Welke versterker voor mijn Focals?
Moderator: Beheerdersteam
Vertel eens?]eep schreef:zo'n overgewaardeerde Menno vd Veen. Dat zijn de instappers.
Als je de site van Menno leest, dan hebben we hier toch niet te maken met 'instappertje' Deze man weet waarover hij praat. Daar zal vriend en vijand het toch over eens zijn.
En met 8 Watt zou ik het niet redden denk ik. Ik durf best fors te draaien en met 3 woofers per speakers slokken ze nogal wat vermogen op.
Wat wil je nu ruilen dan? Ik heb alleen nog een Sugden A21a staan.
nou ben ik al 2x mijn reaktie kwijt 
EL34 is al een vrij saaie buis, in Push-Pull wordt het er niet beter op. En de 6N1p is ook niet echt een heel interessante buis. Als je echt een mooi ruimtelijk beeld wilt en geweldig middengebied dan moet je eens single ended triode (SET) proberen. Dat wil dus zeggen dat de hele sinus door 1 buis versterkt wordt en niet door 2 die onder en boven aan elkaar breien. Hoe simpeler hoe beter en veel simpeler dan 1 triode kan niet.
Toch wel. Ik zal de man zelf van zijn site laten antwoorden:Als je de site van Menno leest, dan hebben we hier toch niet te maken met 'instappertje' Deze man weet waarover hij praat. Daar zal vriend en vijand het toch over eens zijn.
Het lijkt me dat je bij een goed product de neiging om constant te blijven prutsen wel kwijtraakt. Ik kom steeds weer tevreden terug bij mijn eigen set.De UL40-S2 is niet de eindfase, maar het gegarandeerde startpunt van een ontdekkingsreis door geluid en buizenland. De versterker nodigt uit om steeds nieuwe activiteiten te ontplooien.
EL34 is al een vrij saaie buis, in Push-Pull wordt het er niet beter op. En de 6N1p is ook niet echt een heel interessante buis. Als je echt een mooi ruimtelijk beeld wilt en geweldig middengebied dan moet je eens single ended triode (SET) proberen. Dat wil dus zeggen dat de hele sinus door 1 buis versterkt wordt en niet door 2 die onder en boven aan elkaar breien. Hoe simpeler hoe beter en veel simpeler dan 1 triode kan niet.
als oudere buizenadept kan ik je zeggen dat de el34 totaal GEEN saaie buis is
er bestaat geen saaie buis
er bestaat een misaanpassing van buizen +een hoop onzin die over buizen verkondigt word
zet een schakeling op -kijk naar de specs van de buis en LUISTER dan ook nog eens
en een groot punt is de sinergy met uw luidsprekers
mvg
audioot
er bestaat geen saaie buis
er bestaat een misaanpassing van buizen +een hoop onzin die over buizen verkondigt word
zet een schakeling op -kijk naar de specs van de buis en LUISTER dan ook nog eens
en een groot punt is de sinergy met uw luidsprekers
mvg
audioot
-
Gydotron
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 104
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 13:53
Ik speel zelf met en Airtight ATM-1 eindversterker (PP EL34) en vind dit alles behalve saai. Ik heb al saaie SE 300B versterkers beluisterd, maar ook pareltjes. Zoals Dirk al aangaf, een goede synergie is belangrijk.
Ik ben benieuwd naar je argumentatie betreft je EL34 ervaringen. Waar zijn je conclusies op gebaseerd?
Grtn Guido
Ik ben benieuwd naar je argumentatie betreft je EL34 ervaringen. Waar zijn je conclusies op gebaseerd?
Grtn Guido
sorry, mijn tekst was te kort en ongenuanceerd. Dat krijg je als je reaktie er steeds uitklapt...
ik bedoel te zeggen dat buizen vergeleken met andere typen verterkers altijd spannend klinken. Maar... dat als je alle buizen met elkaar gaat vergelijken dat de EL34 dan de robuste en saaie van het stel is. Dat is dus relatief gezien. Vergeleken met andere buizen.
De KT77 is bv al veel beter en uitwisselbaar (meestal). Ik heb een redelijk aantal zgn 'beste' soorten EL34's geprobeerd en de KT77 was veruit de beste. Dus beter. De EL34 was in vergelijking altijd saai.
