Maxima, Vertigo, Faktum, ..
Moderator: Beheerdersteam
Maxima, Vertigo, Faktum, ..
Allemaal scanspeak speakers dus.
Ik ben op zoek naar een mooie zelfbouwbox en aangezien ik voorlopig zelf geen filters kan ontwikkelen begin ik maar met het bouwen van een bestaand ontwerp.
Om er achter te komen wat ik nou eigenlijk goede speakers vind heb ik veel geluisterd natuurlijk. Pas nog bij HondasNL, naar zijn ultra stiff staander( Odin) , die ik heel mooi vond klinken en power heeft.
Ik wil een speaker voor gebruik in een kamer van 3.6 x 14 meter en speel niet op hoog volume want er zijn buren en de bouw is van rond 1930 en de geluidsisolatie is pover. Voor audio alleen.
Scanspeak.
Scanspeak-units blijk ik erg mooi te vinden. Ik had me ingelezen op ons prachtforum, had de boxen van Dre( ScSp + Focal tweet) gehoord op de voorlaatste diy-dag in Breda en was er van onder de indruk.
Niet lang geleden ging ik naar Speaker en Co/Rotterdam om naar de Refmon SE te luisteren. Die was zeer muzikaal( helemaal te gek), echter het geluid klonk geknepen. In mijn oren werd zwart bruin ipv dat het zwart bleef. Bv in de stem van Leo Cohen, dat staat me goed bij, maar over de hele linie.
Eergisteren naar Speaker en Consorten in Haarlem geweest. Ik wilde meer Scan Speak horen( hoort dat bruine/neuzige er nou bij).
Nou, dat blijkt dus niet het geval te zijn.
In Rotterdam begreep ik, wordt de Refmon SE anders gefilterd. De Refmon SE klonk in Haarlem veel beter wat neuzeligheid betreft, maar tegelijk iets minder muzikaal/meeslepend.
Ik beluisterde de Vertigo - en om een lang verhaal kort te maken -De Vertgo speelt de Refmon SE( en de kleiner Scan Speak modellen( wat mij betreft/ alles subjectief)) er qua gedetailleerdheid en beeld van de sokken. De Vertigo was wat minder in muziek waarin veel tegelijk gebeurd, ook in het basgebied. De bas was verder wel puik.
Ik heb mn twijfels of de Vertigo mn grote kamer aankan( ondanks laag afspeelnivo(er komt trouwens een nieuwe Verigo dit jaar met extra woof)).
Naar de Maxima( ook Scanspeak, ook duur) ben ik heel benieuwd. Dus zaterdag ga ik die luisteren. In Hobby Hifi 4/2007 staat ook een ScSp-ontwerp dat interessant is, de Faktum en die lijkt wat robuuster dan de Vertigo, maar ja hoe hoor je zo een box.
Ik ben benieuwd naar reacties. Eigenlijk vind ik ScSp te duur( tweeter van 325 euro bv).
Mocht ik de Maxima mooi vinden en kiezen, dan maak ik ze eerst zonder de bijpassende sub trouwens.
O ja, dit vermeld ik ook nog even. Als ik geen katten of vriendin had zou ik, ongehoord, de OB3W kiezen.
Ik ben op zoek naar een mooie zelfbouwbox en aangezien ik voorlopig zelf geen filters kan ontwikkelen begin ik maar met het bouwen van een bestaand ontwerp.
Om er achter te komen wat ik nou eigenlijk goede speakers vind heb ik veel geluisterd natuurlijk. Pas nog bij HondasNL, naar zijn ultra stiff staander( Odin) , die ik heel mooi vond klinken en power heeft.
Ik wil een speaker voor gebruik in een kamer van 3.6 x 14 meter en speel niet op hoog volume want er zijn buren en de bouw is van rond 1930 en de geluidsisolatie is pover. Voor audio alleen.
Scanspeak.
Scanspeak-units blijk ik erg mooi te vinden. Ik had me ingelezen op ons prachtforum, had de boxen van Dre( ScSp + Focal tweet) gehoord op de voorlaatste diy-dag in Breda en was er van onder de indruk.
