Philips CD473 cd-speler met buizenuitgang

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Er staat er ook weer één op marktplaats. Even zoek in cd-spelers met als zoekterm "160"...
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: Philips CD473 cd-speler met buizenuitgang

Bericht door Miniwatt »

sevenup schreef:
Ik ben net begonnen met de ombouw van een Philips CD473. Deze heb ik net gekocht voor een tientje :D Hij heeft een CDM4 loopwerk en een TDA1541A DAC. Hier is heel makkelijk een buizentrapje achter te zetten.
Hee, geinig, ik heb laatst een CD471 voor een tientje gekocht; perfekt ding! (In het gebruik dan hè :? )
Ik vind hem een beetje muffig klinken, maar wellicht leuk hobbyen met zo'n trapje erin 8)

Trouwens, ik dacht dat er bij mij een CDM2 loopwerk in zit, dat van wit kunsthars.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Philips CD473 cd-speler met buizenuitgang

Bericht door Marp »

Beide loopwerken lijkt mogelijk te zijn. In elk geval geeft dit overzicht dat aan voor de CD471 en CD473.

Nog wat info over Philips loopwerkjes:
http://www.marantzphilips.nl
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: Philips CD473 cd-speler met buizenuitgang

Bericht door Miniwatt »

Marp schreef:
Beide loopwerken lijkt mogelijk te zijn. In elk geval geeft dit overzicht dat aan voor de CD471 en CD473.

Nog wat info over Philips loopwerkjes:
http://www.marantzphilips.nl
Ja inderdaad :? Bij Marantz/Philips had ik al gekeken, daar kwam ik er niet uit. Het stond bij mij wel duidelijk òp het loopwerk aangeduid :P Als mijn geheugen me niet in de steek laat :roll:
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Bericht door Miniwatt »

Tijdens mijn vakantie heb ik heerlijk zitten dromen en plannen over die buizenuitgang van de CD471. Mede gevoerd door de 'Lampizator'-site.
Vandaag ben ik eens specifiek op buizentrappen voor de TDA 1541 gaan zoeken, en ik kwam hierop uit:

Afbeelding

Hier te vinden: http://www.geocities.com/agalavotti/zerodac.htm

Triode Dick's trapje zal ook wel heel goed zijn, maar hij duidt aan dat het bedoeld is voor de PCM 56, 61 en 63. Ik weet niet of die afwijken van de TDA, maar ik heb maar het zekere voor het onzekere genomen, ik heb zo al genoeg uit te zoeken..

En dan de vraag natuurlijk: wat vinden jullie ervan?

Oja, ik keek ook nog op Tubecad, en daar stond het zinnetje: The only thing that scares me is what may happen at startup, when the tube is cold and not conducting. Will the extremely expensive DAc be damaged?

Hier: http://www.tubecad.com/2006/07/blog0072.htm

Is natuurlijk te omzeilen door eerst het buizenspul in te schakelen, en daarna pas de DAC-voeding :P
Tazzy
Berichten: 54
Lid geworden op: di 23 sep 2008, 15:11
Locatie: Den Haag / Leidschenveen
Contacteer:

Bericht door Tazzy »

Heb nog een oude CD624 die op dit moment de reserve speler is. Misschien daar ook maar eens wat mee gaan proberen
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Met link naar de manual in deze link:

http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... id=1601430
Tazzy
Berichten: 54
Lid geworden op: di 23 sep 2008, 15:11
Locatie: Den Haag / Leidschenveen
Contacteer:

Bericht door Tazzy »

Dank!
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Dat trapje van Triode Dick heb ik ook achter een 1541 zitten en het speelt als een zonnetje.
Het is puur bedoeld voor DAC's met een stroombron uitgang. Het enige dat Dick aangeeft op zijn site is de pinout van de genoemde DAC's en het feit dat er één van deze types in zijn Denon zat.

Die van Agalavotti is ook mooi.

