E24-reeks metaalfilm weerstanden

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Marp
Beheerder / Sysadmin

E24-reeks metaalfilm weerstanden

Bericht door Marp »

Ik wil een volledige E24-reeks metaalfilm weerstanden 1% bestellen. Aangezien de verkoper sets met 50 waarden naar keuze levert, worden dat 4 sets, zodat ik over alle 177 waarden beschik van 1 Ohm t/m 22 MOhm. Er resteren dus nog 23 waarden die ingevuld moeten worden.

Om niet klakkeloos 23 waarden in te hoeven vullen hoop ik op advies of tips. Zijn bijv. waarden of bepaalde bereiken aan te geven die je vaker aanvult dan andere, zodat het wel handig is om daar een dubbele hoeveelheid van te hebben? (ik kan me voorstellen dat je van bepaalde weerstanden nooit genoeg kan hebben). Of komt het voor dat je weerstanden hebt die eigenlijk nooit uit het bakje komen? Enz.

Om mijn keuze érgens op te kunnen baseren is élke suggestie of eigen ervaring zeer welkom.
Laatst gewijzigd door Marp op zo 31 aug 2008, 2:49, 1 keer totaal gewijzigd.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Volgens mij maak je een rekenfout: 200 - 177 is bij mij nog altijd 23...

inhoudelijk advies : ik zou zeggen, neem een aantal waardes uit de E12 reeks erbij met name tussen de 1K en 100K.
In veel schakelingen kom je 1K, 2.2K, 3.3K, 4.7K, 10K, 22K, 33K, 47K, en 100K tegen.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

En anders kun je de waarden boven de 1 Meg wel weg laten. Die gebruik je zelden.

Ik heb zelf ook zo'n E24 reeks (100 stuks per waarde) en na 12 jaar is daar nog geen 1-tje van opgeraakt. Dus om op voorhand extra te gaan bestellen lijkt mij wat voorbarig.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Dit snijdt hout! Beperk ik een E24-reeks tot 1M, dan kan ik 150 i.p.v. 200 waarden bestellen. Dat scheelt nogal wat. Met de resterende 5 waarden kan ik dan nog het bereik vergroten, waarbij volgende verdeling waarschijnlijk wel gunstig is: 2.2M, 3.3M, 6.8M, 10M, 22M

Neem ik de door Ray genoemde waarden in acht, dan is met 100 waarden een pakket samen te stellen wat misschien ook wel grotendeels de lading dekt. Hanteer ik hierbij de E24-reeks van 1K tot 100K en de E12-reeks daaronder, dan blijven 4 waarden over om het bereik boven 100K te vergroten. Bijv.: 220K, 330K, 680K en 1M

Ik zal morgen eens proberen in te schatten in hoeverre de uitgebreidste samenstelling meer flexibiliteit biedt, en dan gaat de bestelling de deur uit.

Ik ben zeer geholpen! 8) Thanks!

ray5150 schreef:
Volgens mij maak je een rekenfout: 200 - 177 is bij mij nog altijd 23...
Natuurlijk! Hoe kom ik nou aan 33. :-s
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Ik ontdek dat de waarden niet bij 1 Ohm maar bij 0,1 Ohm beginnen. Wat zou eerder voor komen? Kleiner dan 1 Ohm of groter dan 4,7 M?
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Marp schreef:
Ik ontdek dat de waarden niet bij 1 Ohm maar bij 0,1 Ohm beginnen. Wat zou eerder voor komen? Kleiner dan 1 Ohm of groter dan 4,7 M?
Allebei niet. Groter dan 4M7 wordt bijna nooit toegepast, zoals reeds vermeldt. Dit soort grote waardes wordt wel eens toegepast in dimmers om enigszins aanraakveilig te kunnen dimmen, maar dan wordt 10M vaak opgebouwd uit 2x 4M7 vanwege de doorslagspanning.

