UcD400 Storing

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Tommy

UcD400 Storing

Bericht door Tommy »

Ik heb hier een setje, bestaande uit:
- Hypex Softstart
- TR501 Trafo
- HG voeding (single)
- UcD400 met opamps die apart worden gevoed

De afgelopen week heb ik het spul al werkend gehad, dat wil zeggen dat ik alles op elkaar aan heb gesloten en aan heb gezet. Ledjes gingen netjes branden. Vandaag heb ik het hele spul in een behuizing gezet.

Bij het aanzetten rook achter de HG voeding vandaan (ter hoogte van de Slit Foils) en achter de UcD vandaan (ter hoogte van het Philips chipje). Uiteraard direct uitgezet (heeft nog geen twee seconden aan gestaan). Gekeken of alles goed stond aangesloten en dat was zo. Vervolgens het boeltje maar weer uit elkaar gehaald en weer in de testopstelling neergezet (zoals het dus stond toen het werkte). Stap voor stap alles aangesloten en doorgemeten. Toen ik de uitgang van de HG voeding meette bleek dat daar 60V op staat. Volgens mij mag de UcD maar 45V hebben met een max. van 52V waarna hij zichzelf uitschakelt. Dat uitschakelen gebeurde niet en het gevolg is nu een 'blaar' op het eerder genoemde Philips chipje.

Concreet:
- Is die uitgangsspanning van de HG voeding correct? Zo niet; hoe zou het kunnen komen dat er 60V op staat en niet netjes 45V?
- Is de UcD module naar de eeuwige jachtvelden?
Bukem

Bericht door Bukem »

42V x 1,414 = 59,4V
Als je 60V meet dan komt dat aardig overeen. De UCD400 moet dat makkelijk aankunnen.

Foutje in de aansluiting van de UCD module? Staan de slitfoils van boven bol? Waar kwam de rook op de voeding vandaan?

Gr,

Bukem
Bijlagen
Picture 15.jpg
Laatst gewijzigd door Bukem op vr 08 aug 2008, 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Tommy

Bericht door Tommy »

Slitfoils hebben een hééééle lichte bolling ja. Ik ben zojuist wel vergeten te vermelden dat deze vrij warm aanvoelden nadat ik de stekker eruit had getrokken.

/Edit: De rook van de voeding kwam van de achterzijde, ik denk ongeveer ter hoogte van de slitfoils maar kan dat niet met zekerheid zeggen. Als ik nu kijk en ruik kan ik niets ontdekken.
Bukem

Bericht door Bukem »

Bolle caps wil zeggen dat ze kapot zijn. Lichtjes bol en goed warm is geen goed teken.

Weet je zeker dat je tussen GND en POS +60V hebt gemeten en tussen GND en NEG -60V?

Heb je pas gemeten nadat je het zaakje uit elkaar hebt geschroefd?

Ik kan van hier uit niet beoordelen in hoeverre de UCD schade heeft geleden maar een ding weet ik wel en dat is dat gesprongen chipjes niet het "best case scenario" is....

Gr,

Bukem
Bukem

Bericht door Bukem »

Ik zie dat je het in je subwoofer onderwerp hebt over het (over)bruggen van output caps > da's niet handig.

Als je iets wilt overbruggen dan zijn het de input caps en daar heb je er twee van, geen 4. Let wel op DC vanuit de voorversterker..

De output caps kan je vervangen door exemplaren van bijv. BC Components.

Heb je een foto van de UCD module?

Gr,

Bukem
Tommy

Bericht door Tommy »

Bukem schreef:
Weet je zeker dat je tussen GND en POS +60V hebt gemeten en tussen GND en NEG -60V?
Bukem
Yep. Primair meet netjes +/-60 en secundair meet netjes +/-12
Bukem schreef:
Heb je pas gemeten nadat je het zaakje uit elkaar hebt geschroefd?
Bukem
Ja, achteraf had ik beter direct kunnen meten. :oops:
Tommy

Bericht door Tommy »

Bukem schreef:
Ik zie dat je het in je subwoofer onderwerp hebt over het (over)bruggen van output caps > da's niet handig.

