Hiraga klasse A versterker gebruikers

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
edje

Bericht door edje »

Ben ik nu heel benieuwd naar en vandaar deze oproep.
Zijn er mensen die deze eindversterkers in gebruik hebben .
Kan er alleen veel goeds van lezen maar niet zo veel van gebruikers die hem hebben .
esteban
Contacteer:

Bericht door esteban »

Ik ben er een aan het bouwen, de printen zijn klaar, als ie af is geef ik wel een seintje
steven
solitaire

Bericht door solitaire »

Je bedoeld de versterkers met de naam 'klasse A' ? (hij heeft wel meer klasse A spullen ontworpen :))

En bedoel je dan

"Le Classe A" / "Hiraga Le Classe A": 30W, kant-en-klaar commercieel product; naam in grote letters op 't front (werd over de jaren wel kleiner / mooier); voeding 4x de grote van de "Classe A" voeding

"Classe A" / "Hiraga Classe A": 20W, zelfbouw pakket /ontwerp; enkele exemplaren als kant-en-klaar product op de markt gebracht

En er zijn ook directe afgeleiden hiervan, maar die hebben niet 'Classe A' in hun naam (ook redelijk bekend is de voorloper van de 'classe A' producten, de 8 Watt "Le Monstre")

Pracht spul ! Categorie 'hebbehebbehebbe ...

Wolf
esteban
Contacteer:

Bericht door esteban »

Ergens tussen de 2 classe a-s in, denk ik. Paar jaar geleden stond er een artikel in "audio en techniek" (wat jammer dat het blad niet meer bestaat) over alternatieve versterkers als Hiraga en Linsey Hood, heel inspirerend. Printen ontworpen, monoproefopstelling gemaakt, maar het werd erg warm (sis). Ik heb nu grote koelplaten en nu alleen maar even monteren. Het in een kastje bouwen is het meeste werk. Met een ruststroom van 1,5 A bereken ik theoretisch 36 wtt, dus 24 zal er wel uitkomen. Wordt vervolgd
groet steven
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Lang geleden heb ik een opgeschaalde versie van de "Le Montre" gebouwd (+ en - 24V en 1,5 A bias). Kwam iets van 20 W - 25 W uit. Heeft wel een lage PSR en heeft behoorlijk grote voeding caps nodig. Klonk heerlijk.

Hier een voorbeeld van de oorspronkelijke 8W versie

http://diyaudioprojects.com/Solid/Jean- ... e-Monstre/
carolus
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

monster

Bericht door carolus »

Ik bouwde (1983) 2x4 monsters op basis van het schema in "L'Audiophil" voor het aansturen van mijn 4 wegshoornsysteem (samen met 4 wegs aktieffilter Kaneda).
Eerst met een continu floating voeding loodaccubatterijen (duur in electriciteitsrekening) en ongeveer 1 F aan capa's, nadien via een klassieke 500VA voeding.
Veel luisterplezier zowel in het hoog als in het laag. Mooie muziale scène ....
Bijlagen
485AMP.JPG
edje

Bericht door edje »

Ik heb de printen even nagekeken en er staat vermeld dat het 50 watt versie is uitgerust met vier eindtorren per kanaal en de voeding is van keneda .
Helaas kan ik niks vinden van de 50 watts versie
Bijlagen
Afbeelding 006.jpg
carolus
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

50W (Kaneda)

Bericht door carolus »

Er zijn wel een enkele artikelen in "L'audiophil" (29&31&34) geschreven door Jean Hiraga over "amplificateur Kanéda, classe A, 50W+50W, en dit met 2X2 (voorstel van Hiraga) of 2x4 eindtrtansitoren (concept van Kanéda).
Ik bouwde een test set ...helaas was de output niet "stabiel" te krijgen (DC-out).
Pjotr

Bericht door Pjotr »

2 x 50W pure klasse-A vind ik persoonlijk gekkenwerk met dat gekachel.

Zoiets komt m.i. het meest tot zijn recht met hoog-rendement speakers en dan is 20 W heel ruim.
carolus

Re: Hiraga klasse A versterker gebruikers

Bericht door carolus »

edje schreef:
Helaas kan ik niks vinden van de 50 watts versie
Hi Edje:
Ik verzamelde voor u een pakje "heel mooie" informatie voor uw project 2x50W classe A.
Ik stuurde u een PB.
Ik wens je nog veel leesgenot en ....realisatie.
Mvg
buisje

Bericht door buisje »

Ik heb nav het artikel wat esteban ook beschrijft van audio en techniek waarin diverse transistor amps werden besproken twee JLH 10 W monoblokjes gebouwd.

Erg leuk projectje die JLH's, ze staan nu op zolder. Zelf draai ik met een hybrid van A&T. Als je een Hiraga kan bouwen gewoon doen.
Plaats reactie