HongKongDAC en aanverwanten items

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Soundexcel

Bericht door Soundexcel »

In het schema zie je rechtsboven +12 en -12 volt, bij de opamp staat +12
Ze zijn even de -12v aansluiting bij de opamp vergeten te tekenen.
Ok. Is er een correct schema van deze dac?
Anders is het moeilijk iets zinnigs hierover te melden.....
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Wowly schreef:
Gisterenavond nog even serieus geluisterd. De HK-DAC doet zijn werk prima, maar zoals ik hierboven schreef, die indruk bleef. Imaging van de TEAC is fors beter, alsmede meer rust en autoriteit. Zo zijn teksten van Roger Waters goed te volgen met de TEAC, waar de HK-dac het niet meer voor elkaar krijgt.

Jan
Via Meanman een aantal OPA2134 mogen bekomen. Vanavond natuurlijk een uitgebreide luistersessie gehouden :D

Results:

nummer 3: de HK-dac met de NE5532 erin. Pluspunten; lekker helder. Mooie hogere tonen wat een illusie geeft van ruimtelijkheid en precisie. Niks verkeerd.

Nummer 2: de HK-dac met de OPA2134 (Burr Brown...) erin. In vergelijk met de NE5532 komt er opeens een bak diepte bij zeg! Fors bredere beeld, meer rust. Ook meer pinpoint imaging. Betere bassen en midlaag. betere balans in het algemeen in het frequentiespectrum. Ja, zelfs een minimaal aan vibrato.

Nummer 1: De TEAC dac. Helaas is het verschil ook nu nog steeds erg groot. Had ik het eerder gezegd, meer het gevoel erbij te zijn. excellent vibrato, gaat door je lichaam heen zeg maar. Betere en strakkere bassen, surplus aan authoriteit. Wel enigzins gordijn-effect, maar minimaal. De helderheid van de NE geeft dit minder, zelfs de OPA komt hier ietsie beter uit de verf, maar minimaal. Vertsaanbaarheid gaat flink op vooruit zodra de TEAC dac zijn werk mag doen. Gewoon een leageu beter. Al met al is de magical factor hier aanwezig, waar het bij de andere 2 simpelweg dit NIET aanwezig is.

Grappig om te horen dat die OPA zo'n stap beter is dan die NE. en dat zo'n TEAC van 10 jaar oud bijna zich probleemloos weet staande te houden en eigenlijk een klasse hoger staat. Krijg toch het gevoel dat engineering hier een boel mee van doen heeft......

Enfin, tot zover de update. Volgende keer hoop ik de results te hebben van de Buizenvariant, al zou dat wel even kunnen duren. a waarschijnlijk ook nog een LM-etje erin proberen, maar heb geen haast.

Groetjes

Wowly
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Hey Jan,

Leuk om ook in de tubeless variaties verbetering te zien optreden.

Groeten,
Mischa
fluppie

Bericht door fluppie »

Jan, Welke opamp zit er in de TEAC ? En welke D/A converter ic's ?
Ik heb die LM4562 al klaarliggen, die ga ik aankomend weekend testen. Lijkt me dat ik ook zon OPA moet bijbestellen om te kunnen vergelijken.
Die NE5532 waar je het over hebt. Is dat een JRC ? Of een andere ?
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Alleen een andere opamp doet inderdaad al erg veel. Eigenlijk nog meer dan ik had verwacht.

Sinds afgelopen zaterdag heb ik de DAC van Christian erbij genomen. Deze zat al gebruiksklaar in een tijdelijke behuizing, dus natuurlijk ben ik onmiddelijk gaan luisteren. Met als enige wijziging de OPA2134, welke Christian erin had geplaatst, vond ik het geluid al niet tegenvallen. Wel vond ik dat er iets aan de ruimtelijkheid mankeerde. Deze was in voldoende mate aanwezig, maar op een of andere manier vond ik het niet geheel natuurlijk klinken. Naar mijn idee werd dit veroorzaakt doordat het middengebied een beetje naar voren werd getrokken, terwijl de ragfijnste hoge tonen niet geheel uit de doeken kwamen. Ook vond ik het laag enigzins wollig aan doen. Voor de geboden kwaliteit was de prijs beslist een lachertje, maar dit moest volgens mij nog beter kunnen.

