doorgaans zo worden gebruikt dat het laag diep is en omdat ze nooit buiten hun dynamische bereik gestuurd hoeven worden. Kleine woofers worden vaak niet zo afgestemd dat ze superdiep gaan. Áls ze al superdiep gaan, dan hebben ze geen groot dynamisch bereik. Grote woofers hebben die beide zaken wel.
Heb je referenties die je uitspraken onderbouwen?
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

nlmb schreef:
Martijn M schreef:
Heb je referenties die je uitspraken onderbouwen?
Je bedoelt als in wetenschappelijke literatuur? Nee.
Geenius
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Het gaat niet zo zeer om super diep laag, momenteel ligt het -3dB punt met de 15" rond de 35Hz. Niet echt super laag, maar het klinkt alsof het wel veel lager is. Zelfs toen ik alleen nog met de 12" speelde (-3dB@45Hz) was er al sprake van een ander soort laag dan met een "standaard" systeem.
Geenius
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Vandaag de 2,2mH Wax Coils binnengekregen. 8)
De relatief hoge Rdc van 0,59 ohm is bewust gekozen om zonder extra serie-weerstanden uit de voeten te kunnen. :wink:
Bijlagen
DSCF5729.JPG
Apparition

Bericht door Apparition »

Wat een apparaten zeg!!
Ziet er wel imposant uit

Wat is precies het voordeel van een waxcoil? Minder microfonie?
Geenius
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Misschien, in vergelijking tot gewone koperfoliespoelen zijn ze ingegoten, dus misschien dat dat wat scheelt.
Ik vind ze persoonlijk net even mooier, "organischer" klinken dan standaard koperfolie's.
Geenius
Contacteer:

Bericht door Geenius »

.....en nu zijn de basspoelen binnen. 8)
Bijlagen
DSCF5751a.jpg
Soundexcel

Bericht door Soundexcel »

Ik zou zeggen dat de koppeling en daarmee het oppervlak wel degelijk van belang is.
Bij een groot oppervlak hoef je minder uitslag te maken.
hoe kleiner de beweging, hoe precieser deze beweging gemaakt kan worden.

Een extreme xmax is leuk. Maar de vervorming zal enorm zijn.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Een goede sub met grote Xmax geeft helemaal geen grote vervorming. Als het zo eenvoudig lag hadden we deze discussie niet.
rho

Bericht door rho »

Een grote sub met veel mechanische verliezen vervormt zelfs meer bij een kleine uitslag, volgens mij. Het puur op de diameter steken is dus niet juist volgens mij.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Nouja het KAN, maar hoeft niet.

Dat zie je bv duidelijk terug in diverse metingen.
Echter krijg je vaak wel dat je bij een bepaald SPL ene grotere woofer minder ver hoeft uit te slaan (door zijn membraan oppervlak) dan een kleinere woofer.

Maar er zijn ook voorbeelden te noemen waar dat niet op gaat.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

b_force schreef:
Echter krijg je vaak wel dat je bij een bepaald SPL ene grotere woofer minder ver hoeft uit te slaan (door zijn membraan oppervlak) dan een kleinere woofer.

Maar er zijn ook voorbeelden te noemen waar dat niet op gaat.
De laatste twee zinnen achter elkaar, dat kan gewoon niet.

Je bedoelt het vast anders dan je schrijft?
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

vaak is in veel gevallen, niet in alle gevallen :P :wink:

Je hebt nu eenmaal erg brak metende grote drivers en bizar goed metende kleinere drivers :)

Maargoed het punt is dus puur dat de hoeveelheid lucht de je verplaatst moet compenseren. (membraan oppervlak vs xmax in dit geval)
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Die twee zinnen achter elkaar kan gewoon nooit. Niet vaak, niet soms, gewoon nooit!

Je hebt nu eenmaal erg brak metende grote drivers en bizar goed metende kleinere drivers
Dat is inderdaad wat rho bedoelde, dat die hele grote woofers wel eens de neiging hebben om sowieso veel te vervormen ook al hoeven ze niet ver uit te slaan.
Aan de andere kant, dit doet niet terzake. Toto gebruikt hier erg fraaie woofers. Groot oppervlak, lage vervorming.

Laat maar zitten verder, waarom groot oppervlak anders lijkt te klinken komen we toch niet achter. We weten zelfs niet of het wel waar is, zoals Martijn M. suggereert. Blinde test opzetten zou een keer mooi zijn. Zelfde curve maken met een 12" en een 8" woofer. En dan op een niveau spelen dat de 8" nog gemakkelijk aan kan. En dan eens kijken of het nu echt zo anders klinkt dan.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Kijk maar eens naar (de respons) van sommige (PA) woofers.

