Ok. Is er een correct schema van deze dac?In het schema zie je rechtsboven +12 en -12 volt, bij de opamp staat +12
Ze zijn even de -12v aansluiting bij de opamp vergeten te tekenen.
Anders is het moeilijk iets zinnigs hierover te melden.....
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Via Meanman een aantal OPA2134 mogen bekomen. Vanavond natuurlijk een uitgebreide luistersessie gehoudenWowly schreef:Gisterenavond nog even serieus geluisterd. De HK-DAC doet zijn werk prima, maar zoals ik hierboven schreef, die indruk bleef. Imaging van de TEAC is fors beter, alsmede meer rust en autoriteit. Zo zijn teksten van Roger Waters goed te volgen met de TEAC, waar de HK-dac het niet meer voor elkaar krijgt.
Jan
Opamps weet ik zo snel niet, de DAC is een 2 x TDA1547 – SAA7350 – SM5840 combi.fluppie007 schreef:Jan, Welke opamp zit er in de TEAC ? En welke D/A converter ic's ?
Ik heb die LM4562 al klaarliggen, die ga ik aankomend weekend testen. Lijkt me dat ik ook zon OPA moet bijbestellen om te kunnen vergelijken.
Die NE5532 waar je het over hebt. Is dat een JRC ? Of een andere ?
Je kunt ze goedkoper bij Conrad krijgen, zoek op artikel 456646fluppie007 schreef:Haha, ik moet nog de gehele dac + volregeling inbouwen. Maar nu ik dit gelezen heb ga ik vrijdagmiddag als ik thuiskom overuren solderen en bouwen kloppen. Die LM "MOET" erin
.
En als we Lukas moeten geloven, Os-con capjes op die DAC zetten.
EDIT: En die os-cons zijn niet goedkoop ! http://be.farnell.com/9189599/passives/ ... o-16sa470m
Inderdaad, dat maakt het zo verwarrend, want maakt het wat uit welke grootte je neemt ? Misschien bepaald dat wel net de klank ? En niet het type cap ? Al geloof ik wel dat zon cap een effect kan hebben in de signaalweg.ahak schreef:Originelen zijn ook 100, op de website van Lukasz geeft hij aan dat een waarde tussen 47 uf en 1000 uf toegestaan zijn.Leeuwarden schreef:Hmm die OS-Cons bij Conrad zijn 100uF, Lukasz gebruikt 220Uf. Zou het uitmaken?
Hij gebruikt ook wisselde waarden.(470, 220, 150 en 33)
Arie
Dit lijkt inderdaad zo te zijn.Marp schreef:Ps: ik vergeet het telkens te zeggen, maar wat me bij de eerste tonen van de DAC onmiddelijk opviel, was dat het linker en rechter kanaal op de print verwisseld lijken te zijn. Ik heb de interlinks omgewisseld en er verder geen acht meer op geslaan, maar kan iemand dit eens verifiëren?
Het zijn nog steeds de bijgeleverde elco's, maar die moesten eraf wegens te hoog. Staken een halve cm boven mijn kast uit. Dus eraf gesoldeerd en met sterke dubbelzijdige kleefband ( met zon mousselaag tussen ) op de bodem vastgekleefd. Ik weet niet of er in de afvlakelco's een winst te behalen valt. Misschien de elco's na de regelaars en dan de elco's op het board vervangen door os-cons. Maar momenteel is de set hier van te laag niveau om de details op waar te nemen denk ik.Leeuwarden schreef:Ik zie dat je de voeding hebt aangepast. Heb je ook geluisterd met de oorspronkelijke elco's?