Na een tijdje te hebben geluisterd verwisselde ik de OPA2134 voor een LM4562, en ineens leek alles meer op zijn plaats te vallen. Het laag klonk strak en gedefinieerd, het middengebied natuurlijker en vooral erg neutraal, en ik mistte de verfijnde hoge tonen niet meer. Het geluid staat gewoon als een huis en alles lijkt aanwezig te zijn.... ook 's nachts bij laag volume. Ik moet hier wel bij vermelden dat mijn midden en hoge tonen ietsje te sterk aanwezig zijn, omdat ik tijdelijk luister via op het gehoor bij elkaar geflanste filtercomponenten. Daar staat tegenover dat ik overdag het volume behoorlijk ver kan opendraaien zonder dat het geluid ook maar enigzins scherp of onaangenaam wordt. Dat vind ik toch wel veelzeggend.

Waarschijnlijk kan het nog beter, maar zelfs met alleen een andere opamp zijn dit al zeer behoorlijke DAC's. Ik ben wel benieuwd naar jullie ondervindingen, en of Jan het verschil met zijn TEAC nog steeds zo groot vindt als hij de 2134 vervangt.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

fluppie007 schreef:
Jan, Welke opamp zit er in de TEAC ? En welke D/A converter ic's ?
Ik heb die LM4562 al klaarliggen, die ga ik aankomend weekend testen. Lijkt me dat ik ook zon OPA moet bijbestellen om te kunnen vergelijken.
Die NE5532 waar je het over hebt. Is dat een JRC ? Of een andere ?
Opamps weet ik zo snel niet, de DAC is een 2 x TDA1547 – SAA7350 – SM5840 combi.

@ MARP, ik ga snel een LM erbij halen, nou moet ik het ook horen. Overigens denk ik steeds meer dat een matige opamp in een goed ontworpen circuit beter is dan een goede opamp in een matig circuit. Dit omdat de oudere opamps van de TEAC nog steeds beter functioneren dan de OPA's die toch ook niet de minste zijn....

Jan
fluppie

Bericht door fluppie »

Haha, ik moet nog de gehele dac + volregeling inbouwen. Maar nu ik dit gelezen heb ga ik vrijdagmiddag als ik thuiskom overuren solderen en bouwen kloppen :). Die LM "MOET" erin :P.

En als we Lukas moeten geloven, Os-con capjes op die DAC zetten.
EDIT: En die os-cons zijn niet goedkoop ! http://be.farnell.com/9189599/passives/ ... o-16sa470m
Laatst gewijzigd door fluppie op wo 27 aug 2008, 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.
knuisje

Bericht door knuisje »

In plaats van met opamps kun je ook een discrete open loop buffer gebruiken. Klinkt in mijn oren beter dan welke opamp dan ook.

Voorbeelden:
viewtopic.php?t=2700&postdays=0&postorder=asc&start=164
viewtopic.php?t=2700&postdays=0&postorder=asc&start=575
ahak

Bericht door ahak »

fluppie007 schreef:
Haha, ik moet nog de gehele dac + volregeling inbouwen. Maar nu ik dit gelezen heb ga ik vrijdagmiddag als ik thuiskom overuren solderen en bouwen kloppen :). Die LM "MOET" erin :P.

En als we Lukas moeten geloven, Os-con capjes op die DAC zetten.
EDIT: En die os-cons zijn niet goedkoop ! http://be.farnell.com/9189599/passives/ ... o-16sa470m
Je kunt ze goedkoper bij Conrad krijgen, zoek op artikel 456646

Arie
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Hmm die OS-Cons bij Conrad zijn 100uF, Lukasz gebruikt 220Uf. Zou het uitmaken?
ahak

Bericht door ahak »

Leeuwarden schreef:
Originelen zijn ook 100, op de website van Lukasz geeft hij aan dat een waarde tussen 47 uf en 1000 uf toegestaan zijn.
Hij gebruikt ook wisselde waarden.(470, 220, 150 en 33)

Arie
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Is Farnell de enige bron voor die Oscons?

Ik moet zelf nog steeds beginnen met bouwen, maar blijf dit wel allemaal volgen. Eerst moet mijn werktafel eens leeg, maar het restauratieprojectje duurt wat langer dan voorzien.
fluppie

Bericht door fluppie »

ahak schreef:
Leeuwarden schreef:
Originelen zijn ook 100, op de website van Lukasz geeft hij aan dat een waarde tussen 47 uf en 1000 uf toegestaan zijn.
Hij gebruikt ook wisselde waarden.(470, 220, 150 en 33)

Arie
Inderdaad, dat maakt het zo verwarrend, want maakt het wat uit welke grootte je neemt ? Misschien bepaald dat wel net de klank ? En niet het type cap ? Al geloof ik wel dat zon cap een effect kan hebben in de signaalweg.
Misschien dat iemand eens een mailtje naar Lukasz stuurt ? Zodat we niet met 3-4 mensen van dit forum hetzelfde mailen :D.
Iemand onder ons toevallig al wat aan het heen en weer mailen met Lukasz ?
seraph1nia

Bericht door seraph1nia »

Ik koop ze altijd op ebay, zoek maar op os-con.

voorbeeldje:
http://cgi.ebay.com/8pcs-270uf-16v-Sany ... dZViewItem
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Vanavond toch weer even geluisterd of het verschil tussen de DAC met OPA2134 of LM4562 eigenlijk wel zo groot was als ik eerder leek aan te geven. In eerste instantie viel dat best mee, al waren de verschillen er zeker wel. Na even geconcentreerd te hebben geluisterd besloot ik de muziek gewoon te laten spelen terwijl ik me met aan tafel met wat anders bezighield.

Ondanks dat mijn aandacht niet bij de muziek was, werd ik het geluid na een half uurtje beu en plaatste ik de LM4562 terug, waar ik al heel de week naar luisterde. Nu werd eigenlijk pas duidelijk hoeveel sprankelender het hoog daarmee is, en in vergelijking hiermee klonk de OPA2134 wat vlakker in het hoge- en middengebied. Het laag van de LM loopt trouwens ook wat verder door naar de onderste octaven.

Jammer dat met de huidige filters het geluidsbeeld niet helemaal representatief is. Ik ben ontzettend benieuwd hoe dit uitpakt bij iemand met een installatie die in balans is.

--
Ps: ik vergeet het telkens te zeggen, maar wat me bij de eerste tonen van de DAC onmiddelijk opviel, was dat het linker en rechter kanaal op de print verwisseld lijken te zijn. Ik heb de interlinks omgewisseld en er verder geen acht meer op geslaan, maar kan iemand dit eens verifiëren?
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Marp schreef:
Ps: ik vergeet het telkens te zeggen, maar wat me bij de eerste tonen van de DAC onmiddelijk opviel, was dat het linker en rechter kanaal op de print verwisseld lijken te zijn. Ik heb de interlinks omgewisseld en er verder geen acht meer op geslaan, maar kan iemand dit eens verifiëren?
Dit lijkt inderdaad zo te zijn.

Volgens de datasheet van de DAC is pin 20 de positieve uitgang van het rechter kanaal, en pin 23 van het linker kanaal. Op de foto zit het linker kanaal dus dichter bij de onderste rechtse hoek van de DAC-chip. De signaalpaden worden onder de chip door gevoerd en komen er aan de rechterzijde onderuit, waarna ze naar C27 en C30 lopen.

Aangezien de signaalpaden elkaar niet kruisen, zou C30 met de linker positieve uitgang verbonden moeten zijn, en C27 met de rechter. Lampizator beweert net andersom, wat begrijpelijk is indien hij de sporen heeft teruggevolgd vanaf de connector. De linker pin daarvan (met de aanduiding R) lijkt namelijk uit te komen bij C30. Bij die pin had dus de aanduiding L moeten staan.

--
Edit: hier vergat ik even de weg via de opamp. Omdat ik die sporen niet volledig kan volgen, kan ik het toch niet op de print ontdekken. Dus toch maar een keer controleren met een stukje muziek.
Bijlagen
Afbeelding afkomstig van: www.lampizator.eu
Afbeelding afkomstig van: www.lampizator.eu
fluppie

Bericht door fluppie »

Ik heb de DAC spelende !
Ik heb net links en rechts getest. En dat is bij mij in orde. Op de huidige combinatie PD-S505 + HK DAC + JVE + Amplimo A60 + Tannoy Berkeley hoor ik niet echt een verschil tussen de analoge en digitale uitgang. Ik heb met de digitale uitgang/DAC elke keer als ik een van liedje verander een klikje in men speakers.

Even afwachten tot ik op een betere set kan testen :).

Nu nog ene pcbtje met relais maken voor de 220V outlets te schakelen.
Liefst met een inschakelvertraging. En aan/uit met 1 drukknop vooraan.
Eens kijken of ik een kleine AVR hiervoor kan gebruiken :).
Bijlagen
DAC_JVE 002.jpg
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Ik zie dat je de voeding hebt aangepast. Heb je ook geluisterd met de oorspronkelijke elco's?
fluppie

Bericht door fluppie »

Leeuwarden schreef:
Ik zie dat je de voeding hebt aangepast. Heb je ook geluisterd met de oorspronkelijke elco's?
Het zijn nog steeds de bijgeleverde elco's, maar die moesten eraf wegens te hoog. Staken een halve cm boven mijn kast uit. Dus eraf gesoldeerd en met sterke dubbelzijdige kleefband ( met zon mousselaag tussen ) op de bodem vastgekleefd. Ik weet niet of er in de afvlakelco's een winst te behalen valt. Misschien de elco's na de regelaars en dan de elco's op het board vervangen door os-cons. Maar momenteel is de set hier van te laag niveau om de details op waar te nemen denk ik.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Ik zou eens proberen of de klik niet verdwijnt als je de voedingskabel naar de JVE-regelaar niet onder de DAC door trekt.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Wowly schreef:
Wowly schreef:
Gisterenavond nog even serieus geluisterd. De HK-DAC doet zijn werk prima, maar zoals ik hierboven schreef, die indruk bleef. Imaging van de TEAC is fors beter, alsmede meer rust en autoriteit. Zo zijn teksten van Roger Waters goed te volgen met de TEAC, waar de HK-dac het niet meer voor elkaar krijgt.

Jan
Via Meanman een aantal OPA2134 mogen bekomen. Vanavond natuurlijk een uitgebreide luistersessie gehouden :D

Results:

nummer 3: de HK-dac met de NE5532 erin. Pluspunten; lekker helder. Mooie hogere tonen wat een illusie geeft van ruimtelijkheid en precisie. Niks verkeerd.

Nummer 2: de HK-dac met de OPA2134 (Burr Brown...) erin. In vergelijk met de NE5532 komt er opeens een bak diepte bij zeg! Fors bredere beeld, meer rust. Ook meer pinpoint imaging. Betere bassen en midlaag. betere balans in het algemeen in het frequentiespectrum. Ja, zelfs een minimaal aan vibrato.

Nummer 1: De TEAC dac. Helaas is het verschil ook nu nog steeds erg groot. Had ik het eerder gezegd, meer het gevoel erbij te zijn. excellent vibrato, gaat door je lichaam heen zeg maar. Betere en strakkere bassen, surplus aan authoriteit. Wel enigzins gordijn-effect, maar minimaal. De helderheid van de NE geeft dit minder, zelfs de OPA komt hier ietsie beter uit de verf, maar minimaal. Vertsaanbaarheid gaat flink op vooruit zodra de TEAC dac zijn werk mag doen. Gewoon een leageu beter. Al met al is de magical factor hier aanwezig, waar het bij de andere 2 simpelweg dit NIET aanwezig is.

Grappig om te horen dat die OPA zo'n stap beter is dan die NE. en dat zo'n TEAC van 10 jaar oud bijna zich probleemloos weet staande te houden en eigenlijk een klasse hoger staat. Krijg toch het gevoel dat engineering hier een boel mee van doen heeft......

Enfin, tot zover de update. Volgende keer hoop ik de results te hebben van de Buizenvariant, al zou dat wel even kunnen duren. a waarschijnlijk ook nog een LM-etje erin proberen, maar heb geen haast.

Groetjes

Wowly
Jajaja, vandaag de felbegeerde LM 4562 NA Dip sjips binnen gekregen (dank je Mario....) Eerst geluisterd naar de TEAC dac. Daarna naar de HKdac met de OPA 2134 erin, vervolgens naar de HK-dac met de LM4562 erin. Er is een nieuwe lijst gekomen.......

Nummer 4 de HK-dac met de NE5534 erin. klinkt out of the box dus al erg lekker. Beetje als de betere cd-spelers voor consumenten tot 800 euro.

Nummer 3: de HK-dac met de OPA2134 erin. Dit begint er veel meer op te lijken. Veel betere geluidsverdeling (laag/mid/hoog) en enige stage komt erin. Mooi li-re onderscheiding, beter plaatje dus. Zeg maar cd-spelers voor consumenten tot 1200 euro nivo. (overigens niet helemaal eerlijk vergelijken, met zo'n vrds-loopwerk 8) )

Nummer 2: Helaas voor degene die hoopten/dachten/verwachtte dat de LM de TEAC zou inhalen, maar nummer 2 is dus de HKdac met de LM. Ik zal hier wat uitgebreider op ingaan. De LM klinkt perfect. Perfecte li-re, mooie diepte, zeer dynamisch met een forse resolutie. Groot dynamiekbereik, beter dan de TEACdac!!!. ZEER goede presence, ook dit is beter dan de TEAC-dac. Wel lijkt het of er een dun gordijntje overheen hangt, maar misschien dat als de Os-cons caps mee gaan doen dat dit zal verdwijnen? Ja, die LM is echt BEREgoed. Toch haalt ie het (nog) niet bij de TEAC-dac. Waarom? lees verder..

Nummer 1: de TEAC-dac. Tsja, het is wat eentonig, maar de TEAC-dac geeft ten opzichte van de LM een echte bubble van geluid, met de nodige magie, en bovenal erg veel power/kracht/beleving en het be-there gevoel wat de LM gewoonweg nog mist. Echte muziekale vibe's zijn aanwezig. De xylofoon op numer 1 van "jazz at the pawnshop" is met de TEAC-dac een LUST voor het oor. De LM maakt hier ook wat moois van, maar heeft niet die echte vibrato en metaalklank. Zeer snelle transiënts toch een kolfje naar de hand zijn van de LM. Wel heeft de TEAC-dac op een bepaalde manier enigzins en gordijntje/doffig sfeertje vergeleken met de LM, maar veel minder als bij de OPA en de NE. De LM gaat een beetje gelijk op met de TEAC-dac, soms gaat de LM zelfs eroverheen.

Al met al ben ik erg benieuwd naar de volgende veranderingen. Het plaatsen van de Os-cons caps, en daarna de Lampizator. Dat ding moet bizarre dingen gaan uithalen als de opwaartse lijn gaat doorzetten.......Maargoed, de LM met de Os-cons zouden wel eens een grote verassing kunnen zijn en zelfs de TEAC-dac kunnen inhalen????/we zullen het horen. Zo gauw als ik iets meer weet zal ik hier weer een reviewtje zetten.....

Allesbijelkaar: de LM heeft een prachtige presence, snelheid en dynamiek!!! Maar mist nog steeds de bubble, magie, being there van de TEAC-dac.

Wowly/jan
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Zo een LM reist toch wat af! Eerst naar Voodooless dan naar mij dan naar Mario en uiteindelijk dan bij jou in de DAC. Het kan ook zijn dat deze LM nog uit Curacao komt van Kees.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Zullen we hem maar omdopen tot KLM4562? :D
--
Goed om te horen! 8) Ik zat al te wachten, maar had niet het idee dat je TEAC alleen hierdoor op de 2e plaats terecht ging komen. De LM geeft gewoon het geluid zeer direkt en met grote precisie weer, maar voegt er geen magisch aandoende klank aan toe.

Verdere verbetering vraagt volgens mij om een andere outputstage, wellicht i.c.m. polystyrene condensatoren in het signaalpad voor wat meer muzikaliteit, en evt. hier en daar een zilver/mica parallel aan grotere caps. Of gelijk een buizenuitgang, als je op zoek bent naar dat vleugje magische klank.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ja, ik ben erg benieuwd naar die buizen uitgang, wat dat gaat doen. Toch maar eens een 110 volt trafootje gaan kopen :lol:

jan
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Al eens afgevraagd hoe je TEAC het met een andere opamp zou doen? Misschien raak je dan net de juiste balans kwijt, maar het kan ook wel eens zijn dat je dan de beste eigenschappen bij elkaar krijgt.

--
Overigens, ik las net nog eens terug omdat ik niet wist waar ik het gordijntje moest plaatsen, maar hoe ik het ook lees... ik kom er niet uit. Hoe moet ik dat nou zien? :D
Wowly schreef:
Nummer 2: Helaas voor degene die hoopten/dachten/verwachtte dat de LM de TEAC zou inhalen, maar nummer 2 is dus de HKdac met de LM. Ik zal hier wat uitgebreider op ingaan. De LM klinkt perfect. Perfecte li-re, mooie diepte, zeer dynamisch met een forse resolutie. Groot dynamiekbereik, beter dan de TEACdac!!!. ZEER goede presence, ook dit is beter dan de TEAC-dac. Wel lijkt het of er een dun gordijntje overheen hangt, maar misschien dat als de Os-cons caps mee gaan doen dat dit zal verdwijnen? Ja, die LM is echt BEREgoed. Toch haalt ie het (nog) niet bij de TEAC-dac. Waarom? lees verder..

Nummer 1: de TEAC-dac. Tsja, het is wat eentonig, maar de TEAC-dac geeft ten opzichte van de LM een echte bubble van geluid, met de nodige magie, en bovenal erg veel power/kracht/beleving en het be-there gevoel wat de LM gewoonweg nog mist. Echte muziekale vibe's zijn aanwezig. De xylofoon op numer 1 van "jazz at the pawnshop" is met de TEAC-dac een LUST voor het oor. De LM maakt hier ook wat moois van, maar heeft niet die echte vibrato en metaalklank. Zeer snelle transiënts toch een kolfje naar de hand zijn van de LM. Wel heeft de TEAC-dac op een bepaalde manier enigzins en gordijntje/doffig sfeertje vergeleken met de LM, maar veel minder als bij de OPA en de NE. De LM gaat een beetje gelijk op met de TEAC-dac, soms gaat de LM zelfs eroverheen.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”