Sony TA N7B Vfet versterker
Moderator: Beheerdersteam
Sony TA N7B Vfet versterker
Ik heb gisteren een Sony TA-N7B Vfet eindversterker gekregen, jeeming ding is loodzwaar heb er een km mee gelopen.
1 kanaal is stuk, en ga m repareren. Er is een setje eindtorren stuk, waren eruit geschroefd en in zakje erbij. Bij doormeten bleek alleen de 2SJ18 stuk de 2SK60 nog heel. (2 ohm D-S, en een diode overgang van S-G en D-G )
Verder zijn er nog wat dingen uitgehaald dus moeten ws vervangen:
A835 (2SA835)
A473 (2SA473)
C1663 (?)
Wat weerstanden, da's niet moeilijk.
Ik ga Stuut en bruin te Den Haag vragen of ze nog onderdelen hebben. Zeker de TO-3 eindtoren wordt moeilijk.
Als iemand van het forum nog wat heeft hou ik me aanbevolen.
1 kanaal is stuk, en ga m repareren. Er is een setje eindtorren stuk, waren eruit geschroefd en in zakje erbij. Bij doormeten bleek alleen de 2SJ18 stuk de 2SK60 nog heel. (2 ohm D-S, en een diode overgang van S-G en D-G )
Verder zijn er nog wat dingen uitgehaald dus moeten ws vervangen:
A835 (2SA835)
A473 (2SA473)
C1663 (?)
Wat weerstanden, da's niet moeilijk.
Ik ga Stuut en bruin te Den Haag vragen of ze nog onderdelen hebben. Zeker de TO-3 eindtoren wordt moeilijk.
Als iemand van het forum nog wat heeft hou ik me aanbevolen.
Poeh hé, dat is een V-Fet versterker van de eerste generatie! Wel heel erg mooie versterker en zeker de moeite waard om die weer in orde te maken.
Zal lastig worden om daar nieuwe fets voor te krijgen. Anders zou ik brutaalweg Sony zelf in Badhoevedorp opbellen. En wellicht hebben die er ook nog een service manual van?
En lees ook even deze: http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... did=106964
Zal lastig worden om daar nieuwe fets voor te krijgen. Anders zou ik brutaalweg Sony zelf in Badhoevedorp opbellen. En wellicht hebben die er ook nog een service manual van?
En lees ook even deze: http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... did=106964
Heej die Peter hoe is het?
Ja leuk versterkertje heb er wel belang bij die aan de praat te krijgen. Eigenlijk voor de kids op de basisschool bedoeld maar die kunnen wel met een ander ampje uit de voeten.
OT: ken je nog iemand die een clearaudio achtige draaitafel wil bouwen van multiplex?. Ik kan lignostone, geperst multiplex, keihard, kopen voor een speciale prijs 40 mm dik als basis voor een draaitafel. Kunnen 2 platen uit, dus heb ik er 1 over.
Ja leuk versterkertje heb er wel belang bij die aan de praat te krijgen. Eigenlijk voor de kids op de basisschool bedoeld maar die kunnen wel met een ander ampje uit de voeten.
OT: ken je nog iemand die een clearaudio achtige draaitafel wil bouwen van multiplex?. Ik kan lignostone, geperst multiplex, keihard, kopen voor een speciale prijs 40 mm dik als basis voor een draaitafel. Kunnen 2 platen uit, dus heb ik er 1 over.
De TA-N7B is een heerlijke amp, ik heb al meenig defecte VFet's gemaakt. Ik draai nu met een 5650, en heb al meerdere 4650's gemaakt. De 4650 heb ik gemaakt met de IRF240 en IRF9240, dit zijn Hex-Fets, maar met ongeveer dezelfde specs, het draait, maar kinkt niet als een V-Fet... Daarnaast moet je het bias circuit een beetje aanpassen om de rust stroom wat op te fokken.
Als je wil kan ik nog es in de la gaan graven naar een paar V-Fets. Moet je even laten weten welk nummer, ze moeten wel matchen. Er staat een extra cijfer op de tor.