Als je in een audio-schakeling (en daar zul jij de wwerstanden volgens mij voornamelijk gaan gebruiken) zul je dat soort grote waardes alleen nodig hebben als je je heel erg verrekend hebt. Is het ook niet zo dat de ruisspanning toeneemt met de weerstandswaarde? Dat weet ik echter niet zeker maar zoiets staat me bij.

@ray: Het heeft geen zin om E12-waardes toe te voegen als je de hele E24 neemt. Daar zitten de E12 waardes namelijk ook al tussen.

Ik heb me een aantal maanden geleden beperkt tot de complete E12-reeks, omdat je met een beetje rekenwerk de E24-reeks hiermee wel kunt opvangen voor experimenteerdoeleinden. Heb je dan toch exoten nodig, kun je ze nog altijd even bestellen of bij de electronicaboer halen.

Groeten,
Mischa
ray5150

Bericht door ray5150 »

mischa72 schreef:

@ray: Het heeft geen zin om E12-waardes toe te voegen als je de hele E24 neemt. Daar zitten de E12 waardes namelijk ook al tussen.
Dat weet ik, hij vroeg naar veel gebruikte waardes om die dubbel te bestellen. en dat is de E12 reeks.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Sterker nog Ray, dat is de E2 reeks :D 10 - 47 - 100 - 470 - 1k - enz. Maar dan nog zou ik die gewoon bijbestellen als ze op zijn.

Verder klopt het wat Mischa zegt, boven de 1 meg zou ik gewoon E12 of zelfs E6 bestellen en onder de 10 ohm ook. Onder de 1 ohm is doorgaans speciaal en zijn vaak vermogensweerstanden en die zou ik niet op voorraad houden.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Ik vroeg inderdaad of er wellicht waarden zijn waar je nooit genoeg van hebt, zodat ik die eventueel dubbel kon bestellen. Hoeft niet, maar op dat moment moest ik nog 23 waarden invullen, en onderstaande speelt ook mee.....

--
Zoals ik er nu tegenaan kijk, ga ik eens bekijken of ik waarden kan ontdekken waarvan ik zeker meer exemplaren ga gebruiken. Daar bestel ik er dan 100 extra van, waarbij ik zonodig de waarden onder 10R en boven 1M laat vervallen. Van de overigen hoef ik dan maar 40 of 50 stuks per waarde voor mezelf te houden, en kan ik van de rest 5 uitgebreide assortimenten maken die ik op marktplaats zet. Voor beide partijen gunstig, en het houdt de uitgaven een beetje in de hand. O:)
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

Marp schreef:
Ik ontdek dat de waarden niet bij 1 Ohm maar bij 0,1 Ohm beginnen.
Sterker nog, er zijn zelfs weerstanden van 0 Ohm (met een oneindig hoge tolerantie eigenlijk, zelfs al zou het 0.0001 Ohm zijn dan zou de tolerantie oneindig zijn).
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Er bestaan inderdaad 0 Ohm weerstanden, maar dat valt buiten het leveringsprogramma. De verkoper levert vanaf 0,1 Ohm.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Zouden ze in China geen E24-serie kennen :?:

Berichten op ebay kunnen slechts 1000 karakters bevatten, dus ik bestelde "alle 145 waarden uit de E24-series, beginnend vanaf 1 Ohm en eindigend met 1 MOhm". De verkoper vroeg daarop om een volledige lijst via e-mail, met daarin elke afzonderlijke waarde.

--
Nu maar hopen dat hij nog wat laat horen, want gisteren stuurde ik al een bericht of hij mijn 3 dagen eerder verstuurde lijst heeft ontvangen, maar tot nu toe zie ik hem enkel zijn aanbiedingen updaten. :?
Laatst gewijzigd door Marp op ma 08 sep 2008, 4:23, 1 keer totaal gewijzigd.
ray5150

Bericht door ray5150 »

China ? pffff. wat vergezocht zeg . weerstanden bestel ik altijd hier: hier . de enkele keer dat er een waarde niet is die ik nodig heb ga ik wel naar Stuut en bruin.