Jajaja, vandaag de felbegeerde LM 4562 NA Dip sjips binnen gekregen (dank je Mario....) Eerst geluisterd naar de TEAC dac. Daarna naar de HKdac met de OPA 2134 erin, vervolgens naar de HK-dac met de LM4562 erin. Er is een nieuwe lijst gekomen.......Wowly schreef:Via Meanman een aantal OPA2134 mogen bekomen. Vanavond natuurlijk een uitgebreide luistersessie gehoudenWowly schreef:Gisterenavond nog even serieus geluisterd. De HK-DAC doet zijn werk prima, maar zoals ik hierboven schreef, die indruk bleef. Imaging van de TEAC is fors beter, alsmede meer rust en autoriteit. Zo zijn teksten van Roger Waters goed te volgen met de TEAC, waar de HK-dac het niet meer voor elkaar krijgt.
Jan![]()
Results:
nummer 3: de HK-dac met de NE5532 erin. Pluspunten; lekker helder. Mooie hogere tonen wat een illusie geeft van ruimtelijkheid en precisie. Niks verkeerd.
Nummer 2: de HK-dac met de OPA2134 (Burr Brown...) erin. In vergelijk met de NE5532 komt er opeens een bak diepte bij zeg! Fors bredere beeld, meer rust. Ook meer pinpoint imaging. Betere bassen en midlaag. betere balans in het algemeen in het frequentiespectrum. Ja, zelfs een minimaal aan vibrato.
Nummer 1: De TEAC dac. Helaas is het verschil ook nu nog steeds erg groot. Had ik het eerder gezegd, meer het gevoel erbij te zijn. excellent vibrato, gaat door je lichaam heen zeg maar. Betere en strakkere bassen, surplus aan authoriteit. Wel enigzins gordijn-effect, maar minimaal. De helderheid van de NE geeft dit minder, zelfs de OPA komt hier ietsie beter uit de verf, maar minimaal. Vertsaanbaarheid gaat flink op vooruit zodra de TEAC dac zijn werk mag doen. Gewoon een leageu beter. Al met al is de magical factor hier aanwezig, waar het bij de andere 2 simpelweg dit NIET aanwezig is.
Grappig om te horen dat die OPA zo'n stap beter is dan die NE. en dat zo'n TEAC van 10 jaar oud bijna zich probleemloos weet staande te houden en eigenlijk een klasse hoger staat. Krijg toch het gevoel dat engineering hier een boel mee van doen heeft......
Enfin, tot zover de update. Volgende keer hoop ik de results te hebben van de Buizenvariant, al zou dat wel even kunnen duren. a waarschijnlijk ook nog een LM-etje erin proberen, maar heb geen haast.
Groetjes
Wowly
Wowly schreef:Nummer 2: Helaas voor degene die hoopten/dachten/verwachtte dat de LM de TEAC zou inhalen, maar nummer 2 is dus de HKdac met de LM. Ik zal hier wat uitgebreider op ingaan. De LM klinkt perfect. Perfecte li-re, mooie diepte, zeer dynamisch met een forse resolutie. Groot dynamiekbereik, beter dan de TEACdac!!!. ZEER goede presence, ook dit is beter dan de TEAC-dac. Wel lijkt het of er een dun gordijntje overheen hangt, maar misschien dat als de Os-cons caps mee gaan doen dat dit zal verdwijnen? Ja, die LM is echt BEREgoed. Toch haalt ie het (nog) niet bij de TEAC-dac. Waarom? lees verder..
Nummer 1: de TEAC-dac. Tsja, het is wat eentonig, maar de TEAC-dac geeft ten opzichte van de LM een echte bubble van geluid, met de nodige magie, en bovenal erg veel power/kracht/beleving en het be-there gevoel wat de LM gewoonweg nog mist. Echte muziekale vibe's zijn aanwezig. De xylofoon op numer 1 van "jazz at the pawnshop" is met de TEAC-dac een LUST voor het oor. De LM maakt hier ook wat moois van, maar heeft niet die echte vibrato en metaalklank. Zeer snelle transiënts toch een kolfje naar de hand zijn van de LM. Wel heeft de TEAC-dac op een bepaalde manier enigzins en gordijntje/doffig sfeertje vergeleken met de LM, maar veel minder als bij de OPA en de NE. De LM gaat een beetje gelijk op met de TEAC-dac, soms gaat de LM zelfs eroverheen.