Ik zeg dus niet dat een EL34 PP versterker saai klinkt, maar wel dat het pas een begin is van wat met buizen mogelijk is. En dat voor de prijs van de MvdV UL40 (een bouwpakket NB!) je ook al veel verder kunt komen dan dat begin.
Ik ben ooit begonnen met een Audio Innovations 500, wat dus ook een EL34PP penthode was. Toen voor mij een openbaring. En het was ook een goede versterker met een voor die tijd (begin '90) reeele prijs. MvdV zit waarschijnlijk nog met z'n hoofd in die tijd. Na een ongelukje van de winkel tijdens transport heb ik die toen voor een Audio Note Oto SE kunnen/moeten omruilen. Dat was dus EL84 in triode en SE. Dat klinkt dus wel even iets beter.
Die heb ik nu dus nog steeds te koop/ruil/w.e. staan (recent nagekeken). Hij heeft een 8 en 4Ohm uitgang en 'maar' 10W vermogen volgens de specs. Maar met 93dB/W speakers kun je daar echt op volle sterkte mee spelen.
Wat ik ook wilde zeggen (tekst was ook weggewaaid):
Als het met een 12W versterker zo geweldig klinkt, waarom zou een 8W versterker dan ineens te weinig zijn? Dat scheelt maar 1 of 2 dB.
Ik heb eerder 82.5dB/W speakers gehad (Rogers LS3/5a) en dat speelde prima op de 25W van de AI500.
Nu Reference3A met 92.5dB/W en zowel de AI500 met 25W als de Audio Note met 10W kon ik in de praktijk geen verschil in merken. Het scheelt tenslotte ook maar 3 tot 4 dB op een luidsterkte waarop ik eigenlijk al nooit draaide. Geen behoefte aan. Terwijl ik wel een luidluisteraar ben.
ik bedoel te zeggen dat buizen vergeleken met andere typen verterkers altijd spannend klinken. Maar... dat als je alle buizen met elkaar gaat vergelijken dat de EL34 dan de robuste en saaie van het stel is. Dat is dus relatief gezien. Vergeleken met andere buizen.
De KT77 is bv al veel beter en uitwisselbaar (meestal). Ik heb een redelijk aantal zgn 'beste' soorten EL34's geprobeerd en de KT77 was veruit de beste. Dus beter. De EL34 was in vergelijking altijd saai.
Ik zeg dus niet dat een EL34 PP versterker saai klinkt, maar wel dat het pas een begin is van wat met buizen mogelijk is. En dat voor de prijs van de MvdV UL40 (een bouwpakket NB!) je ook al veel verder kunt komen dan dat begin.
Ik ben ooit begonnen met een Audio Innovations 500, wat dus ook een EL34PP penthode was. Toen voor mij een openbaring. En het was ook een goede versterker met een voor die tijd (begin '90) reeele prijs. MvdV zit waarschijnlijk nog met z'n hoofd in die tijd. Na een ongelukje van de winkel tijdens transport heb ik die toen voor een Audio Note Oto SE kunnen/moeten omruilen. Dat was dus EL84 in triode en SE. Dat klinkt dus wel even iets beter.
Die heb ik nu dus nog steeds te koop/ruil/w.e. staan (recent nagekeken). Hij heeft een 8 en 4Ohm uitgang en 'maar' 10W vermogen volgens de specs. Maar met 93dB/W speakers kun je daar echt op volle sterkte mee spelen.
Wat ik ook wilde zeggen (tekst was ook weggewaaid):
Als het met een 12W versterker zo geweldig klinkt, waarom zou een 8W versterker dan ineens te weinig zijn? Dat scheelt maar 1 of 2 dB.
Ik heb eerder 82.5dB/W speakers gehad (Rogers LS3/5a) en dat speelde prima op de 25W van de AI500.
Nu Reference3A met 92.5dB/W en zowel de AI500 met 25W als de Audio Note met 10W kon ik in de praktijk geen verschil in merken. Het scheelt tenslotte ook maar 3 tot 4 dB op een luidsterkte waarop ik eigenlijk al nooit draaide. Geen behoefte aan. Terwijl ik wel een luidluisteraar ben.
