Externe geluidskaart

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Godtoh
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 09 sep 2007, 23:00
Locatie: Hoogeveen

Externe geluidskaart

Bericht door Godtoh »

Mensen...

Als eerste, geen idee of ik het hier op de goede plaats post, zo niet svp verplaatsen.

En dan nu het belangrijkste (ja dat gaat snel)...
Een geluidskaart...
En wel een USB geluidskaart of een PC card (laptop) geluidskaart.
Nu heb ik een creative live 5.1... en die is niet helemaal 100 meer.
Paar keer gepleurd, met als gevolg een pieptoon op een irritante frequentie.

Nu heb ik een M-Audio Transit USB aangeraden gekregen, maar deze had bij mij last van hick-ups (langdurige ruis +-1 sec).

En dan komen we nu bij de eisen...
Moet betaalbaar zijn 100 euro of minder.
Moet beschikken over een digitale uitgang (optisch).
En hij moet dus DD/DTS kunnen doorsturen naar mijn receiver.

Verder hangt het ding aan een laptop met een intel core2duo t7200, 2gb intern, xp pro en een ati x1600 256mb...

Ik dacht dat dat wel genoeg moest zijn voor een leuke geluidskaart.

Wie oh wie heeft tips? :shock:
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Ik gebruik al geruime tijd tot volledige tevredenheid de Trends Audio USB Audio DAC UD-10. http://www.tnt-audio.com/sorgenti/trend ... d10_e.html

Gekocht voor € 40,-. Zit alles op wat je nodig hebt!
Godtoh
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 09 sep 2007, 23:00
Locatie: Hoogeveen

Bericht door Godtoh »

Digidoo schreef:
Ik gebruik al geruime tijd tot volledige tevredenheid de Trends Audio USB Audio DAC UD-10. http://www.tnt-audio.com/sorgenti/trend ... d10_e.html

Gekocht voor € 40,-. Zit alles op wat je nodig hebt!
Dat ziet er ff donders netjes uit...
Soort zelfbouw ding, maar met alles erop en eraan.

Welke software heb je nodig?
Of heeft windows zelf alles al?
Gebruikersavatar
Nijn
Berichten: 278
Lid geworden op: za 23 okt 2004, 22:31

Re: Externe geluidskaart

Bericht door Nijn »

Godtoh schreef:
Nu heb ik een M-Audio Transit USB aangeraden gekregen, maar deze had bij mij last van hick-ups (langdurige ruis +-1 sec).
Wie oh wie heeft tips? :shock:
Ik weet niet of je hem met een laptop gebruikt, maar mijn M-Audio Audiophile USB had last van hetzelfde euvel. Dat had te maken met de layout van de USB poorten op mijn laptop met als gevolg dat hij maar op een van de 2 USB poorten op mijn Macbook goed werkt.

Wellicht dat dat bij jou ook zou kunnen helpen?

Groetjes,
Martin
Godtoh
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 09 sep 2007, 23:00
Locatie: Hoogeveen

Re: Externe geluidskaart

Bericht door Godtoh »

Nijn schreef:
Godtoh schreef:
Nu heb ik een M-Audio Transit USB aangeraden gekregen, maar deze had bij mij last van hick-ups (langdurige ruis +-1 sec).
Wie oh wie heeft tips? :shock:
Ik weet niet of je hem met een laptop gebruikt, maar mijn M-Audio Audiophile USB had last van hetzelfde euvel. Dat had te maken met de layout van de USB poorten op mijn laptop met als gevolg dat hij maar op een van de 2 USB poorten op mijn Macbook goed werkt.

Wellicht dat dat bij jou ook zou kunnen helpen?

Groetjes,
Martin
Da's een goeie, zal dat nog ff proberen zo :D

EDIT: werkt ook niet, komt een andere kaart :(
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Externe geluidskaart

Bericht door Marp »

Godtoh schreef:
werkt ook niet, komt een andere kaart :(
Bedenk wel dat met een andere USB-kaart hetzelfde probleem kan opduiken.

Heb je al nieuwere (of andere) drivers van M-Audio geprobeerd? Als sprake is van een softwarematig conflict, kan het daarmee wel eens opgelost zijn. Ook kan je nog even asio4all proberen. Het zou zonde zijn als je voor niets een andere USB-kaart aanschaft.

--
Edit: het lost niet gelijk iets op, maar hier een quote van iemand die met een andere goede kaart een softwarematig conflict had, waardoor een gelijksoortig probleem ontstond.
Hi,

I don't know the Transit very well but I can tell you that the Echo PCMCIA card sounds great. I had a few hick-ups at first but after updating the display drivers (the card seems to have issues with some display stuff in XP) it worked fine.
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Godtoh schreef:
Dat ziet er ff donders netjes uit...
Soort zelfbouw ding, maar met alles erop en eraan.

Welke software heb je nodig?
Of heeft windows zelf alles al?
In principe werkt het dan gewoon meteen, maar ja de windows media drivers zijn verschrikkelijk. Wat je dus doet is ASIO4ALL downloaden en ook de Asio plug-in voor Foobar even halen. Tja, dan moet je dus ook Foobar als afspeler hebben... :roll:

Is op google veel over te vinden!
Gebruikersavatar
Timmes
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 10 dec 2006, 23:22

Bericht door Timmes »

Het hangt er een beetje vanaf of je Vista of XP gebruikt. Bij Vista is Asio4All een must omdat er nog maar weinig software is die Vista's WaveRT Exclusive Mode ondersteund. In Windows XP heb je een alternatief dat Kernel Streaming heet en o.a. door Foobar en Winamp wordt ondersteund, al dan niet met plugins. Doel van dit alles is om de ingebouwde mixer van Windows te omzeilen en zo je geluids-bitjes ongeschonden in je DAC te krijgen.

De drivers zelf zijn generiek en bij Windows (en linux, osx, enz) inbegrepen, zelfs op een Windows 98SE systeem kan je probleemloos een USB DAC aansluiten, werkt direct. Dit omdat audio is gedefineerd als USB-klasse. Het werkt dus allemaal volgens dezelfde (inmiddels 10 jaar oude) standaard.

Geluid over USB is inderdaad latency-gevoelig wat betekent dat je de bandbreedte met zo min mogelijk andere USB apparaten wilt delen. Gelukkig is er een manier om dat te controleren in het Apparaatbeheer van Windows, en wel via Beeld - Apparaten weergeven op Verbinding. FF alles uitvouwen en je ziet precies wat er allemaal onder welke USB-controller hangt.
Godtoh
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 09 sep 2007, 23:00
Locatie: Hoogeveen

Bericht door Godtoh »

Hmz, ik gebruik zelf altijd media player (vind ik weer fijn).
Maar euh dat kernel streaming kan ik dus gebruiken bij winamp.
Ga even googlen om te zoeken welke audiokaarten hij ondersteund.
Plaats reactie