de IenieMienie-Monitor; fase 10: definitief filter?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

mikekiwi
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

dat 2e orde filter gaat ik uiteraard zekers uitproberen, gevolgen daarvan (als ik de nodige onderdelen besteld en binnen heb) zal ik alhier melden...

Conclusie van de 30-graden meting-vermelding is dan ook dat ik zelf de speakers zo moet opstellen dat ik in een hoek van 30 graden naar de speakers moet luisteren...toch?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

onder een kleinere hoek is die dit dan waarschijnlijk ook al weg, meten=weten
mikekiwi
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

Henkjan schreef:
onder een kleinere hoek is die dit dan waarschijnlijk ook al weg, meten=weten
OK, ik hoop nog voor mijn vakantie (over twee weekjes) zelf wat te kunnen meten, dan zien we wel verder.
Rare is wel dat bij het luisteren onder een hoek (de speakers staan nu al recht naar voren gericht zonder toe-in) niet zo enorm veel verbetering hoor dan als ik de EQ een klein slingertje geef...toch al mijn muziek maar via de Mac afspelen en de cd-speler verkopen? :twisted: :wink:
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

zou het misschien een optie zijn om ipv een L-pad alleen een serieweerstand voor de tweet te gebruiken? geeft mogelijk een dBtje extra in de bovenste octaaf....
v-bro

Bericht door v-bro »

Dag allemaal,

bassreflexsleuven hebben wel een nadeel, je kan niet meer tweaken met de afstemming.... een buis is in dat geval toch wel praktisch.

Ik ben niet meer zo van het uiterlijk eerst en dan maar hopen dat het goed klinkt...

Maar goed vroeger dacht ik daar wel anders over, maar ben er dan ook wel eens ernstig mee de mist in gegaan....

Wat in zo'n geval wel werkt, maar uiteraard meer werk is is een spaanplaat proefbehuizing maken...
mikekiwi
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

Dank voor je reactie Vincent!

De sleuf is eigenlijk toch best redelijk te tunen. Zo heb ik nu 2 plankjes klaar liggen (10cm lang 1cm dik) die ik er in ga hangen en die dus de karakteristieken van de poort veranderen (uit mijn hoofd wordt de bult rond 125Hz weggenomen en loopt het laag wat dieper door).

Voordeel van de poort aan de bovenkant is dat je dit dus redelijk eenvoudig kunt doen zonder dat je het gaat zien (is over nagedacht... ;) )
mikekiwi
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

Weer eens een updateje uit Sesamstraat...

Ik speel nu sinds een maandje met het nieuwe door Geenius filter (2e orde aanpassing in het hoog). En ik moet zeggen, dat is geen straf!
Nu was dat met het andere filter ook al niet zo, dus wat dat betreft ben ik al erg blij.
Nu ben ik niet echt gezegend met een relatief gehoorvermogen, kan erg moeilijk de verschillen tussen de filters duiden. Heb gepoogd met wat beperkte middelen wat metingen te doen, maar dat dreigt op een fiasco uit te lopen. Zal daar niet te uitgebreid over uitweiden hier...

Verder heb ik wat zitten spelen met de Source Direct knop op mijn Marantz receiver en het lijkt dat het geluid mét Source Direct aan wat transparanter en helderder is dan in de standaard setting.

Zit een beetje in dubio; wil eigenlijk de speakers volgende week afhebben (verjaardagje in huis, wil dan grijpgrage vingers aan de filtertjes voorkomen, maar eigenlijk ook tonen hoe ze eruit zien zonder die tijdbom bovenop), maar aan de andere kant ook niet overhaast nu trucen uit gaan halen waar ik later spijt van krijg (mezelf kennende zal ik niet snel het filter nog gaan aanpassen/testen als de boel eenmaal in elkaar zit). Lastig, lastig, lastig...
sevenup

Bericht door sevenup »

mikekiwi schreef:
Weer eens een updateje uit Sesamstraat...

Ik speel nu sinds een maandje met het nieuwe door Geenius filter (2e orde aanpassing in het hoog). En ik moet zeggen, dat is geen straf!
Nu was dat met het andere filter ook al niet zo, dus wat dat betreft ben ik al erg blij.
Nu ben ik niet echt gezegend met een relatief gehoorvermogen, kan erg moeilijk de verschillen tussen de filters duiden. Heb gepoogd met wat beperkte middelen wat metingen te doen, maar dat dreigt op een fiasco uit te lopen. Zal daar niet te uitgebreid over uitweiden hier...

Verder heb ik wat zitten spelen met de Source Direct knop op mijn Marantz receiver en het lijkt dat het geluid mét Source Direct aan wat transparanter en helderder is dan in de standaard setting.