Als je wil kan ik nog es in de la gaan graven naar een paar V-Fets. Moet je even laten weten welk nummer, ze moeten wel matchen. Er staat een extra cijfer op de tor.
Graag als je wil je mag wel gaan graven. Heb de torren voor me liggen (eruit gehaald door de vorige reparateur)
Sony 2SJ18 JC-26 (laatste getal is een soort selectiegraad inderdaad)
Sony 2SK60 JD-25 (is nog goed heb ik doorgemeten)
Heb je evt die andere 3 kleine torretjes ook nog?
Alvast bedankt.
Ps heb nu een hybrid met NOS matched pair E88CC en TO-3 Hitachi fets, die klinkt heerlijk. Meer ben erg benieuwd hoe die TA N7B klinkt, schema ziet er veelbelovend uit.
Sony 2SJ18 JC-26 (laatste getal is een soort selectiegraad inderdaad)
Sony 2SK60 JD-25 (is nog goed heb ik doorgemeten)
Heb je evt die andere 3 kleine torretjes ook nog?
Alvast bedankt.
Ps heb nu een hybrid met NOS matched pair E88CC en TO-3 Hitachi fets, die klinkt heerlijk. Meer ben erg benieuwd hoe die TA N7B klinkt, schema ziet er veelbelovend uit.
Helaas, alle V-Fets die ik heb zitten in de 55 of 56.
http://midiserver.student.utwente.nl/si ... /VFET1.JPG
http://midiserver.student.utwente.nl/si ... /VFET2.JPG
Voor nog wat info over die dingen,
http://midiserver.student.utwente.nl/si ... /2SJ18.gif
Datasheet 2SJ18, die van de SK60 heb ik niet
Ik zou eens met een setje IRF240 en IRF9240 gaan proberen, gewoon der instoppen, kijken wat het doet. De eind torren zijn in princiepe toch maar source volgers, even kort door de bocht...
Via Sony zijn die torren echt niet meer te krijgen, ben daar al eens achteraan gegaan. Service manuals doen ze ook moeilijk over en moet je dus van internet hengelen.
De TAN7B is wel erg zeldzaam trouwens, zou jammer zijn als je hem niet meer aan de gang krijgt
http://midiserver.student.utwente.nl/si ... /VFET1.JPG
http://midiserver.student.utwente.nl/si ... /VFET2.JPG
Voor nog wat info over die dingen,
http://midiserver.student.utwente.nl/si ... /2SJ18.gif
Datasheet 2SJ18, die van de SK60 heb ik niet
Ik zou eens met een setje IRF240 en IRF9240 gaan proberen, gewoon der instoppen, kijken wat het doet. De eind torren zijn in princiepe toch maar source volgers, even kort door de bocht...
Via Sony zijn die torren echt niet meer te krijgen, ben daar al eens achteraan gegaan. Service manuals doen ze ook moeilijk over en moet je dus van internet hengelen.
De TAN7B is wel erg zeldzaam trouwens, zou jammer zijn als je hem niet meer aan de gang krijgt
Dat zal wel aan de praat te krijgen zijn maar ik betwijfel toch sterk of je daarmee deze amp eer aan doet.MidiMaze schreef:
Dan lijken mij klankmatig de Hitachi laterale power fets meer voor de hand liggen met aanpassing van het bias circuit.
Bedankt voor de links Midi, die eerste had ik al daarom weet ik dat die 60 nog heel is. Die diagrammen zijn wel handig.
Jammer dat je geen torren meer hebt maar ik zoek verder.
Idd Pjotr ik wil de amp netjes en origineel houden als het lukt, mooie bak. Ben niet zo Sony fanaat maar dit is een stukje vakwerk, voordat ze commercieel werden net als Philips trouwens.+
Ik heb al een paar schema's van web geplukt, daarmee kan ik heel veel. De fusable resistors naar de fets zijn vaak het probleem ga ik allemaal vervangen voor metaalfilm/ 2W of zo. Liefst goed merk ook.
Jammer dat je geen torren meer hebt maar ik zoek verder.
