Maxima, Vertigo, Faktum, ..
Moderator: Beheerdersteam
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Dat hangt nogal van het instrument af.
Ik zou dat niet zo durven te zeggen, 20Hz is wel heel erg laag nmlk.
Wellicht aanwezig maar met een heel erg kleine amplitude.
hier trouwens een plaatje voor de mensen die daar op geilen
(plaatje van de E was nog leuker, maar die kan ik helaas niet meer vinden)

Ik zou dat niet zo durven te zeggen, 20Hz is wel heel erg laag nmlk.
Wellicht aanwezig maar met een heel erg kleine amplitude.
hier trouwens een plaatje voor de mensen die daar op geilen
(plaatje van de E was nog leuker, maar die kan ik helaas niet meer vinden)

Laatst gewijzigd door b_force op wo 17 sep 2008, 0:06, 1 keer totaal gewijzigd.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
neuh het ging mij er meer om wat nu de diverse resonanties waren (+ nog een ander onderzoek, maar dat zal ik hier niet helemaal gaan uit leggen).
In feite is natuurlijk bijna alles een kast resonantie, maar bij de laagste (dus 110Hz) kon je duidelijk enkel en alleen de kast voelen/horen.
Grondtonen van een gitaar zijn dus sowieso
E 82,4
A 110
D 146,8
G 196
B 246,9
E 329,6
Van een 4 snarige basgitaar is dat een oktaaf er onder, van een bas met 5,6 (zelfs 7) snaar gaat het nog wat omlaag.
Hier nog een lijstje
http://www.contrabass.com/pages/frequency.html
(er zijn er meer te vinden op inet hoor)
Maargoed allemaal een beetje zwaar offtopic
Met andere woorden, er zit nog een hoop onder de 40Hz
In feite is natuurlijk bijna alles een kast resonantie, maar bij de laagste (dus 110Hz) kon je duidelijk enkel en alleen de kast voelen/horen.
Grondtonen van een gitaar zijn dus sowieso
E 82,4
A 110
D 146,8
G 196
B 246,9
E 329,6
Van een 4 snarige basgitaar is dat een oktaaf er onder, van een bas met 5,6 (zelfs 7) snaar gaat het nog wat omlaag.
Hier nog een lijstje
http://www.contrabass.com/pages/frequency.html
(er zijn er meer te vinden op inet hoor)
Maargoed allemaal een beetje zwaar offtopic
Met andere woorden, er zit nog een hoop onder de 40Hz
Was een leuke avond. Ik ben blij, dat ik voor Albert de W15/9700 monitor uit het digitale domein kon trekken. de uiteindelijke beleving, daar gaat het uiteindelijk om.
Albert, je had inderdaad gelijk wat betreft die CB afstemming. Had ik overheen gelezen (waarschijnlijk zoiets van: ga ik toch niet doen". Met een paar stevige proppen in de poorten klinkt de speaker ook erg leuk, maar door het wat dunnere laag begrijpelijkerwijs wat minder vol en los.
Dan staat niets het toevoegen van een sub om een soort "maxima-lite" systeem te maken in de weg.
Qua woofer zat ik eer aan de SEAS H1209 te denken. Aan de andere kant, die Peerless heb je al liggen, dus dat vergt geen extra investeringen, en fundament heeft die unit in overvloed.
Ik realiseer me, dat mijn ervaringen met de XXLS driver gebaseerd zijn op een CB systeem met een Vb van 60l. Dat is voor de XXLS aan de kleine kant. Wellicht dat als-ie in een maatje grotere kast zit, hij wat neutraler presteert. Voor muziek vind ik mijn subwoofer (zie voor bouwverslag hier) wel leuk, maar voor HT leuker. Ik heb hem indertijd oningespeeld met mijn minimonitors (die paarse) uitgeprobeerd, en zoals ik toen schreef voegde dat wel een dimensie toe.
Wat betret die (sub)laag discussie:
Lager dan 40Hz?
De luchtstroom in een kerk bijvoorbeeld. Die "onhoorbare" suggestie van ruimte. Geloof me, als je systeem ècht sublaag aankan, krijg je veel meer ruimte in je weergave. Ga maar eens naar een echt groot systeem luisteren.