Zit een beetje in dubio; wil eigenlijk de speakers volgende week afhebben (verjaardagje in huis, wil dan grijpgrage vingers aan de filtertjes voorkomen, maar eigenlijk ook tonen hoe ze eruit zien zonder die tijdbom bovenop), maar aan de andere kant ook niet overhaast nu trucen uit gaan halen waar ik later spijt van krijg (mezelf kennende zal ik niet snel het filter nog gaan aanpassen/testen als de boel eenmaal in elkaar zit). Lastig, lastig, lastig...
Timmer een klein kastje in elkaar met een afneembaar deksel. Hier kan het filter dan mooi in en als je verder wil tweaken gewoon het deksel eraf :D
mikekiwi
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

sevenup schreef:
Timmer een klein kastje in elkaar met een afneembaar deksel. Hier kan het filter dan mooi in en als je verder wil tweaken gewoon het deksel eraf :D
Heb vannacht niet zo'n beste nacht gehad qua slaap en tijdens één van mijn nachtelijke gedachtendwalingen is dat ook voorbijgekomen inderdaad! Heb nog een mooi stevig kartonnen doosje waar de Seas drivers inzaten en daar krijg ik de filters wel in. Kan ik ook mooi een paar gaatjes maken voor in- en output...
Thanks voor de bevestiging en het meedenken!
mikekiwi
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

En weer een paar stapjes verder:

- br-poort getuned. Er is een plankje van ca 10cm lang en 10mm dik ingekomen waarmee de bult tussen 100 en 130Hz zou moeten worden weggenomen en de speaker wat dieper zou moeten gaan, tot ca 80Hz moet toch wel lukken nu

- in de olie gezet; ondanks de testen met prima resultaat met werkbladolie en hardwax (dank zij wat leendruppeltjes van Interficior) heeft het budget toch vooralsnog iets anders beslist en heb ik ze in de licht verdunde lijnolie gezet. Het resultaat is op dit moment aardig (2 lagen), het lijkt nog een beetje vlekkerig

- filter in een apart doosje gezet, om grijpgrage vingers in het komend weekend te vermijden

- rubberdopjes eronder; met dank aan Edo! Ook dit is nog even wennen, voor mijn gevoel staan ze wat hoog op de pootjes, maar dat kan ook door de reflectie op de glasplaat komen waar ze op staan

En natuurlijk wat nieuwe foto's!
Bijlagen
IMM_43.jpg
IMM_42.jpg
IMM_41.jpg
IMM_40.jpg
rho

Bericht door rho »

Ze zien er heerlijk uit! Ik vind de voetjes zeker niet te hoog.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

staat prima zo op die voetjes. ze benadrukken het kleine juist mooi imho
jantje-secuur

Bericht door jantje-secuur »

mikekiwi schreef:
- filter in een apart doosje gezet, om grijpgrage vingers in het komend weekend te vermijden
Je weet toch dat kindervingers een magische aantrekkingskracht hebben tot tweeters, en zeker dure? :lol:

Of zou het toch werken omdat het geen dome is?
mikekiwi
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

Yeah, I know... De frontjes zijn al uitgedacht en getekend, moet alleen nog even de tijd vinden om de frees wat rondjes te laten draaien (ga het toch proberen met een rond frontje per unit) en ook nog de magneto's bestellen.

Maar dat redde ik even niet, heb ondertussen ook nog even een hemelbed voor dochterlief in elkaar getimmerd...
SARK

Bericht door SARK »

SARK schreef:
Wat een schatjes =D>
lepain
Contacteer:

Bericht door lepain »

Het is inderdaad een fantastisch ogend speakertje. Snoepjes! Get in my belly! :oops:
mikekiwi
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

lepain schreef:
Het is inderdaad een fantastisch ogend speakertje. Snoepjes! Get in my belly! :oops:
Thanks! En vooral afblijven...van mij! ;)

Gister even wat sweepjes op wat lagere frequenties erdoorheengeduwd en ik denk idd op het gehoor dat de afval ergens tussen 75 en 80Hz begint. Mijn Ieniemienie-sub zal dus zo rond de 80Hz dus gaan aanvullen...

Verder is de poortdonder die ik had zo goed als weg, is prima mee te leven zo, geen enorme versterking meer door die - nu verdwenen - bult rond de 130Hz.

