Hoe weet jij dat nou? Ik doelde eigenlijk op een ander ontwerp van Roland hoor. Ik ben met het concept al een hele tijd bezig en heb het er al met Roland over gehad.
Maar we zijn langs elkaar heen aan het praten. Ik weet hoe jij denkt (of heb iig een redelijk vermoeden) en ik denk anders over bepaalde zaken. Ik kan daar heel eigenwijs over lopen doen, maar zolang ik dit niet zelf heb uitgeprobeert blijft het theorie. Laat mij gewoon lekker leren van mijn eigen "fouten".
Voor het overige weet ik al dat het werkt. Dus daar ging mijn vraag helemaal niet over.
Welke ribbon bij focal 6V415
Moderator: Beheerdersteam
- voodooless
- Contacteer:
Ander ontwerp heeft ander randvoorwaarden en geeft andere mogelijkheden. Je moet kijken naar de spullen die je nu wil gebruiken, en daarop maak je ontwerp keuzes. Zomaar zeggen: "die hebben het zo gedaan, dus ik wil dat met mijn spullen ook zo doen, want dat klinkt het beste", is gewoon niet realistisch. Iets klinkt omdat er over nagedacht is en omdat er bewuste ontwerpkeuzes zijn gemaakt, die een bepaald concept mogelijk maken.]eep schreef:Hoe weet jij dat nou? Ik doelde eigenlijk op een ander ontwerp van Roland hoor.
Je kunt er dus niet vanuit gaan dat bepaalde concepten altijd 1:1 toegepast kunnen worden. Soms moet je wat "vals spelen" om dat voor elkaar te krijgen. Dat wil niet zeggen dat het dan opeens een slechtere speaker wordt omdat er een extra zuigkring in zit. Ik denk dat je daar op den duur zelf ook achter zult komen.
Laatst gewijzigd door voodooless op za 20 sep 2008, 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Natuurlijk hebben die invloed, maar niet per se een negatieve. Er bestaat geen theorie die aangeeft dat dingen parallel aan de speakers, mits juist toegepast, een negatieve invloed hiervan kan verklaren.]eep schreef:Ook dingen die parallel aan de speakers lopen hebben hun invloed. Voor mij is dat nu alleen maar theorie, als ik het gewoon ga proberen kan ik er echt over meepraten.
Maar even terug naar je project: als ik eerste orde zou willen filteren zou ik nooit voor een Focal midwoofer kiezen. Focal gebruikt zelf altijd 4de orde akoestische filterhellingen en ontwerpt hun drivers daarop.
Met eerste orde filtering ben je veel beter af met drivers die van zichzelf heel mooi afvallen. Een perfecte kandidaat voor jouw toepassing zou de SEAS H1215-08 CA18RNX zijn. Je zal verbaasd zijn over de openheid in combinatie met rust en mooie textuur die deze driver geeft.

Wat de NEO3PDR betreft: gebruik hem zoals Marp aangeeft zonder back-cup. Dat hoeft niet per se dipool te worden. Je kan hem gerust in een kleine behuizing zetten. Vanwege de kleine benodigde hoeveelheid zou een stukje Twaron hier heel mooi kunnen werken zonder dat het te duur wordt. Voor de aanschaf van de NEO zou ik gewoon onder Te koop gevraagd een oproep doen.