Media center bouwen

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Edo
Mede-oprichter ZBA

Media center bouwen

Bericht door Edo »

Ik zat (zit) eraan te denken om een media center te gaan bouwen. Nu ben ik al aardig aan het lezen geweest hierover maar zijn er mensen hier die dit al gedaan hebben en hoe zijn die ervaring. Nog dingen waar je op moet letten?
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Bedoel je helemaal zelf maken, met een pc ed ?

Das niet heel lastig.
(staat ook nog op het lijstje hier :P)

Er zijn genoeg dingen te vinden.
Wat wil je er precies mee kunnen ?

Wil je enkel films/ dvd's mp3's kunnen afspelen.
Of wil je ook nog TV er op hebben ?

Als kasten zijn de kasten van Silverstone erg mooi.

Daarnaast heb je echt gigantisch veel keuze aan geschikte moederborden.
Omdat je het allemaal klein wilt houden, een m-atx modelletje ofzo, moet je denk ik gaan voor een moederbord met alles onboard.
Anders kun je het simpelweg niet kwijt.

Kijk eens rond bij Tweakers.net, (en GOT forum) daar is een hoop over te vinden.

Qua software kun je ook alle kanten op, je hebt zelfs volledige Linux versie (=gratis) die speciaal gericht zijn op media center gebruik.
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

De bedoeling is ongeveer het volgende:

Zowiezo op het net, DVD afspelen (incl HD), blue-ray speler erin, HDMI aansluiting, foto's en audio bekijken en programma's opnemen (recorder dus).
Qua software denk ik dat het mediaportal wordt.

Ik vond deze Antec kast wel mooi (en betaalbaar), de NSK2400

Afbeelding

Ik zal eens gaan rondneuzen op tweakers.
Laatst gewijzigd door Edo op ma 01 sep 2008, 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Dat moet gemakkelijk kunnen.

Zelfs met een m-atx bordje.

Maar ik raad je aan om even in het onderwerp in te lezen.

Het is wat lastig om nmlk een concreet antwoord te kunnen geven.

Ik zal eens wat rondkijken en misschien kan ik dan wel een voorstel doen met iets dat naar jou wensen is.

Owjha, de grote vraag is natuurlijk.
Wat is het budget ?
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Dat flink inlezen ben ik al aardig mee bezig.... :)
Kom steeds verder.

Maar ben nogsteeds benieuwd of er mansen hier zijn die al zoiets gemaakt hebben en wat hun ervaringen zijn. (zie eerste post)

MB kwam ik de Asus P5E-VM HDMI tegen.
Afbeelding

b_force schreef:
Wat is het budget ?
500...700 euro zat ik aan te denken.
Laatst gewijzigd door Edo op ma 01 sep 2008, 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Edo schreef:
Kom steeds verder. .
vertel eens... denk ook over zo'n soort geval..

hoe is de bedienbaarheid van zoiets? net zo simpel als TV? anders geformuleerd: kan een digibeet of een kind het ook bedienen?
Boppo84

Bericht door Boppo84 »

vooral letten op de warmte- en geluidsproductie van de verschillende onderdelen (CPU, videokaart(passieve koeling bv), HD, voeding) HD : selecteer bv idle noise
Hier staat ook nog heel veel info: http://www.silentpcreview.com/
Volgens mij kan er ook niet zo heel veel fout gaan als je overal een beetje op let.
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Op http://www.team-mediaportal.com/showcase.html staan voorbeelden video's hoe het werkt. Ik heb het bij een kennis bekeken, en is echt super makkelijk. Tesamen met de microsoft afstandsbediening echt niet moeilijk.

