Denk je dat het 'kussen' idd. alleen goed werkt als het "2 keer zo breed als de conus en dan moet het ook bijna de conus raken" ? Zou niet de bundeling in de afstraling van hogere tonen een wat kleiner 'kusseen' toestaan ?
W.
edit: de fabrikage van dit 'kussen' gaat waarschijnlijk veel lijken op die van de 'aperiodische pluggen' die ik graag toepas bij het modden van BR speakers (zeker bij de wat goedkopere typen )
naja, het is allemaal gissen. De bafflestep kun je er wel uithalen denk ik!
Hou anders een gewoon zacht kussen voor een fullrange driver en luister. Als ik het hier doe mis ik heel veel hoog en dat is wat je wil neem ik aan. Hoe dichter bij de conus hoe minder groot het kussen hoeft te zijn en hoe meer midhoog je dempt.
Wat misschien ideaal is is een unit met een respons die een beetje lijkt op die van de Seas P18RNXP of Seas CA18RNX , maar dan met een eerdere afval. Vaak kom je dan bij hele goedkope units uit, met slechte vervormingseigenschappen, zoals de Dayton DC160 die je misshcien op 4kHz kan crossen met deze methode. Grotere units zullen wel eerder afvallen, dus met een 8 of 10"kom je wat verder denk ik. Als ze maar niet erg opbreken!
In de alu/kevlar cones hoef je het niet te zoeken, want die lopen veels tever door.
Ik vraag me wel af hoe je de fase helemaal goed wil krijgen, omdat je wel filtert op je fullrange driver.