Die kunnen giga veel SPL uit hoesten op 100Hz bv, maar minder op 30Hz, ze lopen gewoon er stijl af.
Waarschijnlijk zullen ze het in een horn oid dan beter dan (denk ik)

(wel weer zwaar gelimiteerd aan hun xmax, want je hebt ook PA woofers die net 5mm hebben).
Een extreem voorbeeld hiervan zijn bepaalde gitaarspeakers, sommigen zijn 15inch, maar laag ?
Vergeet het maar.

Dit terwijl er kleinere woofers zijn die in dezelfde configuratie minder rendement hebben, maar wel iets meer onder aan de frequenties.
Zeker als je veel xmax hebt.

Uiteraard heb je ook 15inch drivers die direct al meer SPL hebben op 30Hz.
Simuleer het maar eens, dan zul je het zo (uit de T/S) zien.

Nu is veel uitslag vaak ook wel veel vervorming, maar zoals ik al zei zijn er woofers te verzinnen waar dat niet bij is.
Maar dit is meer uitzondering op de regel zegmaar, daarom gebruikte ik het woordje vaak.

(trouwens, je hebt zelfs al bij drivers van gelijke grote verschil in rendement, xmax en maxspl)

valt deze post te begrijpen :lol:

edit:

Laat ik nog eens verscherpen wat ik bedoel.
Afgezien van het verschil wat j kan krijgen in je simulatie.
Wat geef je als definitie aan maxSPL ?

Is dat wanneer 2 drivers bij identieke xmax een bepaalde SPL geven
OF is dat wanneer en bij een identieke THD een bepaalde SPL is ?

Met andere woorden, ontwerp je een set puur op maxSPL ongeachte wat de vervorming is, maar zolang hij maar niet over zijn xmax gaat.

Of ontwerp je een set met oogpunt op zo min mogelijk vervorming. Waarbij je dus niet meer let op de xmax (nouja hij moet er natuurlijk niet over heen gaan natuurlijk :wink: ), maar kijkt wanneer een driver op bv 30Hz 3,2% vervormt.

Op deze manier wordt het begrip maxSPL nogal vaag.
Welke definitie gebruik je nmlk ?
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik heb gisteren de set beluisterd bij Tony. Als je binnenkomt wordt je getroffen door de enorme omvang. Wat een systeem!

Laat ik voorop stellen: dit systeem is top! Het biedt niet de transparantie en kleuringsvrijheid die een open baffle kan bieden, maar binnen de context van een boxsysteem wordt hier een zeer hoog niveau neergezet! Ik heb met erg veel plezier geluisterd (en natuurlijk ook veel gekletst want ik zie Tony niet zo vaak).

Toen de eerste CD erin ging, alborada del gracioso van Ravel (Reference Recordings RR-79CD), hoorde ik heel veel goede dingen, een groots neergezet symhonie-orkest, maar ook iets vreemds.
Daarna een Cantate van Bach met een mooie sopraan, hier kwam het probleem dat ik dacht te horen niet naar voren.
Daarna een strijkkwartet van Schubert, Rosamunde, gespeeld door het Alban Berg kwartet. Toen de altviool en cello sterk inzetten, kon ik het probleem plaatsen. Een kleuring die ergens rond 200Hz moest zitten.

Wat er dan gebeurt, is schitterend. Eerst gaat Tony zelf luisteren of hij het probleem ook herkent. Vervolgens steekt hij zijn hand in de behuizing van de 12" woofer (basreflex) en trekt er een stuk demping uit. Vervolgens weer luisteren, probleem over. :lol:

Vanaf dat moment was voor mij het systeem volledig in balans, een homogeen geheel, erg mooi gefilterd. Ikzelf zou het laag 0,5 tot 1 dB harder hebben afgestemd, maar dat is een kwestie van smaak. Het laag kent geen reserves, dat is heerlijk massief en mooi doortekend.
Asterduc, als je dit leest: ga luisteren bij Tony en ontdek dat de Concave volgens de huidige opzet een onmogelijk compromis is om marcus miller weer te geven zoals jij dat waarschijnlijk wilt!
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Leuk verhaal!

De Marcus Miller dubbel cd heb ik ook. Wat is er moeilijk aan weer te geven? sommige nummers klinken wat saai. De live tracks zijn niet allemaal even evenwichtig opgenomen of het moet aan de zangeres liggen.
Laatst gewijzigd door Martijn H op do 09 okt 2008, 20:57, 2 keer totaal gewijzigd.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Voor jouw systeem is er niets moeilijks aan. :wink: Verder ben ik het met je eens dat ik het qua muziek niet veel soeps vind, ook niet qua opname. Allemaal nogal plat, versmeerd, en de bas is erg studio-achtig. Maar smaken verschillen, ieder zijn meug! Het mooie is dat dit systeem voor een rock-liefhebber is gebouwd (elektrisch gitaar is zijn favoriet), maar dat het ook uitstekend met klassieke muziek uit de voeten kan. Eigenlijk kan je er gewoon alles op spelen. :D
Gesloten