Afbeelding
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Edo schreef:
..... audio bekijken
:?:

voor mij is het kunnen dienen als audio server van belang, dus verder wat squeezboxen in huis en de CDs kunnen in de kast blijven
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Boppo84 schreef:
vooral letten op de warmte- en geluidsproductie van de verschillende onderdelen (CPU, videokaart(passieve koeling bv), HD, voeding) HD : selecteer bv idle noise
Hier staat ook nog heel veel info: http://www.silentpcreview.com/
Volgens mij kan er ook niet zo heel veel fout gaan als je overal een beetje op let.
Thanks, ga ik eens doorlezen.
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Henkjan schreef:
Edo schreef:
..... audio bekijken
:?:

voor mij is het kunnen dienen als audio server van belang, dus verder wat squeezboxen in huis en de CDs kunnen in de kast blijven
Audio beluisteren...... :D
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

b_force schreef:
Als kasten zijn de kasten van Silverstone erg mooi.
Zeker mooi....maar wel aan de prijs zeg....SLIK...en dat zonder voeding.
CarloPJB

Bericht door CarloPJB »

Henkjan schreef:
Edo schreef:
Kom steeds verder. .
vertel eens... denk ook over zo'n soort geval..

hoe is de bedienbaarheid van zoiets? net zo simpel als TV? anders geformuleerd: kan een digibeet of een kind het ook bedienen?
Misschien `n powerbuy..........?

Het lijkt mij ook wel wat :)
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik heb een hele tijd met mediaportal gewerkt en het werkt best goed.
Helaas zaten er in de begin fases nogal wat bugs in, maar volgens mij zijn die inmiddels al verholpen.
Installeren is bij de meeste DIY mediacenters even een kluifje, omdat er veel dingen moeten worden ingesteld.

Als je dat eenmaal hebt gedaan werkt het wel echt als een trein.
En het ziet er ook nog eens giga profie uit.

Enig nadeel waar ik tegen aan liep, was dat het opstarten van de pc erg lang duurt. (tov opstarten van een dvd speler)
En je moet het zo organiseren dat windows direct de juiste programma's opstart.
Nu kun je dat met hibernate al goed snel krijgen, maar persoonlijk vind ik het niet ideaal.

Ik weet dat er Linux varianten zijn die het sneller doen, maar installeren en configureren is echt een huge kluif (zelf voor deze doorgewinterde computer man).
Het blijft krachtig, dat zeker, maar gebruiksvriendelijk kan die varianten nog wel wat beter.

@ Carlo.
Powerbuy is denk ik niet nodig. Je kunt tegenwoordig voor heel weinig centen al een pc kopen.
Ik denk eerlijk gezegd dat die 500 euro van Edo zelfs heel erg ruim is voor een media center.

De reden hiervoor is naar mijn idee vrij simpel, het moet allemaal klein en het liefst compact.
Je komt dan al snel bij m-atx bordjes waar alles onboard zit.
Normaal gesproken ben ik daar zeker geen fan van, maar je media center hoeft enkel maar wat films, muziek etc etc te draaien.

Dat zijn taken die je een Pentium 3 bij wijze van spreken nog kan laten doen.

Wat je nodig hebt is grofweg als volgt.

- moederbord
- cpu
- geheugen
- behuizing (evt met voeding, zit er niet altijd standaard bij)
- dvd writer
- hardeschijf
- tv kaart kan ook handig zijn (met afstandsbediening)
- besturingssysteem + mediacenter programma

Echter heb je hier nogal wat smaken in.
Ik ga persoonlijk het liefst oor AMD, simpelweg omdat je wat goedkoper uit bent. (hoewel ik de actuele prijzen niet meer in mijn hoofd heb zitten)/
Maar er zijn weer mensen die zweren bij Intel.

Moederborden heb je ook in vele kleuren en geuren.
De degelijke merken zijn toch wel Asus, MSI, Abit. Voor mensen die een HT-receiver hebben, is het handig om een moederbord met S/PDIF uit te zoeken.