Albert, je had inderdaad gelijk wat betreft die CB afstemming. Had ik overheen gelezen (waarschijnlijk zoiets van: ga ik toch niet doen". Met een paar stevige proppen in de poorten klinkt de speaker ook erg leuk, maar door het wat dunnere laag begrijpelijkerwijs wat minder vol en los.
Dan staat niets het toevoegen van een sub om een soort "maxima-lite" systeem te maken in de weg.
Qua woofer zat ik eer aan de SEAS H1209 te denken. Aan de andere kant, die Peerless heb je al liggen, dus dat vergt geen extra investeringen, en fundament heeft die unit in overvloed.
Ik realiseer me, dat mijn ervaringen met de XXLS driver gebaseerd zijn op een CB systeem met een Vb van 60l. Dat is voor de XXLS aan de kleine kant. Wellicht dat als-ie in een maatje grotere kast zit, hij wat neutraler presteert. Voor muziek vind ik mijn subwoofer (zie voor bouwverslag hier) wel leuk, maar voor HT leuker. Ik heb hem indertijd oningespeeld met mijn minimonitors (die paarse) uitgeprobeerd, en zoals ik toen schreef voegde dat wel een dimensie toe.
Wat betret die (sub)laag discussie:
Lager dan 40Hz?
De luchtstroom in een kerk bijvoorbeeld. Die "onhoorbare" suggestie van ruimte. Geloof me, als je systeem ècht sublaag aankan, krijg je veel meer ruimte in je weergave. Ga maar eens naar een echt groot systeem luisteren.
De H1209-L26 heb ik te koop staan. Als je een volledige drie weg wil maken met een xo op b.v. 300Hz met een normaal 12dB/octaaf filter zou dat beter zijn.
De xxls 12 is echter de baas in het subdomein en met een redelijk steil xo tot +/-130Hz de betere.
De xxls12 zou in 60 liter gesloten heel erg goed moeten zijn. Met een actief filter maakt het vrijwel niet uit of je hem in 60 of 100 liter stopt. Ik snap ook niet echt waarom fokke hem niet perfect klinkend krijgt. Misschien teveel kamerinvloeden? Misshcien dat je kast teveel resoneert?
mvg,
Martijn
De xxls 12 is echter de baas in het subdomein en met een redelijk steil xo tot +/-130Hz de betere.
De xxls12 zou in 60 liter gesloten heel erg goed moeten zijn. Met een actief filter maakt het vrijwel niet uit of je hem in 60 of 100 liter stopt. Ik snap ook niet echt waarom fokke hem niet perfect klinkend krijgt. Misschien teveel kamerinvloeden? Misshcien dat je kast teveel resoneert?
mvg,
Martijn
Waarschijnlijk te hoge eisen.Montana schreef:De H1209-L26 heb ik te koop staan. Als je een volledige drie weg wil maken met een xo op b.v. 300Hz met een normaal 12dB/octaaf filter zou dat beter zijn.
mvg,
Martijn
Offtopic//fgroen schreef:Wat betret die (sub)laag discussie:
Lager dan 40Hz?
Was geen poging tot een discussie hoor
Niet dat mijn systeem beneden de 40Hz niets weergeeft...
Thanks!
//Offtopic
Nou Fokke: een kopje thee gaat er nog wel in( ik bedoel dus, dat experiment zou ik wel eventjes willen horen).
Ondertussen heb ik besloten om ieg een XXLS12 sub te maken en wat daarboven komt zie ik dan nog wel( Opties: W1500/97, maar ook nog evt. de prijzige Maxima topkasten).
Voor het eerst ga ik, godbetert, met winisdpro aan de gang( mn Vista heeft er moeite mee, maar dat overwin ik wel).
Ik maak een nieuw topic aan ( iets als Van Sub naar Hoog), waarin ik uit wil komen bij een fullrange weergave, aanvangende met de bouw van een sub dus.
Eindelijk( pffff) maar eens Aktie!
Ondertussen heb ik besloten om ieg een XXLS12 sub te maken en wat daarboven komt zie ik dan nog wel( Opties: W1500/97, maar ook nog evt. de prijzige Maxima topkasten).
Voor het eerst ga ik, godbetert, met winisdpro aan de gang( mn Vista heeft er moeite mee, maar dat overwin ik wel).