Niet lang geleden ging ik naar Speaker en Co/Rotterdam om naar de Refmon SE te luisteren. Die was zeer muzikaal( helemaal te gek), echter het geluid klonk geknepen. In mijn oren werd zwart bruin ipv dat het zwart bleef. Bv in de stem van Leo Cohen, dat staat me goed bij, maar over de hele linie.
Eergisteren naar Speaker en Consorten in Haarlem geweest. Ik wilde meer Scan Speak horen( hoort dat bruine/neuzige er nou bij).
Nou, dat blijkt dus niet het geval te zijn.
In Rotterdam begreep ik, wordt de Refmon SE anders gefilterd. De Refmon SE klonk in Haarlem veel beter wat neuzeligheid betreft, maar tegelijk iets minder muzikaal/meeslepend.
Ik beluisterde de Vertigo - en om een lang verhaal kort te maken -De Vertgo speelt de Refmon SE( en de kleiner Scan Speak modellen( wat mij betreft/ alles subjectief)) er qua gedetailleerdheid en beeld van de sokken. De Vertigo was wat minder in muziek waarin veel tegelijk gebeurd, ook in het basgebied. De bas was verder wel puik.
Ik heb mn twijfels of de Vertigo mn grote kamer aankan( ondanks laag afspeelnivo(er komt trouwens een nieuwe Verigo dit jaar met extra woof)).
Naar de Maxima( ook Scanspeak, ook duur) ben ik heel benieuwd. Dus zaterdag ga ik die luisteren. In Hobby Hifi 4/2007 staat ook een ScSp-ontwerp dat interessant is, de Faktum en die lijkt wat robuuster dan de Vertigo, maar ja hoe hoor je zo een box.
Ik ben benieuwd naar reacties. Eigenlijk vind ik ScSp te duur( tweeter van 325 euro bv).
Mocht ik de Maxima mooi vinden en kiezen, dan maak ik ze eerst zonder de bijpassende sub trouwens.
O ja, dit vermeld ik ook nog even. Als ik geen katten of vriendin had zou ik, ongehoord, de OB3W kiezen.
Laatst gewijzigd door hopsa op vr 05 sep 2008, 10:27, 1 keer totaal gewijzigd.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Waarom altijd die andere kleur font? Ik vind dat mateloos irritant, net alsof je als volwassen vent met een geurende pen schrijft. Gaarne bij voorkeur de standaard kleur gebruiken.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Als iemand zich wil onderscheiden, laat hem toch. Niet iedereen hoeft toch netjes in het gelid te lopen? Ik denk dat er wel ergere dingen zijn waar je jezelf aan kan irriteren.SSassen schreef:Waarom altijd die andere kleur font? Ik vind dat mateloos irritant,
ZOU HIJ ALLES OOK NOG IN GROTE RODE KAPITALEN ZETTEN MET DE NODIGE ZPELVOUTEN HEB JE MISSCHIEN EEN PUNT.
Wat betreft de ervaringen van Hopsa met de Refmon SE kan ik me wel wat bij voorstellen. Persoonlijk vind ik het ook wat een saaie bruine luidspreker die me niet weet te boeien. Ik zou er wat meer van verwachten als je de prijs van de componenten ziet. Maar weet je zeker dat je alleen ScanSpeak wil hebben? Er zijn volgens mij wel betere combinaties denkbaar. De Shamal vind ik bijvoorbeeld beter klinken dan de Reference Monitor.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Onderscheiden doe je je m.i. op een forum niet door de kleur of formaat van 't gebruikte font, maar door de inhoud van je reacties.Als iemand zich wil onderscheiden, laat hem toch. Niet iedereen hoeft toch netjes in het gelid te lopen? Ik denk dat er wel ergere dingen zijn waar je jezelf aan kan irriteren.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
De Ref-SE vind ik zeer zeker niet neuzig klinken. Naar mijn mening is hij te helder afgestemd. Het hoog mag van mij wel een tandje terug.