Geheugen
Sja is lastig, daar is tegenwoordig giga veel van.
Ik raad aan om een moederbord te kiezen met DDR2 geheugen.
Behalve dat het "sneller" is dan DDR1 geheugen is het ook veel en veel goedkoper.
1 gig zou meer dan genoeg moeten zijn, 2 gig draait vaak net even lekkerder.
Voor Vista is 2 gig sowieso wel aan te raden, maar ik raad Vista voor een media center weer absoluut niet aan.

Behuizing.
Let daar vooral op dat het moederbord er in past. (fout is vaak gemaakt)
En een beetje degelijkheid en stilheid is ook wel gewenst denk ik.

dvd writer.
Je kunt ook enkel voor een speler gaan, maar tegenwoordig zijn de branders al zo gigantisch goedkoop.
Verschillen in branders is niet zo groot.
LiteON, Samsung of LG zijn prima keuzes.

Hardeschijf.
Hier raad ik de SATA2 varianten aan (IDE kun je inmiddels bijna niet meer krijgen). Veel cache zorgt weer voor snellere laad tijden.
Degelijke merken: Western Digital, Samsung. (Maxtor kan ook, maar is net even wat minder)

TV kaarten.
Een tijd geleden waren de Hauppauge echt heel erg goed (en niet duur).
Ik weet inmiddels niet of er nog meer goede kaarten op de markt zijn.
De ervaring leert dat de USB varianten niet altijd even goed zijn.
Let er ook vooral op dat op de tv kaart een aparte decoder zit.
Dat ontlast je cpu gebruik. (en zorgt dacht ik voor betere beeld kwaliteit)

Dat was het denk ik wel zo'n beetje.
Een laatste tip van mij, is om bij internet bedrijven te kijken.
Ik heb de ervaring dat deze stukken goedkoper zijn dan de bekende winkels in de straat (Mediamarkt, BCC, Dynabyte, Dixons etc etc).
Garantie is altijd goed te regelen, desnoods direct via de fabrikant.

Overigens zijn dit allemaal ervaringen die ik persoonlijk heb op gedaan bij oa Service Planet, waar ik een tijdje heb gewerkt.
Er zullen best mensen zijn die andere, even goede, ervaringen hebben.

net als luidsprekers en versterkers, is het nogal sterk gebonden aan persoonlijke voorkeur :wink:

ik zal kijken of ik wat voorbeelden kan geven.....

(jeetje wat een lange post)
Laatst gewijzigd door b_force op ma 01 sep 2008, 23:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Powerbuy zou kunnen, alleen op computeronderdelen zit niet echt veel marge, dus kortingen vallen mee denk ik. Komt nog bij dat ik hem maak volgens mijn specs. Kan me voorstellen dat andere weer andere specs willen. Maar er is misschien wel wat te regelen.
Ondertussen, na een hoop gelezen te hebben vandaag, toch tot de conclusie gekomen dat het niet echt fout kan gaan.
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Zo dan, zeker en kluif aan text, maar bedankt voor je info.
Na toch wel paar dagen gelezen te hebben en wat zitten combineren kom ik toch altijd wel op zo'n 600 euro.

Even een optelsom (grofweg):

kast, Antec NSK2480, 85 euro (is incl stille voeding)
MB, Asus P5E-VM HDMI, 110 euro
Intel E8400 dual core, 130 euro
Koeling voor de processor, 15 euro
Kingston dual channel 2Gb geheugen, 50 euro
Samsung 1Tb harddisk, 105 euro
Microsoft afstandsbediening, 20 euro
Leuk draadloos muisje en toetsenbord, 25 euro
Cardreader (voor geheugenkaartjes van fototoestel etc), 10 euro
Blue-ray speler, 70 euro

Kom ik uit op 620 euro.
Het moederbord heeft video en audio (ook HDMI en de nieuwste G35 Intel chipsetting).

Valt mee...(al zeg ik het zelf)
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

1Tb ??????