Vergelijk het ook maar eens met de Lampizator uitgangen die ook achter elke DAC geplaatst kunnen worden.

Het verhaal over de DAC aan de ingang van een koude buizen trap begrijp ik niet hoor. Het rooster van een koude buis is "zwevend", dus het enige dat je DAC ziet is de roosterweerstand van enkele honderden kiloohms.

Lekker doorgaan met bouwen en vooral niet vergeten af en toe eens in een stoel neer te zakken en naar het resultaat te luisteren!
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Bericht door Miniwatt »

Ik ga vandaag eindelijk maar eens wat spulletjes bestellen. Ik ga toch maar voor de Lampizator. Alleen zit ik naar de voeding te kijken :? :?:

Afbeelding

820 uF en 100 uF parallel? En 220 uF en 100 uF parallel?
Hij zal er vast wel zijn redenen voor hebben, maar ik vind het nogal ongebruikelijke waarden :o

-edit :lol: - nu het knoertgroot op het scherm staat zie ik dat het 100 NANOfarad is :oops:

Die onleesbare kladjes ook *mopper mopper*
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Bericht door Miniwatt »

Enne... 2uF als koppelcondensator? Lijkt me ook veel..
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Miniwatt schreef:
Enne... 2uF als koppelcondensator? Lijkt me ook veel..
Waarom?
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Ligt er aan wat je er op aansluit. Bij een transistorversterker met bijvoorbeeld 10k ingangsimpedantie heb je wel 2u nodig. Anders zakt het laag behoorlijk in.

Naar een buizenversterker is 100-200n volgens mij wel genoeg.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Hmm, hangt een buizen pre aan en dan een setje UCD 400's. Het zou best we eens de reden kunnen zijn waarom mijn CD 60 het in het laag iets laat afweten.
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Bericht door Miniwatt »

sevenup schreef:
Ligt er aan wat je er op aansluit. Bij een transistorversterker met bijvoorbeeld 10k ingangsimpedantie heb je wel 2u nodig. Anders zakt het laag behoorlijk in.

Naar een buizenversterker is 100-200n volgens mij wel genoeg.
Het gaat naar een buizen voorversterker. (TD's 6072) Geen idee wat de ingangsimpedantie daarvan is, zal wel 'vrij hoog' zijn (wat is dat dan? 100 K?)


2uF lijkt me veel omdat je in de meeste ontwerpen niet hoger dan 0,5-1 uF ziet.

En een goeie C van 0,22 is goedkoper dan 2 uF :?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Tantaal parallel over 100nF ontkoppelcondensatoren van de TDA1541A, ben je helemaal g*k geworden? Zet daar gewoon nette BC 470 1uF polyester in en je bent klaar. Tantaal heeft niks te zoeken in audio schakelingen, behalve in heel specifieke toepassingen en dit is er *niet* één van.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Bericht door Miniwatt »

SSassen schreef:
Tantaal parallel over 100nF ontkoppelcondensatoren van de TDA1541A, ben je helemaal g*k geworden? Zet daar gewoon nette BC 470 1uF polyester in en je bent klaar. Tantaal heeft niks te zoeken in audio schakelingen, behalve in heel specifieke toepassingen en dit is er *niet* één van.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

:lol: Ja, ik geloof dat die beste man wel nog een paar typische opvattingen heeft. Lekker kleurrijk is ie wel 8)
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Ik heb achter het trapje van TriodeDick een Auricap van 470nF zitten. Dat werkt prima. Erachter zit een buizenvoorversterker met een ingangsimpedantie van 100k.
De ingangsimpedantie van de TD6072 is inderdaad 100k, uiteraard wanneer je de volumeregelaar van 100k hebt toegepast.

Tantaal C's ben ik ook niet kapot van. Ik heb in mijn cd-speler overigens nog niets veranderd aan de C-tjes, moet misschien nog eens gebeuren.
Plaats reactie