De ZD5 van Zaph schijnt heel goed te klinken. De totstandkoming van deze speaker is in ieder geval duidelijk gedocumenteerd en het lijkt een gedegen ontwerp. Het afstraalgedrag is ontzettend homogeen, zonder pieken of dalen. De overgang naar de tweeter is zelfs op 60 graden niet te zien. In combinatie met een klein subje heb je dan een heel mooi systeem.
De Maxima is ook mooi, maar een beetje overkill als je niet echt luid speelt. Dan kun je die tweede mid wel achterwege laten. De tweeter is mooi, maar ook wel heel duur voor wat je krijgt.
De Vertigo lijkt mij niet zo'n mooie speaker. Ik heb 'm niet gehoord, maar het lijkt me dat de meerprijs van de mid t.o.v. een monitor met dezelfde woofer en tweeter zich niet terugvertaalt naar de prestaties. Bovendien, dat de boel dichtloopt bij drukke muziek geeft al een indicatie dat er iets niet helemaal goed zit in 't ontwerp. Als de bas niet helemaal goed te volgen is, zit de oorzaak meestal niet in de laagweergave van de speaker, maar in de ruimte. Ook in het mid en hoog kan de oorzaak zitten: bas klinkt op zich heel rommelig en heeft het hoog en mid nodig om 'omlijnd' te klinken.
EDIT: schoonheidsfout in een zin gecorrigeerd
De ZD5 van Zaph schijnt heel goed te klinken. De totstandkoming van deze speaker is in ieder geval duidelijk gedocumenteerd en het lijkt een gedegen ontwerp. Het afstraalgedrag is ontzettend homogeen, zonder pieken of dalen. De overgang naar de tweeter is zelfs op 60 graden niet te zien. In combinatie met een klein subje heb je dan een heel mooi systeem.
De Maxima is ook mooi, maar een beetje overkill als je niet echt luid speelt. Dan kun je die tweede mid wel achterwege laten. De tweeter is mooi, maar ook wel heel duur voor wat je krijgt.
De Vertigo lijkt mij niet zo'n mooie speaker. Ik heb 'm niet gehoord, maar het lijkt me dat de meerprijs van de mid t.o.v. een monitor met dezelfde woofer en tweeter zich niet terugvertaalt naar de prestaties. Bovendien, dat de boel dichtloopt bij drukke muziek geeft al een indicatie dat er iets niet helemaal goed zit in 't ontwerp. Als de bas niet helemaal goed te volgen is, zit de oorzaak meestal niet in de laagweergave van de speaker, maar in de ruimte. Ook in het mid en hoog kan de oorzaak zitten: bas klinkt op zich heel rommelig en heeft het hoog en mid nodig om 'omlijnd' te klinken.
EDIT: schoonheidsfout in een zin gecorrigeerd
Laatst gewijzigd door Martijn M op vr 05 sep 2008, 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Zoals deze twee totaal niet toevoegende posts van jou? Dat jij je eraan stoort zegt meer over jou dan over de TS. Ik post hier niet veel, lees wel heel regelmatig en je hebt interessante posts, maar je bent soms ook een eigenaardig mannetje, getuige je aanvulling in dit topic.SSassen schreef:Onderscheiden doe je je m.i. op een forum niet door de kleur of formaat van 't gebruikte font, maar door de inhoud van je reacties.Als iemand zich wil onderscheiden, laat hem toch. Niet iedereen hoeft toch netjes in het gelid te lopen? Ik denk dat er wel ergere dingen zijn waar je jezelf aan kan irriteren.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Ach, het is een kwestie van net-etiquette, het gebruik van een andere kleur, type of formaat font wordt algemeen beschouwd als onwenselijk en op de meeste fora aktief gemodereerd. Da's al zo sinds er BBS-en waren, maar toen zaten de meesten hier nog in de luiers. Maar goed, als niemand zich er verder aan stoort dan prima, ik vind 't alleen onnodig, irritant en absoluut geen toegevoegde waarde hebben.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Echt? Waarom dan? Dan moet je dat ook concreet aan kunnen geven.Zijn reactie is arrogant/ negatief en hij gaat buiten zijn boekje.