Als je iets wilt overbruggen dan zijn het de input caps en daar heb je er twee van, geen 4. Let wel op DC vanuit de voorversterker..

De output caps kan je vervangen door exemplaren van bijv. BC Components.

Heb je een foto van de UCD module?

Gr,

Bukem
Dat is een schrijffout. De input caps zijn gebrugd, de output caps niet. Voorversterker geeft geen DC.

Het lukt me met kunstlicht helaas niet om foto's te maken. Doe ik morgen.
Tommy

Bericht door Tommy »

Het vreemde is dat dit tot gisteren prima draaide. Ik heb vandaag alleen alles opnieuw aangesloten. Doet me toch vermoeden dat ik waarschijnlijk de stekkers van de trafo niet goed op de voeding heb aangesloten.
Bukem

Bericht door Bukem »

miezinkzezeem..
Tommy

Bericht door Tommy »

Omdat de voeding nog goed meet heb ik alles weer opnieuw aangesloten en aangezet. Wederom rook uit het genoemde chipje. Ik mag dus denk wel aannemen dat deze is overleden. :cry:

Gelukkig werkt de voeding nog wel! Ik zal morgen contact zoeken met Hypex (wellicht is het nog te repareren). Anders zal ik op zoek moeten gaan naar een nieuwe UcD400AD. Vooral dat laatste (AD) is voor mij belangrijk omdat die van alle UcD's het meest strakke laag geeft.
Bukem

Bericht door Bukem »

P.s Dat de voeding goed meet is geen garantie dat de slitfoils niet gaar gebakken zouden zijn....

Succes met het in orde brengen.

Gr,

Bukem
Paul

Bericht door Paul »

Tommy,

Ik heb eventueel nog 2 ongebruikte slitfoils rondzwerven....

grt Paul
Tommy

Bericht door Tommy »

Gisteren de UcD module en de voeding weer terug ontvangen. Op de RMA site staat dat de module is gerepareerd. Over de voeding stond er niets dus ik ga ervanuit dat die in orde is.

Erg vlotte en nette service van Hypex!
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Paul schreef:
Tommy,

Ik heb eventueel nog 2 ongebruikte slitfoils rondzwerven....

grt Paul
Welke capaciteit en quanta costa?

Groeten,
Mischa
Tommy

Bericht door Tommy »

Vandaag had ik weer eens tijd om te klussen. Ben alles stap voor stap aan het aansluiten en daarna aan het meten.

Na het aansluiten van de trafo op de softstart meet ik één van de 42V lijnen niet. Op de TR501 zitten twee rode en een blauwe draad. De blauwe is 0 en de twee rode moeten beide 42V geven. Maar één van de twee doet dat..

Wat kan hier aan de hand zijn?
Bukem

Bericht door Bukem »

Meet even tussen blauw en rood nummer 1, dan tussen blauw en rood nummer 2 en dan tussen rood nummer 1 en rood nummer 2.

Ik denk een losse verbinding..
Tommy

Bericht door Tommy »

Bukem schreef:
Meet even tussen blauw en rood nummer 1, dan tussen blauw en rood nummer 2 en dan tussen rood nummer 1 en rood nummer 2.

Ik denk een losse verbinding..
Blauw + Rood #1: 43.5V
Blauw + Rood #2: 3V
Rood #1 + Rood #2: 5V

Op de secundaire uitgangen is alles zoals het hoort te zijn.
Tommy

Bericht door Tommy »

Heb even opnieuw gemeten. Nu heb ik de aarde van het lichtnet gebruikt:

Aarde + blauw: 172V
Aarde + rood 1: 126V
Aarde + rood 2: 0V

Aarde + geel: 175V
Aarde + wit: 190V
Aarde + geel/wit: 175V

Dit lijken mij niet echt normale waarden. Mag ik de aarde van het lichtnet niet gebruiken voor dit doeleinde?
markje

Bericht door markje »

Nee, je meet een spanning tussen twee punten: 1 punt is referentie (dat ziet de meter als 0) en het andere meet je tov van dat punt. Je zwarte pen is meestal wat gezien wordt als 0V (referentie) en dan geeft de meter aan hoeveel volt de rode pen hoger of lager is dan de zwarte (daarom krijg je een negatieve spanning als je rood op de massa zet en zwart op de positieve voeding).