Idd Pjotr ik wil de amp netjes en origineel houden als het lukt, mooie bak. Ben niet zo Sony fanaat maar dit is een stukje vakwerk, voordat ze commercieel werden net als Philips trouwens.+
Ik heb al een paar schema's van web geplukt, daarmee kan ik heel veel. De fusable resistors naar de fets zijn vaak het probleem ga ik allemaal vervangen voor metaalfilm/ 2W of zo. Liefst goed merk ook.
Helemaal mee eens, zo'n TAN7B monster moet je eigenlijk in ere houden. Ben dan ook benieuwd of dat met die Hitachi torren gaat lukkenPjotr schreef:Dat zal wel aan de praat te krijgen zijn maar ik betwijfel toch sterk of je daarmee deze amp eer aan doet.MidiMaze schreef:
Dan lijken mij klankmatig de Hitachi laterale power fets meer voor de hand liggen met aanpassing van het bias circuit.
Een 4650 met IRF's, tja, het is niet super, maar het is ook zonde om hem anders weg te doen. Ik heb denk ik nu ongeveer 9 van die amps nog weten te redden, en sommige draaien nu ook nog gewoon prima
Ik heb mensen zelfs een 4650 zien redden met de 3055... Helaas was het geluid er dan ook naar
Stuk verder ermee: ziet ernaar uit dat 2 stuurtorren en 1 Vfet stuk is valt me mee. Zal vandaag of morgens eens rondbellen, denk dat de fet moeilijk wordt.
Ook iets ontdekt: 1 van de 6 Vfets van 1 kanaal had een scherp braampje dat een gaatje heeft geprikt door de TO3 isolatiepad. Ook de koelplaat had een braam eronder!
mss is dat de oorzaak?
Als ik dit Sony monster weer aan de praat heb gaan er nieuwe condensatoren in: 1976!!
Ook iets ontdekt: 1 van de 6 Vfets van 1 kanaal had een scherp braampje dat een gaatje heeft geprikt door de TO3 isolatiepad. Ook de koelplaat had een braam eronder!
Als ik dit Sony monster weer aan de praat heb gaan er nieuwe condensatoren in: 1976!!
Mijn ervaring met mijn quad 405, was dat dat niet lukte, dat koste me 2 eindtorren, ligt dan namelijk je ruststroom niet te hoog? Als ik volledige onzin uitkraam moet je dat ook zeggen hoorbuisje schreef:Zeker mooi ding en dan zijn de dikke zijplaten ed er nog af ook op de foto. Ik hoop ook dat het lukt. Zou het mogelijk zijn de eindtrap te testen met 1 paartje fets eruit? Is wel de dempingsfactor lager maar voor een testje.
Vfet interior

Tik met een stanleymesje aan de zijkant en kapje lag er af. silicium van VFet ziet er goed uit is toch stuk.
[/img]
Ik had eerst een slecht leesbaar schemaatje, maar bij http://www.hifiengine.com/ heb ik een mooi strakke kleuren pdf van een service manual gedownload na inloggen!
Da's mijn servicemanual die op het net terechtgeraakt is.
Torren zijn al jaren niet meer te krijgen, maar kan je misschien wel aan een paar mensen helpen die nog een voorraadje hebben liggen...(als ze die willen verkopen tenminste).
Af en toe duiken die nog wel eens op ebay op, voor 100 euro per stuk of zo.
Je moet in principe rekening houden met de ranking (dat JC-25 of iets dergelijks, heeft te maken met pinchoff voltage), die moet per paar zeker matchen en ik dacht zelfs liefst per kanaal, hoewel een cijfertje verschil in principe wel te verdragen valt. Althans, dat is mij verteld.
Ook is de N7 geen eerste generatie VFET versterker, maar een hybride design met bipolaire transistors en VFET's in cascode (als ik het goed herinner, want ik ben technisch niet zo super aangelegd op dat vlak).
Fusible resistors gewoon allemaal vervangen, want als die doorgaan, heb je zowieso een mooie deurstop.
Als je wil kan ik je wel een lijstje sturen met wat er allemaal vervangen is in de mijne (met dank aan Aquilon!), en met wat, en met referenties naar de codes in de service manual.