Ik maak een nieuw topic aan ( iets als Van Sub naar Hoog), waarin ik uit wil komen bij een fullrange weergave, aanvangende met de bouw van een sub dus.
Staat genoteerd.hopsa schreef:Nou Fokke: een kopje thee gaat er nog wel in( ik bedoel dus, dat experiment zou ik wel eventjes willen horen).
Yeah!! actie!hopsa schreef:Voor het eerst ga ik, godbetert, met winisdpro aan de gang( mn Vista heeft er moeite mee, maar dat overwin ik wel).
Meld dan even in dit tpoc als je het nieuwe topic hebt aangemaakt.
Ik begrijp wat je bedoelt en ik heb dit ook meegemaakt. Echter, dit is niet in elke ruimte een vanzelfsprekendheid. In mijn huiskamer heb ik dit effect niet meegemaakt. Het is ook heel erg subjectief. Verder is het ook een kwestie van hoeveel je hecht aan het fysiek voelen van het laag. Ik heb een sub gehad voor het laagste octaaf en slechts bij enkele tracks (van mijn muziek dan) voegde het iets toe.fgroen schreef:De luchtstroom in een kerk bijvoorbeeld. Die "onhoorbare" suggestie van ruimte. Geloof me, als je systeem ècht sublaag aankan, krijg je veel meer ruimte in je weergave. Ga maar eens naar een echt groot systeem luisteren.
Het is mooi om het laagste octaaf erbij te hebben, maar het is belangrijker hoe het laag vanaf 40Hz en daarboven wordt weergegeven. Daar schiet zo'n kleine monitor gewoon te kort en je mist de rust die een grote drieweg wel heeft. Als je daarnaar op zoek bent, moet je denk ik heel goed nadenken of je naar sat/sub wilt of dat je meteen naar een echte drieweg gaat.
Was ook meer mijn beleving, zoals je het verwoordt.jeroen_d schreef:Ik begrijp wat je bedoelt en ik heb dit ook meegemaakt. Echter, dit is niet in elke ruimte een vanzelfsprekendheid. In mijn huiskamer heb ik dit effect niet meegemaakt. Het is ook heel erg subjectief. Verder is het ook een kwestie van hoeveel je hecht aan het fysiek voelen van het laag. Ik heb een sub gehad voor het laagste octaaf en slechts bij enkele tracks (van mijn muziek dan) voegde het iets toe.fgroen schreef:De luchtstroom in een kerk bijvoorbeeld. Die "onhoorbare" suggestie van ruimte. Geloof me, als je systeem ècht sublaag aankan, krijg je veel meer ruimte in je weergave. Ga maar eens naar een echt groot systeem luisteren.
Het is mooi om het laagste octaaf erbij te hebben, maar het is belangrijker hoe het laag vanaf 40Hz en daarboven wordt weergegeven. Daar schiet zo'n kleine monitor gewoon te kort en je mist de rust die een grote drieweg wel heeft. Als je daarnaar op zoek bent, moet je denk ik heel goed nadenken of je naar sat/sub wilt of dat je meteen naar een echte drieweg gaat.
Ik verwacht ook wel dat het wel een wat meer uit de kluiten gewassen systeem zal gaan worden.
Voorlopig richt ik me op het maken van een sub die die tot ongeveer 100hz inzetbaar moet kunnen zijn( wellicht dipool, spannend).
Ben nu mn huiswerk daarvoor aan het doen.
Vervolg binnenkort in een nieuw draadje.
Voorlopig richt ik me op het maken van een sub die die tot ongeveer 100hz inzetbaar moet kunnen zijn( wellicht dipool, spannend).
Ben nu mn huiswerk daarvoor aan het doen.
Vervolg binnenkort in een nieuw draadje.
