Passieve basboost voor open baffle's

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Passieve basboost voor open baffle's

Bericht door weidok »

Hoi volgt al een tijdje dit draadje op een ander forum
nl. audiocircle over passieve basboost voor open baffle's
een zgn. T bass.....

iemand ervaring hiermee...????

link http://www.audiocircle.com/circles/inde ... ic=53322.0

komt dus tussen de versterker en het filter te zitten
plaatje circuit
Bijlagen
T bass
T bass
T-bass.jpg (14.51 KiB) 1383 keer bekeken
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Re: Passieve basboost voor open baffle's

Bericht door weidok »

weidok schreef:
iemand ervaring hiermee...????
niemand... ??
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

bump...
nog een link op diyaudio
http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... did=130679

nieuwsgierig... maar nog niet uitgetest ?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Sorry dat ik niet reageer, maar ik zie niet zoveel in dergelijke zaken. Een nette correctie middels een stukje line-level actieve filtering werkt veel netter en houdt de driver beter onder controle.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Passieve basboost voor open baffle's

Bericht door richard »

weidok schreef:
weidok schreef:
iemand ervaring hiermee...????
niemand... ??
Het lijkt wat op een autotrafo zoals ook door Audiostatic wordt toegepast, daar heet het 'Mirrordrive'. In het boekje 'Elektostatische luidsprekers' van Fikier wordt het op blz. 98 beschreven.
Jasper
Berichten: 184
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 14:01
Locatie: Dordrecht

Bericht door Jasper »

Wat je hier feitelijk doet is de wat hogere tonen direct naar de luidspreker via de high-pass (condensator) en de laagste tonen door een transformator met een dubbele functie: low-pass filter en een transformator van het signaal naar hogere spanning. Dit laatste heeft echter als gevolg dat de impedantie die de versterker "ziet" naar beneden gaat voor dit gebied. Je moet dan een hele stabiele versterker hebben die lage impedanties aankan.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”