Reference3A, die monitoren heb ik ook gehad, klinken goed.]eep schreef:Als het met een 12W versterker zo geweldig klinkt, waarom zou een 8W versterker dan ineens te weinig zijn? Dat scheelt maar 1 of 2 dB.
Ik heb eerder 82.5dB/W speakers gehad (Rogers LS3/5a) en dat speelde prima op de 25W van de AI500.
Nu Reference3A met 92.5dB/W en zowel de AI500 met 25W als de Audio Note met 10W kon ik in de praktijk geen verschil in merken. Het scheelt tenslotte ook maar 3 tot 4 dB op een luidsterkte waarop ik eigenlijk al nooit draaide. Geen behoefte aan. Terwijl ik wel een luidluisteraar ben.
Maar de Focal 1037BE is toch een hele andere speaker met 3 woofers per speaker. Ondanks het hoge rendement heb je voor een stevige en snelle attack wat meer piekvermogen nodig. De 12W triode van mvdv kent daar nu ook zijn beperkingen. Daarom ga ik naar de Super triode mod.
Je hebt me best nieuwgierig gemaakt naar zo'n single ended triode. Als ik de mod's van Menno heb doorgevoerd zou ik best eens willen vergelijken. Jammer dat je ver van Zeeland woont
Overigens zijn niet alle mod's mij heilig. mvdv beveelt ook zilverbedrading aan bij de input. Dat gaat dus bij mij helemaal fout met de berylium tweeter. Dan krijgt het hoog vervelend scherp randje. Ik hou het liever bij koper.
Re: Welke versterker voor mijn Focals?
Beste Heren
Ik lees dat er iemand met een ul40 uit zeeland komt.
Ik heb er een staan met verschillende modificaties
Dit was een van de laatste die tekoop was als bouwpakket.
Kast was niet meer te leveren
Wel gelijk met de 6550 gekocht
Hij draait op de b&w 703 s3 en de bluesound
Graag kom ik in contakt met degene die uit Zeeland komt
Ik lees dat er iemand met een ul40 uit zeeland komt.
Ik heb er een staan met verschillende modificaties
Dit was een van de laatste die tekoop was als bouwpakket.
Kast was niet meer te leveren
Wel gelijk met de 6550 gekocht
Hij draait op de b&w 703 s3 en de bluesound
Graag kom ik in contakt met degene die uit Zeeland komt
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Welke versterker voor mijn Focals?
Wie was dat? Binnen dit onderwerp zie ik niet zo snel iemand uit Zeeland, dus ik heb geen idee of hij na al die jaren nog aanwezig is. Je kan proberen of hij reageert als je hem een privébericht stuurt.
Overigens welkom!
Update: forumlid hybride is hier inderdaad al wat jaartjes niet meer geweest. Bij zijn voorkeuren staat ingesteld dat forumleden hem e-mail mogen sturen. Dit kan via het ballonnetje met de tekst "contacteer" onder zijn naam, of via zijn profiel
Overigens welkom!
Update: forumlid hybride is hier inderdaad al wat jaartjes niet meer geweest. Bij zijn voorkeuren staat ingesteld dat forumleden hem e-mail mogen sturen. Dit kan via het ballonnetje met de tekst "contacteer" onder zijn naam, of via zijn profiel
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Welke versterker voor mijn Focals?
Hybride, kan dus tegelijkertijd ook nog ergens anders wonen 
Re: Welke versterker voor mijn Focals?
Welkom, FrankFrank k schreef: ↑zo 07 apr 2024, 11:55Beste Heren
Ik lees dat er iemand met een ul40 uit zeeland komt.
Ik heb er een staan met verschillende modificaties
Dit was een van de laatste die tekoop was als bouwpakket.
Kast was niet meer te leveren
Wel gelijk met de 6550 gekocht
Hij draait op de b&w 703 s3 en de bluesound
Graag kom ik in contakt met degene die uit Zeeland komt
Het lijkt me handiger om een nieuw topic te openen met specifieke vragen en eventueel foto's.
Denk dat je daar meer response op krijgt dan iemand proberen te bereiken die al meer dan 10 jaar niet op dit forum heeft gepost.