Ik speel er nu al een tweetal jaartjes mee en ik wil echt niets anders meer
Hier een fotootje van het gereviseerde 'ding' (zoals Aquilon hem zo graag noemt
)

Torren zijn al jaren niet meer te krijgen, maar kan je misschien wel aan een paar mensen helpen die nog een voorraadje hebben liggen...(als ze die willen verkopen tenminste).
Af en toe duiken die nog wel eens op ebay op, voor 100 euro per stuk of zo.
Je moet in principe rekening houden met de ranking (dat JC-25 of iets dergelijks, heeft te maken met pinchoff voltage), die moet per paar zeker matchen en ik dacht zelfs liefst per kanaal, hoewel een cijfertje verschil in principe wel te verdragen valt. Althans, dat is mij verteld.
Ook is de N7 geen eerste generatie VFET versterker, maar een hybride design met bipolaire transistors en VFET's in cascode (als ik het goed herinner, want ik ben technisch niet zo super aangelegd op dat vlak).
Fusible resistors gewoon allemaal vervangen, want als die doorgaan, heb je zowieso een mooie deurstop.
Als je wil kan ik je wel een lijstje sturen met wat er allemaal vervangen is in de mijne (met dank aan Aquilon!), en met wat, en met referenties naar de codes in de service manual.
Ik speel er nu al een tweetal jaartjes mee en ik wil echt niets anders meer
Hier een fotootje van het gereviseerde 'ding' (zoals Aquilon hem zo graag noemt

Hallo Stofman.
Allereerst bedankt voor je reactie en het delen van je service manual
Ik heb zeker oren naar een paar (email?) adressen van mensen die evt wat Vfets kwijt zouden willen. Ook een wijzigingslijstje is welkom.
Zelf denk ik aan: dioden, zeners elco's en de fusible weerstanden vervangen. De grote elco's vervang ik pas als ie het weer doet. (duur grapje) Ik heb een keer een Quad 303/33 pre/endtrap gerestaureerd, iemand in belgie kan wel elco's leveren.
Je maakt me wel benieuwd, iedereen en jij dus ook zijn vol lof over het geluid van deze Sony Vfet amp. Toen ik het schema zag wist ik gelijk dat er potentie in moet zitten, ingang is differentiaal geloof ik en een soort diamond ampje, hoe het helemaal precies heet weet ik niet. Heel goed detail vond ik de stroombron bij de ingangstrap, en de discreet opgezette regelaars. Ook de eenvoudig eindtrap met Vfet in serie met een transistor is heel simpel maar ingenieus, wordt zo een soort SRPP maar dan met transistoren. Verder is de DC koppeling erg mooi. Nogmaals ben benieuwd en hoop hem aan de praat te krijgen. Kijken of ie mijn A&T hybrid (gematchte E88CC/hitachi TO3 Mosfets PIO C gekoppeld) kan evenaren/eruit kan spelen.
Allereerst bedankt voor je reactie en het delen van je service manual
Ik heb zeker oren naar een paar (email?) adressen van mensen die evt wat Vfets kwijt zouden willen. Ook een wijzigingslijstje is welkom.
Zelf denk ik aan: dioden, zeners elco's en de fusible weerstanden vervangen. De grote elco's vervang ik pas als ie het weer doet. (duur grapje) Ik heb een keer een Quad 303/33 pre/endtrap gerestaureerd, iemand in belgie kan wel elco's leveren.
Je maakt me wel benieuwd, iedereen en jij dus ook zijn vol lof over het geluid van deze Sony Vfet amp. Toen ik het schema zag wist ik gelijk dat er potentie in moet zitten, ingang is differentiaal geloof ik en een soort diamond ampje, hoe het helemaal precies heet weet ik niet. Heel goed detail vond ik de stroombron bij de ingangstrap, en de discreet opgezette regelaars. Ook de eenvoudig eindtrap met Vfet in serie met een transistor is heel simpel maar ingenieus, wordt zo een soort SRPP maar dan met transistoren. Verder is de DC koppeling erg mooi. Nogmaals ben benieuwd en hoop hem aan de praat te krijgen. Kijken of ie mijn A&T hybrid (gematchte E88CC/hitachi TO3 Mosfets PIO C gekoppeld) kan evenaren/eruit kan spelen.