Ik moet eerlijk nog zien of je dat ooit vol krijgt :P
Maar ach, als je het budget hebt, waarom niet :wink:

Is die CPU trouwens niet MET koeler ?

(owjha ook nog een puntje, de standaard koeler is niet al te stil, een Zalman bv hoor je echt helemaal niet. Zijn goed betaalbare koelers)
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

b_force schreef:
1Tb ??????

Ik moet eerlijk nog zien of je dat ooit vol krijgt :P
Maar ach, als je het budget hebt, waarom niet :wink:

Is die CPU trouwens niet MET koeler ?

(owjha ook nog een puntje, de standaard koeler is niet al te stil, een Zalman bv hoor je echt helemaal niet. Zijn goed betaalbare koelers)
Jep, zit een standaard koeler bij.... maar toch maar een stillere er extra bij gezet.... :)
Ach, wat schijfruimte betreft. 1Tb kost ook niets meer (vind ik), dus waarom niet. Beetje HD film is al snel 12Gb, dus 50 HD films en (veel) foto's/audio kom je al snel een heel eind...

Ohja, was de tuner nog vergeten van 60 euro....dus dat komt er nog bij.
Laatst gewijzigd door Edo op ma 01 sep 2008, 23:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

je vergeet een goede geluidskaart :?: of doe je een externe DAC?
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Dat is idd nog een issue.

En sja het is waar je het voor wilt gebruiken.

Films hoeven van mij niet van super giga kwaliteit te zijn. Ik denk persoonlijk dat je, doordat alles zo snel gaat, de tijd niet krijgt om het fijne er van te kunnen waarnemen.
(ik niet althans)

De huidige onboard gevalletjes zijn vaak vrij aardig.
Maar voor een paar tientjes meer heb je een leuk geluidskaartje.
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

b_force schreef:
De huidige onboard gevalletjes zijn vaak vrij aardig.
Maar voor een paar tientjes meer heb je een leuk geluidskaartje.
Kan er altijd nog bij....
Maar aangezien ik in de TV wereld werk, wil ik wel redelijke goede kwaliteit beeld hebben....vandaar dit.
Yannick

Bericht door Yannick »

PLOP!

Even mijn 23,3 cent!

- Als je een stille koeler wilt voor een Intel S775 koeler, dan zijn er maar weinig zo stil als de stock-koeler!! Koelt best oke, en is alleen op een zalman 9700 na de stilste*. (Waterkoeling enz, daargelaten). Als ik dan zie dat je 15 euro uittrekt voor een processor koeler, kan je het naar mijn idee beter niet doen!

en om B_force even te citeren: '(owjha ook nog een puntje, de standaard koeler is niet al te stil, een Zalman bv hoor je echt helemaal niet. Zijn goed betaalbare koelers)' -> Standaard koelers zijn dus wél stil en (goede) zalman koelers zijn NIET betaalbaar! ;)..

- Waar je ook even mee op moet letten dat áls je besluit om toch een andere koeler te nemen. (ofwel eentje van een paar centjes meer, of een leuk alternatief voor de genoemde prijs). is dat deze koeler ook in de kast moet passen. Zelf heb ik een Zalman 9500 (kleine 90mm broertje van de 9700/120 mm) en deze past met slechts een cm of 3/4 in een normale miditower. Ik vrees dus dat een echt aantrekkelijke koeler om koel capaciteit en geluid niet gaat passen. Als optie is de Scythe Shuriken wel erg aantrekkelijk, maar kost alweer een tientje meer dan het gestelde bedrag.