Met vriendelijke groet,het gebruik van een andere kleur, type of formaat font wordt algemeen beschouwd als onwenselijk en op de meeste fora aktief gemodereerd
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Martijn M haalde al even de site van zaph aan. Niet zo lang geleden is er een nieuw ontwerp met ScanSpeak toegevoegd. In mijn ogen een heel mooi en degelijk ontwerp. Prijzig is het echter wel. Heb natuurlijk alleen het verhaal van Zaph gelezen maar toch.
http://zaphaudio.com/ZRT.html
http://zaphaudio.com/ZRT.html
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12450
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Ik vind het gezeur om het font van Hopsa nu ook niet echt relevant in dit topic. Doe dat even via PM aub, want zulke discussies worden over het algemeen beschouwd als onwenselijk en op de meeste fora aktief gemodereerd.
(beetje pot verwijt de ketel......)
Maargoed.
Ik heb bijna alle genoemde SS wel gehoord. En de ervaringen waren verschillend.
Nu weten de meeste wel dat ik überhaupt niet echt SS fan ben, maar ik denk eerlijk gezegd dat het dat ligt aan hoe deze modellen gefilterd en ontworpen worden.
Punt is nmlk dat ik nog weinig echt DIY ontwerpen van SS heb kunnen vinden. De meeste modellen hier op ZBA gebouwt, zijn allemaal kits van Speaker en Co, Audiocomponents, whatever.
Puur persoonlijk zou ik een SS woofer (10 inch) en een SS tweeter pakken en gaan voor een hele andere mid.
Ik vind ook dat de modellen die nu bij S&C staan nogal "vet" afgestemd. Ik zou gaan voor een iets kleinere kast met een iets langere BR port.
Het loopt dan wat rustiger af in het laag.
Voor jou kamer zou ik toch wel OF voor een 10inch gaan of dubbel 6,5" oid.
Hoewel je ook nog die Peerless XXLS12 hebt die misschien wat ondersteuning kan bieden.
(beetje pot verwijt de ketel......)
Maargoed.
Ik heb bijna alle genoemde SS wel gehoord. En de ervaringen waren verschillend.
Nu weten de meeste wel dat ik überhaupt niet echt SS fan ben, maar ik denk eerlijk gezegd dat het dat ligt aan hoe deze modellen gefilterd en ontworpen worden.
Punt is nmlk dat ik nog weinig echt DIY ontwerpen van SS heb kunnen vinden. De meeste modellen hier op ZBA gebouwt, zijn allemaal kits van Speaker en Co, Audiocomponents, whatever.
Puur persoonlijk zou ik een SS woofer (10 inch) en een SS tweeter pakken en gaan voor een hele andere mid.
Ik vind ook dat de modellen die nu bij S&C staan nogal "vet" afgestemd. Ik zou gaan voor een iets kleinere kast met een iets langere BR port.
Het loopt dan wat rustiger af in het laag.
Voor jou kamer zou ik toch wel OF voor een 10inch gaan of dubbel 6,5" oid.
Hoewel je ook nog die Peerless XXLS12 hebt die misschien wat ondersteuning kan bieden.
- scanspeakman
- Berichten: 423
- Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43
Re: Maxima, Vertigo, Faktum, ..
Hopsa,hopsa schreef:Allemaal scanspeak speakers dus.
Niet lang geleden ging ik naar Speaker en Co/Rotterdam om naar de Refmon SE te luisteren. Die was zeer muzikaal( helemaal te gek), echter het geluid klonk geknepen. In mijn oren werd zwart bruin ipv dat het zwart bleef. Bv in de stem van Leo Cohen, dat staat me goed bij, maar over de hele linie.
Eergisteren naar Speaker en Consorten in Haarlem geweest. Ik wilde meer Scan Speak horen( hoort dat bruine/neuzige er nou bij).
Nou, dat blijkt dus niet het geval te zijn.
In Rotterdam begreep ik, wordt de Refmon SE anders gefilterd. De Refmon SE klonk in Haarlem veel beter wat neuzeligheid betreft, maar tegelijk iets minder muzikaal/meeslepend.