Of ga je soms een versterker fabriek beginnen? :wink:
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Nog net niet. Uiteindelijk verwacht ik een stuk of 18 eindtrapjes te bouwen... uiteraard niet allemaal voor mezelf.

Maar een duidelijke reden: ik dek me in voor de toekomst. Uiteindelijk kost het handenvol geld (en tijd) om telkens voor 3 onbenullige componenten een bestelling te moeten plaatsen, die bovendien moet worden aangevuld met iets wat niet nodig is, om maar aan een bedrag te komen of om de totale verzendkosten in de hand te houden. Mijn budget heeft me al jaren weerhouden om iets te bouwen, en nu is er even wat ruimte. Als je dan bedenkt dat Dick Best 17 waarden levert voor het bedrag waarvoor ik in Shanghai een E24-reeks koop (mits de douane daar geen stokje voor steekt), is in dit geval de keuze snel gemaakt. O:)

Enne... afstand is tegenwoordig vrij relatief.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Tja. en die weerstandjes van Dick Best komen hoogstwaarschijnlijk ook uit China ;)
ray5150

Bericht door ray5150 »

Marp schreef:
...Uiteindelijk kost het handenvol geld (en tijd) om telkens voor 3 onbenullige componenten een bestelling te moeten plaatsen, die bovendien moet worden aangevuld met iets wat niet nodig is, om maar aan een bedrag te komen of om de totale verzendkosten in de hand te houden.....
Ja en nee, voor de meeste groothandels geld dat wel. maar niet bij dick. Hij heeft een minimum van 5 euro (ex. verzenden) en voor dat geld is hij niet te beroerd om een hele zak met weerstanden,condensatoren,diodes enz. met tientallen verschillende waarden te leveren.
(hij rekent trouwens reele verzendkosten, 88 cent voor een busenveloppe) Ja, ik ben ook kosten bewust.

Maarreh, als ik jou goed begrijp : 17 weerstanden van DB is 1,02 euro, ja?
1,02 euro gedeeld door 145 chinezen, kom ik uit op iets van 0,7 cent per stuk. Dat is inderdaad erg goedkoop. :(

maar goed, ik heb zelf nog voorraad genoeg hoor ik ben 15 jaar geleden begonnen met een set van 2000 E12 5% kool 0,25 Watt. daar ben ik nu nog mee bezig, alleen zijn sommige waardes vrijwel op. daarom heb ik pas een pakket van 810 stuks laten komen. of ik spring even op de fiets.

Pjotr : Hij heeft ook europese spullen hoor, Siemens,Wima,Phillips. wat niet wil zeggen dat het daadwerkelijk in europa gemaakt is. :roll:
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

ehm, niet dat ik helemaal weet wat E24 nu betekent, maar hier: http://www.flipperwinkel.nl/winkel/nl/dept_104.html hebben ze ook van dat spul voor 0,05 cent per stuk....

Ik heb gisteren voor 8 euro zo'n velleman setje gekocht met de hele E12 reeks (10 stuks per waarde) gekocht.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Wowly schreef:
ehm, niet dat ik helemaal weet wat E24 nu betekent
Het E nummer geeft het aantal waarden aan per decade. Dus b.v. bij E24 zitten tussen 10 ohm en 100 ohm 24 waarden en bij E6 zitten er 6 waarden tussen.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ah, de simpelheid zelve. Heerlijk. Dus met zo'n E24 kun je veel nauwkeuriger werken!