Verder klinkt het lekker open, draai nu met filterontwerp1 op de linkerspeaker, filterontwerp 2 op de rechterspeaker.
Het originele filter klinkt zo op het gehoor wat makkelijker, upfront, filter 2 heeft zeker meer transparantie. Neig voorlopig naar versie 2, maar denk ik dat ik nog om een second opinion ga vragen, al dan niet met wat metingen erbij...
mikekiwi
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

En dan zijn we weer twee maandjes verder en is mike eindelijk in staat om zelf iets te produceren wat op een redelijk betrouwbare meting lijkt... Gecalibreerde computermic gekocht en die lijkt het te doen.

Bij deze dan ook de meting waar ik al een tijdje op zat te azen: een vergelijk tussen de originele opzet (in het geel hieronder) en de 2e orde aanpassing (recente suggestie van Geenius, in groen).

Het verschil lijkt me duidelijk; morgen gaat het filter definitief (? ;) ) opgebouwd worden, de groene lijn komt overeen met wat ik al dacht te horen en wat mij ook de beste optie lijkt.
Iemand nog een andere mening?
Bijlagen
IMM_meting_mk.jpg
mikekiwi
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

mikekiwi schreef:
Iemand nog een andere mening?
(N)iemand??? :oops: :wink:
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Misschien nog een meting 15-20 graden of ax en on ax binnen 1 grafiek? Door met de gating te spelen haal je nog wat reflecties weg. Een grafiek zegt niet genoeg over de klank. Dat moet je echt zelf bepalen! :wink:

wel gek dat jouw meting zo snel afvalt in het hoog. Zal misschien met een instelling te maken hebben. Of is dit al een of ax meting?
mikekiwi
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

Montana schreef:
Misschien nog een meting 15-20 graden of ax en on ax binnen 1 grafiek? Door met de gating te spelen haal je nog wat reflecties weg. Een grafiek zegt niet genoeg over de klank. Dat moet je echt zelf bepalen! :wink:

wel gek dat jouw meting zo snel afvalt in het hoog. Zal misschien met een instelling te maken hebben. Of is dit al een of ax meting?
Die meting gaat vandaag niet meer lukken, dat zal ik morgenochtend nog eens proberen. Maar dan wordt het krap, want tegen het middaguur wil ik de filtertjens wel klaar hebben ;)
"Spelen met gating"; eh, die ga ik opzoeken! ;)

De afval in het hoog is puur toe te schrijven aan de meetmicrofoon; die heeft een bereik to ca 15.000Hz en dus zie je dat ook in de meting terug. Kan wellicht met een hoop gegoochel in de calibratiefile wel wat doen, maar boven de 15.000Hz ligt op dit moment niet het voor mij interessante bereik. Vandaar dat ik ook met dit microfoontje genoegen heb genomen.
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Als je een meting doet en je kijkt naar het impuls respons window zie je een hele grote piek. Dat is het signaal. Daar kan je de gele lijn vlak voorzetten. De rode lijn kan je in het veld brengen door rechtermuisklik te doen in dat veld. Die moet je na de impuls zetten en dan zo ver mogelijk, maar voor je nieuwe bultjes ziet verschijnen. Soms moet dit al na b.v 3 ms. De speakers zo vrij mogelijk zetten helpt ook.
mikekiwi
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

Dank, daar ga ik eens mee spelen!
mikekiwi
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

Bij deze het resultaat van de meting , nu iets vrijer opgesteld en wat met de "gating" gespeeld zoals door Montane aangegeven.

groen is on-axis, geel = op 30 graden; daar zit dus niet veel verschil tussen.....
Bijlagen
arta_2eorde_0+30_graden_v2.jpg
mikekiwi
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

Voor de meeting in Beetsterzwaag is het filter in elkaar gesoldeerd en in de kast ingebouwd. Was nog even wat gedoe omdat het filter met de CC SA condensatoren nog al groot uitgevallen is. Maar het is gelukt.

Echter, de klank is niet helemaal wat ik verwacht had; wellicht dat de testopzet met tussenverbindingen en kroonsteentjes toch her en der wat extra weerstand hebben opgewekt. De versie zoals die nu is ingebouwd klinkt in het hoog nu te sterk. Het is erg transparant, dat wilde ik ook, maar net even té.
Kreeg in Beetsterzwaag ook o.a. van Sietse al de opmerking dat het hoog wat geknepen kon worden om het te optimaliseren en ben het nu na wat langer luisteren met hem eens.
Nu is dit op zicht niet zo'n probleem, zou met de waarde van R3 kunnen spelen om dit aan te passen.

Nu heb ik echter ook erg last van S-klanken die wat pijn doen aan de oren; verdwijnen die ook als ik de tweeter iets meer demp of zit dat ergens anders in de keten?

Ik zal vanavond nog even een meting maken en die hier vermelden, lukt me nu even niet.

Voor de volledigheid nog even het filter waarmee ik nu speel:
Bijlagen
filter06.gif
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”