Ik beluisterde de Vertigo - en om een lang verhaal kort te maken -De Vertgo speelt de Refmon SE( en de kleiner Scan Speak modellen( wat mij betreft/ alles subjectief)) er qua gedetailleerdheid en beeld van de sokken. De Vertigo was wat minder in muziek waarin veel tegelijk gebeurd, ook in het basgebied. De bas was verder wel puik.
Staar je niet alleen blind op de nieuwe modellen. Luister ook een keer naar de "oude" reference monitor en de reference plus. Een jaar geleden stond ik voor dezelfde keuze en uiteindelijk heb ik voor de ref plus gekozen. Als ik kijk naar de modellen die je aanspreken en wat je daar mist kan ik je zeker aanraden ook naar dat model te luisteren. Als je dan ook voor het filter nog wat extra centjes stukslaat, bijvoorbeeld in de vorm van extra mooie condensator voor het hoog, dan is het helemaal een feest. De nieuwe modellen zijn zeker erg goed maar persoonlijk prefereer ik dit oudere model.
Scanspeakman
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33828
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
los van dat het off-topic is, zie ik geen reden om hier tegen op te treden. Sander maakt in zeer directe maar wel nette woorden duidelijk wat zijn mening is. als we daar al tegen gaan optreden dan modereren we elke discussie dood.mipo schreef:Ik vraag me af waarom de posting van Sander wordt getolereerd door de moderatoren alhier?
- scanspeakman
- Berichten: 423
- Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43
Laag van de ref plus is wat mij betreft juist prima mits je het een klein beetje extra dempt (rolletje baf in de basrelfex). Subwoofer heb ik in ieder geval geen behoefte aan bij die enkele film die ik bekijk.dre schreef:persoonlijk vindt ik het laag van de reference plus erg matig,daarintegen die van de reference monitor wel erg goed.
maar de reference monitor zal te klein zijn voor zijn ruimte.
Scanspeakman
Even snel een reactie.
De zaph-alternatieven ga ik eens goed bekijken. Lijken me heel interessant( de Maxima is wel een bak geld in vergelijking met bv de genoemde ZD5).
Vraag is nog of ik met zo een kleine monitor( tweet + mid), aangevuld met sub( ik heb nog een xxls12 liggen) in mn grote kamer goed uit de voeten kan.
De zaph-alternatieven ga ik eens goed bekijken. Lijken me heel interessant( de Maxima is wel een bak geld in vergelijking met bv de genoemde ZD5).
Vraag is nog of ik met zo een kleine monitor( tweet + mid), aangevuld met sub( ik heb nog een xxls12 liggen) in mn grote kamer goed uit de voeten kan.
mmm nette woorden..mipo schreef:
Ik vraag me af waarom de posting van Sander wordt getolereerd door de moderatoren alhier?
los van dat het off-topic is, zie ik geen reden om hier tegen op te treden. Sander maakt in zeer directe maar wel nette woorden duidelijk wat zijn mening is. als we daar al tegen gaan optreden dan modereren we elke discussie dood.
Ik vind dat een nogal laatdunkende toon die hij daar aanslaat."Ik vind dat mateloos irritant, net alsof je als volwassen vent met een geurende pen schrijft"...
Er zijn om het minste of geringste heel wat onschuldigere postings her en der verwijderd.
Ik heb al eerder gemerkt dat deze "met vriendelijke groet" Sassen gauw
de hand boven het hoofd wordt gehouden.
- scanspeakman
- Berichten: 423
- Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43
nog een tip die ik je ben vergeten te geven: ongeacht welk voor model je gaat......alle genoemde scanspeak ontwerpen houden wel van een beetje prik. alleen van de concave weet ik het niet, maar gezien de bakken van asterduc en de eindgebruiker denk ik dat daar hetzelfde geldt. met een wat zwakkere versterker klinkt het snel erg duf. voorbeeld dat ik heb gehoord is de marantz pm7001. absoluut geen slechte versterker maar totaal niet "up for the job". een bak met powerrrrrrr brengt ze pas tot leven.
Scanspeakman
Scanspeakman