@ Martijn M
Wat is de moeite om een sub passief te filteren en aan te passen op de midwoofer (en die dus ook aanpassen)? Enige nadeel is als je laag crosst (passief) dat je de impedantiepieken op de eigenresonanties van de wooferkast en midwooferkast moet afvlakken voor een correcte filterwerking. Maar, dan heb je ook wat
Wat is de moeite om een sub passief te filteren en aan te passen op de midwoofer (en die dus ook aanpassen)? Enige nadeel is als je laag crosst (passief) dat je de impedantiepieken op de eigenresonanties van de wooferkast en midwooferkast moet afvlakken voor een correcte filterwerking. Maar, dan heb je ook wat
Laatst gewijzigd door RSQ8P op wo 17 sep 2008, 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Klopt, maar alles hangt af van je eisen. Actieve sub is gunstig in de zin van relatief kleine zeer stevige kast met flexibele filter instelling. Combineren met een goede monitor is voor de beginner relatief eenvoudig en leidt tot een goed resultaat. Het bouwen van een kwalitatief goed drieweg systeem vraagt de nodige ervaring. Je moet dan sowieso naar een andere woofer toe, de XXLS-12 is een pure subdriver.
Mee eens Jeroen.
Je ziet het dan meer in de zin van:
de twee-weg loopt -3dB op bijvoorbeeld 60Hz en je koppelt daar je XXXXXXXXXXLS op aan. Jammere is dan wel dat je meteen met de verkeerde bassintensiteit te maken krijgt als beginnende zelfbouwer (bassboost van een BR met een loeizware en trage driver --> het recept voor disharmonie met je twee-weg monitor!).
Hup, meteen naar dipool of sealed...
Je ziet het dan meer in de zin van:
de twee-weg loopt -3dB op bijvoorbeeld 60Hz en je koppelt daar je XXXXXXXXXXLS op aan. Jammere is dan wel dat je meteen met de verkeerde bassintensiteit te maken krijgt als beginnende zelfbouwer (bassboost van een BR met een loeizware en trage driver --> het recept voor disharmonie met je twee-weg monitor!).
Hup, meteen naar dipool of sealed...
In HH 4/2007 staat een dipoolontwerp met 2 maal XXLS12 12-8H( 830847). Plus een haast gelijk ontwerp voor nog 3 koppeltjes subwoofers. In combinatie met o.m. Reckhorn A400.
Ik heb een net ander type de xxls12( 830845), daar zou ik denk ik ook een dipool mee kunnen maken.
Wie weet daat meer over - veel verschillen de XXLS12's niet.
830845 tov 830847: Qms 9.68 ipv 7.7, Le 3,6 ipv 1,1, Mms 101.4 ipv 86, zijn de meest opvallende verschillen.
Ja, als je de XXLS neemt zou ik ook voor sealed gaan. N.B. bij juiste aansturing is een zware subdriver helemaal niet traag! De steilheid van 60Hz stelt totaal niets voor, het is voor een krachtig magneet systeem een fluitje van een cent om een zwaar membraan dan de juiste acceleratie mee te geven.
Bij beperkte wensen tav geluidsdruk zou je dipool kunnen overwegen. Monitor ook gesloten maken natuurlijk en sub laten aankoppelen op het natuurlijke kantelpunt van de gesloten monitor.
Bij beperkte wensen tav geluidsdruk zou je dipool kunnen overwegen. Monitor ook gesloten maken natuurlijk en sub laten aankoppelen op het natuurlijke kantelpunt van de gesloten monitor.
Dipool is mooi, maar ik ben bang dat een dergelijke combinatie problemen op gaat leveren. Als je dan OB wilt, bouw dan bijv. de OB3W van Jeroen na.hopsa schreef:OK Jeroen.
Toevoeging: Als de 830845 zich daarvoor leent lijkt me een dipool daarmee mooi. Makkelijk te maken en ze kunnen evt altijd nog in een CB.
Een combi van de xxls12 in een gesloten kast met een stel monitoren met de (grote slag!!) Scanspeak 15W er boven moet echter ook heel goed gaan. Bovendien is de zogenaamde WAF wat hoger.
-edit door moderator jeroen_d, roze lettertype teruggebracht naar zwart- met donkerblauw heb ik geen probleem, dat geeft voldoende contrast en is een rustige neutrale kleur. Ik ben het in zekere zin wel eens met SSassen, het moet niet zo zijn dat iedereen de gekste kleuren en lettertypes gaat gebruiken. Het moet geen dolle boel en onleesbaar worden, het gaat om de inhoud. Maar leven in de geest van de regels moet kunnen en donkerblauw valt voor mij binnen die context.