De aarde van de UcD is geen aarde, maar massa. Deze is zwevend tov de aarde en kan dus elke meting anders waardes geven. Pas als de massa van de UcD aan de aarde hangt zou je tov aarde mogen meten.

Zie het zo: je voeding levert 2 spanningen en een massa: 3 autoos op de snelweg: 1 auto rijdt een snelheid x km/uen de andere 2 rijden 42km/u harder resp langzamer dan die eerste (eerste is dus referentie). Je 220 spanning zijn 2 autoos die hetzelfde doen, alleen is de snelheid van de referentieauto niet noodzakelijk gelijk aan de referentieauto van je voeding.

Een spanning is relatief: tov een referentie en die referentie moet wel een goede zijn.

Groeten Mark
Tommy

Bericht door Tommy »

Dank voor je uitgebreide antwoord. Ik heb opnieuw gemeten en de connector waar geen spanning op stond heb ik eraf geknipt. Het bleek dat er op de draad wel spanning staat. Nieuwe connector erop en ik kan verder.
Tommy

Bericht door Tommy »

De versterker zit in elkaar en de led op de module gaat branden als ik hem aan zet. Helaas doet hij niet versterken. :(

Bij het aan- en uitzetten hoor ik een zachte *plop*. De signaalroute van de versterker naar de subwoofer is dus in orde.

De versterker is verder als volgt aangesloten:
Receiver (cinch) > (xlr) Behringer EQ (xlr) > (xlr) UcD versterker

Op de Behringer komt het signaal netjes binnen volgens de led-aanduiding. De kabels heb ik nog eens doorgepiept en het signaal komt netjes aan bij de UcD module. Als ik de Behringer er tussenuit haal en de UcD rechtstreeks op de receiver aansluit hoor ik nog steeds niets.

Kort samengevat: Het signaal komt, voor zover ik kan beredeneren, netjes aan bij de UcD module. Ook is het signaal vanaf de output van de module tot aan de speaker in orde. Toch hoor ik niets.. Tips?

/Edit: Voor testdoeleinden heb ik inderdaad de input-kabel even losgehaald. Bij het maken van de foto's was dit nog zo. Ook als die er wel op zit hoor ik niets.
Bijlagen
IMG_0274.JPG
IMG_0273.JPG
markje

Bericht door markje »

Probeer eens een 50Hz signaal te vinden op internet en dat als audiosignaal aan te bieden. Als je dan meet op de uitgang met je multimeter op wisslespanning moet je wat meten: nul bij dicht volume, hoge spanning bij vol volume en die uitgangsspanning veranderd mee met het volume.

De UcD heeft 3 draden voor de ingang: +, - en de GND. Als je signaal ongebalanceerd is moeten de pennen van - en GND aan elkaar gesoldeerd worden. Omdat je begint met cinch heb je een ongebalanceerd signaal, dus het kan zijn dat hier nog iets mis gaat.

Groeten Mark
Tommy

Bericht door Tommy »

Ik heb de kabel van receiver naar EQ volgens dit voorbeeld gemaakt. Ik had niet begrepen dat ik dan de gnd en de - ook aan de kant van de UcD nog moest koppelen.

Ik heb even getest met het 50Hz signaal en op de + veranderd de spanning mee met het volume. Ik heb gemeten op de XLR stekker die in de versterker gaat.

En ook de GND en de - met elkaar verbonden (met een klodder soldeer), helaas geen resultaat.
Plaats reactie