- Als je trouwens vooral om het geluid een andere koeler neemt, is het misschien leuk om te kijken naar een MSi moederbord! Deze hebben (iig de laatste series met de eerder genoemde chipset) allemaal een heel handige functie in de bios. Hier kun je alle snelheden van de fans regelen. Nou is dat wel bij meer moederborden, maar bij de msi's kunnen ook heel veel fans gewoon UIT totdat de pc té warm wordt. De CPU fan gaat bij mij pas draaien als de processor boven de 60 graden wordt. En dát is nog nooit gebeurt. (kanttekening: er zitten in mijn pc nog 7 120mm fans die erg langzaam draaien. Dus superstil en superkoel)

- Laatste puntje van aandacht, maar daar durf ik niet veel concreets over te zeggen. Ik weet namelijk niet wat zo'n onboard videokaartje gaat doen als je hem op een full-hd tv zet. Een blu-raytje afspelen zal gaan, maar misschien mooier zijn met een goeie videokaart (Nvidia als je ook nog wat aan de rest van je PC wilt hebben). Bijvoorbeeld een 9600GTje of zelfs gewoon een 9500GTOtje. Helemaal als je ook de onboard videokaart iets wilt laten renderen in de resolutie van een full-hd tv zal
deze al snel een aantal zweetdruppeltjes op het voorhoofd krijgen. Maar waar hier de grens ligt weet ik dus niet precies.

Weet niet of je wat aan deze informatie hebt, maar ik kwak het maar gewoon even neer!

* uit mn hoofd gezegd.
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Yannick schreef:
Weet niet of je wat aan deze informatie hebt, maar ik kwak het maar gewoon even neer!
He Yannick,

Bedankt voor je reply. Heb ik zeker wat aan. Ik zal eens kijken qua koeling. Qua MB heb ik er al een aantal vergeleken en uit een aantal gelezen testen kwam de Asus er erg goed uit. Ook bij 1080p HD signaal. Maar er kan altijd nog een andere videokaart in, mocht het niet voldoen aan mijn verwachtingen. Bij MSI heb ik nog niet zo goed gekeken, maar ga ik zeker nog even doen.
markje

Bericht door markje »

Mijn tip: bezuinig niet op de koeling van je processor, een stillen koeler kost wat, maar daar heb je flink wat aan. Op dit moment is mijn kast an sich doodstil, maar het gereutel komt van de processorkoeler (el cheapo geval omdat ik 30 euro te veel vond en 20 de goedkoopste was die ik kon vinden destijds).

Voor harde schijven zou ik Western Digital Caviar schijven pakken; dat zijn nog steeds de beste schijven die er zijn. En zorg voor een goede back up: maak die en leg hem in de schuur of bij vrienden/familie/buren. Als je brand of ongewenst bezoek krijgt heb je nog een back up en ben je niet alles kwijt.

Groeten Mark
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Edo, je beschikt toch over een server? Als je daar je audio en video op zet, kan je voor het besturingssysteem een compactflash geheugenkaart gebruiken met bijv. zo'n CF naar IDE adapter. Je ziet ze momenteel overal opduiken, maar bij bijv. Conrad betaal je €22,95

CF-geheugen is snel voor lezen, maar wat minder voor schrijven. Voor snellere schrijfactie kan je evt. een RAM-disk aanmaken waar je de tempdirectory in plaatst. Dat is bovendien gunstig voor de levensduur van de flashcard.

Met een RAM-disk draait het bij mij al 10 jaar soepel en naar tevredenheid. Omdat het besturingssysteem momenteel nog wel op harddisk staat (zo'n pruttelend 250 MB schijfje), heb ik filecaching en het virtuele geheugen uitgeschakeld, en wordt bij het opstarten winamp + eigen aansturingsprogramma in de ramdisk geplaatst. Desondanks is de performance van mijn P1/90MHz@120Mhz met 16MB (waarvan 8 MB voor de RAM-disk) prima te noemen... voor alle vormen van audio. I.t.t. bij een standaard P2/350Hz heb ik hierbij nog geen hapering meegemaakt als de processor het druk had.

Dit ter illustratie van de performance met RAM-disk, ondanks een ondermaats systeem. Met een flashcard kunnen bepaalde fratsen uiteraard achterwege blijven.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”