Jan
ray5150

Bericht door ray5150 »

Inderdaad, Wowly. En de E96 is nog nauwkeuriger maar ook moeilijker te krijgen.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

En ook wel wat moeilijker te betalen. In China zijn ze in principe zo te bestellen, maar met 100 stuks per waarde zijn dat érg veel weerstanden! :lol:

Ik heb trouwens wel even een E48-reeks overwogen, omdat ik daar toch geregeld waarden uit tegenkom. Alleen vond ik een paar honderd euro ook al wat te gortig voor een beetje zelfbouw. Zelfs als ik per waarde 60 weerstanden verder zou verkopen.
Wowly schreef:
Ah, de simpelheid zelve. Heerlijk.
Misschien nog eens handig: een overzicht van enkele decades en bijbehorende waarden (of Engelstalig).
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

is die flipperwinkel niks?
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Als het om losse weerstanden gaat, geloof ik dat het niet echt veel uitmaakt waar je ze haalt. Met 6 cent is een los metaalfilmweerstandje bij DB 1 cent duurder dan bij de flipperwinkel, maar per 100 zakt de stuksprijs weer naar 3,5 cent. Locale electronicazaken hanteren ook vaak 5 á 6 cent per stuk. Een assortiment 1/4W koolstofweerstandjes (810 stuks voor €7,50) is bij DB trouwens voordeliger dan bij bijv. Baco of de flipperwinkel. Daarentegen verkoopt de flipperwinkel weer een beperkt aantal waarden 2 en 3W weerstanden, die elders weer moeilijker te vinden zijn. Het is maar net hoe het je uitkomt.

Metaalfilmweerstanden zijn bij Conrad overigens ook heel betaalbaar, als dat tenminste niet het enige is wat je er bestelt. Ondanks een recente prijsverhoging van haast 35 cent vind ik €2,19 per 100 weerstanden in elk geval niet verkeerd.

--

Natuurlijk is het allemaal niet vergelijkbaar met rechstreeks uit China bestellen, maar ik ben erachter dat dit niet altijd van een leien dakje gaat. In elk geval niet als de verkoper een beetje in Chinees Engels communiceert, een gespecificeerde lijst op een hotmailadres verwacht (waar deze natuurlijk telkens niet aankomt), en dan nog eerst kontakt met de fabrikant moet opnemen over de bestelling.

Op 3 sept. ondernam ik een 1e poging om een order te plaatsen, eergisteren kreeg de verkoper dan eindelijk mijn lijst te pakken op een ander mailadres, maar toen kreeg ik dus te horen dat hij de volgende dag de kontakt met de fabrikant zou opnemen. Nu maar hopen dat de partij binnenkort in de juiste samenstelling op eBay staat.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Marp schreef:

Metaalfilmweerstanden zijn bij Conrad overigens ook heel betaalbaar, als dat tenminste niet het enige is wat je er bestelt. Ondanks een recente prijsverhoging van haast 35 cent vind ik €2,19 per 100 weerstanden in elk geval niet verkeerd.
Volgens mij kun je bij Conrad de hele E24 reeks 1% (van 10 ohm tot 1 Meg) ook als assortiment in 1 keer bestellen en wordt de stukprijs per weerstand aanzienlijk lager. Iig kon dat een aantal jaren geleden, of dat nog zo is weet niet. Farnell heeft zo''n lab assortiment overigens ook (Ordercode: 1593565)
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Bedoel je bij Conrad die assortimenten in een ladekast? Daar keek ik al eens naar toen nog vanuit de catalogus moest worden bestellen. Ze kostten toen geloof ik fl 89,- per kast á 60 waarden, waarvan je er 2 nodig had voor een gedeeltelijk E24 assortiment. Ik zie dat ze nog altijd worden verkocht, tegenwoordig voor €105,- per kast.

Maarrr... zojuist is mijn bestelling in China definitief afgerond. Toch nog sneller dan verwacht. 8) Weliswaar niet in een mooie voorraadkast, maar voor opslag heb ik dan weer een (lo)kalere Chinees bereid gevonden om een stapel bakjes met tussenschot af te staan. Die bakjes zijn tegenwoordig behoorlijk degelijk, en in elk bakje passen 16 tot 20 zakjes met zipsluiting, met in ieder 100 weerstandjes.

De verkoper heeft mijn bestellijst trouwens letterlijk naar eBay gekopieerd en biedt nu 18 van deze sets aan.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”