Oh ja die pinch off voltage: je zou zeggen dat alle negatieve/ of alle positieve fets dezelfde pinch off waarde zouden moeten hebben, omdat ze alle 3 op 1 bias spanning staan. Een paartje pos/neg kun je volgens mij niet monteren in een kanaal waar 2 paartjes zitten met een heel andere pinch off voltage, dan krijg je naar mijn idee problemen.
Nu is alles 25/26 pos/neg pinch off, dus een set 55/55 hoef ik niet eens te monteren naar mijn idee. Die 55/56 p-off zie je vaker in de Sony 5650 geloof ik. Oftewel het wordt nog moeilijk 1 geschikt donorfetje met de juiste bloedgroep te vinden voor dit monster.
Nu is alles 25/26 pos/neg pinch off, dus een set 55/55 hoef ik niet eens te monteren naar mijn idee. Die 55/56 p-off zie je vaker in de Sony 5650 geloof ik. Oftewel het wordt nog moeilijk 1 geschikt donorfetje met de juiste bloedgroep te vinden voor dit monster.
Kan inderdaad nog een opgave worden...
Het lijkt er inderdaad op dat alle SJ's dezelfde waarde moeten hebben (of max 1 verschil heb ik me ooit laten vertellen), en hetzelfde voor de SK's. Het fijne hiervan weet KT88 wel, heeft er mij al eens een uitleg over gedaan.
Ik heb nog wel een TA-F7B staan (de geintegreerde versie), maar die ga ik er nu ook niet voor opofferen
Basically, hetgeen we allemaal vervangen hebben:
- alle elco's, inclusief de grote beker exemplaren
- paar opgerotte weerstanden, die opgefikt waren omdat het moesje dat de driverpcb's ondersteunde, doorgerot was na al die jaren en geleidend was geworden (heb deze vervangen door rubbertjes)
- bias en dc offset pots
- alle fusible weerstanden, zowel op de driverbordjes als de vfet bordjes (die worden vaak vergeten omdat je ze niet meteen ziet, en ook slecht bereikbaar)
- nieuwe heatpads voor de BJT's en VFETs
- nieuwe BJT's
- paar diodes
Zal nog wel wat vergeten zijn...
Heb er later zelf nog nieuwe rca's opgezet, verguld, en nieuwe binding posts voor de speakers, ipv de clipdingen die toen gemeengoed waren.
Als je me een pm stuurt met je emailadres, stuur ik je wat info door
Hier fotootje van het merendeel wat we er uitgehaald hebben:

Het lijkt er inderdaad op dat alle SJ's dezelfde waarde moeten hebben (of max 1 verschil heb ik me ooit laten vertellen), en hetzelfde voor de SK's. Het fijne hiervan weet KT88 wel, heeft er mij al eens een uitleg over gedaan.
Ik heb nog wel een TA-F7B staan (de geintegreerde versie), maar die ga ik er nu ook niet voor opofferen
Basically, hetgeen we allemaal vervangen hebben:
- alle elco's, inclusief de grote beker exemplaren
- paar opgerotte weerstanden, die opgefikt waren omdat het moesje dat de driverpcb's ondersteunde, doorgerot was na al die jaren en geleidend was geworden (heb deze vervangen door rubbertjes)
- bias en dc offset pots
- alle fusible weerstanden, zowel op de driverbordjes als de vfet bordjes (die worden vaak vergeten omdat je ze niet meteen ziet, en ook slecht bereikbaar)
- nieuwe heatpads voor de BJT's en VFETs
- nieuwe BJT's
- paar diodes
Zal nog wel wat vergeten zijn...
Heb er later zelf nog nieuwe rca's opgezet, verguld, en nieuwe binding posts voor de speakers, ipv de clipdingen die toen gemeengoed waren.
Als je me een pm stuurt met je emailadres, stuur ik je wat info door
Hier fotootje van het merendeel wat we er uitgehaald hebben: